Ovatko sossun tuet mielestäsi liian suuria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallua

Vieras
Esimerkki: perhe, jossa lapsia 4 kappaletta, alle 10 ikäisiä, vanhempia kaksi. Kumpikaan vanhemmista ei käy töissä.Tuloina minimityöttömyyspäivärahat, lapsilisät ja asumistuki. Loput rahat tulee sossusta. Vuokra 950e kuussa. Yhteensä perhe saa tukia kelalta ja sossusta n. 1670e yhteenlasketut kunkin perheenjäsenen perusosat ja lisäksi vuokra huomioidaan yleensä kokonaisuudessaan mikäli vastaa asuinpaikkakunnan yleistä vuokratasoa.Eli n. 1670e plus 900e eli yhteensä 2570e kuukaudessa erilaisia tukia. Lisäksi saa sähkölaskut, kotivakuutukset, julkiset terveydenhuoltomenot ja kouluikäisten lasten harrastuksiin rahaa tietyn summan vuodessa. Harkinnanvaraisena myös lastentarvikkeisiinkuten pinnasänky, vaunut ja isompien lasten sänky. Myös pyöriin lapsille mahdollista saada tukea.

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=207651&name=DLFE-10458.pdf

Niin ja tosta voi tarkistaa jos ei usko.Perusosa on siis se mikä tulee jäädä vuokran jälkeen käteen kuukaudessa.

En mä sanoisi että sossun tuet on liian suuria mutta palkat on liian pieniä ja/tai joidenkin tukien ja päivähoitomaksujen tulorajat liian matalat. Työn tekemisen pitäisi aina kannattaa mutta monesti näin ei ole.

ei todellakaan ole liian suuria. itse olen joskus perheeni kanssa joutunut sossun tuella elämään vuoden, ja todellakin teki tiukkaa! ei siinä mitään juhlimista ollut!

En haluasi yrittää neljää lasta ruokkia, vaatettaa, kouluttaa ja kasvattaa noilla tuloilla - ja siitähän pitäisi riittää vielä vanhempienkin menoihin.
Hattua nostan niille, jotka siihen pystyvät.

Ehdin jo hetken ajatella että hienoa kun tulee noita harrastussummia jne tuohon budjettiin, mutta sitten luin, jotta ne harkinnanvaraisia ja aika nihkeästi irtoavat. Ikävää moinen, koska perusbudjetista taitaa olla aika vaikea repiä irti kovinkaan paljon yli ihan välttiskulujen.

Kahden ihmisen palkallakaan ei välttämättä pysty kattamaan tuota kaikkea. Missä vika?

Liian paljon tukia?
Liian pienet palkat ja liian kallista eläminen?
Väärä paikkakunta? (Jossain muualla on töitä/halvempaa asua)
Liikaa lapsia?

No ei kyllä ole, tossakin voi miettiä, että tuolla rahalla tulee maksaa kuuden ihmisen ruoat, vaatteet, hygieniatuotteet, bussi/junaliput, puhelinlaskut, tv-lupa yms.

Mä oon myöskin sitä mieltä, että koska eläminen on kallista eikä tukia oikein voi pahemmin laskeakaan jotta ihmiset tulisivat toimeen, tulisi palkkoja nostaa ja mahdollisesti verotusta vähän pienentää. Näin työnteko kannattaisi ja voi olla että useampikin eksyisi sinne töihin ja näin ollen tukia ei tarvitsisi edes maksella niin paljon ja näitä verorahoja voitaisiin käyttää vaikkapa sairaanhoidon parantamiseen tms.,

välillä tuntuu että on liian suuria.

Moni entinen tuttu kävi sossun luukulla koska eivät VIITSINEET tehdä työtä ja hyvin sieltä sai rahaa bilettämiseen ja kaikki laskut maksettiin valmiiks.

Itse jouduimme kerran turvautumaan toimeentulotukeen koska itse sairastuin vakavasti ja mies sanottiin töistä irti. Emme saaneet mitään ja perustelut oli se että mieheni oli saanut veronpalautuksia 200 euroa kolme kuukautta ennen ku haettiin tuota tukea.

ja näitä tapauksia on muitakin kuin vain me, joten vihaan sossua koska lusmut sieltä saa helposti rahaa mutta kunnialliset kansalaiset jos tarvii hetken aikaa tukea niin ei heru ei.

No mun mielestä ovat. Itse elelen alle tukirajojen ja kyllä mulla on varaa ostella lapsille kaikki tarpeellinen, käydä joskus juhlimassa ja ostella ylimääräistäkin. Mulla 2 lasta ja käteen jää vuokran ja muiden asumiskustannusten jälkeen 800 euroa kuussa ja hyvin sillä elellään ja säästöönkin jää :) Niin ja minähän maksan tuosta 800 eurosta kotivakuutukset, terveydenhuoltomenot sekä luonnollisesti lasten harrastuksetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäri;22407715:
No mun mielestä ovat. Itse elelen alle tukirajojen ja kyllä mulla on varaa ostella lapsille kaikki tarpeellinen, käydä joskus juhlimassa ja ostella ylimääräistäkin. Mulla 2 lasta ja käteen jää vuokran ja muiden asumiskustannusten jälkeen 800 euroa kuussa ja hyvin sillä elellään ja säästöönkin jää :) Niin ja minähän maksan tuosta 800 eurosta kotivakuutukset, terveydenhuoltomenot sekä luonnollisesti lasten harrastuksetkin.

Hienosti pidetty talous. Hatunnoston arvoinen suoritus.
Minkä ikäisiä lapsia?

Eli n. 1670e plus 900e eli yhteensä 2570e kuukaudessa erilaisia tukia. Lisäksi saa sähkölaskut, kotivakuutukset, julkiset terveydenhuoltomenot ja kouluikäisten lasten harrastuksiin rahaa tietyn summan vuodessa. Harkinnanvaraisena myös lastentarvikkeisiinkuten pinnasänky, vaunut ja isompien lasten sänky. Myös pyöriin lapsille mahdollista saada tukea.
On liikaa, tai vähintäänkin tarpeeksi. Tuosta 2570:sta kun jää maksettavaksi vain...
Tv-lupa ~20e
2*puhelin aikuisille 2*20e ~40e
2*aikuisten kk-lippu noin 2*50=100e
4*lasten kk-lippu 4*25e=100e (ja huom, niin kauan kuin pienin menee vaunuissa pääsee saattaja yleensä ilmaiseksi!)
Ruoka noin (200*2 + 100*4)= 800e
Vaatteet noin 6*50=300e

... tässä vaiheessa rahaa on mennyt noin 1360e. Vielä on siis kaikkeen muuhun yli 300 euroa kuussa, eli 3600 euroa vuodessa! Kyllä sillä ostaa muutaman käytetyn kodinkoneen, edullisia lahjoja, harrastuksia jne. Ja huom: nuo summat on mielestäni yläkanttiin laskettu, esim. noiden bussikorttien osalta, ruokaan riittää vähempi etenkin jos lapset hoidossa/koulussa, vaatteita voi kierrättää isommilta pienemmille jne.

Meillä on neljällä ihmisellä nettotulot 2400e kuussa. Mies käy töissä.
Että kyllä turhan isolta kuulostaa ap:n esimerkkitapauksen tuet. Tai liian pieniltä meidän tulot?

Alkuperäinen kirjoittaja Vähintään riittävästi;22407747:
On liikaa, tai vähintäänkin tarpeeksi. Tuosta 2570:sta kun jää maksettavaksi vain...
Tv-lupa ~20e
2*puhelin aikuisille 2*20e ~40e
2*aikuisten kk-lippu noin 2*50=100e
4*lasten kk-lippu 4*25e=100e (ja huom, niin kauan kuin pienin menee vaunuissa pääsee saattaja yleensä ilmaiseksi!)
Ruoka noin (200*2 + 100*4)= 800e
Vaatteet noin 6*50=300e

... tässä vaiheessa rahaa on mennyt noin 1360e. Vielä on siis kaikkeen muuhun yli 300 euroa kuussa, eli 3600 euroa vuodessa! Kyllä sillä ostaa muutaman käytetyn kodinkoneen, edullisia lahjoja, harrastuksia jne. Ja huom: nuo summat on mielestäni yläkanttiin laskettu, esim. noiden bussikorttien osalta, ruokaan riittää vähempi etenkin jos lapset hoidossa/koulussa, vaatteita voi kierrättää isommilta pienemmille jne.

Eli pitäisikö sinusta sitä rahaa jäädä miten, ei ollenkaan ylimääräistä?

siihen en osaa sanoa, ovatko tuet liian suuria, mutta sen olen omakohtaisesti kokenut, että sosiaalitoimi on todella järkkymätön säännöissään ts. joustonvaraa ei tunnu olevan laisinkaan.

esim. työttömyyspäivärahan ensimmäistä maksua odotellessani (olen perheetön) toivoin sossun tulevan vastaan (olisin tietty maksanut "lainan" takaisin, kun päivärahat ovat tilillä), mutta ei.

vedottiin omaisuuteen, joka mun kohdalla on yksi vaivainen puhelinosuustodistus. se olisi pitänyt myydä ja vasta sitten, kun siitä saadut rahat olisi kulutettu, olisin voinut kääntyä heidän puoleensa.
(kyseinen puhelinosuustodistus on lahja jo edesmenneeltä ukiltani, joten siitä en hevillä luovu.)

niinpä nielin ylpeyteni ja aloin lainailla rahaa tuttaviltani :/ ei auttanut sosiaalitoimi, ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähintään riittävästi;22407886:
Kyllä minusta 3600 euroa vuodessa "ylimääräistä" on liikaa, kun kulut on tuohonkin jo laskettu yläkanttiin. Se raha tulee kuitenkin meidän muiden työstä, ei puusta, joten minimitaso saisi todellakin olla minimitaso eikä sellainen että sillä viihtyy.

No enpä nyt tiedä miten yläkanttiin laskit, kun mukaan ottaa sitten myös lääkäri- ja lääkekustannukset, vakuutukset, mahdollinen auto (sitä ei kannata myydä, mitä jos saakin työtä ja työssäkäynti on autosta kiinni?) ja kaikki se yllättävä mitä eteen voi tulla. 300e "ylimääräistä" kahdelle aikuiselle ja neljälle lapselle on aika vähän, sitten kun mietitään vielä missä asuu. Täällä päin bussimatkustaminen on kallista eikä rattaidenkaan kanssa pääse ilmaiseksi.

No enpä nyt tiedä miten yläkanttiin laskit, kun mukaan ottaa sitten myös lääkäri- ja lääkekustannukset,
Nämä maksetaan täysimääräisenä toimeentulotukena, eli niistä ei enää tule lisäkuluja.

vakuutukset
Samoin kotivakuutus. Muut ei kai sinunkaan mielestäsi kuulu yhteiskunnan kustennettaviksi?!

mahdollinen auto (sitä ei kannata myydä, mitä jos saakin työtä ja työssäkäynti on autosta kiinni?)
No jos jätetään joukkoliikennekulut tuosta laskelmasta pois, jää auton ylläpitoon 200 euroa. Se lienee ihan riittävästi? Työttömänä kun voi auton jättää seisontaan tai ainakin ajella vain pakolliset.

ja kaikki se yllättävä mitä eteen voi tulla. 300e "ylimääräistä" kahdelle aikuiselle ja neljälle lapselle on aika vähän, sitten kun mietitään vielä missä asuu.
No kerro toki, mihin pakolliseen se sinun mielestäsi sitten menee. Minä kun en keksi.

Täällä päin bussimatkustaminen on kallista eikä rattaidenkaan kanssa pääse ilmaiseksi.
Et voi laskea kuluiksi SEKÄ auton pitoa ETTÄ bussimatkustusta. Paljonko mielestäsi kuukauden liikennemenoihin pitäisi varata jos 200e ei riitä?

Mikä se tukiraja on?
Itse saan kelan tukia kun olen alle 3-vuotiaan lapsen kanssa kotona. Vuokran ja asumismenojen jälkee rahaa jää noin 500€ josta vielä pois vakuutukset ja piilarit (vuoden kulut jaettuna /kk, joka kuukaus ei tietenkään ole näistä menoja mutta laitan sen verran säästötilille), puhelin ja nettilasku.
Lopuilla elellään lapsen kanssa ihan kohtuullisesti. Vaatetta saa päälle ja ruokaa on pöydässä. Sossusta hain tt-tukea hammaslääkäriin ja päätöksessään ilmoittivat vielä että maksavat minulle sähkölaskun kun vien maksetun laskun heille ja muutaman kuukauden eteen päin vielä 30€/kk laittavat tilille. Eli 55€ olin heidän mielestään miinuksella.

Yhteistyössä