ylireagoinko; miehen alkoholinkäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipo täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
varmaan sitten tulla takaisin maan pinnalle, kännissä örvelletään, jotkut enemmän jotkut vähemmän, se huolissaan olo ei kenenkään humalaa vähennä.

Maan pinnalle? Siis ap vai? Hän (tai kuka ikinä) jos oman perheenjäsenensä vuoksi huolesta soikeana valvoo, on enemmän maanpinnalla, kuin sinä koskaan. Taidat juurikin olla se, joka leijuu siellä omassa pilvessään välittämättä läheisistään paskan vertaa.

No olipas tämä herättänyt ajatuksia ja mielipiteitä! :D

Itse asiaa nyt ajateltuani tajusin, että meillä on selvästi eri käsitys miehen kanssa alkoholin käytön rajoista ja mikä on normaalia. Olemme mekin viettäneet aikanaan villiä elämää ja juhlineet kunnolla, mutta lapsiperheeseen se ei mielestäni kuulu. En haluaisi lasteni näkevän vanhempiaan alkoholin takia sairaana. Eli keskustelun paikka meillä ilmeisesti.

Joku ehdotti, että olisi voitu ottaa rennosti seuraava päivä ja löhötä sohvalla ja tilata pitsa. Juu, kyllä se olisi minulle sopinut, mutta haisevan, vitivalkoisen, yöllä yökkäilleen miehen kainalo ei ole houkutteleva. Ja mies ei pystynyt olemaan pystyssä vaan makasi sitten sängyssä kun olimme muut nousseet ylös. Se kuulostaisi oikein kivalle ottaa koko perhe rennosti ja löhötä, ja yhdessä vaikka päikkärit iltapäivällä.

Omaan valvomiseeni sitten. Olen ollut aina sellainen, että nukun koiranunta jos mies on juhlimassa. Se ei varmaan muutu kun aina on niin ollut, eikä tule muuttumaankaan jos meno on tätä. Lisäksi muut mieltä painavat asiat pitivät hereillä.

Meinaatko, että ollaan juhlimassa niin silloin on mikään velvollisuus nousta seitsemältä huutavien kakaroiden kanssa? Tuollaisella asenteella kannattaa "sopia" miehen kanssa,että mihinkään et mene, enää koskaan, sillä
a) minä valvon yölllä
ja
b) et ole seitsemältä valmis huvipuistopäivään lasten kanssa.

Aargh, mitä vittu siinä on niin vaikeaa että jos tietää toisen olevan bilettämässä niin känninen nukkuu vierashuoneessa ja aamusella muut lähtee viettämään päivään jonnekin pois kotoa?

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28677479:
Itse asiaa nyt ajateltuani tajusin, että meillä on selvästi eri käsitys miehen kanssa alkoholin käytön rajoista ja mikä on normaalia. Olemme mekin viettäneet aikanaan villiä elämää ja juhlineet kunnolla, mutta lapsiperheeseen se ei mielestäni kuulu. En haluaisi lasteni näkevän vanhempiaan alkoholin takia sairaana. Eli keskustelun paikka meillä ilmeisesti.

Joku ehdotti, että olisi voitu ottaa rennosti seuraava päivä ja löhötä sohvalla ja tilata pitsa. Juu, kyllä se olisi minulle sopinut, mutta haisevan, vitivalkoisen, yöllä yökkäilleen miehen kainalo ei ole houkutteleva. Ja mies ei pystynyt olemaan pystyssä vaan makasi sitten sängyssä kun olimme muut nousseet ylös. Se kuulostaisi oikein kivalle ottaa koko perhe rennosti ja löhötä, ja yhdessä vaikka päikkärit iltapäivällä.

Omaan valvomiseeni sitten. Olen ollut aina sellainen, että nukun koiranunta jos mies on juhlimassa. Se ei varmaan muutu kun aina on niin ollut, eikä tule muuttumaankaan jos meno on tätä. Lisäksi muut mieltä painavat asiat pitivät hereillä.

Kuten edelliseen viestiin kirjoitin, meidän perheessä tulee käydä se keskustelu mitä meidän perheen normaali alkoholin käyttö on ja juhlimisen malli joka annetaan myös lapsille. Se on ilmeisesti nyt meillä miehen kanssa erilainen.

Te joiden mielestä raju juhliminen on ok ja että juhlija voi nukkua krapulassaan seuraavan päivän, se on sitten teidän perheenne malli. Se ei tarkoita, että minun perheeni lasten tarvii sitä kokea.

"Argh, mikä vittu siinä on vaikeaa", että kaikille juhliminen ja biletys ei ole sama asia kuin kamala kooma seuraavana päivänä. ;)

Mä olen aina ihmetellyt tätä hameväen vouhotusta huolissaan olemisesta, kun mies on ottamassa mukia kavereiden kanssa. Siis mistä asiasta noin tarkalleen pitää olla huolissaan? Sen ymmärrän että äiti on huolissaan lapsestaan, mutta en sitä että aikuisesta miehestä pitää ollan yhtään kenenkään huolissaan.

Ainahan sitä ihminen voi jäädä auton alle, joutua ryöstetyksi tai tukehtua hampurilaiseen. Mutta kuinka todennäköistä se on, että tällaista sattuisi? Ei kovin todennäköistä, se vain on fakta. Ja eihän suhteen alkuvaiheessakaan koskaan olla huolissaan, niin miten se kauhea huoli sitten yhtäkkiä alkaa jossain vaiheessa? Miten vaimo ei ollut minusta huolissaan kun emme vielä edes tunteneet toisiamme? Pitäisikö olla huolissaan kaikista kaduntallaajista, jotka käyvät juhlimassa?

Tuo huolissaan oleminen on oikeasti kontrollointia. On helppo kätkeä kontrollointi ”huolehtimiseen”, joka siis näennäisesti on positiivista. Tosiasiassa nämä yöelämän ”vaanivat vaarat” ovat viina ja vieraat naiset. Näitä halutaan kontrollin kautta pyrkiä hallitsemaan.

Jos huoli vaaroista olisi aitoa, tällainen henkilö olisi huolissaan aina kun ei ole miehensä välittömässä läheisyydessä. Pankkiautomaatilla käymiseen liittyy ryöstön riski ja autolla ajaessa liikenneonnettomuuden riski. Maailma on täynnä riskejä, jos tuolle linjalle lähtisi. Sen ymmärrän, että jos puoliso lähtee vaikka kilparadalle kokeilemaan kaverin autoa, niin siitä voisi olla huolissaan.

Toki miehetkin ovat huolissaan vaimon lähtiessä rimpsalle. Mutta miehen puhe tässä on rehellistä. Hän kertoo että on huolissaan vokottelijoista, stalkkereista ja raiskaajista. Hän on huolissaan siitä, että oma kaunis vaimo saattaa herättää tarpeetonta huomiota muissa miehissä.

Olkaa siis naiset jatkossa rehellisiä miehellenne. Hänen kömpiessä neljän jälkeen sänkyyn, voitte ilmaista asian vaikka näin: ”Olin huolissani, että tuletko kotiin ollenkaan, vai menetkö vieraan vosun matkaan?”

Vastasit joo, mutta et millään voinut ajatella että jos itse tekisit jotain toisin. Meinaatko, että kun miehesi elää sun kanssa niin koskaan hän ei saa vetää n.s peltiä kiinni? Miksi sulle on niin vaikeaa lähteä aamupalan jälkeen lasten/lapsen kanssa jonnekin pois, ilman että pitää sormi tanassa osoittaa lapsille missä pahoinvoiva isi on? Saatko jotain tyydytystä kontrolloinnista?
Luulis aikuiselle olevan ihan kivaa tehdä jotain ilman kumppaniakin joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28677522:
Kuten edelliseen viestiin kirjoitin, meidän perheessä tulee käydä se keskustelu mitä meidän perheen normaali alkoholin käyttö on ja juhlimisen malli joka annetaan myös lapsille. Se on ilmeisesti nyt meillä miehen kanssa erilainen.

Te joiden mielestä raju juhliminen on ok ja että juhlija voi nukkua krapulassaan seuraavan päivän, se on sitten teidän perheenne malli. Se ei tarkoita, että minun perheeni lasten tarvii sitä kokea.

"Argh, mikä vittu siinä on vaikeaa", että kaikille juhliminen ja biletys ei ole sama asia kuin kamala kooma seuraavana päivänä. ;)

Käsittämättömiä vastauksia mutta näinhän se tässä suomen kännäyskulttuurissa kai menee. Itse en missään nimessä haluaisi vaimoa juo niin paljon että joutuu konttailemaan kotiin oksennellen. Enkä tietysti hyväksy sitä itseltänikään. Mutta niinhän se on että jokainen valitsee itselleen sopivan puolison mutta aloittajalta oli ilmeisesti jäänyt tämä ominaisuus miehessä huomaamatta.

[QUOTE="Vieras";28677502]
Aargh, mitä vittu siinä on niin vaikeaa että jos tietää toisen olevan bilettämässä niin känninen nukkuu vierashuoneessa ja aamusella muut lähtee viettämään päivään jonnekin pois kotoa?[/QUOTE]

Ja tämäkö oikeasti on se normaali tapa sivistyneiden ihmisten toimia? Ei ihme jos ei pojasta polvi parane kun tämä on kansan asenne "juhlimiseen".

[QUOTE="Vieras";28677580]Vastasit joo, mutta et millään voinut ajatella että jos itse tekisit jotain toisin. Meinaatko, että kun miehesi elää sun kanssa niin koskaan hän ei saa vetää n.s peltiä kiinni? Miksi sulle on niin vaikeaa lähteä aamupalan jälkeen lasten/lapsen kanssa jonnekin pois, ilman että pitää sormi tanassa osoittaa lapsille missä pahoinvoiva isi on? Saatko jotain tyydytystä kontrolloinnista?
Luulis aikuiselle olevan ihan kivaa tehdä jotain ilman kumppaniakin joskus.[/QUOTE]

Kuten AP on kirjoittanut, heidän pitää nyt määritellä oman perheensä rajat alkoholin käytölle. Se on tietenkin sitä vaikeampaa, mitä erilaisempi käsitys puolisoilla siitä on. Sen mukaan sitten jatkossa määrittyy, mikä on tulevaisuudessa hyväksyttävää ja mikä ei.

En jaksanut lukea kuin ekan sivun.

Mun mielestä et ylireagoi. Kerran kuussa teillä menee lähes koko viikonloppu miehen juomiseen ja krapulaan. Pari kertaa vuodessa olisi eri asia, jolloin sopisitte etukäteen, että sä hoidat lapset sunnuntaina ja olisitte mahdollisesti muualla esim. mummolassa sunnuntaina, kun isä krapulaisena kotona.

Eri asia olisi, jos säkin saisit kerran kuussa käyttää koko viikonlopun omiin juttuihisi. Silti häiritsisi se, että lapset näkee kun isä pahoinvoivana makaa sunnuntain kotona. Mun mielestä lasten kuulu nähdä haisevaa ja krapulaista vanhempaa, vaan lapsilla on oikeus selvään aikuisiin.

Vastauksista näkee kuinka paha ongelma alkoholi on Suomessa, kunnon ryyppäminen on ihan normaalia ja siihen reagoiminen "yli"reagoimista.

Mä en kyllä käsitä, miksi kenelläkään aikuisella, teini-iän ohittaneella ihmisellä olisi tarve vetää "pelti kiinni". Onneksi en itse taida tuntea tuollaisia ihmisiä ainuttakaan.
Juhlia voi ja saa ja alkoa nauttia reippaastikin, mutta se, että haluaisi olla "pelti kiinni" ei minulla kyllä mene jakeluun.
Tämä siis kommenttina pari viestiä sitten olleeseen kommenttiin, että ap:n mies ei saa koskaan olla "pelti kiinni".

Alkuperäinen kirjoittaja nipo täti;28677479:
No olipas tämä herättänyt ajatuksia ja mielipiteitä! :D

No ehkä hänellä sitten hieman meni yli jos kerran vielä aamullakaan ei kyennyt mihinkään.

Mutta mielestäni yöllä ei mitään ongelmaa ollut. Hän tuli kotiin herättämättä lapsia ja soriutui omin voimin nukkumaan sinne minne pitikin. Se että sinä valvoit ei edelleenkään ollut hänen syynsä.

Eiköhän teillä riitä asian korjaamiseen keskustelu. Ja muista sinäkin sanoa miehelle että kyse ei ole siitä ettettekö voisi vaikka koko perhe löffäillä seuraavana päivänä ja ottaa rennosti, vaan siitä että niin krapulassa ei lasten edessä saa olla että vaikuttaa lasten silmiin todella sairaalta. Eli aamulla pitää jonkinlainen toimintakyky olla ettei lapsia turhaan huolestuteta.

muoks. Ja sen verran vielä että mulla on näköjään mennyt ohi tuo kerran kuussa juhliminen, ja aina tällä kaavalla. Jos näin todella on niin minustakin juhliminen tapahtuu vähän turhan taajaan. Vähempikin riittäisi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28677657:
Mä en kyllä käsitä, miksi kenelläkään aikuisella, teini-iän ohittaneella ihmisellä olisi tarve vetää "pelti kiinni". Onneksi en itse taida tuntea tuollaisia ihmisiä ainuttakaan.
Juhlia voi ja saa ja alkoa nauttia reippaastikin, mutta se, että haluaisi olla "pelti kiinni" ei minulla kyllä mene jakeluun.
Tämä siis kommenttina pari viestiä sitten olleeseen kommenttiin, että ap:n mies ei saa koskaan olla "pelti kiinni".

Selitäpä että mikä ero sinusta näillä on, koska ihmisillä saattaa olla näille käsitteille erilaisia selityksiä ja joillekin nuo saattavat tarkoittaa samaa asiaa (kuten minulle).

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28677657:
Eikös sen alkoholin hauskuus juuri perustu siihen että se turruttaa mielen?

Ylireagoit.

Mutta itse en kyllä ole koskaan tajunnut aikuiselta ihmiseltä sitä ettei tajua missä kohti kannattaa lopettaa juominen. Ymmärrän että joskus menee yli kun on tosi hauskaa, mutta että jatkuvasti.

Mutta kerran kuussa nollaaminen itsessään on kyllä sellaista ettei siitä kannata kauheita kilareita ottaa.

Yökyöpeli: Riski, että jotain sattuu, on huomattavasti suurempi räkäkännissä kuin selvinpäin. Suhteen alussa ei olla vielä huolissaan toisesta, koska yksinkertaisesti se toinen ihminen ei ole vielä niin tärkeä kuin myöhemmin. Varmaan sinullekin vaimosi on merkityksellisempi kuin vaikka naapurisi. Ja kyllä minä ainakin olen aina huolissani miehestäni, jos koen hänen olevan tilanteessa, jossa on normaalia enemmän riskejä. Inhoan esimerkiksi hänen pitkää työmatkaansa (paljon hirviä) ja murehdin aina, kun tiedän hänen olevan sitä ajamassa. Sitä enemmän murehdin, mitä huonompi keli on. Samoin sitä enemmän olisin huolissani, mitä huonommassa kunnossa tietäisin mieheni kaupungilla olevan. Mitä luulet minun yrittävän kontrolloivan tuolla huolellani työmatkan suhteen? Vai voisiko hameväen huoli olla ihan aitoa?

Miksi kukaan teini-iän ohittanut haluaisi syödä herkkuja kerran niin paljon, että tulee paha ähky olo ja liikakiloja? Tai jatkuvalla syötöllä siten, että jopa yleiskunto kärsii? Pitäisikö perheissä useammin keskustella suuntalinjat herkkujen käytölle ja vaa'an lukemalle?

[QUOTE="vieras";28677686]Yökyöpeli: Riski, että jotain sattuu, on huomattavasti suurempi räkäkännissä kuin selvinpäin. Suhteen alussa ei olla vielä huolissaan toisesta, koska yksinkertaisesti se toinen ihminen ei ole vielä niin tärkeä kuin myöhemmin. Varmaan sinullekin vaimosi on merkityksellisempi kuin vaikka naapurisi. Ja kyllä minä ainakin olen aina huolissani miehestäni, jos koen hänen olevan tilanteessa, jossa on normaalia enemmän riskejä. Inhoan esimerkiksi hänen pitkää työmatkaansa (paljon hirviä) ja murehdin aina, kun tiedän hänen olevan sitä ajamassa. Sitä enemmän murehdin, mitä huonompi keli on. Samoin sitä enemmän olisin huolissani, mitä huonommassa kunnossa tietäisin mieheni kaupungilla olevan. Mitä luulet minun yrittävän kontrolloivan tuolla huolellani työmatkan suhteen? Vai voisiko hameväen huoli olla ihan aitoa?[/QUOTE]
kontrolloinnin halua, ei mitään muuta.

Tavallaan ymmärrän aloittajan huolen ja unettomuudenkin. Ja sen ettei sille mitään tule mahtamaan jatkossakaan, jos on taipumusta tuollaiseen. :)
Mutta! Ihan omakohtaisesta kokemuksesta ( nyk.olen lähes abso.. koska saan viettää sen huillipvän muutenkin ja oksennan myös toisinaan jo 3 annoksen jälkeen tässä iäs. ) suosittelen miettimään tarvetta miehen kerran kuussa yli "nollaamiseen".
Se seuraavan päivän rötkyilytarve ja alunperin liikaa juominen voi johtua siitä, että tuntee tarpeen huilata päivän eikä se muuten onnistu kuin vetämällä ne koomat. Alitajunta on kummallinen..
Ja mikäli se kohtuullinen alkon käyttö on mörkö puolisolle esim. saunakaljan muodossa arkena niin sitten tilaisuuden tullen tulee juotua liikaa, kun ei niitä rajojaan iän tullen enää tunnista.. liika suunnittelu ja luvan anominen toiselta pieneenkin alkonkäyttöön voi johtaa sitten tähän yliampumiseen ;)

Meillä nykyään on jokatoinen vkonloppu kummallakin sitä omaa aikaa ja pitkään nukkumista. Toki poikkeuksia on, mutta jo tieto ns.omasta ajasta on se pointti. Ei siihen tarvitse hakea darraa enää jotta saa loikoa, katsella leffaa makkarissa ja herkutella, lukea kirjaa tai sitten aamusta pinkasta kaupoille itsekseen.
Mikäli on kutsu tullut illanistujaisiin nii siitä ei tarvitse anoa lupahakemusta toiselta ja kosteammista juhlista voidaan seuraavana päivänä vasta kotiutua. Tällöin ei lapset näe kipeetä miestä/naista ja se yksi viesti nukkumaan mennessä pistetään toiselle, että tietää olevan ok ja se siitä.

Mikäli kaupassa suu napsaa, voin ostaa juomani ilman puolison moralisaarnaa aiheesta ja kas kummaa, nyt se yksikin jo riittää ihan hyvin. Ei tule mitään ns.vastaanpistämisen halua aiheesta.. heh. Nykyään on sitten mennyt silleen 2-4 krt vuoteen nuo "juhlimiset" ja ihan siksi kun tajuttiin käsitellä asioita. Ikävä kyllä meillä on vielä niitä tuttavia joiden kanssa välien pitämiseen tarvitaan niitä "juopotteluja" ettei aivan syrjäännytä heistä.. :)

[QUOTE="vieras";28677686]Yökyöpeli: Riski, että jotain sattuu, on huomattavasti suurempi räkäkännissä kuin selvinpäin.[/QUOTE]

Toki se on näin, mutta mitä tarkalleen pelkäät? Tukehtumista nakkikioskin burgeriin vai mitä? Isolla kaveriporukalla ja muutenkin terveellä asenteella mikään pahoinpitely ei ole kovin todennäköinen. Ja edelleenkin tuolla logiikalla pitäisi olla kaikesta huolissaan. Vaikka riski kasvaa kännissä, on samat riskit selvinpäinkin.

[QUOTE="vieras";28677686]Mitä luulet minun yrittävän kontrolloivan tuolla huolellani työmatkan suhteen? Vai voisiko hameväen huoli olla ihan aitoa?[/QUOTE]

Varmasti huoli on aito, mutta siltikään riski ei ole kovin todennäköinen.

Mitäs hameväki sanoo siihen, että kun vaimo ei tiedä sinun ollessa eilen ottamassa mukia, niin silti siitä kuulessaan vedetään herne nenään. "Mä olisin ollut niin huolissaan, jos olisin tiennyt että menet poikien kanssa..."

Edelleenkin seison mielipiteeni takana, että kontrollin halu koskien sitä klassista "viini, laulu ja naiset" -ilakointia kohtaan se oikeasti taustalla jyllää.

[QUOTE="Jaa";28674919]Eli koska sinä haluat jotain muuta, pitäisi miehenkin sitten haluta samaa?[/QUOTE]

Yllättävän yleinen ajattelutapa suomalaisnaisilla. Miehen "alistaminen" omiin toiveisiin, haluihin, odotuksiin jne. Ei muuten onnistu täällä ;)

Projekti "Tasa-arvointegraatio" alkaa kantaa hedelmää :(

Eikait kyse ole miehen "alistamisesta" jos perheessä pitäisi olla vanhemmilla samanlaiset käsitykset alkoholin käytöstä ja nyt ne eivät ole..? Härregyyd.

Myöskään kohtuullinen alkon käyttö ei ole mörkö perheessä. Käytämme molemmat alkoholia esim kotona saunaolut tai ruuan kanssa, lapsilta ei myöskään alkoholia ole tarvinnut "salata" eli jos ollaan vaikkapa kylässä ja tarjotaan juotavaa, ei siinä ole mitään ongelmaa.

Selitäpä että mikä ero sinusta näillä on, koska ihmisillä saattaa olla näille käsitteille erilaisia selityksiä ja joillekin nuo saattavat tarkoittaa samaa asiaa (kuten minulle).

Alkoholin reipas käyttö itselleni on sitä että on selkeästi päihtynyt, mutta ei kännissä. Siis ruuan kanssa viiniä, pari siideriä jne. Mutta ei mitään örveltämistä, oksentelua tai "pelti kiinni" olemista niin että muisti menee ja aamulla kaduttaa.

Yhteistyössä