Ystävyys pilalla katkeran lapsettoman vuoksi. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivotonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä en ymmärrä (miten voisinkaan) tuota lapsettomuuden tuskaa. Että miten se voi olla niin voimakas, ettei mikään, ei elämän tärkein ystävyyssuhdekaan, voita sitä. Että se jyrää kaiken alleen. Tuo suru ja katkeruus, ei pelkästään se ettei saa sitä omaa lasta, vaan että sen takia menee ihmissuhteetkin pilalle!

Mutta kyllä mä odotan. Nielen oman suruni, kun eihän se ole mitään lapsettomuuden tuskaan verrattuna. Viis minusta ja tunteistani, kun olen menettänyt ystävän.

Kuule siinä on lähellä mennä ihan oma parisuhdekin poikki niin miks ei ystävyyssuhde? Se todellakin jyrää kaiken alleen ja sitä tuskaa ei voita mikään. Ja juuri se, ettei vaan saa sitä omaa lasta!!!! Mieti sitä.

mä en ymmärrä (miten voisinkaan) tuota lapsettomuuden tuskaa. Että miten se voi olla niin voimakas, ettei mikään, ei elämän tärkein ystävyyssuhdekaan, voita sitä. Että se jyrää kaiken alleen. Tuo suru ja katkeruus, ei pelkästään se ettei saa sitä omaa lasta, vaan että sen takia menee ihmissuhteetkin pilalle!

Mutta kyllä mä odotan. Nielen oman suruni, kun eihän se ole mitään lapsettomuuden tuskaan verrattuna. Viis minusta ja tunteistani, kun olen menettänyt ystävän.

Itseasiassa se ei olekaan mitään lapsettomuuden tuskaan verrattuna, niitä kun ei todellakaan voi verrata, erilaisia suruja ja murheita ei pysty vertaamaan, kukin kokee ne omalla tavallaan. Lapsettomalla menee ihmissuhteetkin pilalle sen takia, se on totta. Mutta he myös saavat toisenlaisia ihmissuhteita sen takia. Elämä katsos muuttuu muutosten myötä. Sille ei vaan voi mitään.

Tunneälyä ämmä tunneälyä.
Säää et voi ymmärtää ja säääää et voi tajuta. No et voi jos et ees koita samaistua siihen ystävääs, mieti edes sekunnin ajan että sulla ei ois lasta, sä et voisi saada lasta ja sun ystäväs oikeen säteilis onneaan vauvansa kanssa... Miten päin oisit siinä tilanteessa?
ja miksi hitossa kaikki syyttää tätä ystävää... huhuhuuh..

Anna ystävällesi aikaa. Jos hän on päättänyt pistää välit poikki kanssasi, koska sinulla on lapsi, niin se on hänen ratkaisunsa etkä voi asialle mitään.

Hei ap! Minä OLIN tahattomasti lapseton, yritimme 5 ja puoli vuotta esikoistamme, mutta onnellisesti kävi ja vauvamme täytti eilen 3kk! Kaksi vuotta sitten, kesken raskaimpien lapsettomuushoitojen, paras ystäväni tuli vahingossa raskaaksi. Se oli täydellinen shokki minulle. Hän sai keskenmenon, mutta välimme olivat jo pilalla. Tuli sanottua paljon kaikenlaista puolin ja toisin. Rakas ihminen muuttui silmissäni viholliseksi. En pystynyt näkemään häntä ihmisenä, vain raskaana olevana naisena. Tuntui että hän petti minut. Välimme ovat hiljalleen parantuneet, harppauksella silloin kun itse tulin raskaaksi ja nyt edelleen kun hän ilmoitti olevansa taas raskaana. Aikoinaan olin - ja jostain syystä olen edelleen - helpottunut kun ajattelen hänen keskenmenoaan. En edelleenkään osaa selittää miksi. Sen sijaan kun hiljattain kuulin hänen raskaudestaan, itkin onnesta.

Ei ole merkitystä onko "fiksu ja kypsä". Ei sitä surun määrää ja kauhun tunnetta voi selittää pois järjellä. Normaalisti raskautunut ei voi samaistua noihin tunteisiin. Malttia, ehkä ystäväsi lopulta joko onnistuu hoidoissa tai hyväksyy tilanteensa. Käypä Simpukka-yhdistyksen kotisivuilla! Sieltä voi saada lisäinfoa kohdata tahattomasti lapseton.

Kyllä meitä lapsettomia on niin moneen junaan ja jokainen reagoi erilailla läheisen vauvan saantiin. Itse kyllä pystyn myötäelämään ystävieni onnea, vaikka lapsettomuuden tuska kaihertaakin sisälläni. Mutta tavallaan ymmärrän ystävääsi, kaikki se outo käytös..ei ehkä niin tervekään enää.. on sitä tuskaa..

mutta minkku korjaan, minä pystyn samaistumaan ystäväni samanlaisiin ongelmiin, varmaan siihen vaikuttaa myös se että olen itse kokenut keskenmenon myös.

Ei tuo ole ystävyyttä. Miten ystävän onnen näkeminen voisi tuntua PAHALTA? Vaikka itse kärsii niin jos toisesta välittää niin se toisen onni ennemminkin vei ajatukset pois omasta kärsimyksestä jos tahtoo niin. On väärin vaatia lapsen äitiä olla puhumatta vauvastaan! Se on itsekästä. Miksi lapsen saaneen pitäisi vain ymmärtää ja lapseton saa tehdä mitä vaan? Lapsen äidin täytyy ymmärtää ja olla puhumatta omasta rakkaasta vauvastaan, ja lapsettoman ei tarvitse iloita ystävän vauvasta? Siis käsittämätöntä. Lapsettomuus on erittäin tuskallista, tiedän sen (monen, monen vuoden) kokemuksesta. Mutta katkera ei tarvitse olla. Ja jos on, niin ei sitä tarvitse purkaa ystävään ja hänen vauvaan! Itse olin onnellinen ystävieni saadessa vauvoja, vaikka itkin omaa lapsettomuuttani. Toki ystäväni oli hienotunteisia, (ehkä liikaakin) eikä "hehkuttaneet kympillä" vauvailoaan mulle, mutta tavattiin entiseen tapaan vauvat mukana ja puhuttiin kaikesta, myös vauvoista. Mä Mä ihastelin vauvoja ja toivoin koko sydämestäni saavani oman, ja sitä ystävätkin varmasti toivoi mulle. Mä kerroin omista tunteistani miten lapsettomuus sattuu mutta olen onnellinen heidän puolestaan, ja ystävät oli helpottuneita.

Ja kun lopulta pääsin kertomaan raskaudestani niin olimme kaikki onnellisia. Ystäviä jotka elää toistensa iloissa ja suruissa.

Lisään vielä, että en ollut katkera vieraitakaan äitejä kohtaan, ja soin (mikä se nyt mun päätettävissä olisi) kaikille vauvan jotka sellaisen tahtoo (paitsi tietty niille jotka tekee pahaa lapsilleen).

Ap, sä olet hyvä ystävät kun ajattelet noin. Ehkä liiankin hyvä ystävällesi. Hänen ystävyytensä ei vaikuta oikealta ystävyydeltä. Ystävät välittää toisistaan. Sä osaat olla ystävä, mutta ystäväsi ei. Sä et ole mitään velkaa ystävällesi, olet onnesi ansainnut ja ystäväsi pitäisi ainakin suoda onnesi sulle koska ystävät haluaa toisilleen hyvää. Jos olette bestiksiä ja läheisiä niin miten hän voisi olla muuta kuin onnellinen sun puolesta, jos hän on olisi oikea ystävä? Ole onnellinen, älä "häpeile" vauvaasi äläkä tunne syyllisyyttä. Ystäväsi tekee ratkaisunsa itse, miten hän haluaa jatkaa. Sä et voi muuta kun elää sitä omaa elämääsi. Ja välittää ja ymmärtää ystävääsi, jos hän haluaa sun ystävyytesi niin että sulla on lapsi. Jos ei niin ei.

Kun tapaatte niin sulla on äitinä silloinkin oikeus olla äiti. Ymmärtäen ystävääsi, välttäen yli ilakoimista että sulla on lapsi ja puhetta että elämä lapsen kanssa on parempaa jne, mutta kuitenkin "normaalisti" äiti-elämää. Varmasti osaat tehdä sen, mutta haluaako ystäväsi ottaa vastaan?

Aika itsekästä puhetta ap sinulta! Jos kerran ystäväsi on suoraan sanonut, että tarvitsee aikaa ja jos olet TODELLINEN ystävä niin mikset vain anna hänelle sitä aikaa ilman turhaa dramatisointia. Ei hänen elämänsä pyöri tällä hetkellä sinun ja sinun asioidesi ympärillä. Ehkä hän on ajatellut ettei tällä hetkellä voi olla sinulle kovin kannustava ja se saattaisi pilata teidän ystävyytenne. Tauko yhteyden pidossa voi jopa pelastaa ystävyytenne, hän saa rauhassa käsitellä omia rankkoja tuntemuksiaan ja sinä onneasi. Et ilmeisestikään kykene eläytymään ystäväsi tuskaan, eikä hän kykene olemaan puolestasi juuri nyt onnellinen. Joten anna hänelle aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja l:
Kyllä meitä lapsettomia on niin moneen junaan ja jokainen reagoi erilailla läheisen vauvan saantiin. Itse kyllä pystyn myötäelämään ystävieni onnea, vaikka lapsettomuuden tuska kaihertaakin sisälläni. Mutta tavallaan ymmärrän ystävääsi, kaikki se outo käytös..ei ehkä niin tervekään enää.. on sitä tuskaa..

Minä en siinä tilanteessa kyennyt olemaan läheisteni puolesta rehellisesti onnellinen, mutta urheaa naamaa näytin ja salasin pahan oloni. Ei ehkä ollut kovin terve ratkaisu itseni kannalta, mutta elämä meni eteenpäin kaikesta huolimatta.

Oletko itse pidellyt siihen suuntaan yhteyksiä? Kysellyt hänen kuulumisia ilman hehkutusta vauvasta? Jos, niin sitten ystäväsi ei ehkä vaan pysty nousemaan katkeruuden yläpuolelle. Jos et, niin ei vika pelkästään ystävässäsi ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on oikeasti fiksu ja kypsä ihminen tämä ystävä, hänen luulisi myös ymmärtävän, että sinun lapsesi ja onnesi ei ole häneltä pois. Eihän hän voi äitejä vältellä, kyllä kait niitä on hänen suvussaan, työpaikallaan, harrastuksissa jne. Minulla on tahattomasti lapsettomia ystäviä, mutta eipä heistä kyllä kukaan ole laittanut välejä poikki, vaikka olen raskaaksi tullut ja lapsen saanut. Toki ystävyyssuhteen säilyminen edellyttää hienotunteisuutta molemmin puolin. Olisin loukkaantunut, mikäli ystäväni ei noteeraisi mitenkään raskaaksituloani tai vauvan syntymää. Toisaalta itse pyrin olemaan hehkuttamatta liikoja omaa onneani ja puhun muustakin kuin lapsista.

Aihe ei näemmä ole itsellesi omakohtainen. Lapsettomuudesta kärsivä ei välttämättä kykene toimimaan rationaalisesti. Itse kärsin vuosia lapsettomuudesta ja ystäväpiirissä lisäännyttiin samaan aikaan iloisesti , kuka harkitusti, kuka vähemmän harkitusti. Alkuun kykenin iloitsemaan toisten onnesta, sitten - hoitojen pitkittyessä ja oman lapsettomuuden jatkuessa - ilouutisiin suhtautuminen alkoi olla väkinäisempää, loppujen lopuksi en halunnut kuulla enää yhtä ainutta raskausuutista. Toisten onni oli todellakin itseltä pois: miksi me emme saa olla ne, joilla on iloisia vauvauutisia? Miksi tuonkin piti tulla raskaaksi ja nyt vain vouhottaa vauvajuttuja? Ystäväpiiri kaventui, sosiaalinen verkosto tuli reikäisemmäksi.
Järjen tasolla pystyin toki ajattelemaan, että eihän tämä nyt mitään, mutta tunnetasolla oli eri tilanne. Lapsettomuusprosessiin, kuten esim. suruprosessiinkin, kuuluu eri vaiheita: kaipaus (eli lapsenkaipuu), syyllisyys (olenko itse jotenkin aiheuttanut sen, etten tule raskaaksi?), pettymys, viha...
Nykyisin olen kahden lapsen äiti, mutta varmaankin ikuisesti henkisesti lapseton, sillä edelleen toisten raskausuutiset saavat minut hieman kateelliseksi ja lapsettomuusaikainen ajatusmaailma kulkee mukanani. Itselleni molempien raskauksien alulle saaminen on ollut todella pitkä prosessi eli raskaaksitulo ei ole ollut siten omissa käsissä kuin "normaalilla" pariskunnalla, joka päättää haluavansa lapsen ja sitten panee sen alulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-lapseton:
Ei tuo ole ystävyyttä. Miten ystävän onnen näkeminen voisi tuntua PAHALTA? Vaikka itse kärsii niin jos toisesta välittää niin se toisen onni ennemminkin vei ajatukset pois omasta kärsimyksestä jos tahtoo niin. On väärin vaatia lapsen äitiä olla puhumatta vauvastaan! Se on itsekästä.

Niin Ex-lapseton, kuten on tässä sanottu, kaikki kokee eri tavalla nää asiat. Onnittele itseäsi siitä, että sinä olet ollut lapsettomuudesta huolimatta niin suurenmoinen ja täydellinen ystävä!
Ei ap:n onnen näkeminen tunnu hänestä ystävästä pahalta, vaan ap:n näkeminen tuo mieleen juuri sen mikä omasta elämästä puuttuu. Muuta ei pysty ajattelemaan. Ja ap:n ystävä ei vaadi että he eivät puhuisi vauvasta tms., hän ei vain halua nähdä koska se on liian raskasta. Tunteilleen ei voi mitään ja parhaalle ystävälle ei voi eikä halua esittää eikä valehdella.
Ap kuullostaa olevan kyllä tosi hyvä ja ymmärtävä ystävä.

Se tuska on valtava. Itselläni oli hirveä vauvakuume, mutta mies sanoi jyrkästi ei. Tuohon aikaa koulukaverini tuli raskaaksi suunnittelematta eikä edes seurustellut miehen kanssa. Oli kova paikka nähdä kaveria. Itkin tuohon aikaan paljon. Aivan hirveää aikaa. Vauvan kaipuu on niin kova paikka ettei sitä sellainen käsitä, joka ei ole kokenut samaa.

HÄPEÄ ap! Missä on empatiankykysi?? Itse en ole koskaan kärsinyt lapsettomuudesta, mutta kykenen kyllä ymmärtämään toisten ihmisten tunteita. Ymmärrätkö tyhmä kana, kuinka ystäväsi varmasti kärsii aivan hirvittävästi siitä ettei voi saada lasta? Ymmärrätkö myös että hän on saanut KESKENMENON?? Ajattele, hänen unelmiensa täyttymys on vihdoin tapahtunut ja sitten vauva hänen sisällään KUOLEE? Kykenetkö sitä edes kuvittelemaan miltä tämä tuntuu? Kuvittele herran jumala nyt itsesi hänen asemaan, mieti ja kuvittele niitä tunteita oikein ankarasti.

Olet äärettömän itsekäs ihminen - yhyhyy, entäs minun ystävyyteni. Luuletko ettei ystävästäsi tunnu pahalta olla kateellinen lapsestasi? Luuletko että hän nauttii siitä? Luuletko ettei hän kärsi? Entäs hänen tuskansa? On hienoa että olet antanut hänelle aikaa, mutta annan sitä lisää jos todella haluat pelastaa ystävyyden äläkä ole tuollainen ruikuttuva akka!

Hui, en tiedä mitään kauheampaa kuvitelmaa lapsen kohdalla tällä hetkellä, kuin jos tuo oma tytär olisikin mennyt kesken. Miten hirvittävä tunne se varmasti olisi

Ja niin, omalla ystävälläni on ollut kaksi keskenmenoa ja kumma kyllä, ymmärsin ottaa hänen tunteensa huomioon kun tulin raskaaksi. Ei aina kaikki voi pyöriä oman navan ympärillä - ei edes vaikka olisi juuri saanut lapsen!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
hanki ap parempia ystäviä.. :hug:

Jeps, samaa mieltä! Oikea ystävä osaa edes onnitella vaikka itse kärsisi lapsettomuudesta eikä voisikaan täysin sydämin iloita. Joku rajahan siinäkin on, kuinka paljon lapsetonta voi ja pitää ymmärtää!
Toiset eroavat ja kärsivät avioerosta kun paras ystävä voi samaan aikaan mennä naimisiin. Elämä on epäreilua ja toisille sattuu iloisia asioita kun samaan aikaan toinen kärsii.
En ymmärrä miksi ap:tä syyllistetään? Eiköhän hän ole todella asiallisesti yrittänyt ymmärtää ystäväänsä. Voiko enempää tehdä muuta kuin antaa sitä aikaa ja ilmeisesti hyväksyä se tosiasia, että katkeruuden ja kateuden ja vihan täyttämä "ystävä" on kohta ex-ystävä.

kiitokset kommenteistanne! Osa oli todella valaisevia. Itse olen kokoajan ajatellut/luullut olevani hyvä ja ymmärtäväinen ystävä. Olen odottanut ja odottanut, että ystäväni hyväksyisi lapseni. Olen itkenyt ikävääni ystävääni kohtaan, olen ehkä itsekäs, kun toivon ettei hän vihaisi minua/lastani/onneani. En koskaan ole tahtonuit hänelle pahaa, en ole hehkuttanut raskaudella, en vauvahankinnoilla. Hänelle ilmoitin kyllä ensimmäisten joukossa, kun vauvani syntyi, onhan hän paras ystäväni ja toivoin että hän edes laittaisi tekstiviestin minulle, kirjoittaisi vaikka vain "onnittelut". Tosi itsekästä, tiedän. Mutta kuten sanoin niin en tiedä millaista lapsettomuuden tuska on. Minulla on vain nämä omat käsitykset ystävyydesta ja muistot siitä, kuinka läheisiä me olimme.

Yhteistyössä