Pitääkö alkoholistille puhua nätisti vai rumasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AA-läheinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AA-läheinen

Vieras
Olemme tekemässä jonkun sortin intervention perheenjäsenelleni joka on alkoholisti. Haluamme siis kertoa, että tiedämme hänen ongelmastaan ja siitä pitäisi nyt päästä eroon. Yksi meistä on sitä mieltä, että meidän pitää puhua korostetun "kiltisti", olla syyllistämättä ja tarjota apuamme. Minä olen sitä mieltä, että olemme tehneet sen jo, ja nyt on aika ottaa järeämmät aseet käyttöön ja uhkailla sillä, että hänen lapsensa otetaan huostaan jollei hän lopeta. Kyseessä ei edes ole tyhjä uhkaus, jos juominen ei lopu, niin minä teen lastensuojeluilmoituksen ja ilmoitan lapsen isälle tilanteen laadusta. Lapsen olisi paras asua isällään jos tilanne ei muutu huomattavasti ja mieluiten mahd nopeasti.

Kumman mukaan tässä nyt mennään? Pitäisikö esittää asia tyyliin "Voi sinua, sinulla on rankkaa, hoidetaan homma kuntoon yhdessä" vai "Nyt perkele niskasta kiinni, kohta sulla on elämä pilalla ja lapsenkin siinä samalla".

Kunnon herätys ja sekään ei auta jos ei itse halua apua ongelmaansa, nimittäin on tässä jonkun verran alkoholistien elämää katsellut pikku lapsesta lähtien.

Ei mitään lässytyksiä vaan kylmät faktat, tykkään minä. Raitistuminen lähtee vasta alkoholistin omasta halusta raitistua, mutta tuolla säälittelyllä ja auttamisella (annetaan/lainataan rahaa, otetaan lasta hoitoon, peitellään ja kaunistellaan alkoholistin tekemisiä...) läheiset tuppaavat vain tukemaan toisen juomista.

Ei mitään lässytyksiä vaan kylmät faktat, tykkään minä. Raitistuminen lähtee vasta alkoholistin omasta halusta raitistua, mutta tuolla säälittelyllä ja auttamisella (annetaan/lainataan rahaa, otetaan lasta hoitoon, peitellään ja kaunistellaan alkoholistin tekemisiä...) läheiset tuppaavat vain tukemaan toisen juomista.

näin juuri

Kunnon herätys ja sekään ei auta jos ei itse halua apua ongelmaansa, nimittäin on tässä jonkun verran alkoholistien elämää katsellut pikku lapsesta lähtien.

Tässähän se ongelma piileekin. Joksu ensiavuissa sun muissa paikoissa joihin alkkereita tuodaan harrastettiin videoimista. OIkein rankimman kautta sitten näytettiin kun vähän oli taas saatu parempaan kuosiin oikein kooste miten TAASKIN tuossa noin sua tuodaan ja tuossa kunnossa - kato nyt puusilmä - näetkäö mitään - tajuatko mitään. Ja sitten TAAS tässä näin - ihan samaa rataa, ja sitten taas sieltä sitä tullaan....kauanko meinaat jatkaa tällaista, ihan turhaahaan tämä tällainen on - arvaa turhauttaako - olisko parempi heitttää / jättää tuollaiset vain jonnekin viemäriojaan - MITÄ HÄ!?

Ei mitään apua. Ei mitään havahtumista.

Viina vaan. Sitä on saatava. Sellaista se on.

Tässähän se ongelma piileekin. Joksu ensiavuissa sun muissa paikoissa joihin alkkereita tuodaan harrastettiin videoimista. OIkein rankimman kautta sitten näytettiin kun vähän oli taas saatu parempaan kuosiin oikein kooste miten TAASKIN tuossa noin sua tuodaan ja tuossa kunnossa - kato nyt puusilmä - näetkäö mitään - tajuatko mitään. Ja sitten TAAS tässä näin - ihan samaa rataa, ja sitten taas sieltä sitä tullaan....kauanko meinaat jatkaa tällaista, ihan turhaahaan tämä tällainen on - arvaa turhauttaako - olisko parempi heitttää / jättää tuollaiset vain jonnekin viemäriojaan - MITÄ HÄ!?

Ei mitään apua. Ei mitään havahtumista.

Viina vaan. Sitä on saatava. Sellaista se on.

Minun lähipiirissä on myös raitistuttu ja päästy jopa huumeista eroon, monilla ihan helvetin rankat taustat, mutta niin vain porskuttaa nykyään menemään ilman päihteitä, joten aina on toivoa paremmasta, älkää luovuttako.

Ottakaa ihmeessä yhteyttä ammattilaisiin, apua on tarjolla. Jos ette ole jo näin tehneet.

Mihin ammattilaisiin ja mitä apua? A-klinikalta ei heru mitään, joku nettisivu löytyi jossa voi käydä juttelemassa kuulemma. Puhelinnumeroa me oltais kaivattu. Ja jotain informaatiota siitä, minkälaiset katkohoitopaikat tässä maassa on. Ei saatu mitään. Sosiaaliviranomaisia taas en haluaisi vielä kutsua apuun, sen teen vasta jos tämä interventio epäonnistuu (joka tosin on aika todennäköistä :/ ) ja kaikki muu on holistista itsestään kiinni. Vain hän voi pyytää ja saada apua kunnolla. Me läheiset olemme voimattomia. Voimme vain katsoa vierestä ja lopulta soittaa sossuun ja lapsen isälle, että hakisivat lapsen pois. Tämä meille rakas ihminen saa tuhota elämänsä eikä kukaan häntä auta ellei hän itse sitä aktiivisesti hae.

Mihin ammattilaisiin ja mitä apua? A-klinikalta ei heru mitään, joku nettisivu löytyi jossa voi käydä juttelemassa kuulemma. Puhelinnumeroa me oltais kaivattu. Ja jotain informaatiota siitä, minkälaiset katkohoitopaikat tässä maassa on. Ei saatu mitään. Sosiaaliviranomaisia taas en haluaisi vielä kutsua apuun, sen teen vasta jos tämä interventio epäonnistuu (joka tosin on aika todennäköistä :/ ) ja kaikki muu on holistista itsestään kiinni. Vain hän voi pyytää ja saada apua kunnolla. Me läheiset olemme voimattomia. Voimme vain katsoa vierestä ja lopulta soittaa sossuun ja lapsen isälle, että hakisivat lapsen pois. Tämä meille rakas ihminen saa tuhota elämänsä eikä kukaan häntä auta ellei hän itse sitä aktiivisesti hae.

Kävittekö näillä sivuilla? En ole mikään alan ammattilainen näissä jutuissa, olen tästä vierestä seurannut pienen ikäni viinan ja huumeiden kanssa painivia ihmisiä, monet makaavat haudassa. Joo ja kaikki lähtee itsestä sekä omasta halusta, näin se menee. Suomessa ei saa edes hoitoon pakolla niitä ihmisiä jotka vetävät viinaa tai huumeita raskauden aikana.

Haluaako hän itse raitistua? Tai kokeeko ylipäätänsä että hänellä on mitään ongelmaa alkoholin kanssa? Niin kauan kun alkoholisti ei itse myönnä ongelmaansa eikä halua raitistua ei taida tuosta ulkopuolisesta avusta olla juuri hyötyä.

Ei ihmistä voi oikein estää juomasta eikä pilaamasta omaa elämäänsä, mutta tuo lapsi on sellainen asia mihin pitäisi puuttua. Eli jos lapsella on olemassa isä joka on kykenevä ja halukas tästä huolehtimaan niin parempi se kuin juova äiti joka sairastuttaa samalla läheisensäkin. : /

Haluaako hän itse raitistua? Tai kokeeko ylipäätänsä että hänellä on mitään ongelmaa alkoholin kanssa? Niin kauan kun alkoholisti ei itse myönnä ongelmaansa eikä halua raitistua ei taida tuosta ulkopuolisesta avusta olla juuri hyötyä.

Ei ihmistä voi oikein estää juomasta eikä pilaamasta omaa elämäänsä, mutta tuo lapsi on sellainen asia mihin pitäisi puuttua. Eli jos lapsella on olemassa isä joka on kykenevä ja halukas tästä huolehtimaan niin parempi se kuin juova äiti joka sairastuttaa samalla läheisensäkin. : /

Se on ihan sairaan rankkaa katsella oman äitinsä dokaamista lapsena tai jotain ihmeen bilettämistä, missä kämppä on täynnä jotain ihme jengiä päivästä toiseen kännissä möykkäämässä.

Se on ihan sairaan rankkaa katsella oman äitinsä dokaamista lapsena tai jotain ihmeen bilettämistä, missä kämppä on täynnä jotain ihme jengiä päivästä toiseen kännissä möykkäämässä.

Aivan varmasti. :(

Siksi tuntuu myös pahalta ajatus että alkoholistin läheiset "auttavat" tätä mahdollistaen juomisen ja lapsi joutuu sitten elämään kaiken sen keskellä, oppien itsekin suojelemaan äitiään ja ´piilottelemaan tämän juomista.

Minkä ikäinen tämä ap:n läheisen lapsi muuten on?

Emme tiedä myöntääkö hän asiaa itsellensä. Muille ei, ei ainakaan meille. Hänellä on jo taloudellisia vaikeuksia ryyppäämisen takia. Hänellä on aika hyvin palkattu työ, mutta kaikki menee mikä tulee, suuri osa baareihin. Hänen on pakko tajuta tilanteensa. Töistä on jo alkanut pitää rokulipäiviä ajoittain. Me olemme pari kertaa ottaneet asian puheeksi tosin emme tienneet asian vakavuudesta oikeasti ennen kuin vasta pari kk sitten. Nyt koko tilanteen kauheus on alkanut tulla esille.

Olen kauhean itsekäs, mutta pelkään menettäväni kontaktin tähän lapseen jos hän menee isälleen :( Kuitenkin tottakai soitan puhelut jos tilanne ei jo heti ensi viikolla näytä paremmalta. Minä kestän sen, että alkoholisti sortuu kerta toisensa jälkeen. Minä en ole hänestä riippuvainen enkä häneen luota. Tämä vielä alle kouluikäinen lapsi ei kuitenkaan sitä kestä; hän on riippuvainen äidistään kuten kuuluukin olla, ja luottaa vielä tähän vaikkei hän ole sen arvoinen. Lapsen isä on hyvä isä, ainakin mitä minä häntä tunnen tai ehkä pikemminkin tunsin. Lapsi on yhtesihuollossa ja asuminenkin menee 50/50 joten muutos lapselle ei tule olemaan niin radikaali kun pahimmassa tapauksessa voisi olla.

Äh. Haluaisin vain leikata koko ihmisen pois elämästäni. En halua tarkemmin kertoa sukulaisuussuhteistamme, en halua, että minut tunnistetaan, mutta tilanteessa olevien lasten takia en usko minun voivani vielä pitkään aikaan katkaista välejä kokonaan.

No tässä tapauksessa onneksi ei ihan tuollaisesta ole kyse. Jos se yhtään tätä lasta auttaa :( Kyseinen henkilö siis juo lähinnä yksin. Käy baarissa "lapsivapaina" ja muuten kittaa kotona. Käy töissä, hakee lapsen kotiin hoidosta, laittaa jotain pikaruokaa lapselle ja istuu itse tietokoneen äärelle lasi kädessä. Lapsen nukkumaanmenoaikoihin on jo selvästi maistissa, hoiperrellessaan itse sänkyyn todella humalassa.

Emme olisi siis auttamassa kyseistä henkilöä hoitamalla lasta tai antamalla rahaa tai mitään sellaista. Pikemminkin tuki olisi henkistä ja sen lisäksi voisimme auttaa esim siivoamalla hänen asuntoaan silloin, kun häntä masentaa ja tuntuu siltä, ettei hän jaksa. Mitään valehtelua tai peittelyä minä en ainakaan aio missään nimessä sietää.

Tästä lasten edusta näissä huoltajuushommissakin voitaisiin keskustella vaikka hamaan tappiin asti, olen sitä mieltä että varsinkaan Suomessa ei lapsen etu toteudu, äiti voi olla paljon huonompi vanhempi tai vaikkapa täysjuoppo niin siltikään isät eivät saa huoltajuutta.

Olen myös sitä mieltä että paapominen tuskin auttaa, voi olla että ei auta rumasti sanominenkaan mutta kun koskaan ei tiedä mikä on se tekijä joka herättää alkoholistin tajuamaan oman tilanteensa. Ajatteletko että lapsen isä ei tiedä tilannetta jo nyt jos kerran lapsi hänen luonaan paljon asuu?

Emme tiedä myöntääkö hän asiaa itsellensä. Muille ei, ei ainakaan meille. Hänellä on jo taloudellisia vaikeuksia ryyppäämisen takia. Hänellä on aika hyvin palkattu työ, mutta kaikki menee mikä tulee, suuri osa baareihin. Hänen on pakko tajuta tilanteensa. Töistä on jo alkanut pitää rokulipäiviä ajoittain. Me olemme pari kertaa ottaneet asian puheeksi tosin emme tienneet asian vakavuudesta oikeasti ennen kuin vasta pari kk sitten. Nyt koko tilanteen kauheus on alkanut tulla esille.

Olen kauhean itsekäs, mutta pelkään menettäväni kontaktin tähän lapseen jos hän menee isälleen :( Kuitenkin tottakai soitan puhelut jos tilanne ei jo heti ensi viikolla näytä paremmalta. Minä kestän sen, että alkoholisti sortuu kerta toisensa jälkeen. Minä en ole hänestä riippuvainen enkä häneen luota. Tämä vielä alle kouluikäinen lapsi ei kuitenkaan sitä kestä; hän on riippuvainen äidistään kuten kuuluukin olla, ja luottaa vielä tähän vaikkei hän ole sen arvoinen. Lapsen isä on hyvä isä, ainakin mitä minä häntä tunnen tai ehkä pikemminkin tunsin. Lapsi on yhtesihuollossa ja asuminenkin menee 50/50 joten muutos lapselle ei tule olemaan niin radikaali kun pahimmassa tapauksessa voisi olla.

Äh. Haluaisin vain leikata koko ihmisen pois elämästäni. En halua tarkemmin kertoa sukulaisuussuhteistamme, en halua, että minut tunnistetaan, mutta tilanteessa olevien lasten takia en usko minun voivani vielä pitkään aikaan katkaista välejä kokonaan.

Todella ikävä tilanne. :hug: Voimia sen selvittelemiseen!

Alkoholistit osaavat kyllä olla perin omituisia sen kanssa missä vaiheessa alkavat tunnustaa ongelmaansa. Niin järjettömiä kertomuksia sitä on kuullut tilanteista missä heille ei ole tullut vielä mieleenkään että olisi jotain ongelmia alkoholin kanssa. Ei sitten ihme että monesti se raitistuminen vie aikaa ja siinä kerkeää ryssimään almänsä melkoisesti.

Jos on kuitenkin ok välit lapsen isään niin ehkä voisit puhua hänen kanssaan? Jos tieto siitä että tuet häntä lapsen saamisessa myös osaltaan auttaisi häntä tukemaan sinun ja lapsen suhdetta. Vaikka äiti olisi mikä, olisi kuitenkin lapselle hyvä saada säilyttää ne suhteet äidin sukulaisiin.

Toivottavasti saatte asiat hoidettua parhain päin ja joku päivä - mahdollisimman pian - tämä läheinenkin tajuaisi tilanteensa ja alkaisi tehdä työtä sen parantamiseksi.

No tässä tapauksessa onneksi ei ihan tuollaisesta ole kyse. Jos se yhtään tätä lasta auttaa :( Kyseinen henkilö siis juo lähinnä yksin. Käy baarissa "lapsivapaina" ja muuten kittaa kotona. Käy töissä, hakee lapsen kotiin hoidosta, laittaa jotain pikaruokaa lapselle ja istuu itse tietokoneen äärelle lasi kädessä. Lapsen nukkumaanmenoaikoihin on jo selvästi maistissa, hoiperrellessaan itse sänkyyn todella humalassa.

Emme olisi siis auttamassa kyseistä henkilöä hoitamalla lasta tai antamalla rahaa tai mitään sellaista. Pikemminkin tuki olisi henkistä ja sen lisäksi voisimme auttaa esim siivoamalla hänen asuntoaan silloin, kun häntä masentaa ja tuntuu siltä, ettei hän jaksa. Mitään valehtelua tai peittelyä minä en ainakaan aio missään nimessä sietää.

Hyvä tietty ettei tilanne ole , ainakaan vie, noin paha. Toisaalta niin kauan kun alkoholistilla on työnsä ja elämä päälisin puolin kunnossa on ongelman myöntäminen aikas vaikeaa monelle. Lapsi kuitenkin oppii tuon pian huomaamaan ja varsinkin tällaisissa perheissä joissa on kulissit pystyssä lapsi oppii myös pian suojelemaan äitiään ja salaamaan tämän juomista.

Nämä kulissit tässä on se pahin homma, osataan esittää tutuille ja muille ties mitä, mutta lapsi kokee ja näkee sen kaiken paskan päivittäin kun äippä painii ongelimiensa kanssa. Mutta tässä maassa muutenkin tykätään hyssytellä ja jauhaa silkkaa paskaa. Onhan se äiti tärkeä, mutta mitä kun siitä äitistä tulee kaiken tuskan ja ongelmien ydin, onko sellainen enää hauskaa. Lapsi rakastaa omaa äitiään niin paljon, että sillä ei ole mitään merkitystä onko se juoppo, nisti tai mielenterveysongelmainen. Lapsi ei tajua eikä tiedä mistään paremmasta mitään, ehkäpä ihmettelee kuinka muissa perheissä ei samanlaista touhua tapahdu.

Olen myös sitä mieltä että paapominen tuskin auttaa, voi olla että ei auta rumasti sanominenkaan mutta kun koskaan ei tiedä mikä on se tekijä joka herättää alkoholistin tajuamaan oman tilanteensa. Ajatteletko että lapsen isä ei tiedä tilannetta jo nyt jos kerran lapsi hänen luonaan paljon asuu?

En usko, että lapsen isä tietää tilanteesta paljoakaan. Tuskin alle kouluikäinen lapsi osaisi kunnolla isälleen äitinsä alkoholismista kertoa. Mistä isä siis tietäisi?

En usko, että lapsen isä tietää tilanteesta paljoakaan. Tuskin alle kouluikäinen lapsi osaisi kunnolla isälleen äitinsä alkoholismista kertoa. Mistä isä siis tietäisi?

Kyl ne vaan osaa. Lapset on uskomattoman tarkkanäkösiä ja hyvinmin saattas jutella miten äiti aina kotona ottaa. Vaikkei viel ois koulussa. Toinen asia miten haluaa suojella äitiä.

Ensinnäki sanoisin äidille faktat eli juominen loppuu nyt tai teet sos.ilmoituksen ja toiseksi kertoisin lapsen isäle ihan senki takia et ku nyt puututte tilanteeseen ei äidin ole helppo katkaista kierrettä ja se heijastuu lapseen. Ette hyväksy sit mitään joo huomenna tai ensiviikolla juttuja.. asiat suoraa selviksi (toki kuitenki siten ettette sanele liikaa tai hyökkää niskaan). hyssyttely vain pahentaa asiaa!!

[QUOTE="Kaisa";21985009]Ensinnäki sanoisin äidille faktat eli juominen loppuu nyt tai teet sos.ilmoituksen ja toiseksi kertoisin lapsen isäle ihan senki takia et ku nyt puututte tilanteeseen ei äidin ole helppo katkaista kierrettä ja se heijastuu lapseen. Ette hyväksy sit mitään joo huomenna tai ensiviikolla juttuja.. asiat suoraa selviksi (toki kuitenki siten ettette sanele liikaa tai hyökkää niskaan). hyssyttely vain pahentaa asiaa!![/QUOTE]

Näin jsut. Ei mitään liikkumatilaa asiassa. Selvä ja tiukka aikaraja jonka jälkeen myös lähtee ilmotus jollei toinen ala toimia. Oli valmis tai ei niin laps pitää saada suojeltua.
Sisko yritti 10v ja luovutti, mies on edelleen täys alkoholisti, jos ei toinen itse halua/tajua niin homma ei onnistu.

Tiukat rajat ja kaikki poikki! Itse menetin kaiken, ennenkuin tajusin hakea apua. Jatkoin juomista niin kauan, kuin kaikki oli hyvin ja se sallittiin. Pysy kovana! Rajat on rakkautta.

Yhteistyössä