Ystäväperhe vierailulla - joka kerta lasten lelut rikki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa.

Vieras
Tekisi mieli itkeä. Joka ikinen kerta sama juttu - ystäväperhe lapsineen kylässä ja meidän lasten lelut ovat rikki, aina vähintään yksi jonka voi heittää suoraan roskikseen. Tällä kertaa se oli isommalle lapselle tärkeä auto, jossa on tiettyjä "teknisiä" osia.

Eniten ihmettelen sitä, miten ko. perheen lapset "leikkivät" ja onko se kovinkin normi/yleistä, että leikitään tällä tavalla; leluja runnotaan / paiskotaan / hakataan kunnes ne lopulta hajoavat? Heillä se on ainoa tapa leikkiä ja kotonaan kaikki lelut ovatkin risoja. Meillä harvemmin mitään menee rikki ja jos lapset tahallaan paiskovat ja rusikoivat lelujaan, heitä ohjataan ja kielletään. Tässä perheessä lapsia ei näissä tilanteissa koskaan rajoiteta. Koska tiedämme millaista "remontointia" kyseisten lasten leikkiminen on, nostamme syrjään tietyt lelut jotka taatusi hajoaisivat. Tällä kertaa paskaksi "leikitty" lelu vaan oli aika vankkaa tekoa ja pienille tarkoitettu, silti saivat senkin romutettua. Enpä olisi uskonut.

Katselin kahvipöydän yli epäuskoisena, kun perheen kuopus takoi lelua legopalikoihin, lattiaan, seiniin. Ihan kuin se olisi PÄÄTARKOITUS saada lelu rikki?! Aika vaikea alkaa hirveästi kieltämään vierasta lasta jos vanhemmat eivät tee elettäkään rajoittaakseen tätä. Ja niin se sitten viimein hajosikin. Ikävää ettei enää tee mieli kutsua heitä kylään, vanhempien kanssa tullaan niin hyvin juttuun.

Katselin kahvipöydän yli epäuskoisena, kun perheen kuopus takoi lelua legopalikoihin, lattiaan, seiniin. Ihan kuin se olisi PÄÄTARKOITUS saada lelu rikki?! Aika vaikea alkaa hirveästi kieltämään vierasta lasta jos vanhemmat eivät tee elettäkään rajoittaakseen tätä. Ja niin se sitten viimein hajosikin. Ikävää ettei enää tee mieli kutsua heitä kylään, vanhempien kanssa tullaan niin hyvin juttuun.
Ei, kyllä sinä saat kieltää ja rajoittaa. Johan siinä voi lattiat ja seinätkin hajota (saada lommoja), vaikka lelulla ei olisikaan mitään väliä. Ei paljoa haittaisi, jos vanhemmat eivät uudestaan tulisi, jos eivät kestäisi sitä että lapsiaan komennetaan.

Jos et uskalla suutasi avata, niin säästä rikotut lelut ja annan leikkiä jatkossa vain niillä.

Varmaan vanhempana haluat pitää lastesi puolta, eikö? Tässä tapauksessa heidän lelujaan rikotaan ja aiheutetaan mielipahaa.. Eikö silloin lapset voikkaan luottaa siihen, että äiti huolehtii heistä, ja heidän tarpeistaan? Meneekö ystäväsi hyväksyntä lastesi hyvinvoinnin edelle?

• Tykkää
Reactions: Wolt
Voi hyvä luoja. Todellakin sun pitää kieltää niitä pentuja. Ja tee se tomerasti, että uskovat heti. Tästä lähtien tapaatte muualla kuin teillä, tai sitten laitat tosiaan vain pehmolelut esiin, niin kuin yllä oleva mainitsi. Ja kuuluvalla äänellä se, että kun aina hajotatte kaikki.

Kyllä itsekin joudun välillä kaverin lapsia komentamaan ja samoin kaveri joskus minun muksuani, ihan normaalia. Rohkeasti vaan puutut turhaan riehumiseen ja rikkomiseen ja otat vaikka pois lelun jos näyttää että se rikotaan. Vahingot on eri asia, mutta ei tuollaista tahalleen rikkomista tarvitse sietää.

Jaah, on se kyllä aika hankala alkaa kovaan ääneen mainostamaan ystäville "että kun teidän lapset aina hajoittaa kaiken".
Vähän samoin, kun en mä ainakaan oikein halua puuttua kavereiden lasten kasvatukseen muutenkaan.

Esim. yhden kaverin lapset aina huutaa ja puhuu tosi inhottavasti äidilleen (eli mun kaverille), siis ihan tavalliset asiat, niinkuin "äiti kato" tai "tahdon lapion". Ja tää vuodesta toiseen antaa niiden puhua/huutaa niin. Mä en oikein enää jaksa olla niiden seurassa, kun meillä lapsilla on opetettu et aikuisille puhutaan nätisti, toki jos on kiukku, ei sille mitään voi, mutta noilll lapsilla se on normaali puhetapa. Ja ihan varmasti tulee haittaamaan koulussa jne, mut en mä silti sano asiasta kaverille,ei toisen kasvatukseen ole "sopivaa" puuttua.
Meilläkin on useampi kaveri, joiden lapset hajottaa leluja, vääntää nukkeja leikeissä, kiskoo autoista irti osia jne. He käy aika harvoin meillä, ja pahimpien kohdalla raivataan rakkaimmat lelut pois näkyviltä.

[QUOTE="Hilma";30739798]Varmaan vanhempana haluat pitää lastesi puolta, eikö? Tässä tapauksessa heidän lelujaan rikotaan ja aiheutetaan mielipahaa.. Eikö silloin lapset voikkaan luottaa siihen, että äiti huolehtii heistä, ja heidän tarpeistaan? Meneekö ystäväsi hyväksyntä lastesi hyvinvoinnin edelle?[/QUOTE]

Näin! Mun äidillä oli kaveri jonka lapsi rikkoi mun lelut ja muutenki tuhosi meidän kotia, ja mm. kusi tahalleen mun sänkyyn. ja mun äiti ei puuttunut asiaan! Muistan kun sen lapsen äiti naureskeli hermostuneena ja sanoi "älä viitti" jms mutta pahemmalta tuntui kun oma äiti ei puolustanut. Jälkeenpäin se kiukkusi iskälle kaverinsa ja lapsensa käytöksestä, ja iskä sanoi että kiellä tulemasta meille (ne kävi vain päivisin kun isä oli töissä). Mutta ei äiti kieltänyt. Lopulta vaan sen tytön käytös meni pahemmaksi ja se löi mun vauvasiskoa! Silloinkaan äiti ei suuttunut, lohdutti vauvaa mutta ei sanonut eikä tehnyt mitään sille paskalle perheelle. Mutta mä pyysin tytön mun huoneeseen muka katsomaan jotain ja siellä mä löin sitä tyttöä naamaan täysillä kun äidit ei nähny. Ja tytön äiti sai kunnon hysteerisen kohtaksen, ja ne lähti kotiinsa. Eikä enää tullut meille!!!

Ensi kerralla kun rupeavat paukuttamaan, niin ärähdä oikein kunnolla, että "Meillä ei leluja hakata, lopetat tuon heti tai annat sen tänne samantien". Kun sinäkään et välitä, niin eivät välitä lapsen vanhemmatkaan, kun teillä kerta saa hakata kenenkään kieltämättä. Tuon jälkeen kaveri joko vetää herneen nenuunsa, kun heidän Ville-Maijaa on menty kieltämään tai sitten rupeaa itsekin puuttumaan tuollaiseen menoon.

• Tykkää
Reactions: Coeur de Glace
Jaah, on se kyllä aika hankala alkaa kovaan ääneen mainostamaan ystäville "että kun teidän lapset aina hajoittaa kaiken".
Vähän samoin, kun en mä ainakaan oikein halua puuttua kavereiden lasten kasvatukseen muutenkaan.

Esim. yhden kaverin lapset aina huutaa ja puhuu tosi inhottavasti äidilleen (eli mun kaverille), siis ihan tavalliset asiat, niinkuin "äiti kato" tai "tahdon lapion". Ja tää vuodesta toiseen antaa niiden puhua/huutaa niin. Mä en oikein enää jaksa olla niiden seurassa, kun meillä lapsilla on opetettu et aikuisille puhutaan nätisti, toki jos on kiukku, ei sille mitään voi, mutta noilll lapsilla se on normaali puhetapa. Ja ihan varmasti tulee haittaamaan koulussa jne, mut en mä silti sano asiasta kaverille,ei toisen kasvatukseen ole "sopivaa" puuttua.
Meilläkin on useampi kaveri, joiden lapset hajottaa leluja, vääntää nukkeja leikeissä, kiskoo autoista irti osia jne. He käy aika harvoin meillä, ja pahimpien kohdalla raivataan rakkaimmat lelut pois näkyviltä.

Eli annat mallin lapsillesi jotta teillä saa olla miten huvittaa? että toiset saa tallata sun lapsia rikkomalla lelut? tosi fiksua. Samalla nää rikkojat oppii että aikusia ei tartte totella. En määkään jaksa katella tuttavaperheen lapsia kovin usein mutta sillon kun ovat täällä, ne ei todellakaan käyttäydy meillä miten vain.

No kyllä mä jouduin ainakin opastamaan ja sanomaan topakkanakin tässä muutama vuosi sitten erään perheen lapsille, jotka ihan vasiten roiskivat menemään varsinkin meidän poikien leluja - ja teen niin jatkossakin, jos sellaista vielä esiintyy, tosin ovat jo kaikki kasvaneet isommaksi ja oppivaisemmiksi joten on mennyttä historiaa tuo aika :).

Aikuinenhan se viimekädessä puuttuu tommoiseen olemiseen, ja jos lapsen omasta vanhemmasta ei opastusta syystä tai toisesta irtoa, niin sitten se on isäntäperheen aikuisen asia - eihän nyt kenenkään työ mennä, hyvänen aika!, paikkoja hajottamaan saati että semmoinen käytös nyt missään sallittaisiin.

Selkeät pelisäännöt vain kehiin seuraavalla kyläilykerralla - ei ne lapset rikki mene, eikä aikuisetkaan, kun asiasta sanotaan :)

Meillä on kans lapsen serkku joka käy vääntämässä nukeilta kädet poikki ja leikkitaloista ovet ja ikkunat irti! Joka ikinen kerta on jotain rikki/irti. Siis mitä vittua? Ipana on jo eskarissa! Tekeekö se sitä tahallaan vai mitä? Kovakourainen? Vähän tyhmä?

Omituista esimerkkiä näytät lapsillesi. He oppivat, että heidän ylitseen saa kävellä ja heidän omaisuuttaan saa muut tuhota.

Olisin satavarmasti mennyt ottamaan lelun pois tuollaiselta pikkutuholaiselta ja opastanut vielä tiukkaan sävyyn, miten meidän perheen leluilla saa leikkiä.

Sinun koti. Sinun säännöt. Ehkä ens kerralla olet jo miettinyt ja kypsytellyt asiaa sen verran, että uskallat olla emäntä kodissasi.
Lapset kyllä oppivat, ja hyvähän heidän on oppia, että eri paikoissa on eri säännöt.
Ja kun ihan oikeesti on lapsia joiden kanssa ei leikitä, ei opeteta leikkimään, nii mistä he silloin tietäisivät mitä kaikkea autolla voi tehdä, mut jotainhan sillä/sille pitää tehdä. Joidenkin mielestä se lapsen kanssa oleminen ja leikkiminen on sitä ett istutaa sohvalla (kahvilla) ja katsotaan kun lapsi yrittää saada ajan kulumaan. Ehkä tälläiset vanhemmat ovat itsekin sitä mallia ja esimerkkiä vailla. Ehkä heillä käy joku rikkomassa leluja "leikkimässä", ja tälle äidille on sanottu, ettei lasten leikkeihin pidä mennä puuttumaan. Näytä sinä joku muu tapa toimia, tai ainakin pidä huoli, että lapsesi saa anteeksi pyynnön, vaikka sinun sit tarviis tämäkin opettaa sille toiselle lapselle.

Miehen veljen perheen lapset ovat juuri tuollaisia. Lapsia on vielä useampi. Ja kyllä minä todellakin komennan. Meidän koti ja jos vanhemmat eivät osaa kieltää, en kyllä katsele vierestä, että mun ja lasten tavaroita hajotetaan tahallaan. Harvemmin tämä perhe meillä kylässä käy, koska en todella jaksa juosta noiden perässä ja kieltää koko ajan. Kyllä lapsillekin on hyvä näyttää esimerkkiä, ettei kukaan tule meidän kotiin riehumaan ja hajottamaan tavaroita.

Oma poikani innostuessaan kyllä saattaa vahingossa rikkoa leluja tai rikkoi mm. Imurin sitä liikaa tutkimalla ja pienempänä jopa stereot. Ja kyllä on näytetty miten leluilla leikitään nätisti. Veikkaan että jotkut lapset vaan ovat villimpiä ja tutkimushaluisempia kuin toiset. Ja joo on rikkonut tuttava perheen leluja ja tuttava perheen lapsi hänen leluja. Minusta hyvä vaan että rikkovat turhia leluja niin voi heittää roskiin rikki menneet. Jos koulu iässä sama meno jatkuu niin sitten voi huolestua.

Tuohan on aika helppo, kun kyseessä on vanhempien kaverit joilla lapsia, ja koko perheenä käydään kylässä tai sitten ei käydä.

Tilanteen sattuessa asiaan puututaan, vaikka sitten isoilla kirjaimilla. Pyydetään vanhempia myös katsomaan lastensa perään. Kalliimmista rikkoutuneista leluista laskua perään.

Meillä komennan minä. Oli sitten kyläilevillä lapsilla vanhemmat mukana tai ei.
Tää kuitennin on meidän koti ja meidän tavarat, eikä täällä kellään ole lupaa riehua päättömästi eikä hajottaa tavaroita.

[QUOTE="Hanna";30740213]Meillä komennan minä. Oli sitten kyläilevillä lapsilla vanhemmat mukana tai ei.
Tää kuitennin on meidän koti ja meidän tavarat, eikä täällä kellään ole lupaa riehua päättömästi eikä hajottaa tavaroita.[/QUOTE]

Näin juuri!
Teidän kotihan se on, ja teijän lasten lelut. Totta hemmetissä ärähdetään jos joku siellä tavaraa rikkoo tai muuten riehuu! Etenkin jos ko.lapset vanhemmat ei sitä tajua tehdä.

Yhteistyössä