Yöheräily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Kirjoitin jo aiemmin kun alkaa voimat loppua. Tilanne vaan pahenee. Viime yö oli kamala. Tyttö on nyt 8 ja puoli kuukautta eikä nuku yöllä. Kokeilin kaikkea viime yönä. Mikään ei auta. Tyttö täytyy nukuttaa 10-30 minuutin välein yöllä. Muuten huutaa kuin syötävä. Viime yönä nukuttiin sohvalla ja sylissä. Äiti nukkui jopa istualleen. Myös vanhempien välissä tyttö yritti nukkua. Omassa sängyssä huuto vain kovenee. Vaihdoin vaipat. Annoin maitoa. Yritin rauhoitella kaikin tavoin. Syliin nukahtaa lähes heti mutta hetken kuluttua tyttö kömpii istumaan ja huuto alkaa taas. Tätä on jatkunut nyt pari kuukautta. Ennen heräsi vain tunnin välein mutta viime yö oli hirveä. En jaksa enää. Vuorotellaan öitä miehen kanssa mutta ei siinä huudossa voi nukkua edes korvatulppien kanssa. Pieni talo joten ei pääse kauas nukkumaan. Tää alkaa vaikuttaa jo meidän suhteeseenkin. En enää tiedä mitä tehdä. Ennen nukkui niin hyvin koko yön heräämättä. En jaksa enää. Auttakaa!

olethan käyttänyt tytön lääkärissä että kaikki fyysiset viat poissuljettu? meil heräillään kans aika usein yöllä n. 1-1½ tunnin välein. olen tarkistuttanut korvat ja pissatestikin on tehty eli sielläkään ei ole tulehdusta. olin jonkun aikaa antamatta noita Rela tippoja ja nyt kun taas aloin antamaan, on yöt ehkä vähän rauhoittuneet.
olen myös huomannut että mitä paremmat päikkärit nukkuu, sen paremmin yötkin menee. joskus herää ""vain"" 4 kertaa mut esim. viime yönä 8 kertaa. eli miten teillä nukutaan päivällä, jos liikaa, sekin saattaa vaikuttaa yöuniin. meillä ei myöskään ole vielä hampaita, joten ne taatusti kiusaavat siellä ikenien alla, mites teillä? noihin heräilyihin saattaa olla sata syytä. yhden asian vielä minkä olen pannut merkille on se, että jos huone, missä tyttö nukkuu on liian kuuma/huonosti tuuletettu, silloin ei uni maistu. eli hyvä tuuletus päivisin huoneessa ja meillä ainakin toimii jos on vähän viileähkökin niin silloin on aina parempi yö. en tiedä onko tästä mitään apua, sekava sepustus mutta niin on pääkin sekava noista heräilyistä. yritä jaksaa, tiedän että tuo on rankkaa ja muista että se on taatusti ohimenevää. tuohon unenpuutteeseen viel sen verran että minä nukun päikkärit joka päivä, muutoin en jaksaisi öitä pomppia. eli yritä sinäkin vaan aina nukkua silloin kun vauva nukkuu ja jätä kotihommat sikseen. VOIMIA!

En tiedä että voiko edes verrata, mutta meillä tyttö on 5kk ja nukkunut jo kolme kuukautta ilmat että herää kertaakaan yöllä.
Aloitin nimittäin vellin antamisen jo 2kk kun tuntui että yöt oli yhtä hulinaa.
Nyt kun taas tyttö alkoi taas valvomaan yötä myöten neuvolassa kehoitettiin aloittamaan puuro aina iltasin. Kuullemma velli on liian keposta ruokaa. Varmaan totta nimittäin meillä on aika iso tyttö ja ruoka halu on kova.
Nyt nukkuu taas todella hyvin. Toisaalta meillä ei ole vielä tullut edes hampaita, joten täytyy katsoa minkälaisen huuto myräkän se aiheuttaa.
Sillöin kun tyttö kovasti valvoi öisin niin nukuin päivällä aina kun tyttö nukkui näin jaksoin aina öisin.

Jep: Ei sillä vellillä ""saa ostettua"" parempia öitä!!!
Lapsi nukkuu jos on nukkuakseen!!!

Mun tyttö on kohta 5kk ja pari kuukautta ollaan nukuttu täysiä öitä. Ja tyttö on reilu pullukka, eli iso kokonen! Ja täysimetyksellä!! Ja öisin ei syödä!

Monilla vellit yms saattaa heikentää öitä, eli ei se ole mikään ratkaisu! Saattaa kyllä tietty auttaa...

Meidän ""avaimet""
- unipussi, tuttu haju, peitto ei karkaa yms
- rätti kaulalla / naamalla
- tutti suussa (räkäsee sen pois, auttaa nukahtamaan)
- äiti nukkuu vieressä (siis perhepeti)

Ja onpa tuo tyttö ollut jo öitä täysin kuivakin (tai vaippa on ollut kuiva). Aamulla eka vaippa kastuukin sitten kunnon tahtiin :D

No me olemme kaikki erinlaisia. Meillä ei esimerkiksi toimi nuo edelle mainitut keinot rätis yms...
Jokaisella meillä on tapamme millä asioita hoidamme. Meillä se on ollut tukeva ilta pala.
Näiden palstojen tarkoitus on varmaan että jokainen kertoo omista asioistaa mitkä on hyväksi havaittu ja asioita voi näin verrata. Kukin kumminkin tekee niin kuin on itselleen ja vauvalle paras.

Meilläkin alkoi levottomat yöt siinä 8 kuukauden tienoilla. Nyt tyttö on 10 kk ja on pahentunut tilanne vain :( Oli kaikenmaailman flunssaa, korvatulehdusta ja hampaiden tuloa siinä välissä joten syitä huonoon nukkumiseen oli monia. mutta nyt kun tilanne alkoi mennä vielä huonompaan suuntaan ja tyttö on täysin terve, (ennen auttoi kun tytön nosti meidän viereen nukkumaan niin siinä nukkui rauhassa, mutta nyt alkoi vain riehumaan ja leikkimään meidän välissä ja lopuksi tietty itkemään kun oli väsynyt eikä osannut nukkua!!!) päätimme siis että nyt alkaa unikoulu. Helppoa ei ole ollut ja aluksi tilanne oli vielä hierveämpi kuin aikaisemmin, mutta nyt noin 6 unikouluyön jälkeen alkaa helpotusta näkyä ja vauva nukkuu jo 5-7 aamulla omassa sängyssä. Heräilee kyllä usein mutta ei enää itke kauaa eik nouse seisomaan kuin tattu pinnoja vasten :) Meidän unikoulu on seuraavanlainen: pelkkää silittelyä ja hellästi uudelleen maukkuasentoon laittamista kun herää. Joskus jätän oman käden tytön pideltäväksi kun oikein tuntuu hankalata. Ja ei yhtään hyssytystä, eikä sanaakaan. Tuntuu toimivan. Aikaisemmin tein sen virheen että aloin aina verbaalisesti lohduttelemaan (se tulee niin luonnostaan) ja siitä neiti aina innostui ja heräsi enemmän. Olen tykännyt nukkua perhepedissä ja se oli ihana hoitokeino levottomiin öihin mutta meillä siitä ei seurannut hyvää vaan tyttö alkoi herkästi heräävänä ilmeisesti heräillä meidän kääntelyihin ym. ja nukkuu nyt paljon paremmin omassa sängyssä

Unikoulua heti jos meinaat itse olla selväjärkisten kirjoissa tulevaisuudessa !!! Tuon ikäinen ei tarvitse yöllä enään syöttöjä eli lyhyesti mutta ytimekkäästi, anna huutaa itekseen sängyssään, muutaman yön se ottaa että huutaa todella rankasti mutta kun tottuu siihen ettei sinne heti juosta pää kolmantena jalkana katsomaan että mikä hätänä, loppuu turhat kitinät ja palkintona hyvät yö unet KOKO PERHEELLE.

pahin virhe minkä voit tehdä on juuri ottaa tyttö syliin yöllä omasta sängystään. Te olette nyt juuri siinä kierteessä että vauva tietää että kun vähän vingahtaa juoksee heti jompi kumpi vanhempi paikalle ja ottaa syliin. Eli teillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa hieman tiukemmat ohjat yöruljanssin kanssa. Muutama tippi:
1. älä ikinä ota syliin yöllä, tulee muuten vaatimaan sitä joka ikinen kerta eikä rauhotu yksin sänkyyn !!!
2. ihan ekoista vikinöistä ei juosta vauvan huoneeseen, anna huutaa aluksi 10 minsaa, hiivi paikalle katsomaan että kaikki on ""ok"", hyssyttele hiljaiseen ääneen, ja peittele uudelleen ja poistu huoneesta.
3. unikoulun pari ekaa yötä saattavat tuntua lapsia huudattamattomista aikuisista todella epäitoivoisen rankoilta, mutta palkinto odottaa. Se on kaikkien parhaaksi ja tota menoa jos jatkatte niin olette kohta kaikki hullujen huoneella sillä vauva ei osaa itse määrätä unirytmiään -> se on ohjattava hellävaraisen päättäväisesti rytmiin.
4. Pidä kiinni että vauva nukkuu päivällä ainakin yhdet kunnon päiväunet, (1.5-2h), sillä vanha viisaus jos vauva nukkuu päivällä hyvin nukkuu hän myös yöllä. Sama sääntö päiväunien kanssa, ei joka inahduksesta juosta katsomaan mikä hätänä. On normaalia että vauva herää kesken unien, itkeskelee hetken ja itse omatoimisesti jatkaa uniaan ilman aikuisen läsnäoloa taikka hyssyttelyjä.

Mikäs se sellainen tauti on, joka ei tee kipeää sylissä, sattuu vain kun joutuu yksin omaan sänkyyn?
Oma lapseni alkoi nukkua hyvin täytettyään kaksi vuotta. Voimia!!

Semmoinen tauti on tietenkin ""minä keisari"" pyöritän koko perhettä ja päätän täällä. Unikouluun vaan, on se sille keisarillekkin parempi!

Meillä se tehtiinkin oikeastaan lapsen etua ensin ajatellen. vauva sai nukkua yönsä hyvin ja päivällä pirteä äiti hoitamassa.

Kiitos neuvoista. Tuntuu vaan että olen jo liian väsynyt unikouluun mutta kysyn kuitenkin teiltä jotka sen olette läpikäyneet että kuinka kauan tyttö saa huutaa putkeen? Me sitä jo kerran yritettiin mutta 45 minuuttia jaksettiin huutoa kuunnella ja sitten meidän väsymys vei voiton. Välillä käytiin kuitenkin rauhoittelemassa ilman minkäänlaista tulosta. Huuto vain yltyi eikä saanut enää kunnolla henkeä. Tai siltä kuulosti. Ja kaiken lisäksi tyttö sai nyt flunssan. Kannattaako flunssaiselle lapselle pitää unikoulua?

Jaksamisia teille sinne!!
Meidän neitokainen oli myös yökukkuja, söi yöllä useampaan kertaan ja loput yötä etsi ja ähelsi tuttiaan.huudatin varmaan kahden viikon ajan raskasta mutta sen jaksoi toivoen että josko vielä saisi nukkua joskus ja nyt nukkuu suht hyvin ei syö yöllä ollenkaan ja tuttinsakin löytää ilman ähinää....

Käy ensin neuvolassa / lääkärissä tarkistamassa ettei mikään ole oikeasti vialla ennenkuin aloitat unikoulun. Itse en flunssaista lasta kouluttaisi.

Meillä unikoulu / tassuhoito käytiin läpi 2kk sitten, ja se meni todella helposti, vaikka olin maalaillut kauheita kauhu kuvia siitä kuinka vaikeaa se on ja minäkin ajattelin että olen liian väsynyt aloittamaan sitä. 3 yötä ähräiltiin, ei edes huudettu ja sen jälkeen yöt ovat olleet suht. hyviä. Tosin meillä vauva nukkuu edelleenkin vieressä, meillä tassuteltiin siis vain yösyötöistä pois, jonka myötä heräilytkin loppuivat. Ja korvatulehduksiakaan ei muuten sen jälkeen ole ollut. Suosittelen, jo muutaman hyvin nukutun yön jälkeen elämä näyttää ihan toisenlaiselta!

Meillä on syntymästä asti poika syönyt vain kerran yössä ja 4 kk jälkeen jätti senkin pois eli nukkui läpi yön. Puolen vuoden jälkeen muuttuivat yöt hiukan levottommiksi, poika alkoi syödä uudestaan viiden-kuuden maissa, ihan selvästi on nälkä, vaikka illalla syödään puuroa ja tissitellään. Sama homma jatkuu, poika on nyt 8½kk. Yöllä heräilee välillä. Rauhoittuu tutilla ellei niin otan vähäksi aikaa syliin ja laitan takaisin sänkyyn, poika jatkaa unia. Tuota syliin ottoa ei tarvi aina tehdä, mutta täytyy kai varoa, ettei siitä tule tapa.

Mitenköhän saisin pojan taas säännöllisesti nukkumaan aamuun klo seitsemään- kahdeksaan, kuten ennen, eli aamutissittely olisi taas vasta sitten ja seitsemän jälkeen nukkuis vielä pari tuntia? Toisinaan nykyäänkin nukkuu joskus läpi yön.

Huh, olipa sekavasti selitetty :)

tosiaan sitä huutoa pitää varautua kuuntelemaan ihan vaikka toista tuntiakin putkeen, jos en muuten kestä niin pistä oikeesti ne korvatulpat, et varmasti olisi ensimmäinen joka niihin turvautuu. Suosittelen ensin tsekkaamaan vauvasi terveydentilan lääkärissä ja sitten heti luulot pois ja unikoulu käyntiin ja teidän perhe-elämän pelastusoperaatio käyntiin. Viimeistään ne vauvat sitten uuput omaan huutoonsa, ja otappa vaikka kellosta aikaa ja tee taulukkoja niin saat hommasta mielenkiintoisemman, voit sitten ilakoida kuinka huuto päivä päivältä vähenee ja lopulta hän nukkuu yöt putkeen ja saat itsekkin levättyä !

Meillä poika huusi ensimmäisenä iltana noin 3h ja minusta se oli kamalaa vaikka välillä kävimmekin lohduttamassa. Sanoin miehelle että en jatka koulua jos tarvii joka ilta itkettää ja itsekkkin itkeä.
Mutta mutta, seuraavana iltana itki vähän ja kolmantana kitisi vain hiukan. Poika nyt 3v ja hyvin on nukuttu!
Nyt on pikkuveljen vuoro unikouluun, ensin odotan vain että nuha loppuu kun itkiessäkin menee lisää tukkoon, ettei se sitten valvota vauvaa. Veli on nyt puoli vuotias.

Miehen kanssa odotetaan että saadaan nukkua taas kokonaisia öitä, katsoa iltasin elokuvia ja saunoa yhdessä... ja tietenkin rakastella.

Teillä voi pahentaa tilannetta se kun olette kerran jo yrittäneet ja lluovuttaneet. Lapsi saattaa huutaa pidempään ja odottaa koska taas luovutatte.
Olkaa johdon mukaisia pysykää päätöksessänne jos vielä yritätte niin varmasti onnistutte. Meillä minä olisin luovuttanut mutta onneksi mies oli jämptimpi.
Tsemppiä!!
ja kannattaa tosiaan odottaa että lapsi on terve kun teette sen.

Kiitos todella paljon kaikille. Nyt ehkä jaksan aloittaa koulun uudelleen. Sitä haluaisin vielä kysyä että kun tyttö kiipeää seisomaan lähes heti minun poistuttua huoneesta; siis kun jättää huutamaan, niin menenkö heti takaisin laittamaan takaisin makuulleen vai annanko huutaa seisoalleen ja menen vasta myöhemmin? Nousee taas heti kun selkäni käännän. Sitkeä tyttö...

En tiedä, itse varmaan jättäisin seisomaan ja peittelisin taas uudestaan ja uudestaan makuu asentoon. Luulen että väsyttämis taktiikka olisi ihan hyvä kun silloin ei anna vaihtoehtoa ja tyttä oppii pian mitä äiti meinaa kysymys taitaakin olla sitten siitä kumpi saa tahtonsa läpi. Jaksamista!

Meillä ei oo ihan samanlainen tilanne. Vauveli on n.8,5kk. Ei oo ikinä nukkunut yötä putkeen, vaan heräilee edelleen jonkun 2-3x yössä. Haluaa rintamaitoa ja nukahtaa pian uudelleen. En ole itse kokenut tätä ollenkaan ongelmaksi, kun vauva nukkuu edelleen perhepedissä, niin saan itsekin heti taas unenpäästä kiinni. Välillä vain tuntuu etten saisi syöttää vauvaa yöllä, ""pitäisihän tuon ikäisen jo nukkua läpi yön"". Tiedän, että vauvalle on vain jäänyt tavaksi syödä yöllä, ei sillä nälkä ole.
Halusinpa vain tuoda esiin tällaisenkin näkökulman...

ok, toit näkökantasi esille. Teillä noin, mutta en ikinä itse lähtisi moiseen. A) en ikinä perhepetiin sillä kun yksi kääntyy niin muut herää b) ei mitään omaa elämää miehen kanssa edes sängyssä c) yösyötöille opettamaan lasta joka syö jo kiinteita¨. Mutta kuten sanottu ,itse valitsevat kaikki tiensä.
tosta vauvan ylöskampeemisesta sängystä. Meillä oli ihan sama juttu, vauva 9kk.. anna sen kammeta ylös, jossain vaiheessa se väsyy siellä pystyssä huojumiseen ja huutoonsa ja kammahtaa punkkaansa mitä ihmeellisempiin asentoihin nukkumaan. Pidä huoli että on hyvät pehmusteet reunoilla et vaikka itse siitä pudottautuukin alas niin on pehmeät reunat. Tsemppiä ja laitappa sitten kuuulumisia miten elämä helpottuu !!

Tää on kyllä ihme palsta, kun aina teilataan kaikki mitä sanon! Eikö tarkotuksena oo kuitenkin tukea, kannustaa ja antaa vinkkejä muille äideille!
Ehkä vedin herneen syyttä nenään, mutta kun tuntuu, että aina saan vaan negatiivista palautetta täältä. Anteeksi kaikille, että näin asian vierestä kirjoitan.
Itteeni puolustaakseni on pakko kuitenkin sanoa, että ei meillä ainakaan heräillä siihen, että joku kääntyy sängyssä. Miehenkin kanssa meillä on erittäin toimiva suhde, siis miksi ihmeessä seksiä pitäis harrastaa vain sängyssä ja iltaisin kun molemmat on jo väsyneitä?

Yöheräilystä kärsiville toivotan tsemppiä ja otan kyllä vastaan asiallisia vinkkejä, kuinka saa lapsen nukkumaan läpi yön. En aio suotta huudattaa lastani läpi yön, mielummin imetän, kun meille se sopii oikein hyvin, niin saa kaikki parhaiten nukuttua ja ovat aamulla virkeitä. Miten ihmeessä mies jaksais töissä jos lapsi huutaisi yöt???

Yhteistyössä