Mielipiteeni on muuttunut keskusteltuani töihinmenosta kaverini kanssa. Mitä te ajattelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä saan palkkaa nettona 1400euroa, eli varmaankin monen mielestä huono palkka suht fyysisesti raskaasta kokopäivätyöstä. Elatusmaksu 180 ja lapsilisä 150 yhdestä lapsesta, asumistuki 440e ja vuokra 630e.

Eli minulle jää 1440e vuokranmaksun jälkeen. Työttömänä ollessani se oli jotain ihan muuta. Melkein puolet vähemmän. Asumistuki pysyi samana, ainakin toistaiseksi. Onko siis työssäkäynti taloudellisesti kannattavaa noin pienellä palkalla. No näköjään, koska saan puolet enemmän eli yli 700e enemmän kun työttömänä ollessani.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyksen äärellä;28957067:
Onkohan tämä ihmisten ajatus maailma vääristynyt vai olenkohan mä vaan vanhanaikainen..Mun mielestä töissä käydään siksi että saadaan palkkaa ja parempi elintaso itselle.Täällä kun näitä juttuja lukee niin ihmisillä tuntuu olevan sille työssäkäynnille toinen toistaan ihmeellisempiä selityksiä vaikka ei tienaisi kuin justiinsa sen minimi elannon ja aina ei sitäkään. Mikä motivoi ihmistä tekemään työtä josta ei saa mitään taloudellista hyötyä vai onko täällä vaan työnantajat perustelemassa näitä huonoja palkkojaan milloin milläkin mielenterveys tai sosiaalisella verukkeella?Minun mielenterveyttäni kyllä söisi todela jos joutuisin tekemään raskasta työtä 8 tuntia päivässä ja menemään siltikin sosiaali luukulta hakemaan rahaa.Mieluummin sitten vaikka niiden tukien varassa kuin että möisin itseni työnantajalle pilkkahintaan.Suurin osa on sitä mieltä että tukia tulisi alentaa mutta se että palkkoja nostettaisiin ei ole kenelläkään mielessä?Eihän se muiden tukien alentaminen saa näille huonosti palkatuille palkkaa yhtään enempää.Ettekö te arvosta työtänne ja itseänne tosiaan enempää?

Sä et todellakaan ole vanhanaikainen. Luuletko tosiaan, että muinoin jäätiin tukien varaan ettei tarvinnut myydä aikaansa muille pilkkahintaan?

Kun aloitin opiskelujen jälkeen työurani 10 vuotta sitten oli palkkani 1400€ ja nyt yli tuplasti parempi. Olisikohan näin käynyt, jos olisin päättänyt mielummin jäädä kotiin (ja ymmärrän ettei nykyisiä palkkoja voi verrata suoraan silloiseen).

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää jo;28954199:
Suomen palkka tasolla saisi pyyhkiä persettä.Työllä tuleeTIENATA JA NOSTAA elintasoaan eikä huonontaa sitä, jos joku haluaa hyväntekeväisyys töitä pienellä palkalla tehdä niin tehköön, se on oma valinta.Tämä nyt on alta riman ehdotus, että töihin menon takia pitäisi vielä muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon.Niin kauan kuin suomalaiset lampaat nielävät kaiken paskan mitä "ylhäältä tiputellaan" niin muutosta parempaan palkkatasoon on turha odottaa.Mitä helvettiä te ihmiset nillitätte niin kauan kuin suomessa on tuet olemassa niin niillehän voi itsensä tipauttaa kuka vain.Jos palkoista nuristaisiin näin paljon kuin näistä tuista niin voisi alkaa tapahtumaan,mutta ei! kun on helpompaa hyökätä heikompien kimppuun!

En lukenut vielä pidemmälle, joten anteeksi, jos tähän on jo samoin kommentoitu ja tulee toistoa, mutta: Aivan, eli tuet pienemmiksi, niin alkaa se työntekokin maistua, kun sillä todella pystyy nostamaan elintasoaan :)
Tuet ovat liian hyvät ja korkeat, jos pitää alkaa laskeskella, että kannattaako rehellinen työnteko.

Neljälle hyväksytään 90 neliötä Kelas.
Kohtuulliset asumismenot - kela.fi

Se on oma valinta asua kalliisti isos asunnos. Jos tuntuu ettei rahat riitä töis käydes siihen asuntoon, niin sitte muutetaan pienempään. Itte me muutki vuokramme maksetaan eikä kaikki mitää asumistukia saa.

Juurikin näin! Sieltä on nyt yksi asukas muuttanut pois, joten sikälikin heillä on tällä hetkellä ylimääräistä tilaa.

[QUOTE="vieras";28957219]En lukenut vielä pidemmälle, joten anteeksi, jos tähän on jo samoin kommentoitu ja tulee toistoa, mutta: Aivan, eli tuet pienemmiksi, niin alkaa se työntekokin maistua, kun sillä todella pystyy nostamaan elintasoaan :)
Tuet ovat liian hyvät ja korkeat, jos pitää alkaa laskeskella, että kannattaako rehellinen työnteko.[/QUOTE]
Niin että työttömät saa kuolla nälkään ja nekin jotka niitä työtä saavat kituuttavat nälkäpalkalla,olipa taas vuosisadan paras idea hyvinvointivaltiossa!Vaikka kuinka jankutetaan monen ketjun voimalla että niitä TÖITÄ EI OLE KAIKILLE niin silti kannatetaan ajatusta että tukien saajat pitää tappaa nälkään ettei palkkoja vaan tarvitse nostaa.En ymmärrä missä kohtaa ihmisten mielet on niksahtaneet niin pahasti että aina ollaan niiltä köyhiltä viemästä viimeiset ja näiden "paskaduunien" palkkoja ei missään nimessä tarvitse nostaa sille tasolle että se työ oikeasti kannattaa.Palkkojen nostaminen minusta pitäisi ennemmin nostaa esille kuin tämä ikuinen köyhien potkiminen.

Niin että työttömät saa kuolla nälkään ja nekin jotka niitä työtä saavat kituuttavat nälkäpalkalla,olipa taas vuosisadan paras idea hyvinvointivaltiossa!Vaikka kuinka jankutetaan monen ketjun voimalla että niitä TÖITÄ EI OLE KAIKILLE niin silti kannatetaan ajatusta että tukien saajat pitää tappaa nälkään ettei palkkoja vaan tarvitse nostaa.En ymmärrä missä kohtaa ihmisten mielet on niksahtaneet niin pahasti että aina ollaan niiltä köyhiltä viemästä viimeiset ja näiden "paskaduunien" palkkoja ei missään nimessä tarvitse nostaa sille tasolle että se työ oikeasti kannattaa.Palkkojen nostaminen minusta pitäisi ennemmin nostaa esille kuin tämä ikuinen köyhien potkiminen.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että "köyhien potkijat" ja ne, jotka haluavat laskea tukia, ovat hakoteillä. Mutta niin ovat kyllä oikeastaan nekin, jotka möykkäävät palkoista. Suomessa töissä käyväkin voi saada toimeentulotukea siksi, että hyvinvointiyhteiskunta perustuu tulonsiirtoon. Toimeentulotuen saaminen ei siis automaattisesti tarkoita, että ihminen on alipalkattu tai rutiköyhä, vaan Suomessa on vaan niin hieno systeemi, että kaikille yritetään taata mahdollisimman samanlainen elintaso. Tästä järjestelmästä en soisi luovuttavan. Kuitenkin esim. tässä nyt puidussa esimerkissä tulonsiirron oikeudenmukainen toteutuminen edellyttää, että ihminen ei vietä vuosikausia tukien varassa vaan rupeaa kerryttämään sitä omaa kassaansa niin, että ne omat tuet ja muu sosiaaliturva tulee lopulta maksettua omasta pussista.
Toki on aloja, joilla palkkoja voisi nostaa, mutta se ei oikeastaan liity tähän tapaukseen.

Tänään oli Turun Sanomissa juttu jostakusta paikallisesta sossupummista. Oikein kehui miten hänellä on salainen tili missä on rahaa isompiin menoihin. Ja miten hän on ollut pari kuukautta vähän reissaamassa kun tarvitsee virkistystä, kaveri postitti toimeentulotukihakemuksen ettei sossu ala epäillä mitään. Valitteli vielä kun joutuu ihan joka kuukausi tekemään paperitöitä että saa rahaa sossusta.

Aiemmin olen ollut sitä mieltä että ihan hyvä kun Suomessa huolehditaan. Nyt munkin mielipiteeni on muuttunut, sekä tämän ketjun että varsinkin tuon jutun perusteella. :mad:

Tänään oli Turun Sanomissa juttu jostakusta paikallisesta sossupummista. Oikein kehui miten hänellä on salainen tili missä on rahaa isompiin menoihin. Ja miten hän on ollut pari kuukautta vähän reissaamassa kun tarvitsee virkistystä, kaveri postitti toimeentulotukihakemuksen ettei sossu ala epäillä mitään. Valitteli vielä kun joutuu ihan joka kuukausi tekemään paperitöitä että saa rahaa sossusta.

Aiemmin olen ollut sitä mieltä että ihan hyvä kun Suomessa huolehditaan. Nyt munkin mielipiteeni on muuttunut, sekä tämän ketjun että varsinkin tuon jutun perusteella. :mad:

Tuliko yllätyksenä tosiaan että toki järjestelmää voidaan käyttää vääriin myös? Ei se sitä sen tarpeellisuutta oikeasti niitä tukia tarvitseville poista. He eivät voi sille mitään, että osa on idiootteja. Yhteiskunta ei voi vahtia ja valvoa loputtomiin.

Tuliko yllätyksenä tosiaan että toki järjestelmää voidaan käyttää vääriin myös? Ei se sitä sen tarpeellisuutta oikeasti niitä tukia tarvitseville poista. He eivät voi sille mitään, että osa on idiootteja. Yhteiskunta ei voi vahtia ja valvoa loputtomiin.

Ei tule, mutta miks hitossa mun pitäisi maksaa jonkun 2 kk lomailut pitkin Eurooppaa? Menisi töihin ja tienaisi rahansa ihan omalla työllä. Sitten sopii lomailla. Tää sankari oli vielä saanut kulutettua seitsemän vuotta iltalukiossa! Ja senkin lystin sossu maksoi.

Kyllä näitä lukiessa alkaa kannattaa kaikkea vastikkeellista tukea. Vaikka velvoitettaisiin sossun asiakkaat pariksi tunniksi päivässä tekemään jotain yleishyödyllistä hommaa, elleivät ole todistettavasti työssä. Valitettavasti yksi idiootti -joka vielä kehtaa leveillä lehdessä- laittaa leiman kaikkien muidenkin ylle. Tai sitten tätä että ollaan työkkärin kirjoilla, mutta kun töitä olisi niin ei VIITSI mennä töihin kun siitä ei saakaan 5000 €/kk nettona.

Nytkö sillä rahalla jo nälkään kuolee, mistä saa työssä muutaman sata € enemmän? :D

[QUOTE="Vieras";28957793]Nytkö sillä rahalla jo nälkään kuolee, mistä saa työssä muutaman sata € enemmän? :D[/QUOTE]

:D
Tuntuu kans hassulta, että joku tienaa kotona makaamalla about saman kun minä töissä käydessäni ja valittaa nälkäkuolemaa. Minä hullu maksan pienestä palkastani vielä hoitomaksujakin kahdesta lapsestani ja lyhennän lainaa 400€ kuussa.

opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.

Opettele sinä ymmärtämään ettei 1950€:n tuilla kuolla nälkään (kuten nyt ap:n esimerkissä). Suomessa on toimeentulotukiturva. Aivan kaikille. Pakollisten menojen jälkeen pitää jäädä n. 400 €/ nuppi. Näköjääs se on liikaa kun kuvitellaan että sillä voi loisia lopun ikää, ja että täällä rahat riittää vaikka kaikki tekisi valinnan että loisii.

Tuohan on täysin mahdollista, mutta näihin raflaaviin lehtijuttuihin nimettömistä väärinkäyttäjistä kannattaa suhtautua varauksella. Juttu voi olla toimittajan... köh... värittämä kuvaus tapauksesta, joka on teoriassa mahdollinen.

[QUOTE="Vieras";28957841]Opettele sinä ymmärtämään ettei 1950€:n tuilla kuolla nälkään (kuten nyt ap:n esimerkissä). Suomessa on toimeentulotukiturva. Aivan kaikille. Pakollisten menojen jälkeen pitää jäädä n. 400 €/ nuppi. Näköjääs se on liikaa kun kuvitellaan että sillä voi loisia lopun ikää, ja että täällä rahat riittää vaikka kaikki tekisi valinnan että loisii.[/QUOTE]

onko joku väittänyt että noilla tuloilla nälkään kuolisi?jos luet viestit uudestaan niin jopa sinun älylläsi luulisi ymmärtävän että tämä oli vastaus toiseen viestiin jossa puollettiin tukien leikkaamista .

Yksinhuoltajillahan tuo ongelma on selkeämpi. Kahden aikuisen taloudessa molempian tulot syövät toisten tukia, eli kummankin kannattaa hommata töitä.
Aijaa. Minä olen ollut äitiyslomilla ja työttömänä kohta viiden vuoden ajan. Kaksi lasta. Olen saanut äitiyslomilla ja ansiosidonnaisella bruttona äitiysrahaa tai ansiosidonnaista 1700-2100 euroa kuussa, riippuen tuesta.

Sanotaampa summassa, että se tekee nettona 1400 euroa kuussa. Minulla on kaksi lasta ja mies. Tulomme ylittyvät kaikkiin tukiin ja päivähoitomaksut on korkeimmassa luokassa.

Jos menen töihin, niin meillä tulee lisäkuluja päivähoitomaksuista n. 450 euroa. Lisäksi pitäisi todennäköisesti hankkia varmempi auto ja ottaa tähän autolainaa, sanotaan vaikka 3000 euroa. Tästä autolainasta menisi sitten joka kuukausi lisää maksuja esim. 200 euroa. Lisäksi lähimmät työpaikat ovat 30 km päässä (minun alalta ei löydy töitä kun lähimmästä isosta kaupungista). Se tekee päivässä 60 km enemmän ajoja, ja kuussa bensoihin menisi n. 150 euroa. Tämän lisäksi autoa pitäisi huollattaa enemmän, laitetaan tähän minimaalinen summa 20 euroa kuussa lisää.

Kaiken kaikkiaan minun työssäkäyntini tekisi meidän talouteen seuraavia menoeriä: päivähoitomaksut 450 euroa + autolaina 200 euroa + bensat 150 euroa + auton huollot 20 euroa. Eli yhteensä 820 euroa lisää maksuja kuussa. Eli bruttotuloja pitäisi tulla n. 1200 euroa enemmän, jotta työnteko rahallisesti kannattaisi. Olen siis saanut nyt bruttona minimissään 1700 euroa ja minun pitäisi saada siihen lisää 1200 euroa, jotta minulle jäisi enemmän käteen kuin nykyisessä elämäntilanteessani. Eli bruttona vähintään 3000 euroa kuussa. Noh, eipä nykyaikana ja tästä kaupungista löydy työtä, josta voisi tuon summan tienata. Eli työnteko ei kannata edes perheellisellä (siis kaksi aikuista)! Silti en pidä edes 3000 bruttopalkkaa hyvänä, vaan keskitasona.

Nyt ansiosidonnaiseni on loppunut. Saan työmarkkinatukea nettona 700 euroa. Otetaan uusi laskelma. Menisin töihin, minun tulisi taas tienata vähintään 1200 euroa brutto enemmän, jotta tämä systeemi taloudellisesti kannattaisi. Se tarkottaisi vähintään 2200 euron bruttopalkkaa, jotta käteen jäisi edes eurokin enemmän hoito- ja työmatkojen jälkeen. Noh, eipä löydy tästä kaupungista edes sellaista työpaikkaa, josta voisi tuon tienata.

Työttömyystilanne on kerrassaan surkea. Suomalaiset palkat ovat kerrassaan surkeat ainakin tällä seudulla. PKS näyttää tienaavan vähän paremmin, siellä päästään meidän alalla jo yleensä sinne 3000 euron pintaan brutto, yleensä mennään ylikin reilusti. Olen akateeminen. Mielestäni 3000 euroa ei ole edes paljon. Suomalaisten duunareiden keskipalkka ja mediaani on noin 2600 euroa brutto.

Kiteytettynä. Työnteko ei kannata monestikaan rahallisesti. Palkat on liian matalat. Tuissa ei mielestäni ole mitään vikaa. Henkisellä tasolla toki pidempi setti kotona voi käydä raskaaksi. Menisin jo nykyään töihin pienemmällä palkalla, mutta töitä ei ole tarjolla. Mutta systeemi ja pienet palkat ovat todellakin ajaneet minut loukkuun, jossa työnteko voi tuntua turhalta taloudellisesti. Ainoastaan henkisellä tasolla siitä voisi saada tyydytyksen, mutta tyydyttääkö se, jos osanautinto työstä on se, että siitä saadaan palkkaa? Palkkaa, jota saisin vähemmän käteen kuin kotona ollessani. Toki tilanne on sitten toinen kun lapset ovat koulussa, mutta siihen on vielä useampi vuosi...

Aloituksen luettuani kerron, että minulla on 7 ja 8 vuotias lapsi. Olen ollut neljä vuotta töissä, pidän työstäni, mutta antaisin lähes mitä vain että saisin olla kotona, auttaa lapsiani koulussa, kuskata harrastuksiin ilman ainaista kiirettä, tehdä hyvää ruokaa, istua ja olla vaan lapsen kanssa .... eli mä en varmaankaan lähtisi töihin. Tosin en tiedä mitä on olla työttömänä.
Silloin 4 v sitten kun menin töihin, halusin sinne ihan oikeasti, halusin tehdä jotain "oikeaa työtä",
mutta nyt kun lapset on isompia ajatukset on taas toiset.
Otappa selvää vuorotteluvapaasta :)

No mä ajattelen niin että itse tienattu raha on aina itse tienattua.paljon kivempi maksaa kaikki rahalla jonka eteen on itse tehny töitä.lisäksi työkokemus karttuu ja eläke. Itse ottaisin työn vastaan.

Mulla ois aivan täydellinen ratkaisu näille vätyksille jotka pitävät työntekoa kannattamattomana!
Jokaisella olisi velvollisuus vapaaehtoistöihin, eli kaikkien pitäisi mennä johonkin hänelle osoitettuun paikkaan päiviksi ns. hyväntekeväisyystöihin. Suomessa on sadottain esim. vanhainkoteja joihin otettaisiin varmasti mielellään ulkoiluttajia ja seuranpitäjiä. Jokaisessa kunnassa on huoltamoita, ruokaloita, kauppoja ym. joihin voisi mennä järjestelemään/ siivoamaan pöytiä. Jäis se lorvailu kotona ja tukien maksaminen ei menisi ihan hukkaan. Ilmainen idea, ei maksa mitään!

Mulla ois aivan täydellinen ratkaisu näille vätyksille jotka pitävät työntekoa kannattamattomana!
Jokaisella olisi velvollisuus vapaaehtoistöihin, eli kaikkien pitäisi mennä johonkin hänelle osoitettuun paikkaan päiviksi ns. hyväntekeväisyystöihin. Suomessa on sadottain esim. vanhainkoteja joihin otettaisiin varmasti mielellään ulkoiluttajia ja seuranpitäjiä. Jokaisessa kunnassa on huoltamoita, ruokaloita, kauppoja ym. joihin voisi mennä järjestelemään/ siivoamaan pöytiä. Jäis se lorvailu kotona ja tukien maksaminen ei menisi ihan hukkaan. Ilmainen idea, ei maksa mitään!

Jokainen kaksi tuntia ilmaistöissä viikossa, riippumatta onko asema tai työtilanne mikä? Taksvärkki yhteiskunnan pelastamiseksi ja täten saataisiin myös osaavimpien kyvyt käyttöön. Tosin tuo tarkoittaisi sitä että kunnat vähentäisivät palkattuja työntekijöitä.

Tottakai kaikessa on kaksi puolta ja tekosyltä löytyy aina miksi ei vois mennä ilmaistöihin, mutta kyllä esim. vois olla että tollanen hyväntekeväisyystyö otettais käyttöön jos ois vaikka vuoden ilman koulutus/työpaikkaa.

Tottakai kaikessa on kaksi puolta ja tekosyltä löytyy aina miksi ei vois mennä ilmaistöihin, mutta kyllä esim. vois olla että tollanen hyväntekeväisyystyö otettais käyttöön jos ois vaikka vuoden ilman koulutus/työpaikkaa.

Miksi pelkästään työttömille ja osaamattomille?

Yksi mahdollisuus olisi luopua nykyisestä asevelvollisuudesta ja laittaa sinne nuo jotka ei muualta löydä töitä.

Viimeksi muokattu:
Näinhän se on aina ollut, yyhoot saavat yhtä sun toista tukea, mutta tuloina niitä ei oteta, eihän se tietenkään kannusta tietynlaisia ihmisiä töihin. Mutta onko ystävälläsi muuta vaihtoehtoa? Hän on tottunut liian hyvälle jos työttömänä ollesssaan, voit ehkä kertoa hänelle että hän on saanut olla onnekkaassa asemassa yhteiskunnan huolenpidon suhteen, mutta nyt on aika palata takaisin normielämään, tehdä samaa mitä muutkin.
Väärinhän tuo tukien syytäminen yhdelle ihmisryhmälle on, joskus olen itsekin miettinyt eroa jotta pärjäisin taloudellisesti paremmin, mutta ystäväsi tilanteessa varmaan pääsee parhaiten turhauttavasta tilanteesta sillä ajatuksella että hän on ollut onnekas aiemmin ja hän on edelleen onnekas kun pääsee nyt työelämään.