Tilanne eskarissa on muuttunut todella huolestuttavaksi, mitä tässä on edessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen peloissani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olen peloissani

Vieras
Tänään tuli sitten niin huonoa postia eskarista kuin olla ja voi. Olen kauhuissani ja huolissani mitä seuraavaksi on edessä?

Tiedotteen lopussa vain luki, että "on tarkistettava lapsen lääkityksen määrä....tuntityöskentely luokassa ei suju ja lapsen itsekontrolli + itsesuojeluvaisto on täysin kadoksissa. vaaratilanteita on hänelle itselleen, muille lapsille ja myös aikuisille päivittäin. tilanne on todella hälyttävä."

Juttelin muutekin tänään lapsen hlö.koht. avustajan kanssa ja hän sanoi, että ongelmatilanteet johtuvat siitä, että lapsi ei tottele häntä ja kiusoittelee muita aikuisia + lapsia.

Mutta viime kevät päiväkodissa meni lapselta jo ihan mallikkaasti, niin nyt sitten ollaan näin rajusti menty takapakkia. Tuostakin avustajan kanssa jutteli ja hän oli kanssa ihan ihmeissään, että mikä lapselle nyt on mennyt?

Lisäksi en kyllä itse tykkäisi hyvää, että lapsen lääkityksen määrää nostettaisiin, koska hän on vasta täyttävämässä kuusi. Tällä hetkellä hän syö 18mg lääkettä. Seuraava "koko" on 27mg ja sen jälkeen 36mg. Minusta tuota seuraavaa "kokoa" olisi syytä alkaa syömään vasta kun lapsi on koulussa..

Keittis on oikeassa. Täällä ei ole asiantuntijoita. Asiantuntija en ole minäkään, mutta seuraavia asioita ainakin pohtisin lääkärin kanssa: Onko avustaja vaihtunut? Onko eskari päiväkodissa vai erikseen oikein eskarissa? Etenkin jälkimmäisessä tapauksessa eskari voi olla "tavallisellekin" lapselle iso muutos. Onko teillä kyseessä liian iso muutos? Auttaisiko vuoden odottelu mieluummin kuin lääkkeet?

Kaisa, ei ole vaihtunut. Mutta lapsi on sanonut, ettei tykkää hänestä ja luultavasti siksi ei tottele häntä.

Otan kyllä yhteyttä tietenkin lasta hoitaviin tahoihin.

Mikä sairaus lapsella on? Kyllä mäkin ottaisin yhteyttä lääkäriin, eiköhän hän sen lääkityksen paremmin tiedä kuin me täällä tai hoitajat eskarissa.

tänään tuli sitten niin huonoa postia eskarista kuin olla ja voi. Olen kauhuissani ja huolissani mitä seuraavaksi on edessä?

Tiedotteen lopussa vain luki, että "on tarkistettava lapsen lääkityksen määrä....tuntityöskentely luokassa ei suju ja lapsen itsekontrolli + itsesuojeluvaisto on täysin kadoksissa. Vaaratilanteita on hänelle itselleen, muille lapsille ja myös aikuisille päivittäin. Tilanne on todella hälyttävä."

päivähoitohenkilöstö ei ole pätevä sanelemaan lääkityksen määrästä. Jos kerran lapsellasi on henkilökohtainen avustaja, on hänen tehtävänsä nimenomaan ennaltaehkäistä vaaratilanteet. Eskarissa voitaisiin myös hieman panostaa lapsesi tarpeisiin eli laittaa hänet rauhallisempaan paikkaan suorittamaan tehtäviä.

Juttelin muutekin tänään lapsen hlö.koht. Avustajan kanssa ja hän sanoi, että ongelmatilanteet johtuvat siitä, että lapsi ei tottele häntä ja kiusoittelee muita aikuisia + lapsia.

Mutta viime kevät päiväkodissa meni lapselta jo ihan mallikkaasti, niin nyt sitten ollaan näin rajusti menty takapakkia. Tuostakin avustajan kanssa jutteli ja hän oli kanssa ihan ihmeissään, että mikä lapselle nyt on mennyt?

Lisäksi en kyllä itse tykkäisi hyvää, että lapsen lääkityksen määrää nostettaisiin, koska hän on vasta täyttävämässä kuusi. Tällä hetkellä hän syö 18mg lääkettä. Seuraava "koko" on 27mg ja sen jälkeen 36mg. Minusta tuota seuraavaa "kokoa" olisi syytä alkaa syömään vasta kun lapsi on koulussa..

että näin!

Mikä diagnoosi? Onko normiryhmässä vai pienennetyssä? Varmaan muutostilanne aiheuttaa osan tosta. ainakin meidän lapsi "sekoaa" jos tutut rutiinit ym. muuttuvat. Mutta Kun tilanne noin paha, niin varmasti jotain täytyy tehdä. Pitää eskarissa palaveri ja lääkärikin tilata. VOIMIA!

vieras, eskaripalaveri oli jo kuun alussa + kyselin jo silloin "sairaalan tädeiltä", että eikö lapsen olisi vielä syytä palata takaisin päiväkotiin kun tuntuu, että täällä ei hyvin mene. he eivät sitä suositelleet, koska taidollisesti lapsi on ikäistensä tasolla. ongelmia on ainoastaan sosiaalisen kanssakäymisen
puolella. eskari toimii siis koulun tiloissa.

erityisen äiti, lapsella on ADHD. Hän on pienryhmässä jossa on 10 lasta, mutta ryhmä on kai melkoisen vilkas muutenkin. Minullakin lapsella tuntuu aina nämä muutostilanteet kestävän ja kestävän, mutta nyt on tilanne loppujen lopuksi mennytkin näin pahaksi. olen todella huolissani mitä tässä on edessä?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22086020:
vieras, eskaripalaveri oli jo kuun alussa + kyselin jo silloin "sairaalan tädeiltä", että eikö lapsen olisi vielä syytä palata takaisin päiväkotiin kun tuntuu, että täällä ei hyvin mene. he eivät sitä suositelleet, koska taidollisesti lapsi on ikäistensä tasolla. ongelmia on ainoastaan sosiaalisen kanssakäymisen
puolella. eskari toimii siis koulun tiloissa.

Niin, eli sosiaalisilta tadoiltaan hän ei ole ikäistensä tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22086058:
erityisen äiti, lapsella on ADHD. Hän on pienryhmässä jossa on 10 lasta, mutta ryhmä on kai melkoisen vilkas muutenkin. Minullakin lapsella tuntuu aina nämä muutostilanteet kestävän ja kestävän, mutta nyt on tilanne loppujen lopuksi mennytkin näin pahaksi. olen todella huolissani mitä tässä on edessä?
Minäkin olisin. Jos eskari ei pysty enää takaamaan lapsen turvallisuutta, niin asialla on mun mielestäni kiire.

Voimia teille! Mulla terve laps joka oireili koko viime talven päiväkodissa ja käytin hädissäni jo perhenlassa. Sieltä ei sen kummempaa apua tullut. Nyt alkoi eskari ja se menee hyvin. Tarkoitukseni on siis sanoa että tiedän miltä toi tuntuu ja toivon että löydätte pian apua. Pidä sitkeästi lapsesi puolia, itse taistelin sen perhenla paikan meille melkein väkipakolla. Julkisella on niin kovat ruuhkat mutta mä päätin et nyt on meidän vuoro!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22086058:

Kyllä se siitä tasoittuu, ihan varmasti. Apua toki tarvitaan. Aika lyhyt aikahan tässä on vielä menty tota eskarivaihetta kuitenkin. En ole asiantuntija minäkään, muuten kuin oman lapseni kautta, mutta väittäsin, että lääkityksen nosto ei välttämättä ole eka vaihtoehto. Voi olla että olen väärässäkin. Tuntus, että tärkeintä olisi saada se ympäristö lapselle sopivaksi, jotta ei reagoisi noin voimakkaasti.

Olen siis edellinen vieras. Meillä kans lapsi aloitti nyt eskarin koulun tiloissa. Huomaan, että on ollut suuri muutos ja vaikka on taidollisesti valmis jo kouluunkin, tuntuu välillä olevan rankkaa. Meillä tuo eskarilainen on vielä vasta 5-vuotias eli ryhmän nuorimpia ja siitä syystä ei taidoissa voi olla ryhmän huippua, vaikka monissa onkin hyvä ja keskitasoa.

Harkitsisin siis sitä päiväkotiin vuodeksi paluuta. Vai mitä ne eskarista nyt ehdottaa? Paljon kai siitäkin kiinni.

erityisen äiti, sitä mieltä minäkin olen. mutta usein olen huomannut lapsesta sitäkin, että hän tuntuu viihtyvän kaikkein mieluiten kotona ja sitten muualla kun hän on, niin hän ei osaa olla fiksusti vaan alkaa tekemään ties' mitä tempauksia. ja tiedän täysin senkin, että pakkohan lapsen olisi hiljalleen opetella sosiaalista kanssa käymistä muittekin ihmisten kanssa. ei hän voi koko ikäänsä kotiinkaan linnoittautua. enhän minäkään ole mikään sosiaalinen persoona, mutta kyllä sen verran osaan toimia muitten ihmisten kanssa, että saan asiani kuntoon ja pärjään toisten ihmiten kanssa. samaa toivoisin lapseltakin, että hän edes asiansa osaisi hoitaa kuntoon ja pärjäisi edes jotenkin toisten ihmisten kanssa, mutta en tiedä, tuleeko siitä ikänä mitään.

mies on kyllä hyvin vastaan sitä, kun ehdotin, että jos lapsi (kun aika on) niin kävisi koulunsa kotona. hänestä se ei ole oikea ratkaisu. mutta minä taas ajattelen lapsen parasta. jos hän parhaiten tulee juttuun kotona, niin mikäs siinä sitten. mutta en voi yksinkään päätöksiä lapsen suhteen tehdä.

"vieras", minullakin lapsi on nyt iältään 5v10kk eli täyttää kuusi vasta loppusyksystä. eskaripalaveri pidettiin jo tämän kuun alussa ja siinä kysäisin "sairaalatädeltä" että olisiko lapsen vielä syytä palata takaisin päiväkotiin. he sanoivat, että ei, koska lapsen taidot vastaavat ikäisiään ja hänellä on ainostaan sosiaalisella puolella ongelmia. samoin hänen avustaja sitä mieltä, että ei päiväkotiin, koska siellä on yhtä samat säännöt kuin eskarinpuolellakin ja yhtä leikinomaista mitä eskarissakin on.

Tää nyt kuulostaa varmaan huonolta, mutta oletteko te lepsuilleet lapsen kanssa jotenkin kesän aikana? Ette ole tarpeeksi järjestelmällisiä tai jotain? Olisiko tämä voinut aiheuttaa jollain lailla takapakkia? Toivottavasti et pahastunut tästä kommentistani, mutta täällä on kaikenlaisia tapauksia, joten kysäisin vaan... :/

gtrewf, no kesä meni aika lailla lapsen rytmien mukaan. ja ei ehkä ollut niin arkirytmiä mitä nyt on. koska minä olen sitä mieltä, että kesällä voi vähän "löysemmin" ottaa mitä näin arkena ollaan.

ADHD:n kanssa löysäilyt menee persiilleen. Tuossa varmaan paljon selitystä tilanteeeen, kannattaa pohtia eskarissa, auttaa ehkä ymmärtämään sielläkin. Onko teillä ollut sopeutumisvalmennuksia tilanteeseen tarpeeksi?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22086189:
erityisen äiti, sitä mieltä minäkin olen. mutta usein olen huomannut lapsesta sitäkin, että hän tuntuu viihtyvän kaikkein mieluiten kotona ja sitten muualla kun hän on, niin hän ei osaa olla fiksusti vaan alkaa tekemään ties' mitä tempauksia. ja tiedän täysin senkin, että pakkohan lapsen olisi hiljalleen opetella sosiaalista kanssa käymistä muittekin ihmisten kanssa. ei hän voi koko ikäänsä kotiinkaan linnoittautua. enhän minäkään ole mikään sosiaalinen persoona, mutta kyllä sen verran osaan toimia muitten ihmisten kanssa, että saan asiani kuntoon ja pärjään toisten ihmiten kanssa. samaa toivoisin lapseltakin, että hän edes asiansa osaisi hoitaa kuntoon ja pärjäisi edes jotenkin toisten ihmisten kanssa, mutta en tiedä, tuleeko siitä ikänä mitään.

mies on kyllä hyvin vastaan sitä, kun ehdotin, että jos lapsi (kun aika on) niin kävisi koulunsa kotona. hänestä se ei ole oikea ratkaisu. mutta minä taas ajattelen lapsen parasta. jos hän parhaiten tulee juttuun kotona, niin mikäs siinä sitten. mutta en voi yksinkään päätöksiä lapsen suhteen tehdä.

Se sosiaalisuuden opettelu on yllätävän vaikeaa. Varsinkin jos on lisäks aistiyliherkkyksiä tms. Monet erityislapset väsyvät jo ihan siitä melusta, valoista, hajuista niin, että menevät ylikierroksille. Oikeestaan täytyis olla niin hyvä oppimisympäristö, jossa PÄTEVÄT opet ja hoitajat tietävät nämä asiat ja osaavat ottaa huomioon jokaisen lapsen tarpeet. Ei ihan helppo homma sekään. Varmasti lapsesi kaipaa ikätovereita ja saa heiltä hyvää oppia, vaikka tuntus että juuri sitä ei halua!

Juu en missään nimessä otttaisi kotiopetukseen. Syyt sekä vanhempien jaksamisessa, että lapsen oppimisessa/sosiaalisessa kasvussa. ADHD on kuitenkin ihmisellä läpi elämän, eikä voida ajatella, että pysytään kotona "turvassa"/trauhassa koko elämä, eihän?

Yhteistyössä