ylireagoinko; miehen alkoholinkäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipo täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipo täti

Vieras
Mietin tässä ylireagoinko viime viikonloppuna tapahtuneeseen miehen käytökseen. Mies oli juhlimassa, siitä oli pitkään jo ollut puhetta että olisi menossa, ja se kyllä sopi minulle. Toki saa ystäviään nähdä ja pitää hauskaa. Lähtiessä pyysin, että pitäisi ns. "homman hanskassa". Mies käy juhlimassa noin kerran kuussa ja tuntuu että usein alkanut alkoholin käyttö menemään vähän yli.. Ei siis käyttö kertojen määrä vaan se, kuinka paljon juo kerralla.

Miehellä meni myöhään, tai aikaiseen. Minä en pysty nukkumaan kunnolla jos hän on juhlimassa. Kun hän kotiutui, herätti kolinalla lapset. Eivät varmaan tajunneet mistä on kyse, mutta minä valvoin pitkään kun mies oksentaa ja hiippailee talossa. Nukkui sohvalla kyllä. Aamulla minä hoidan väsyneenä lapset, laitan aamupalat, siivoan talossa, mutta miehellä on "pää kipeä", naama valkoisena ja haisee kuin rankkitynnyri. Minusta ei ole mukavaa katsottavaa lapsille että isi makaa vain sängyssä koko päivän..

Minullakin on rasittava työ, josta minun pitäisi levätä viikonlopun aikana. Lisäksi on stressiä työstä ja läheisen sairaudesta. Eli lepoa tarvitsisi.. Eikä kyseessä ollut yksittäinen ylilyönti, vaan tätä on nykyään yleensä aina kun käy jossain. Suutuin pahasti asiasta ja nyt ei olla puhuttu pariin päivään mitään. Ikinä ei olla näin pitkään oltu riidoissa.

Mä oon darrassa sellanen et nukun tai rötvään. Olo ihan kamala. Ei vaan kykene tekee mitään.. nyt sovitte et sä rötväät seuraavan lauantain ja mies hoitaa lapset..

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28674908:
Mutta en halua käydä käydä juhlimassa ja sairastaa seuraavaa päivää. Haluaisin levätä viikonloppuna rankan työviikon väsyt pois.
Eli koska sinä haluat jotain muuta, pitäisi miehenkin sitten haluta samaa?

Ei pidä miehen haluta samaa. Pitäisikö minun jaksaa väsyneenä hoitaa kotityöt ja lapset ja valvoa yö? Vain koska mies haluaa juhlia niin että ei seuraavana päivänä voi tehdä mitään? Sitä en ole kieltänyt, ettei saisi juhlimassa käydä ja tavata ystäviään.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28674949:
Ei pidä miehen haluta samaa. Pitäisikö minun jaksaa väsyneenä hoitaa kotityöt ja lapset ja valvoa yö? Vain koska mies haluaa juhlia niin että ei seuraavana päivänä voi tehdä mitään? Sitä en ole kieltänyt, ettei saisi juhlimassa käydä ja tavata ystäviään.

No jos miehelläsi on sitten se krapula seuraavana päivänä ja tiedät sen, asennoidu siihen sitten oikein ja turha nipo sitten pois. Kun et tätä hyväksy, eikö se ole sama ettet hyväksy miehesi juhlintaa, koska tulos on selvä mitä siitä seuraa?

Ihme vastauksia. Mielestäni et ylireagoi. Aikuisen ja ennen kaikkea perheellisen tulisi osata käyttää alkoholia niin, että tuollaisia ylilyöntejä ei tapahdu, varsinkaan kuukausittain. On törkeää välittää tuollaista alkoholikulttuuria lapsia ja vierittää koko viikonlopun vastuuhommat vain toiselle. Istukaa alas ja puhukaa asiasta. Ja sinä ansaitset viettää vaikkapa ensi viikonlopun juuri haluamallasi tavalla miehen hoitaessa puolestaan lapset ja kodin. Nukut siis pitkään, käyt lenkillä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28674949:
kannattaa kysyä meidän helvetin fiksuilta ja kyvykkäiltä päättäjiltämme, että miksi ei saa juhlia muutakuin sellaisella aineella, mistä menee työkyky jopa pariksi päiväksi.

On kyllä ongelma, jos sinä et nuku, kun miehesi on juhlimassa. Muuten tuossa ei mielestäni mitää ihan kamalaa. Oletko miettinyt, mitä voisit tehdä tuon uniongelmasi kanssa?

• Tykkää
Reactions: dipt
Ylireagoit... Ei sinun valvomisesi sentään miehen syytä ole. Ei aikuisen ihmisen kotiintuloa tarvitse odottaa. Tai pyydä miestäsi menemään ensi kerralla kaverille yöksi, jos se kotiintulo stressaa sinua. Veikkaan että miehesi voisi mennä ihan mieluusti.

Ja onko se nyt paha katsoa lapsia seuraavana päivänä vähän aikaa jos mies lepää? Kyllä hänkin tekisi sen toisinpäin sinulle, jos kävisit juhlimassa.

Tässä nyt vain ärsyttää miehesi menot ja juomiset, ei mikään kotiintulon kolistelu tai lasten kanssa leikkiminen.

En minäkään halua itse viettää viikonloppua krapulassa, mutta miehelleni sen suon, jos se hänestä on hauskaa. Kotona en halua miehen ryyppäävän, mutta kavereiden kanssa saa käydä ulkona ja vaikka kontata kotiin. Meillä eivät kyllä lapset herää siihen ja itsekin ehkä vain vähän havahdun. Toki haluan itsekin vastaavasti omaa aikaa itseäni kiinnostaviin juttuihin.

Siis ihan oikeastiko olen ainoa aloittajan lisäksi, jota häiritsee, jos mies juo kerran kuukaudessa itsensä siihen kuntoon, että oksentelee, eikä pysty seuraavana päivänä mihinkään? Voi luoja. Sehän on äärimmäisen vastenmielistä.

[QUOTE="vieras";28675031]Siis ihan oikeastiko olen ainoa aloittajan lisäksi, jota häiritsee, jos mies juo kerran kuukaudessa itsensä siihen kuntoon, että oksentelee, eikä pysty seuraavana päivänä mihinkään? Voi luoja. Sehän on äärimmäisen vastenmielistä.[/QUOTE]

Tapansa kullakin. mikä kutakin rentouttaa.... Ratkaisu voisi myös olla sellainen, että mies yöpyy jossain muualla kuin kotonaan juhlinnan jälkeen. EI häiritse vaimoa, eikä lasten tarvitse nähdä.

Ongelma on mun mielestä ap:n nukkuminen. Jos on rankka työviikko takana, miksei hän herranjumala nuku yöllä? Turha napista seuraavana päivänä, että väsyttää kun itse on valvonut.

• Tykkää
Reactions: dipt
Syytön mies on sinun valvomiseesi. Vaikka mies olisi tullut vesiselvänä kotiin niin olisithan sinä valvonut silti ja kuunnellut hänen liikkeitään.

Ja kyllä seuraavana päivänä se joka on ollut liikkeellä saa löffäillä ja rentoutua. Kukaan ei kiellä myöskään perheen toisen aikuisen löffäilyä, vaikka kainalossa. Siivoamiset voi jättää tyystin, varsinkin jos on tullut valvottua ja vain minimaalisesti tehdä muutenkin. Se on meillä ainakin kivaa perheaikaa telkkarin ja roskaruoan merkeissä silloin jos jompi kumpi tai molemmat ovat olleet viihteellä.

Eli jep, ylireagoit ja pahasti. Tyypilliseen naisen tyylin vedit myös marttyyrikortin pöytään... Ei mikään ihme että mies ei ymmärrä tuollaista.

Mun mielestä vähän kyllä ylireagoit. Jos tuo tapahtuu maksimissaan kerran kuussa, niin ei kai se niin paha juttu ole - mies ei kuitenkaan ilmeisesti tappele, ole aggressiivinen, tuhlaa kaikkia rahojanne, joudu putkaan, sammu tms.

Me olemme perhe jossa haluamme kumpikin pitää sillon tällöin vapaa iltoja, mutta kumpikaan ei vedä övereitä ja seuraavana päivänä saa nukkua myöhään, mutta kyllä pitää olla toimintakykyinen. Miksi pitää juoda niin paljon kerralla, että on koomassa. Ei kamalan aikuismaista käytöstä. Mua kyllä vituttaisi jos toinen vaan röhnäis eikä tekis mitään.

Mielestäni et ylireagoi. En itsekään hyväksyisi moista käytöstä, eikä tuollaista tilannetta ole onneksi koskaan meillä ollutkaan. Hyi helvetti, pelkkä kuvauksesi miehen darrasta on mielestäni vastenmielinen. Aikuisen, perheellisen miehen tulisi osata hallita alkoholinkäyttönsä.

Surullista on se, että Suomessa tuollaista sikamaista ryyppäämistä pidetään täysin hyväksyttävänä, ja sinua sitten nalkuttavana eukkona.

• Tykkää
Reactions: woo
Kyllä ylireagoit.
Tosin sinulla on myös kerran kuussa viikonloppuna oikeus lepäillä omissa puuhissasi vuorokauden verran. Käyt illasta kasvohoidossa ja kaverin kanssa syömässä, jos et juoda tykkää, saman verran kuluu rahaa kuin baari-iltaan. Aamulla nukut pitkään, luet lehtiä ja kirjoja, lepäilet ja katsot leffoja. Tän ajan mies hoitaa lapset ja kodin.

Mä jatkan muös niiden ketjua, jotka ei ymmärrä. Itse käytän alkoholia, käyn terasseilla ja juhlimassa. Samoin mies. Mutta kyllä se lähtökohta on meillä molemmilla, että seuraavana päivänä ollaan toimintakykyisiä. Jos ei ihan aamusta, niin yhdentoista maissa viimeistään. Kenen on pakko lärvätä niin että seuraava päivä menee ihan ketuille?

[QUOTE="vieras";28675031]Siis ihan oikeastiko olen ainoa aloittajan lisäksi, jota häiritsee, jos mies juo kerran kuukaudessa itsensä siihen kuntoon, että oksentelee, eikä pysty seuraavana päivänä mihinkään? Voi luoja. Sehän on äärimmäisen vastenmielistä.[/QUOTE]

Minunkin mielestäni kerran kuussa tuollaista on liikaa. Mun mielestä humalassa oksenteleva ja karpulassa makaava ja valittava ihminen on erittäin vastenmielinen, ja ottaisi päähän katsoa sellaista 1/4 viikonlopuista. Mä en haluaisi edes parisuhteeseen sellaisen kanssa, joka noin usein juo itsensä huonoon kuntoon.

Jos mies ei suostu vähentämään ulkona käymistä tai juomistaan, voisitteko sopia vaikkapa että mies menee jollekin kaverilleen yöksi? Ei tarvitsisi herättää teitä yöllä kolistelun ja yrjöämisen ääniin. Aina kun mies on saanut olla ryyppäämässä, sinä saat seuraavana viikonloppuna vapaaillan ja seuraavan päivän/aamun, siis saman verran omaa aikaa tehdä mitä haluat kuin mieskin. Tai mies hoitaa esimerkiksi loppuviikosta jonain iltana lapsia ja tekee osuutensa viikonlopun kotitöistä, niin et olisi niin väsynyt sitten lauantaina? Keksitte jotain, että lepo/kotityöt/lastenhoito menee tasan, ja sinä et väsy liikaa. Se ei ole miehen vika, ettet sinä saa unta, sun täytyy vaan opetella nukkumaan ilman miestä.

• Tykkää
Reactions: -Haaveilija-

Yhteistyössä