miksi raskaanaolevat jäävät turhaan sairaslomalle kovin helposti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni raskaana ei turhaa sairaslomaa ole. Lapsi, joka siinä on siis se suojeltava, ei kuitenkaan voi itse päättää milloin äiti huilaa hänen parhaakseen. Työt ja vaivat ovat erilaisia mutta eiköhän se kaikki ole lapsen parhaaksi. Itse jouduin ensimmäisessä raskaudessa jäämään sairaslomalle jatkuvan supistelun takia, mutta toisessa raskaudessa työskentelin äitiysloman alkuun asti, ja minulla siis on fyysisesti melko vaativa työ.

Miksi niin monella nousee niskakarvat pystyyn tästä asiasta? Oikeassahan ap on. JOTKUT hakevat s-lomaa raskauden varjolla, vaikka olisivat työkykyisiä.

Sen takia, että
a) ne ovat itse niitä, jotka ottavat turhaa saikkua huvikseen
tai
b) niillä on erittäin huono luetunymmärtäminen ja luulevat ap:n väittävä, että KAIKKI raskaudenaikaiset sairaslomat ovat turhia ja huvikseen otettuja.

Jälkimmäisen syyn vuoksi tällä palstalla keskusteleminen melkein aiheesta kuin aiheesta on suht turhaa.

[QUOTE="mielipide";22247196]Mielestäni raskaana ei turhaa sairaslomaa ole. Lapsi, joka siinä on siis se suojeltava, ei kuitenkaan voi itse päättää milloin äiti huilaa hänen parhaakseen.[/QUOTE]

Eli sun mielestä, jos täysin työkykyinen, hyvinvoiva ja energinen raskaanaoleva nainen jää sairaslomalle huvin vuoksi, se on tarpeellinen sairasloma. :D Sulla todellakin taitaa olla pahemmanlaatuista vikaa luetunymmärtämisessä.

Eli sun mielestä, jos täysin työkykyinen, hyvinvoiva ja energinen raskaanaoleva nainen jää sairaslomalle huvin vuoksi, se on tarpeellinen sairasloma. :D Sulla todellakin taitaa olla pahemmanlaatuista vikaa luetunymmärtämisessä.

En nyt ihan tätä tarkoittanut. Vaan että jos jokaista syytä aletaan epäilemään niin voi olla että joku ei saa sairauslomaa vaikka sitä tarvitsisikin, ja lapsihan se siinä on se joka eniten kärsii. Onhan se toki väärin jos ilman todellista syytä hakee sairauslomaa, raskaana tai ei, mutta eikös valehtelu/huijaaminen ole väärin yleensäkin?

Itsekin olen saikulle jäänyt raskaanaollessa pakottavista syistä, mutta tiedän tasan tarkkaan tapauksia joissa raskaus pistetään syyksi saada paikallista lomaa vaikka mitään todellista syytä ei ole. Tiedän kyllä yhtälailla tapauksia jotka lusmuilevat minkä ehtivät vaikkeivät olisikaan raskaana. Ja ihan yhtä paljon nuo molemmat edellämainitut ihmistyypit ärsyttävät. Minkäs teet, näitä tulee varmasti aina olemaan...

Mä voin ainakin myöntää että hain raskaana "turhia" saikkuja koska väsytti vaan niin pirusti...Jos oikeen kovasti oisin halunnut niin oisin kyllä pystynyt töihin menemään.Mutta laiskuus iski :D

tuskin kukaan ihan turhan takia sairaslomalle jää. ainakaan kovin moni. kyllähän turhia saikkuja ottaa kaikenlaiset ihmiset, ilman raskauttakin. Kyllä jossain vika on, jos saikkua haetaan, henkinen hyvinvointi tai jaksaminen ainakin on heikkoa jos saikulle jäädään.

Alkuperäinen kirjoittaja 2lapsenäiti;13374094:
olen törmännyt tähän ilmiöön niin monen kohdalla. Heti kun tullaan raskaaksi, työmotivaatio loppuu välittömästi ja valitetaan pienistäkin asioista jotta päästään kotiin kasvattamaan mahaa. tuntuu ettei ihmiset voi raskaana enää tehdä mitään!

tuorein minkä kuulin tutultani on, että hän on sairaslomalla koska vauva potkii öisin niin kovasti ettei hän saa nukuttua?! Kyllähän vauvat potkii, aamuin, illoin, öisin, päivisin ja toki ne voi vaikuttaa uniinkin mutta herranjumala. Heti kun liikkeet alkavat tuntua niin pitääkö sen takia jäädä sairaslomalle kun ei enää "jakseta" raskauden takia hoitaa töitä tunnollisesti?

yhdestä supistuksestakin haetaan sairaslomaa "vauvan parhaaksi" vaikka harjoitussupistuksetkin on varsin normaaleja.

en vähättele ihmisiä joilla oikeasti on riski ennenaikaiseen synnytykseen tai muuta todellista vaivaa mutta nämä jotka itsekin tietävät että laiskuuttaan jäävät kotiin....

Sen takia, että sulla ois jotain kysyttävää, sen takia

[QUOTE="lion";22247838]tuskin kukaan ihan turhan takia sairaslomalle jää. ainakaan kovin moni. kyllähän turhia saikkuja ottaa kaikenlaiset ihmiset, ilman raskauttakin. Kyllä jossain vika on, jos saikkua haetaan, henkinen hyvinvointi tai jaksaminen ainakin on heikkoa jos saikulle jäädään.[/QUOTE]

Kyllä moni tekee totakin, siitä varmaan koko kysymys

Siis tosiaanko näin? Onko sun mielestä sitten jokainen sairasloma raskaana tehty/keksitty?

Kumpaan mä sitten mahdun kun joudun jo raskauden puolesta välistä pakkolepoon enkä sit töihin enää päässyt?

Höh, ootko sä yksinkertainen vai haluat tahallaa ymmärtää väärin. Missä tässä sanotaan, että KAIKKI sairaslomat on turhia? Mutta kyllä niitä on, jotka hti kun saavat plussan testiinsä, alkavat voivotella ja kaikesta tehdää hankalaa, vain kun on raskaana. Mutta on myös raskaana olevia, jotka tarvitsevat sairaslomaa ihan oikeasti, kuten ilmeisesti sinä. Älä suotta kiivastu.

Yhteistyössä