2 v 3 kk ikäinen lapsi yksin ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2c
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";22340085]No nyt mummeliisan kasvatusmetodit selvisivät. Lapsia kahdeksan niin lulee olevansa guru kasvatuksessa ja kun ei jaksa hoitaa niin montaa niin pääsee helpommala kun antaa mennä yksin ulkona. Et sattumoisin ole lestadiolainen? herra varjelee ja niin päin pois..[/QUOTE]

En ole lestadiolainen.

Ja lapsia asuu niistä kahdeksasta kotona enää kolme (neljäs viikonloppuisin tyttiksensä kanssa).

Mutta kasvatusmetodeista juttelen mielelläni ja niitä pohdin ja tutkin koska en todellakaan ole mikään guru vaan opettelen yhä; hylkään huonoja tapoja ja ponnistelen kohti parempaa.

:D

[QUOTE="vieras";22340109]

3- ja 4-vuotiaat ovat vielä pieniä. Heidän kaitsemisensa ei vielä täytä ylisuojelevuuden tai leikkikalukksi ja neuroosilaastariksi alistamisen piirteitä.[/QUOTE]

Ei varmastikaan sellaisessa ympäristössä jossa kaitseminen on tarpeen.
Mutta mikäli kaitseminen on vain äidin mukavuudenhalua ja omien neuroosien sanelemaa, niin se mielestäni täyttää.

Ei varmastikaan sellaisessa ympäristössä jossa kaitseminen on tarpeen.
Mutta mikäli kaitseminen on vain äidin mukavuudenhalua ja omien neuroosien sanelemaa, niin se mielestäni täyttää.

mä luulen, että erona ajattelussa on,että monen mielestä sitten taas näille pienimmille ei ole olemassakaan sellasta aluetta jossa se kaitseminen ei olisi tarpeen.kuten just esim.pari vuotiaalle minusta ei sellasta ole.
okei, joku puolikkaan postimerkin kokoinen rivitalon aidattu piha,joo ehkä joo.mut silloinkin silti vaatii kaitsemista minusta :)

En voisi kuvitellakaan jättäväni tuon ikäistä yksin ulkoilemaan, vaikka kuinka olisi aidattu piha ja "turvallista". Mulle tulee heti vaikka kuinka monta kauhuskenariota mieleen, mitä voisikaan tapahtua. Esim. lapsi itse ei saa porttia auki, mutta mitäs jos vaikka joku toinen lapsi tulee ulkopuolelta ja avaa portin. Muutenkaan tuon ikäinen tuskin haluaa ja tykkää ulkoilla yksin. Lapset ovat niin kekseliäitä, että vaikka kuinka aikuinen tsekkaa vaaranpaikat, ei varmasti pysty kuvittelemaan mitä kaikkea lapsi voi pihalla saada päähänsä.

mä luulen, että erona ajattelussa on,että monen mielestä sitten taas näille pienimmille ei ole olemassakaan sellasta aluetta jossa se kaitseminen ei olisi tarpeen.kuten just esim.pari vuotiaalle minusta ei sellasta ole.
okei, joku puolikkaan postimerkin kokoinen rivitalon aidattu piha,joo ehkä joo.mut silloinkin silti vaatii kaitsemista minusta :)

Kaksivuotiaalla saattaa ollakin noin. Toisaalta kaksivuotiaitakin on kovin erilaisia... (niinkuin niitä pihojakin).

Itseäni näissä oikeastaan eniten mietityttää että miten viihtyy kaksi, kolme, nelivuotias pihalla yksin jos on ainoa lapsi siellä? Luulen etteivät omani olisi viihtyneet, mutta siihenkin lie pätee sama että lapset ovat kovin erilaisia.

Olisi muuten kiva kuulla muiden mielipiteitä noista muista "vaaranpaikoista" lasten elämässä.
Saako ratsastaa isolla hevosella? Saako hypätä uima-altaaseen? Saako meloa kanoottia? Saako kiivetä puuhun tai isolle kivelle? Saako vuolla puukolla keppiä? Saako leikata itse sämpylän leipäveitsellä kahtia? Listasta voisi tehdä vaikka kuinka pitkän...

Kysehän on pohjimmiltaan samasta asiasta eli lapsen "elämänhallintareviiristä".

Ikää sinulla jo noinkin paljon ja et tiedä, että on lastensuojelukysymys jos jätät noin pieniä oman onnensa nojaan. Jos tietäisin nimesi niin tekisin ilmoituksen. Laiminlyönti kun voi liittyä muihinkin asioihin.

Ikää sinulla jo noinkin paljon ja et tiedä, että on lastensuojelukysymys jos jätät noin pieniä oman onnensa nojaan. Jos tietäisin nimesi niin tekisin ilmoituksen. Laiminlyönti kun voi liittyä muihinkin asioihin.

Nimen saat jos laitat vaikka sähköpostiosoitteen mihin voin sen lähettää.
Löytyy myös profiilini kautta.

Vöyrin kunnan puhelinnumero on 06-382 0200. On niin pieni kunta, että tunnistavat kyllä jos kuvailet hetken vaikket nimeä tietäisikään.

Tosin et taitaisi voida kertoa oikein mitään uutta heille, kun suunnilleen samat jutut kirjoitin viime kunnallislehteenkin.

:)

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä noin pientä on vahdittava käytännössä taukoomatta ulkona. Joten samalla vaivalla sinne menee itse seuraksi, kuin vahtaa nenä ikkunassa kiinni. Sitä paitsi omakotitaloissa yleensä on sen kokoinen piha, ettei välttämättä edes koko aikaa näy ikkunasta. Ja muutenkin, mitä se siellä yksin kökkis, eiköhän ton ikäinen halua vielä seuraa vanhemmastaan pihalle.

Kaksivuotiaalla saattaa ollakin noin. Toisaalta kaksivuotiaitakin on kovin erilaisia... (niinkuin niitä pihojakin).

Itseäni näissä oikeastaan eniten mietityttää että miten viihtyy kaksi, kolme, nelivuotias pihalla yksin jos on ainoa lapsi siellä? Luulen etteivät omani olisi viihtyneet, mutta siihenkin lie pätee sama että lapset ovat kovin erilaisia.

Olisi muuten kiva kuulla muiden mielipiteitä noista muista "vaaranpaikoista" lasten elämässä.
Saako ratsastaa isolla hevosella? Saako hypätä uima-altaaseen? Saako meloa kanoottia? Saako kiivetä puuhun tai isolle kivelle? Saako vuolla puukolla keppiä? Saako leikata itse sämpylän leipäveitsellä kahtia? Listasta voisi tehdä vaikka kuinka pitkän...

Kysehän on pohjimmiltaan samasta asiasta eli lapsen "elämänhallintareviiristä".

no jaa.
minusta on taas enempi kyse siitä, että kuinka pienen lapsen aletaan antaa tehdä asioita.ja valloillaanhan jokseenkin tuntus olevan suuntaus, että mitä pienempänä tekee,sitä parempi.
mutta kyllä meidän 7vuotias saa tehdä paljon enemmän asioita kuin 2vuotiaamme.

no jaa.
minusta on taas enempi kyse siitä, että kuinka pienen lapsen aletaan antaa tehdä asioita.ja valloillaanhan jokseenkin tuntus olevan suuntaus, että mitä pienempänä tekee,sitä parempi.
mutta kyllä meidän 7vuotias saa tehdä paljon enemmän asioita kuin 2vuotiaamme.

Jeps. 7 -vuotias on saanut tehdä asioita pidempään kuin kaksivuotias eli hänellä selkeästi enemmän harjoitusta ja sitä myöten myös sitä elämänhallintaa ja osaamista.
Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, mihin ihmiset vetävät noita rajoja.

Esim. Minkä ikäisenä lapsi saa ratsastaa talutettuna ja minkä ikäisenä ilman taluttajaa?
Tai minkä ikäisenä lapsenne ovat saaneet leikata leipää, juustoa, kurkkua tms?
7-vuotias varmaan jo rakenteluiässä eli jos sellainen asuinympäristö missä majatyömaa mahdollinen niin saako rakentaa sen puuhun?

Esim. Minkä ikäisenä lapsi saa ratsastaa talutettuna ja minkä ikäisenä ilman taluttajaa?
Tai minkä ikäisenä lapsenne ovat saaneet leikata leipää, juustoa, kurkkua tms?
7-vuotias varmaan jo rakenteluiässä eli jos sellainen asuinympäristö missä majatyömaa mahdollinen niin saako rakentaa sen puuhun?

yleensä lapset ovat meillä saaneet alkaa harjoitella asioita sitten,kun ovat siihen itse kiinnostustaan osoittaneet. esim.leivän leikkuu.mutta ei silloinkaan olla sitä veistä heitetty lapselle käteen tuosta vaan että "herra on hyvä ja leikkaa",vaan oltu opastamassa mukana,kunnes taidot on karttunut ja homma sujuu suht itsenäisestikin.samaa ideaa sovelletaan kaikkeen muuhunkin.

yleensä lapset ovat meillä saaneet alkaa harjoitella asioita sitten,kun ovat siihen itse kiinnostustaan osoittaneet. esim.leivän leikkuu.mutta ei silloinkaan olla sitä veistä heitetty lapselle käteen tuosta vaan että "herra on hyvä ja leikkaa",vaan oltu opastamassa mukana,kunnes taidot on karttunut ja homma sujuu suht itsenäisestikin.samaa ideaa sovelletaan kaikkeen muuhunkin.

Juuh. Kuulostaa toimivalle.
Entä minkä ikäisestä huolestuisit ellei osaisi vaikka sitä leipää leikata? Eli missä vaiheessa ajattelisit että oppimisen herkkyysaika on mahdollisesti mennyt vahingossa ohi?

Vaikka sä mummeliisa kuinka olisit kirjoittanut johonkin paskalehteen juttujasi niin se ei silti poista sulta vastuuta siitä, että annat liian pienten ulkoilla yksikseen. Toivotaan että mitään ei satu.

jokaine parhaan kykynsä mukaan varmaan lapsiaan kasvattaa ja parhaan arviointinsa mukaan. Jos voi hyvillä mielin omalle aidatulle pihalle päästää lapsen leikkimään yksin, niin mikässiinä. Jos kokee, että lapsi ei ole vielä sinne valmis niin sit ei varmaan kannata sitä sinne pistää. Jos lapsi ei halua mennä ei sitä varmaan kukaan sinne pakota. Jos lapsi haluaa mennä ja sun ois tehtävä ruokaa, en ite nää siinä mitään pahaa jos ton ikänen on sun katse-etäisyydellä- oli siinä sitten ikkuna välissä tai ei. se on mulle ainakin henk.koht melkein sama asia, onko se lapsi tossa omassa huoneessaan ovi kiinni leikkimässä, vai tossa ikkunan toisella puolella omalla rivitalon pihalla (joka kokonaisuudessaan näkyy sekä olohuoneen, että keittiön ikkunoihin. Piha on pieni, eikä sielä ole kun nurmikkoa, 2 koivua, 3 kuihtunutta marjapuskaa ja kolme omenapuuta jotka on pudottaneet lehdet jo maahan. lapselle on myös hiekkalaatikko. Mitähän se lapsi tossa nyt vois jotakii sellasta tehä et sillä ois turvatonta? asutaan kyläpahasessa ja toisia taloja ei edes meidän lähellä näy. muutaku toi seinänaapuri (on siis rivarin päätykämppä). ei yhden yhtäkä sientä ole meidän pihalla eikä mitään kiviä tms. Tyttö on kesällä saanu liikkua terassin ovesta tohon pihalle miten tykkää kun ovi oli auki niin kuulin kokoajan sisälle et mitä se tekee sielä ja kävikin varmaa muutaman minuutin välei tossa ovella juoksentelemassa. Ei tullu mieleenkää mikää lasten heitteillejättö kun kokoajan olin puhe-etäisyydellä :D naurattaa tommone hysteria! :>:> nyt syksyllä se on kai yhdesti ollu tossa pihalla ku ite pyys päästä, oli siinä sitten jonku puolisen tuntia kuravetimissä. nytkin kun koneella istun ja käännän päätä oikealle niin nään koko pihan tosta ikkunasta. en tajua mikä tässä nyt ois niin vaarallista ja kamalaa et täytyy kauhee haloo nostaa. kauempana se on jos omaan huoneeseensa menee :O

[QUOTE="joo";22340397]Vaikka sä mummeliisa kuinka olisit kirjoittanut johonkin paskalehteen juttujasi niin se ei silti poista sulta vastuuta siitä, että annat liian pienten ulkoilla yksikseen. Toivotaan että mitään ei satu.[/QUOTE]

Kun soitat siihen numeroon niin muista mainita että kunnan lehti on paskalehti.
Arvostavat varmasti asiallista ja asiaan syvällisesti perehtynyttä palautettasi.
:D

ÖÖÖ, se on mukavuudenhalua että antaa liian pienten olla yksin. Mitä itse teet sillä aikaa? palstailet?

Riippuu ihan päivästä.
Kotoa käsin en juuri koskaan palstaile päiväsaikaan.
Eli joko olen töissä tai teen kotitöitä tai maalaan tai mitä lie.

Mielenkiintoista että näet sen mukavuudenhaluna. Eikö sinusta olisi mukavampaa vahtia lapsia koko ajan? Minusta ainakin olisi.

jokaine parhaan kykynsä mukaan varmaan lapsiaan kasvattaa ja parhaan arviointinsa mukaan. Jos voi hyvillä mielin omalle aidatulle pihalle päästää lapsen leikkimään yksin, niin mikässiinä. Jos kokee, että lapsi ei ole vielä sinne valmis niin sit ei varmaan kannata sitä sinne pistää. Jos lapsi ei halua mennä ei sitä varmaan kukaan sinne pakota. Jos lapsi haluaa mennä ja sun ois tehtävä ruokaa, en ite nää siinä mitään pahaa jos ton ikänen on sun katse-etäisyydellä- oli siinä sitten ikkuna välissä tai ei. se on mulle ainakin henk.koht melkein sama asia, onko se lapsi tossa omassa huoneessaan ovi kiinni leikkimässä, vai tossa ikkunan toisella puolella omalla rivitalon pihalla (joka kokonaisuudessaan näkyy sekä olohuoneen, että keittiön ikkunoihin. Piha on pieni, eikä sielä ole kun nurmikkoa, 2 koivua, 3 kuihtunutta marjapuskaa ja kolme omenapuuta jotka on pudottaneet lehdet jo maahan. lapselle on myös hiekkalaatikko. Mitähän se lapsi tossa nyt vois jotakii sellasta tehä et sillä ois turvatonta? asutaan kyläpahasessa ja toisia taloja ei edes meidän lähellä näy. muutaku toi seinänaapuri (on siis rivarin päätykämppä). ei yhden yhtäkä sientä ole meidän pihalla eikä mitään kiviä tms. Tyttö on kesällä saanu liikkua terassin ovesta tohon pihalle miten tykkää kun ovi oli auki niin kuulin kokoajan sisälle et mitä se tekee sielä ja kävikin varmaa muutaman minuutin välei tossa ovella juoksentelemassa. Ei tullu mieleenkää mikää lasten heitteillejättö kun kokoajan olin puhe-etäisyydellä :D naurattaa tommone hysteria! :>:> nyt syksyllä se on kai yhdesti ollu tossa pihalla ku ite pyys päästä, oli siinä sitten jonku puolisen tuntia kuravetimissä. nytkin kun koneella istun ja käännän päätä oikealle niin nään koko pihan tosta ikkunasta. en tajua mikä tässä nyt ois niin vaarallista ja kamalaa et täytyy kauhee haloo nostaa. kauempana se on jos omaan huoneeseensa menee :O

Tämä oli mielestäni fiksusti kirjoitettu.

2 vuotias on vielä täysin kykenemätön ymmärtämään vaaroja tai ottamaan vastuuta omista teoistaan. Edelleen siis ei tulisi edes mieleen laittaa yksin pihalle 2 vuotiasta ei vaikka olis kuinka aidattu tai pieni piha. Noin pienellä pitää olla aikuinen valvomassa ulkoilua.
Mutta joo lapsia on heitteillä, sen voi tämänki ketjun mielipiteistä lukea :(

Juuh. Kuulostaa toimivalle.
Entä minkä ikäisestä huolestuisit ellei osaisi vaikka sitä leipää leikata? Eli missä vaiheessa ajattelisit että oppimisen herkkyysaika on mahdollisesti mennyt vahingossa ohi?

jaa-a.enpä ole moista aiemmin miettinyt :)
mutta ehkä ennen kouluikää olisi hyvä tuokin handlata.jotkuthan sitäkään ei opi koskaan.tai eivät viitsi opetella,ehkä paremminkin niin.
itse olen 30-v enkä ole vieläkään pro kuorimaan keitettyjä perunoita.mutta mulla on kyllä varmaan jo mahdollinen herkkyyskausikin mennyt ohi :D

Yllättävää että tästä(kin) tuli taas sota :D Ehkä siis totean vaan että jokainen tekee tyylillään, ja jokainen itse kantaa sen vastuun. Hyvinhän se vilkas 2v. tietysti voi karata siitä äidin silmän alta vaikka kuinka kyttäisi (nimimerkillä useamman kerran kaupan pihassa muksua jahdannut...) Mun poika on edelleen mun silmissä pikkuinen, enkä hirveästi uskalla vielä yksin antaa olla, toisaalta herra kiipii yksin rappuja jotka aiheuttavat ystävilläni sydämen tykytyksiä. Edelleen hörhään pukemisen kanssa mutta toisaalta herra kylpee yksin ja käy kavereillaan yökylässä... Kauhuissani katsoin kun ystäväni saman ikäinen poika käveli kaupungilla yksin, pitämättä siis äitiä kädestä, mutta annan isäni ajella lapsen kanssa mönkijällä pitkin pihaa...

Yhteistyössä