Ymmärrän että vauvan heräily öisin väsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="keksi";22939785]Siis ethän sä kyllä mitenkään kauniiseen sävyyn kirjoittanut ystävästäsi, vaan aika selkeesti kritisoit hänen väsymistään/ sitä että hän kokee väsytäväksi herätä 2 kertaa yössä vauvan kanssa. Kysyit että onko normaalia VALITTAA, ei tainnut mennä niin että onko normaalia että lapsi herää 2 krt/yö. Mut voihan olla että kirjoitus teki ymmärryskepposen, että ajoit takaa sitä onko normaalia että vauva herää[/QUOTE]

ilkeää? jos puran tuntojani tänne ja sanon että ei aina jaksaisi jokapäiväistä valitusta väsymyksestä tuolla heräilymäärällä. olisko parempi alkaa tuolla sitten asiasta puhumaan muille oikeesti ilkeeseen sävyyn? anonyymina hieman helpompi kysellä teidän mielipiteitä tuosta onko vauva 1-2krt yössä heräily normaalia....

mutta, sinä olet ottanut sen kannan että haukutaan aloittajaa niin en sitten viitsi enää vastata sinulle :(

[QUOTE="sivullinen";22939817]Tässä kysymys? onko normaalia valittaa[/QUOTE]

ok. myönnän että olen itse kirjoittanut epäselvästi :) mutta eiköhän mun mielipide tullut jo aiemmin selväksi? ja se mitä kysyin, olen sanonut monta kertaa. ok, kuittaan, kiitos.

itse voisin olla juuri tuo valittaja, mulla kaksi lasta, jotka nukkuneet alusta asti todella hyvin jo 3kk iässä nukkuneet koko yön heräämättä kertaakaan (lukuunottamatta sairastelun aikoja) jos nyt saisin kolmanne lapsen ja hän heräilisi vielä 6kk iässä 1-2kertaa per yö niin todellakin väsyttäis ja varmasti valittaisin välil' väsymystäni.

Olen huomannut, että nykyisin lopetetaan imetys jos vauva heräilee vielä 6kk jälkeen öisin ja kauheaa valitusta on siitä yöheräilystä, vaikka se on ihan normaalia. Minusta sitä kestääkin, kun tajuaa, että niin sen asian kuuluukin olla. Olen ainakin itse todennut, ettäkun ei edes ajattele koko ajan, että voi kun se nukkuis ja miksi se ei nuku niin on paljon iisimpää. Meillä on kaikki kolme alkaneet 2kk iässä nukkua yöt heräämättä mutta kaksi nuorempaa aloittaneet 10kk iässä uudelleen ja hakeutuneet tissille ja heränneet 1-3kertaa, mutta enpä ole ottanut asiasta stressiä. Perhepedissä vaan ja jos on tissiä tehnyt mieli niin sitten vain paidan alle ja kaikki jatkaa heti unia.

kaipa se on mihin tottuu. Meidän 2,5v ei ole koskaan nukkunut kokonaisia öitä vaan vaihtelevasti 2-20 kertaa yössä herää ja vaatii huomioita. Itse olen huippu onnellinen nuista 2 heräyksen yöstä ja siinä ehtii jopa levätäkin hetken, kun vertaa niihin todella huonoihin öihin (toissa yönä lapsen pisin unipätkä oli 6-7.30, muuten oli 10 min välein hereillä, toki on nyt kipeänäkin). Muistan ja tiedän sen todella väsyneen olotilan, jolloin jokainen heräys tuntuu ylivoimaiselta ja silloin kyllä valitan niistä kahdestakin heräämisestä...

ilkeää? jos puran tuntojani tänne ja sanon että ei aina jaksaisi jokapäiväistä valitusta väsymyksestä tuolla heräilymäärällä. olisko parempi alkaa tuolla sitten asiasta puhumaan muille oikeesti ilkeeseen sävyyn? anonyymina hieman helpompi kysellä teidän mielipiteitä tuosta onko vauva 1-2krt yössä heräily normaalia....

mutta, sinä olet ottanut sen kannan että haukutaan aloittajaa niin en sitten viitsi enää vastata sinulle :(

ja toisille se yhdenkin kerran yössä heräily saattaa aiheuttaa erilailla väsymystä kun taas jollekkin toiselle.
itsellä ainakin on nukahtamisvaikeuksia ja unenpäästä kiinnisaaminen kestää aika kauan. jos mut revittäs kesken syvimmän unen hereille niin en taatusti saisi kovin helposti uudelleen unta ja olisin aivan varmasti seuraavana aamuna todella väsynyt ja kärttyinen. kaikilla univaje ei vaikuta mitenkään, mutta on ihmisiä, joille jo pieni unen häiriintyminen aiheuttaa kovan väsymyksen, puhumattakaan siitä jos tuo on jatkunut jo 6kk.

Heräily on täysin normaalia, mutta niin on väsymys ja asiasta avautuminenkin. Tietysti, jos ei muusta puhu eikä kuuntele sinua, käy tylsäksi ystävyys, varsinkin jos joka päivä joutuu tekemisiin.

Omasta mielestäni (okei, vasta yhden lapsen kokemuksella) ei muuten heräilykertojen määrä ole ratkaiseva pointti, vaan se, mitä lapsen herätessä tapahtuu. Oma lapseni heräili vauvana useita kertoja yössä, mutta rauhoittui heti rinnalle ja nukahti uudelleen (yleensä nukkui vieressä, tai sitten sängyn vieressä olevassa pinniksessä), ja sain jatkaa unia itsekin. Mutta voin kuvitella, että 1-2 herätystä olisi tuntunut paljon raskaammalta, jos olisi pitänyt herätä kunnolla itsekin ja ruveta esim. kanniskelemaan tai hytkyttelemään vauvaa. Tai könytä lämmittämään pulloa. Tuollaisen kunnollisen ylös nousemisen jälkeen ei ehkä saakaan unta pitkään aikaan.

Ap ei nyt vaan tahtonut kuulla hänen kannaltaan negatiivista palautetta. Jos kysytään mielipidetä niin silloin kannattaa varautua siihen että kaikki mielipiteet ei ole oman mielipiteen kaltaisia.

Totta, ymmärrän hyvin että ap:ta sylettää kun on itse joutunut heräilemään 100 kertaa enemmän kuin hänen ystävänsä. Eikä siksi tietenkään jaksaisi kuunnella "turhaa valitusta". Vaan kun me ollaan niin erillaisia ja koetaan asiat niin eri "painoarvoilla". Mun mielestä ap sai hyviä vastauksia suuntaa ja toiseen. Kritiikki ei koskaan ole pahasta, siitä saattaa oppia jos vaan suostuu kuuntelemaan/ottamaan onkeen

Miten niin muka ei olisi normaalia, sekä heräily/valvominen että siitä valittaminen?

Mutta nää on taas näitä, "eihä sitä VOI väsyttää kun sen lapsi herää VAAN senjasenverran, MINÄ sentäs olen valvonut paaaaljon enemmän".

Onneksi ap et ole mun kaveri, lähtisit vaihtoo asap.

Kuka mihinkin on tottunut. Kai tuo 1-2 herätystäkin voi tuntua rankalta, jos vauva on muuten nukkunut hyvin. Mulle olisi luksusta, jos pitäisi herätä VAIN kaksi kertaa yössä, ja vauva on kuitenkin sentään jo 9kk.

Meillä nukkui n.1½-vuotiaaksi lapsi huonosti,heräsi monesti 15 kertaakin yössä ja valvoi...huoh.Jännä juttu on se et nyt kun on pian vuoden nukkunut suht hyvin niin yksikin vaikea yö niin enemmän puhki kuin silloin huonoina aikoina.

[QUOTE="vieras";22940350]Meillä nukkui n.1½-vuotiaaksi lapsi huonosti,heräsi monesti 15 kertaakin yössä ja valvoi...huoh.Jännä juttu on se et nyt kun on pian vuoden nukkunut suht hyvin niin yksikin vaikea yö niin enemmän puhki kuin silloin huonoina aikoina.[/QUOTE]

Näinhän se menee, kaikki on niin suhteellista. Eikä me oikein sille väsylle vaan mitään mahdeta. Se kokee miten kokee, ja musta siitä saa purnata jos siltä tuntuu. Toki onhan niitä ihmisiäkin joiden kaikki asiat on aina päin mäntyä ja mikään ei missään muotoa eikä koskaan mene hyvin. Mutta se on aihe eri se.

Saahan sitä väsymystä valittaa, mutta en itsekään jaksaisi kuunnella jatkuvasti valitusta samasta aiheesta varsinkaan, jos itse joutuu heräilemään enemmän.

Minä olisin erittäin pirteä, jos lapseni olisi viime yönäkin herännyt vain kaksi kertaa, hän oli hereillä valehtelematta sen 10 kertaa... ja sitä edellisenä... ja sitä edellisenä. Poika on oppinut liikkumaan ja kokeilee taitojaan yölläkin. Onneksi saan heti unen päästä uudelleen kiinni, tokko olen hereilläkään pinnasängyn luona käydessä?

ilkeää? jos puran tuntojani tänne ja sanon että ei aina jaksaisi jokapäiväistä valitusta väsymyksestä tuolla heräilymäärällä.

Mikä sinä olet määrittämään, mistä saa väsyä ja mistä ei? Jos miettii että heräily ajoittuu jonnekin aamuyöhön, eikä kaverisi itse saa enää sen jälkeen kunnolla unen päästä kiinni, niin voihan se ihan totta alkaa väsyttää kroonisestikin jo. Jotain ihmeellistä siinä?

Kuule, mun kaveri selittää kuinka hän on ainakin valmistautunut yöheräämiisiin. JEPJEP!!
Meijän lapsi heräsi monta kuukautta jokaikinen yö 10-15 kertaa, ja edelleen tää kaveri jankuttaa "minä olen henkisesti ainakin valmistautunut" Just joo.. Kaverin lapsi herä 1-2 kertaa yössä. Pikkasen eri kun toi meijän reilu 10 kertaa. Ja mullahan ei ollu oikeutta valittaa, koska sain nukkua jossain vaiheessa 2kk ajan täydet yöunet.
Mutta kahdeksan kuukautta, kymmenestä heräsin lapsen kanssa ainakin 10 kertaa.
Mun ois pitäny vaan jeesustella, että se on ihan normaalia.. ei väsytä jne...

Montako kertaa AP sun lapses herää???????

[QUOTE="vieras";22940350]Meillä nukkui n.1½-vuotiaaksi lapsi huonosti,heräsi monesti 15 kertaakin yössä ja valvoi...huoh.Jännä juttu on se et nyt kun on pian vuoden nukkunut suht hyvin niin yksikin vaikea yö niin enemmän puhki kuin silloin huonoina aikoina.[/QUOTE]

Tää on muuten ihan totta. Sama juttu minulla. Tyttö heräili vauvana tosi monta kertaa yössä. Nyt nukkuu kyllä ihan hyvin mutta joskus saattaa herätä sen pari kertaa yössä niin se tuntuu tosiaan raskaammalta kun ne n herätystä vauva-aikaan.

En nyt oikeasti siis tajunnut, että mikä tässä on kysymys. Eli kysyikö ap, että onko se heräily normaalia vai onko se siitä valittaminen normaalia?

Joka tapauksessa mielestäni on normaalia, että vauva heräilee yössä, omani täyttää ensi kuussa 2v. ja herää yhä vähintään pari kertaa yössä. 6 kuukauden iässä imetin yhä kiinteistä huolimatta 1,5 tunnin välein yötä päivää, niin että mielestäni se oli normaalia.

Toisaalta mielestäni on täysin normaalia, että aikuinen myös valittaa väsymyksestään, eihän se oloa pirteämmäksi tee, mutta ihminen on valittaja-eläin ja keksi aina jotain valitettavaa, myös silloin, kun syö gourmet-ruokaa kultaisilta lautasilta kultaisessa palatsissa kultaisen, 12 h putkeen nukkuvan vauvan kanssa. Aina löytää jotain valittamisen aihetta, vai mitä? ;)

Samaan tyyliin voi sitten joku savimajassa 20 minsan välein imettävä riisinjyvän päivässä syövä mamma olla ihan hiljaa ja tyytyväinen siitä, savimajan katto pitää vettä ja vauva on tarpeeksi ponteva syödäkseen. Asennekysymys.

Ja ihan normaalia on myös se, että ap:ta ärsyttää, että kaveri valittaa tuosta heräilystä, niin minuakin ärsytti, kun olin yöllä herännyt 20 kertaa refluksivauvaa imettämään ja kaveri oli joutunut antamaan tutin omalleen 3 kertaa ja oli ihan "poikki". Sellaisia me ihmiset olemme, kaikki erilaisia ja kaikki yhtä normaaleita :D

Kannattaisi muistaa, että kaikilla on oikeus tunteisiinsa, oli kysymys sitten hermostumisesta yöheräilyyn, hermostumisesta yöheräilystä valittavaan kaveriin tai sitten hermostumisesta siihen, ettei ole mitään valitettavaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja tää auttaa nukkumaan;22940551:
läpi yön:

lapselle lusikallinen yskänlääkettä illalla, kyllä saa kaikki nukkua :)

Yskänlääkkeet halutaan kieltää lailla alle 3-vuotialta, ne vaikuttavat keskushermostoon (ja siksi aiheuttavat sen "unta edesauttavan" humalatilan, mutta pitkäaikaisvaikutuksia ei ole tutkittu kattavasti. mm. Usa:ssa nuoriso vetää kännejä ystkänlääkkeellä. Ranskassa ne onkin jo kielletty pikkulapsilta.

Miksi ei saisi valittaa jos väsyttää? Saako kolmesta kerrasta yössä valittaa? Entä jos käy töissä?

Jos väsyttä, pitää käydä aikaisemmin nukkumaan. Toisaalta ymmärrän, kyllä, että jos hertyksiä on yöllä ja herätyksen jälkeen ei saa samantien unta, kuten itse saan, niin ei se aiemmin nukkumaan meno auta. Mutta muten pitää järjestellä asiat niin, että saa tarpeeksi unta. Jos 6kk valittaa, niin ei sitä kukaan enään jaksa kuunnella.

Jos väsyttä, pitää käydä aikaisemmin nukkumaan. Toisaalta ymmärrän, kyllä, että jos hertyksiä on yöllä ja herätyksen jälkeen ei saa samantien unta, kuten itse saan, niin ei se aiemmin nukkumaan meno auta. Mutta muten pitää järjestellä asiat niin, että saa tarpeeksi unta. Jos 6kk valittaa, niin ei sitä kukaan enään jaksa kuunnella.

Joo, ei se aikaisemmin nukkumaan meno auta :) Ei tuossa auta mikään muu kuin oman asenteen muuttaminen, itse valitin ja olin kuin nukkuneen rukous ekat 3kk, sitten tajusin, että on NORMAALIA, että vauva heräilee yöllä ja sain sisäisen rauhan, kun en enää miettinyt, että mikä minussa/vauvassa on vikana. No, sitten 13 kk:n iässä vihdoin mahatautien ja pediatrian erikoislääkäri vahvisti oman epäilyksen silent refluksista, joka selitti paljon, 2 normaalia lastenlääkäriä kun oli epäilyni kieltänyt vetoamalla lapsen hyvään kasvuun ja kehitykseen, silent-versio kun ei ole edes kaikille lääkäreille tuttu ongelma.

Mutta joka tapauksessa kun olin väsymykseni kanssa ja tajusin, että 1-4 tunnin yöunilla pärjää ainakin puoli vuotta ja 5-6 tunnin pätkäunilla näköjään 2 vuotta (ekan vuoden aikana nukuin siis 4 kertaa 3 tuntia putkeen ja kerran 5 tuntia putkeen, vauvaa ennen nukuin 10 yöunia...), niin ei ole kauheasti tarvinnut valittaa, sitä voi olla onnellinen, seesteinen ja energinenkin huonoista yöunista huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22940661:
Joo, ei se aikaisemmin nukkumaan meno auta :) Ei tuossa auta mikään muu kuin oman asenteen muuttaminen, itse valitin ja olin kuin nukkuneen rukous ekat 3kk, sitten tajusin, että on NORMAALIA, että vauva heräilee yöllä ja sain sisäisen rauhan, kun en enää miettinyt, että mikä minussa/vauvassa on vikana. No, sitten 13 kk:n iässä vihdoin mahatautien ja pediatrian erikoislääkäri vahvisti oman epäilyksen silent refluksista, joka selitti paljon, 2 normaalia lastenlääkäriä kun oli epäilyni kieltänyt vetoamalla lapsen hyvään kasvuun ja kehitykseen, silent-versio kun ei ole edes kaikille lääkäreille tuttu ongelma.

Mutta joka tapauksessa kun olin väsymykseni kanssa ja tajusin, että 1-4 tunnin yöunilla pärjää ainakin puoli vuotta ja 5-6 tunnin pätkäunilla näköjään 2 vuotta (ekan vuoden aikana nukuin siis 4 kertaa 3 tuntia putkeen ja kerran 5 tuntia putkeen, vauvaa ennen nukuin 10 yöunia...), niin ei ole kauheasti tarvinnut valittaa, sitä voi olla onnellinen, seesteinen ja energinenkin huonoista yöunista huolimatta.

Toisilla ihmisillä heräily/huonot unet/väsy vaan heijastuu myös fyysiseen hyvinvointiin. Voi ilmetä vaikeitakin rytmihäiriöitä, verenpaineen nousua, veriarvojen laskua jne jne. Näihin ei taida matraaminen auttaa, vaan ainostaa lepo. Ihmiskeho kun tarvitsee lepoa. Toisten kroppa enemmän kuin toisten. Mutta kuiten.

Vaikuttaahan valvominen myös aivojen välittäjäaineisiin, muistaakseni "stressihormoonin" kautta. Näin ollen väsymys voi myös laukaista masennuksen.h

Yhteistyössä