ylireagoinko; miehen alkoholinkäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipo täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28676608]Oksentaminen kertoo kehossa olevasta myrkytystilasta. Siinä tilassa kun hortoilee teillä tietämättömillä, ei todellakaan ole ylireagointia olla toisesta huolissaan.[/QUOTE]

Ap kertoo, että mies oli sovitusti ulkona ja siitä oltiin puhuttu jo kauan. Eli tuskin oli teillä tietymättömillä, vaan siellä minne oli aikonutkin mennä.

[QUOTE="vieras";28676626]Niin. Ap:n tilanteeseen, en sinun perheesi.[/QUOTE]

no apn tilanteeseen mää kommentoinkin. En omaani. Mun mielipiteeseen vaikuttaa mun tausta, en voi tietää apn ajatuksista sen enempää kuin mitä tänne kirjoitti.

Kerran kuussa on hyväksyttävää lorvailla ja nukkua yksi päivä vaikka se johtuisi krapulasta. Seuraavana viikonloppuna (tai esim. lauantaina päivällä) toisella on sitten lupa luistaa perhevastuista vaikka se ei ehkä johtuisikaan juomisesta tai juhlimisesta.

[QUOTE="vieras";28676657]Sinä kommentoit, että teillä se olisi miehen moka. Nyt tiedämme. Kiitos tästä, merkitään muistiin.[/QUOTE]

kiitos :) Minä vastasin kun sinä kysyit

[QUOTE="vieras";28676590]Sinulle omien perheenjäsenten hyvinvointi ei ole yhtään sen merkityksellisempi asia kuin satunnaisten tuttujen?[/QUOTE]
luotan aikuiseen perheenjäseneeni aivan yhtä paljon kuin muihinkin tuntemiini ihmisiin silloin kun kyse on juhlimisesta.
Minulle kaikkien tuttujeni hyvinvointi on tärkeä, en ymmärrä miksi minun olisi syytä olla huolissaan vain oman puolisoni kännitoikkaroinnista, mutta ei muiden?

Kyllä se on parempi vaan luottaa ja olla itse miettimättä liikoja moista, voi mennä vaikka yöunet.

Et ylireagoi. Kyllä tuosta meilläkin tulisi sanomista.

Ensinnäkin kerran kuussa kunnon kännien vetäminen on mielestäni ihan liikaa (eri asia ottaa nätisti).
Ja jos kunnon känneistä seuraa se, että yöllä herätetään koko talo ja seuraavana päivänä vastuu on kokonaan toisella osapuolella, niin ei sekään kivalta kuulosta. En haluaisi lapsille jatkuvasti selittää, miksi isi TAAS makaa sängyssä toimintakyvyttömänä.

Mutta toki pelisäännöt on jokaisessa parisuhteessa omat, minä en vain tuollaista hyväksyisi. Ennen lapsia meilläkin oli melko hurja meno, mutta molemmille oli selvä, että kun lapsia tulee kuvioihin, moinen saa loppua. Ja loppuihan se :)

[QUOTE="vieras";28676645]Ap kertoo, että mies oli sovitusti ulkona ja siitä oltiin puhuttu jo kauan. Eli tuskin oli teillä tietymättömillä, vaan siellä minne oli aikonutkin mennä.[/QUOTE]

Niin ja huonossa kunnossa kun on, siellä ulkona/baarissa/kotiintulomatkalla voi sattua mitä vaan. Esimerkiksi mun lähiomaiseni oli ihan sovitulla ryyppyreissulla ja tuli vielä taksilla kotiinkin, mutta sammui omaan pihaansa ja kuoli siihen. Jos joku olisi hereillä odottanut sisällä, olisi kuullut kenties taksin tulevan ja ihmetellyt, miksi ketään ei tule sisälle.

[QUOTE="vieras";28676728]Niin ja huonossa kunnossa kun on, siellä ulkona/baarissa/kotiintulomatkalla voi sattua mitä vaan. Esimerkiksi mun lähiomaiseni oli ihan sovitulla ryyppyreissulla ja tuli vielä taksilla kotiinkin, mutta sammui omaan pihaansa ja kuoli siihen. Jos joku olisi hereillä odottanut sisällä, olisi kuullut kenties taksin tulevan ja ihmetellyt, miksi ketään ei tule sisälle.[/QUOTE]
ei voi myöskään voittaa!

[QUOTE="vieras";28676728]Niin ja huonossa kunnossa kun on, siellä ulkona/baarissa/kotiintulomatkalla voi sattua mitä vaan. Esimerkiksi mun lähiomaiseni oli ihan sovitulla ryyppyreissulla ja tuli vielä taksilla kotiinkin, mutta sammui omaan pihaansa ja kuoli siihen. Jos joku olisi hereillä odottanut sisällä, olisi kuullut kenties taksin tulevan ja ihmetellyt, miksi ketään ei tule sisälle.[/QUOTE]

Mun lähipiirissä myös yksi hankeen paleltunut :(

Juhliminen ja viinan juominen on ok, mutta aikuisen pitäisi osata kontrolloida juomistaan sen verran ettei mene oksentamisen puolelle.

luotan aikuiseen perheenjäseneeni aivan yhtä paljon kuin muihinkin tuntemiini ihmisiin silloin kun kyse on juhlimisesta.
Minulle kaikkien tuttujeni hyvinvointi on tärkeä, en ymmärrä miksi minun olisi syytä olla huolissaan vain oman puolisoni kännitoikkaroinnista, mutta ei muiden?

Kyllä se on parempi vaan luottaa ja olla itse miettimättä liikoja moista, voi mennä vaikka yöunet.

Niin minäkin luotan, mutta en luottaisi, jos alkaisi tulla tuossa kunnossa kotiin. Ja todellakaan en luottaisi kaikkiin tuntemiini ihmisiin, mutta minulle riittää tässä kohtaa oman perheen hyvinvointi, koska kaikkien tuttujen ihmisten asioihin en voi vaikuttaa. Ja kyllä minulle oman mieheni hyvinvointi on tärkeämpää kuin vaikkapa naapurin. Olisin huolissani tunteistani miestäni kohtaan, jos kaiken maailman tutut olisivat minulle yhtä tärkeitä.

[QUOTE="vieras";28676746]Mun lähipiirissä myös yksi hankeen paleltunut :(

Juhliminen ja viinan juominen on ok, mutta aikuisen pitäisi osata kontrolloida juomistaan sen verran ettei mene oksentamisen puolelle.[/QUOTE]

Juuri näin minäkin ajattelen. Ja ymmärrän senkin, jos joskus harvoin juominen menee yli, mutta niin ei todellakaan pitäisi tapahtua aikuiselle perheelliselle ihmiselle kerran kuukaudessa.

[QUOTE="vieras";28676754]Niin minäkin luotan, mutta en luottaisi, jos alkaisi tulla tuossa kunnossa kotiin. Ja todellakaan en luottaisi kaikkiin tuntemiini ihmisiin, mutta minulle riittää tässä kohtaa oman perheen hyvinvointi, koska kaikkien tuttujen ihmisten asioihin en voi vaikuttaa. Ja kyllä minulle oman mieheni hyvinvointi on tärkeämpää kuin vaikkapa naapurin. Olisin huolissani tunteistani miestäni kohtaan, jos kaiken maailman tutut olisivat minulle yhtä tärkeitä.[/QUOTE]
karua, siltä ei voi välttyä edes omien perheenjäsenten kohdalla.
Jos puolisoni ei ottaisi itse asiasta opikseen, niin en kyllä koe että minä voisin siinä oikein mitään enää tehdä, minulle kun tuo yksilönvapaus nousee todella korkealle arvomaailmassani.

Ap:n miehellä on ilmeisesti kuitenkin kuntoa selvitä aina kotiin saakka, kun ei muusta maininnut. Ainahan voi jossitella ja murehtia tapahtumattomia asioita, mutta onko se kovin järkevää, on eri asia. Yhtä hölmöä on valvoa yö ja olla sen takia seuraava päivä väsynyt ja kiukkuinen.

[QUOTE="vieras";28676792]Ap:n miehellä on ilmeisesti kuitenkin kuntoa selvitä aina kotiin saakka, kun ei muusta maininnut. Ainahan voi jossitella ja murehtia tapahtumattomia asioita, mutta onko se kovin järkevää, on eri asia. Yhtä hölmöä on valvoa yö ja olla sen takia seuraava päivä väsynyt ja kiukkuinen.[/QUOTE]

Tähän asti on ainakin ollut. Niin oli tällä mun läheiselläkin riittänyt kunto kotiin asti ennen tätä kohtalokasta iltaa. Tuskin siitä ap:n valvomisesta mitään apua on, mutta pointti olikin se, että se on ymmärrettävää. Kun on huolissaan läheisestään, silloin on vaikea nukkua.

[QUOTE="vieras";28676822]Tähän asti on ainakin ollut. Niin oli tällä mun läheiselläkin riittänyt kunto kotiin asti ennen tätä kohtalokasta iltaa. Tuskin siitä ap:n valvomisesta mitään apua on, mutta pointti olikin se, että se on ymmärrettävää. Kun on huolissaan läheisestään, silloin on vaikea nukkua.[/QUOTE]

No se ei taas ole sen toisen vika. Vaikka ap:n mies olisi päättänyt kesken juhlien lopettaa juomisen ja olisi tullut selvänä kotiin, ap olisi silti valvomisestaan väsynyt ja se on tasan itseaiheutettua eikä kenenkään muun vika, eikä siitä pidä silloin syyttää muita ja mököttää muille.

[QUOTE="Elämä on";28676783]karua, siltä ei voi välttyä edes omien perheenjäsenten kohdalla.
Jos puolisoni ei ottaisi itse asiasta opikseen, niin en kyllä koe että minä voisin siinä oikein mitään enää tehdä, minulle kun tuo yksilönvapaus nousee todella korkealle arvomaailmassani.[/QUOTE]

Niinhän se on. Voihan sitä yrittää selittämällä saada toisen ymmärtämään jotakin ja kyllä minusta on ihan ymmärrettävää ja tervettäkin tuoda oma harmistus asiasta esille. Ja tuon ap:n valvomisen ymmärrän myös hyvin.

[QUOTE="vieras";28676835]Niinhän se on. Voihan sitä yrittää selittämällä saada toisen ymmärtämään jotakin ja kyllä minusta on ihan ymmärrettävää ja tervettäkin tuoda oma harmistus asiasta esille. Ja tuon ap:n valvomisen ymmärrän myös hyvin.[/QUOTE]
mutta en minä ainakaan viitsi huolehtia niin että yöunet menee, ennen kuin se on oikeasti aiheellistakin, tuo ap:n ukon toikkarointi on häpeällistä, mutta ei mielestäni mitenkään unien menettämisen arvoista.

[QUOTE="vieras";28676833]No se ei taas ole sen toisen vika. Vaikka ap:n mies olisi päättänyt kesken juhlien lopettaa juomisen ja olisi tullut selvänä kotiin, ap olisi silti valvomisestaan väsynyt ja se on tasan itseaiheutettua eikä kenenkään muun vika, eikä siitä pidä silloin syyttää muita ja mököttää muille.[/QUOTE]

Kun minun mieheni on juhlimassa, saan nukuttua ihan hyvin, koska tiedän hänen pitävän itsestään huolta ja tiedän, että hän ei itseään huonoon kuntoon juo. Jos taas hän alkaisi kerran kuussa ulkona käydessään tulla joka kerta kaatokännissä kotiin, todellakin olisin aivan eri tavalla huolissani hänen ollessaan reissuillaan. Tuossa on suuri ero. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, onko mies syyllinen tai jotenkin vastuussa ap:n valvomisesta. Yritin vain selittää, miksi se valvominen on ymmärrettävää. Kännäilyynsä mies sen sijaan on syyllinen ja se on idioottimaista.

mutta en minä ainakaan viitsi huolehtia niin että yöunet menee, ennen kuin se on oikeasti aiheellistakin, tuo ap:n ukon toikkarointi on häpeällistä, mutta ei mielestäni mitenkään unien menettämisen arvoista.

Ei sinun tarvitsekaan, eikä ap:n tarvitsisi, mutta menettää ne kuitenkin, kun on luonteeltaan ilmeisesti sellainen huolehtijatyyppi. Minä olen samanlainen ja varmaan menettäisin yöuneni, jos mieheni hänen miehensä tapaan toimisi. Vaikka sen arvoista ei olisikaan...

[QUOTE="vieras";28676867]Ei sinun tarvitsekaan, eikä ap:n tarvitsisi, mutta menettää ne kuitenkin, kun on luonteeltaan ilmeisesti sellainen huolehtijatyyppi. Minä olen samanlainen ja varmaan menettäisin yöuneni, jos mieheni hänen miehensä tapaan toimisi. Vaikka sen arvoista ei olisikaan...[/QUOTE]
joillekin tuollainen ördaaminen on sitten vain niin vierasta, itse olen siihen saanut tottua jo lapsena.

[QUOTE="Kai";28676871]joillekin tuollainen ördaaminen on sitten vain niin vierasta, itse olen siihen saanut tottua jo lapsena.[/QUOTE]

Minäkin sain valitettavasti tottua lapsena, mutta onneksi se nykyisessä elämäntilanteessa tosiaan on vierasta. Surullista ylipäänsä, että ketään joutuu lapsena tuollaista katselemaan.

[QUOTE="vieras";28676876]Minäkin sain valitettavasti tottua lapsena, mutta onneksi se nykyisessä elämäntilanteessa tosiaan on vierasta. Surullista ylipäänsä, että ketään joutuu lapsena tuollaista katselemaan.[/QUOTE]
Itseasiassa minä viihdyin vanhempieni ja heidän tuttujensa seurassa silloin kun nämä ryyppäsivät, olin aina mukana kuuntelemassa heidän juttujaan.
Monesti saattoi nukkumaanmenokin venähtää kun ei malttanut mennä, veljeäni taasen ei näiden touhut kiinnostanut ja nukkui kuin tukki silloin kun oli meillä nukkumaanmeno aika.

Kyllähän sitä välillä sattui yhtä jos toistakin, mutta ei minulla kyllä koskaan jäänyt mitään pelkotiloja edes vahvaa humalaa kohtaan.
Kyllä sen jotenkin itse ainakin huomaa, milloin toinen alkaa oikeasti olemaan huonona ja milloin ei, ja tällöinkin tapana oli ja on edelleen huolehtia siitä että sammutaan riittävän fiksuun asentoon ja paikkaan, ei siinä mitään järkyttävää saati surullista omasta mielestäni ole.

[QUOTE="vieras";28676483]Ja olen sitä lopun elämääni, kun en vain ymmärrä miten se, että joku omasta tahdostaan valvoo on kenenkään muun kuin sen valvojan vika.[/QUOTE]

Niin, ap todellakin omasta tahdostaan halusi valvoa!? Rautalangasta siis täytyy vääntää: Ap on huolissaan miehestään, jonka vuoksi menettää yöunensa. Ei ole tahdonkysymys tässä tilanteessa tuo nukkuminen/nukahtaminen. Vika siis miehessä, joka itsekkäästi vetää lärvit silläkin uhalla, että vaimo ei saa nukuttua sekä lapset herää hänen känniörvellystensä vuoksi. Tuliko nyt selväksi?

[QUOTE="vieras";28676970]Niin, ap todellakin omasta tahdostaan halusi valvoa!? Rautalangasta siis täytyy vääntää: Ap on huolissaan miehestään, jonka vuoksi menettää yöunensa. Ei ole tahdonkysymys tässä tilanteessa tuo nukkuminen/nukahtaminen. Vika siis miehessä, joka itsekkäästi vetää lärvit silläkin uhalla, että vaimo ei saa nukuttua sekä lapset herää hänen känniörvellystensä vuoksi. Tuliko nyt selväksi?[/QUOTE]
varmaan sitten tulla takaisin maan pinnalle, kännissä örvelletään, jotkut enemmän jotkut vähemmän, se huolissaan olo ei kenenkään humalaa vähennä.

Yhteistyössä