Siis kuinka paljon saan olla pois hoitamassa lastani???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lähäri

Vieras
Olen ollut YKSITYISESSÄ vanhusten hoitokodissa töissä muutaman kuukauden. Sopimusta en ole vieläkään saanut(omistajalla kiire ja sanoo että suullinen yhtä hyvä). En tiedä mikä tes:si on vai onko jne. Mistään ei ole infottu mitään.
No, nyt tytölläni on flunssa ja ollut lämpöä. Työpaikallani vatsatautiepidemia ja työntekijöitä ei siis ole ja liian vähän muutenkin varalla sijaisia jne. Esimies soitti et kun olin tänään tytön kanssa poissa että kai huomenna tulen. Sanoin että katson nouseeko taas illalla kuume.
Johon hän että koska olin hänelle tenstannut että lämpö nousi jo viikonlopulla(mies vappaalla joten hän hoiti kun olin la ja su töissä), niin nythän on jo toinen tai kolmas sairaspäivä ja HÄNEN mukaansa pykälät sanovat että olen tänään siis jo ns laittomasti pois :O!!! VAIKKA mulla on neuvolan lappu!
Hänen mukaansa pykälät sanovat: vanhempi saa olla pois ENSIMMÄISEN sairastumispäivän ETSIÄKSEEN hoitajaa sairaalle lapselleen!!!??? Tä??? Ja kuulemma palkata vaikka MLL:n hoitaja tai kuka vaan että ei saa olla pois kun se yksi, ja että ainakaan palkkaa ei tuu jos enempi pois.
Tä? Ei kai ny kaikki suomessa ekan päivän jälkeen osta jotain tuntematonta ihmistä aina lastaan hoitamaan jos se sairas???
Serkku löysi pari tessijuttua joissa kyllä puhutaan että saa olla pois 3-4pvä mutta kaikki ei välttämättä ole palkalla mutta SAA olla pois.
Että miten se nyt menee? Mä en ainakaan lykkää sairasta lasta tuntemattomalle.

riippuu sopimuksesta mutta vapaa on tarkoitettu hoidon järjestämistä, ei koko sairauden ajan poissa oloa varten. Max 3 päivää voi olla pois. sopimuksesta riippuu onko palkallista.

En tunne alasi sopimuksia mutta käsittääkseni kaikilla aloilla on oikeus olla 3 tai 4 päivää pois töistä järjestääkseen sairaan lapsen hoidon. Osa näistä päivistä voi tosin olla palkattomia mutta oikeus sulla pitäisi olla. Mun mielestä se riippuu neuvolan lapusta ja sen päivistä. Per sairaus on siis noi päivät.

Järjestääkseen hoidon? No siis etsittekö te muut lapsellenne hoitajaa ne n.3pvä? Jos arvelee että se menee kuitenkin ohi siinä ajassa niin eikö muka voi ite hoitaa sitä 3:a päivää??? Kuin että teeskentelee muka etsivänsä hoitajaa ne 3 päivää pää puhelimessa kii.

Äkillisessä sairastumisessa saa olla pois sen 3pv. Nyt oleva tauti lapsella ei ole enään äkillinen vaan sulla on ollut aikaa järjestää lapsesi hoito muulla tavalla tai olet palkattomalla.

Olin hoitokodissa myös töissä. Illalla lapsi kuumeessa, jos soitin töihin heti sain olla päivän pois mut jos soitin aamulla et en nyt tulekaan sain olla 3pv. Omituinen käytäntö. Terveyskeskuksessa sai ol 3pv ja kukaan ei kyseenalaistanut.

[QUOTE="sanna";22813447]no mihin liittoon lähärit yleensä kuuluu? mitä tessiä noudatetaan? etsit sieltä ne faktat[/QUOTE]

Mä en maksa liittoon eli en kuulu mihkään.

Jos miehesi on ollut jo osan sairauspäivistä hoitamassa lasta, niin siinähän niitä sairauspäiviä on kulunut. Se ei mene niin, että sekä sinulla että miehellä olisi oikeus olla poissa kolme päivää. Jos esimerkiksi lapsi sairastuu perjantaina, niin maanantai on jo neljäs sairauspäivä. Sinullahan on ollut jo monta päivää aikaa järjestää lapsen hoito.

Etsi netistä yksityisen sosiaali- ja terveysalan TES. Ja sinuna myös vaihtaisin työpaikkaa. Mä kierrän nykyään nuo yksityiset kaukaa, koska en ole yhteenkään hyvään törmännyt.

Seuraavassa niinkuin asia lain mukaan menee eli 4 päivää saa olla pois kunhan esittää todistuksen. Palkanmaksu ko. ajalta on sopimuskohtaista, eli siitä ei tosiaan voi tietää.

Työsopimuslaissa 4 luku 6 §
"Tilapäinen hoitovapaa
Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta."

Ja tästä laista ei voida poiketa paikallisesti sopimalla työntekijän vahingoksi.
"13 luku 6 §
Säännösten pakottavuus
Sopimus, jolla vähennetään työntekijälle tämän lain mukaan tulevia oikeuksia ja etuja, on mitätön, ellei tästä laista johdu muuta."

olen sairaanhoitaja ja meillä saa olla 3 päivää pois töistä palkallisella (koskee myös miestä eli yhteensä vanhemmat 3 päivää ) Siinä ajassa täytyy etsiä hoitaja jos jatkuu pidempää. Meillä ei hoitajia ole, koska sukulaiset työelämässä ihan täysillä ja asuvatkin 500km päässä, mutta aina ollaan saatu sumplittua jotenkin miehen kanssa nämä.

[QUOTE="vieras";22813576]Jos miehesi on ollut jo osan sairauspäivistä hoitamassa lasta, niin siinähän niitä sairauspäiviä on kulunut. Se ei mene niin, että sekä sinulla että miehellä olisi oikeus olla poissa kolme päivää. Jos esimerkiksi lapsi sairastuu perjantaina, niin maanantai on jo neljäs sairauspäivä. Sinullahan on ollut jo monta päivää aikaa järjestää lapsen hoito.[/QUOTE]

Lisään vielä, että siinä pomosi on kyllä mielestäni väärässä, että saisi olla vain ensimmäisen päivän poissa. Työsopimuslain 6 §:n mukaan saa olla enintään neljä päivää poissa hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi. Joidenkin tessien mukaan tältä ajalta maksetaan palkkaakin. En tiedä, voiko tästä asiasta sopia toisin (vain yksi päivä), mutta sillä tuskin on merkitystä, kun sinulla ei ole mitään työsopimustakaan.

aivan...siis todellakin jompikumpi vanhemmista voi olla sen kolme päivää järjestääkseen lapsen hoidon ja koska sä olet jo kertonut työpaikalle että lapsesi on ollut sairaana koko viikonlopun...niin teistä isä on käyttänyt sen kaksi päivää...ja maanantai on kolmaspäivä jonka voitte päättää kumpi käyttää...

eli se ei siis mene niin että palkallisena voi olla toinen ensin kolme päivää ja sitten toinen sen kolme. palkattomat vapaapyynnöt on sitten eri asia.

ja tosiaankin kannattas kuulua liittoon...nythän sulla ei ole mitään sopimusta ym ja jos päättävät muutonkin tehdä jotain vilunkia, vaikka jättää maksamatta lisät (tätä yksityiset sos.terv.myös tekevät) niin siinäpä sitten palkkailet kalliita lakimiehiä hoitamaan sun oikeuksia.

En tiedä, mutta jos töitä haluaisin tehdä, oikeasti, niin mies saisi jäädä hoitamaan lasta, jos olisin koeajalla. Tarkoittaen, että jos olisin alle 6 kk ollut töissä.tai sitten palkattaisiin joku MLL. sen jälkeen voisimme jäädä vuorotellen.

Jos taas lapsia olisi useampi sairastamassa vuorotellen, niin tilanne vaikeampi, ehkä mieskään ei voisi olla niin paljon pois.

Mutta ap:n tapauksessa, jos lapsia vain yksi, niin en olisi puis töistä jos olisin vasta pari kuukautta käyny töissä.

No kyllä pitäisi voida olla pois PALKATTOMASTI lapsen sairastuessa. Tilapäinen hv lasketaan sairastumispäivästä ja on palkallista. Lääkörintodistuksella olen palkattomasti sitten tarvittaessa jatkanut.

MLL hoitaja maksaa 8e tunti ja en kyllä omasta pussista kustantaisi.

Täällä vähän aikaa sitten oli juttua siitä, että vaikka olisi lappu niin PALKALLISESTI ei saa olla hoitamassa lasta kuin muutaman päivän. Eli vaikka lapsella olisi syöpä niin et saa olla kuukautta palkallisesti kotona.

Minä tulkkaan tuon pykälän niin että kolmannen tai neljännen päivän jälkeen pitää hakea uusi lääkärintodistus.

Väärä tulkinta, se lääkärintodistus ei auta yhtään mitään. Lasta saa hoitaa sen 4 päivää, sen jälkeen on neuvoteltava työnantajan kanssa, jotkut antavat olla pidempäänkin lasta hoitamassa, mutta palkatta. Työehtosopimuksissa yleensä palkallisia päiviä on 3 ja neljäs on palkaton. Ja nämä tosiaan ovat vanhempien yhteiset päivät.

Yhteistyössä