Yösyötöt ikäkausina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tahtoo tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis hauska ketju taas, heh.. Lisään tähän nyt yhden yli yksivuotiaan kokemuksen:

Oma poikani oli täysimetyksellä neljään kuukauteen saakka. En edes muista, kuinka usein imetin häntä öisin. Mutta USEIN kuitenkin. Muistan, että aloin antamaan perunaa lisäksi, kun hän oli tissillä yöt päivät kahden tunnin välein. Ja äiti alkoi laihtumaan hieman liikaa, väsymisestä puhumattakaan..

Lisäruoan avulla yösyötöt vähenivät aika nopeasti yhteen. Hieman alle puolivuotiaana ipana nukkui ensimmäisen täyden yöunen. Joskus aamukuuden aikaan tarvitsi ensimmäisen kerran tissiä.

Sen jälkeen hän on syönyt öisin vain tarvittaessa eli silloin, jos on ollut sairaana. Terveenä ollessaan nukkuu 11 tuntia heräämättä/syömättä. Eikä aamullakaan meinaa oikein puuro maistua, kun olisi niin paljon leikittävää yön jälkeen.

Niin ja poika on nyt 16 kuukautta. Takana on siis jo kohta vuosi nukuttuja öitä (siis lapsen ollessa terveenä, sairaana sitten vähemmän nukuttuja).

Tsemppiä kaikille yökukkujien äideille! Minusta myös äiti tarvitsee unta. Pitkään jatkunut unenpuute on verrattavissa kidutukseen tai humalatilaan.

Yli puolivuotian lapsen syöminen monta kertaa yössä ei ole normaalia. Kyllä siinä, että äiti ei katso niiden vähentämistä tarpeelliseksi on laiskuutta ei mitään superäitiyttä. Oliskohan syynä, ettei lapsi saa tarpeeksi ravintoa.

Ei sekään, että äiti haluaa nukkua yönsä ole mitään itsekkyyttä, väsynyt äiti ja vauva ovat kamala yhtälö.

Totta, että toiset vauvat syövät useita kerroja yöllä, mutta usein näillä jatkuu sama rumba vielä yksivuotiaana. Kyllähän vauvankin uni huononee jos hän joka tunti herää syömään. Kyllä normaalisti imetysvälit on kolme-neljä tuntia, jos lapsi saa riittävästi imiessään ravintoa.

Meillä on mnety alusta asti yhdellä-kahdella yösyötöllä. Ennen kiinteiden aloittamista lapsi lopetti itse yösyönnin. Alussa päivällä ei muuta juuri ehtinyt tekemäänkään kuin imettämään, mutta ennemmin minä nukuin yöt hyvin ja imetin päivällä. Onneksi meillä oli näin.

Vauva-lehden kirjoittelut alkoivat siitä, kun yksi imetysfanaatikko haukkui kaikki ei-imettäjät, sitä saa mitä tilaa.

Täysin lapsen ehdoilla meneminenkin on vaarallista, juuri näiden äitien lapset ovat näitä pitkin öitä tissillä olijoita. Tottta kai lapsen tarpeisiin vastataan, mutta liiallinen hössötys on liikaa.

Meidän vaavi käy yöunille n 12 aikaan, niinkun mekin. Syöttö ja seuraavan kerran heräsi 9-10 aikaan, tai ehkä aikaisintaan 7ltä!:) Näin mentiin 3kk ikään asti ja nyt syödään sitten 12 ja seuraavan kerran 6 aikaan ja sit vielä 10 aikaan. Päivään herätään aina joskus 10 - 12 välillä. Eli meillä kun ikää tuli lisää (huomat kolme kk) niin tuli mukaan yksi syöttö lisää. Yleensä ne yösyötöt kuulemma häviäää...:D

Jos äiti imettää pari kertaa yössä, eihän se väsytä! Ihan normaalia että vauva syö yöllä, se on vaan tätä nykyaikaa kun ei jakseta, kun kaikki on niin raskasta!

Vedä nyt henkeä hyvä nainen ja käy lukemassa uudelleen mitä kirjoitin: ""Toki ymmärrän, että äidinkin pitää jaksaa ja eihän sitä jaksa jos vaikkapa nukkuu yönsä tunnin pätkissä, mutta kun tosiaan monet pitävät kerran tai kaksi imettämistä yössä rasitteena. ""

Minusta ei ole kylläkään mitään superäitiyttä imettää kerran tai kaksi yössä...sotkematta tähän asiaan nyt mitään moniongelmaisia vauvoja ja perheitä ongelmineen. Jokainen kai yrittää parhaalla tavalla kipeää lastaan auttaa, mutta siitä nyt ei ollut kyse.

Meillä sama homma. Poika 3,5 kk ja kuukauden nukkunut 21-07. Itseä kans vähän jännittää se takapakin mahdollisuus. Näihin täysiin öihin on jo niin tottunut. Sanoo muut mitä sanoo, mutta ITSE ainakin olen ollut kuin uusi ihminen näiden kunnon yöunien jälkeen (olen aina tarvinut paljon unta..).

Yhteistyössä