Kuinka paljon teidän mielestänne on liikaa lahjoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiu"

Vieras
yhdelle lapselle?
Kun moni puhuu että "koetetaan välttää suuria lahjamääriä" tai "minun mielestäni liian paljon lahjoja ei ole ollenkaan hyväksi lapselle" tms.
Niin mikä teidän mielestänne on sitten se liikaa? Kuinka monta pakettia on liikaa? Vaikuttaako lapsen ikä?

Lapsen ikä vaikuttaa tosi paljon, meidän 3veelle noi kolme lahjaa on ihan maksimi, muuten menee sellaiseksi liukuhihna-avaamiseksi... Että avataan vaan lahjoja eikä edes katota mitä sieltä tulee. Näin ainakin meillä. Anoppi ei tätä ole tajunnut, vaan kantaa aina viiskytseitsemän pakettia, ja sitten mihinkään pakettiin ei edes keskitytä...

[QUOTE="vieras";22550022]no yli kymmennen lahjaa per lapsi on musta jo liikaa.... :)[/QUOTE]

Lasketko tuohon kaikki paketit? ( isovanhemmat, kummit yms. ) vai vaan sen mitä itse hankit? Entä laitako tavaroita sitten enemmän samaan pakettiin? Esim. 3 paitaa+2 housut samaan?

[QUOTE="Kiu";22550031]Lasketko tuohon kaikki paketit? ( isovanhemmat, kummit yms. ) vai vaan sen mitä itse hankit? Entä laitako tavaroita sitten enemmän samaan pakettiin? Esim. 3 paitaa+2 housut samaan?[/QUOTE]

lasken kaikki paketit, enkä osta vaatteita lahjaksi...
kirja, lelu, yökkäri.... joku peli / pelit perheelle yhteiseksi ja dvd... eikä tosiaan sukulaisetkaan osta kuin max sen yhden paketin per lapsi... :) luojan kiitos! mua ällöttää liiallinen pakettimäärä...

En mä osaa mitään määrää sanoa.
Mut itse ostan varmaan (niin, lahjat on vielä ostamatta :ashamed:) pari-kolme juttua molemmille lapsille ja kummeilta/mummeilta tulee vielä pari lisää.

Kyllä sen jouluna sitten huomaa, jos paketteja on liikaa :xmas:

Ai, ja sit ehdottomasti EI vaatelahjoja! Ne vaatteet voi toimittaa lapsille vanhempien kautta, mutta voi pylly mikä pettymys lapselle kun paperin alta paljastuu ne pörrösukat... Nim.Merk. Kokemusta on.

Entä muut? Minkälaisia lahjoja ostatte? :) Minä suosin lautapelejä ja yleensä ostetaan jotain vaatettakin pakettiin. Tai siis niitä vaatteita mitä muutenkin ostettaisiin niin laitetaan sitten pakettiin jos sattuu joulu olemaan liki :)
Myös kirjoja ostetaan paljon. Muutama dvd yleensä. Askartelutarvikkeita. Joitain lelujakin mutta niitä vähemmän. Lumikolat, musiikki cd:t, lumilapiot, rukkaset, lautapelit, kirjat, dvd:t jne. on meillä paketeissa.
Ja pakko myöntää että paketteja on paljon mutta se ei ole ketään koskaan vielä haitannut. Lapset jaksavat avata ja jos eivät sillä samalla istumalla niin sitten lahjoja löytyy kuusen alta ja ne voi avata myöhemmin aattoiltana tai vasta joulupäivänä :)
Itsekin olen lapsena saanut paljon lahjoja joulunu eikä minusta tämän kummoisempi ole tullut. Minä jaksoin lahjani kerralla avatakin mutta veljeni eivät :D Eli sekin kai luonteesta kiinni miten jaksaa keskittyä.

Ai, ja sit ehdottomasti EI vaatelahjoja! Ne vaatteet voi toimittaa lapsille vanhempien kautta, mutta voi pylly mikä pettymys lapselle kun paperin alta paljastuu ne pörrösukat... Nim.Merk. Kokemusta on.

Mulla on ihan erilaisia kokemuksia: meidän lapset on olllu huomattavan onnellisia männävuosina, kun paketista on paljastunut esim. mummon kutomat piiitkät värikkäät villasukat esikoiselle, tai prinsessa-kylpytakki tms. =) Tietenkään ihan "perussukkia ja alkkareita" en joulupakettiin laittais...

Kun lapset oli pieniä, niin lapsia oli neljä ja lahjoja neljä - kaikki lahjat olivat yhteisiä, ja jokainen sai avata yhden. Nyt kun lapset ovat isoja ja puolet lapsista muuttaneet kotoa pois, jokainen saa pyytää lahjoja tietyllä summalla, ja valitsen sitten pyynnöistä ne, jotka toteutan - lahjojen määrä siis vaihtelee. Jos pyytää kallista, paketteja on 1 (esim. digikamera tai kännykkä), jos halvempia, niin paketteja on useita.
Mun lapset oli aina tyytyväisiä tuohon yhden lahjan politiikkaan, ei tullut mitään kilpailua siitä, kenen lahja oli paras tai mustasukkaisuutta/katkeruutta/tappelua.

Tämähän jos mikä kertoo siitä miten tavaroiden arvostus on lapselle opetettu. Kyllä lapsi uudesta paidastakin nauttii kun se on ostettu lapsen toiveiden mukaan (ei äidin muotisilmän) tai sukista. Lapsellekin voi tälläisen opettaa, että kaikki lahjat on arvokaita. Tottakai lapsi luontaisesti nauttii leikkimisestä ja siihen liittyvistä lahjoista. Mutta vanhemmat voivat opastaa lasta ymmärtämään pehoisten pakettienkin arvon. "Pettymyksen" voi kääntää voitoksi, kun lapsi saa sellaisia pehmopaketteja mistä tykkää...En mä henkkoht printtipaidoista pidä, ja ennen kaikkea vihaan HelloKitty tuoteita. Mutta kun tiedän että ne on lapseni makuun, miksi en hälle sillä kuvalla varustettuja pehmopaketteja hommaa? Lapsi tykkää.

Meillä ei tunneta jouluna käsitettä "liikaa lahjoja". Itsekin saan lähemmäs 10 lahjaa (sukset, takki, kirjoja, dvd:tä). Lapselle ostan leluja liittyen sarjoihin mitä kerää, esim. Lego Hero Factory-tuotteita. Lisäksi saa monta kirjaa, muutaman dvd:n, palapelin ja vaatteita. Yhteiseksi meille tulee Wiille peli ja leffalippuja.

Mulla on ihan erilaisia kokemuksia: meidän lapset on olllu huomattavan onnellisia männävuosina, kun paketista on paljastunut esim. mummon kutomat piiitkät värikkäät villasukat esikoiselle, tai prinsessa-kylpytakki tms. =) Tietenkään ihan "perussukkia ja alkkareita" en joulupakettiin laittais...

Meillä lapset pyytää yöpukua, villasukkia (juuri noita pitkiä), hattuja, tossuja yms.

Meidän jokaisella lapsella on yksi iso toive. Olenkin nyt infonnut isovanhemmat ym. läheisimmät sukulaiset, että ostamme lapsille nämä lahjat ja niihin saa halutessaan osallistua haluamallaan summalla. Vaatelahjat ovat myös tervetulleita. Eli tänä jouluna mielestäni kaikki muut lelulahjat ovat meidän lapsillemme turhia, noissa isoissa paketeissa riittää jokaiselle tekemistä pitkäksi aikaa. Muina vuosina olen ajatellut, että joku 5 lahjaa/lapsi kaikkiaan on ok. määrä. Olemme ostaneet itse lahjoja vähemmän ja säästäneet rahat vaateostoihin.

[QUOTE="Kiu";22550031]Lasketko tuohon kaikki paketit? ( isovanhemmat, kummit yms. ) vai vaan sen mitä itse hankit? Entä laitako tavaroita sitten enemmän samaan pakettiin? Esim. 3 paitaa+2 housut samaan?[/QUOTE]

Mä kannatan isompia paketteja.

[QUOTE="vieras";22550113]5-6 pakettia per lapsi on paras määrä![/QUOTE]

Jos lapsi saa kolmelta kummilta lahjan = 3 pakettia
Mummoilta ja ukeilta =2 pakettia
Tädiltä =1 paketti
Sedältä =1 paketti, nuo tekee jo yhteensä 7 pakeetia, vanhemmat ei siis saa osaa mitään ja joku noista edellä mainituistakin jää odottamaan seuraavaa joulua?

Yli 150 lahjaa/ lapsi on varmaankin liikaa. Luulisin.

Väittämäni, tai ehkä paremminkin voisi sanoa että epäilyni perustan siihen, että meillä lapset saa paljon lahjoja, eikä ainakaan toistaiseksi ole tullut se "liikaa"-raja vastaan. Esikoinen sai 80 joululahjaa, eikä se ainakaan ollut liikaa sillä lapsi jaksoi avata kaikki lahjat, oli kaikista lahjoistaan iloinen, leikki joka ikisen lelun kanssa joulun jälkeen, eikä hänestä ole tullut ahne, vaativa tai mitään muutakaan sellaista mitä mulle on vuodesta toiseen väitetty, että lapsesta tulee jos hän saa liikaa lahjoja.

meille tulee joka vuosi liikaa paketteja, vaikka itse emme hankkisi ollenkaan. Lahjoja avataan monta päivää joulun jälkeen ja juuri siksi ettei menisi sellaiseksi liukuhihna avaamiseksi. Lapsemme on meidän ainoa ja suvun nuorin, kaikki muut jo isoja koululaisia ja varmaankin siksi suku ostelee kaiken mahdollisen. 1½v sai lahjaksi mm. 75l duploja!! Huone tursuaa nyt 4v. lapsella leluista, mutta kun itse ei voi vaikuttaa lahjan antajaan aina. Tosin suurimman tilan vievät nuo duplot, joita on kertynyt nyt 90l verran.

Laitan aika kovalla kädella tavaroita kiertoon pari kertaa vuodeaa, mutta siitäkin huolimatta tavaraa on liikaa. Tänä vuonna toivoisin, että kysyvät meiltä mitä lahjaksi voisi antaa. Kysyisivät minkä kokoista vaatetta käyttää, kun nekin kaikki on aina olleet liian pieniä, ihanat villasukat joita käly on tehnyt on aina olleet lapsen jalkaa monta kokoa pienemmät.. harmittaa vietävästi, kun tavallaan toisen hieno lahja jää täysin käyttöä vaille. Tosin kiertoonhan ne menevät sitten, mutta kuitenkin.

Oma lapseni arvostaa myös pehmeitä paketteja tai ainakinon tähän päivään saakka aina ollut innoissaan kaikista vaatepaketeistaan.

Tänä vuonna toivoi kolmea legon juttua ja yhden ostin itse eli saa meiltä vanhemmilta yhden ison paketin, periaatteeni on se, että yhden toiveen vähintääkin pitäisi toteutua ja näin siis tänä jouluna.

Pian teemme siivouksen hänen kanssaan ja yhdessä karsimme leluja joilla ei ole leikitty aikoihin, ne viedään varastoon, jos ovat vielä niin tärkeitä ettei niistä kokonaan raaski luopua. Niitä sitten vaihtelemme välillä.

Yhteistyössä