tietäisikö joku yksinhuoltajan oikeudesta viikonloppuvapaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis minäkään en tajua, että miksi niin monet yh:t ajattelevat, että heille kuuluu kaikenlaisia erityisoikeuksia, mitä muut ei saa? Ihan itsessä on ollut vikaa, jos suhde ei ole toiminut tai on ihan itse tultu tehtailtua se lapsi väärän henkilön kanssa tai muuta vastaavaa. Miksi muut joutuvat maksamaan toisten mokista? Meilläkään ei ole ketään, jotka lapsiamme katsoisivat, eikä sitä odotetakaan, vaan ihan itse ollaan tähän sitouduttu, ja aiotaan itse lapsemme huoltaa. Ei vanhemmuudesta voi ottaa mitään vapaita! Jos se tätisi haluaa sinua auttaa, niin auttakoon ihan omakustanteisesti, sillä me emme siihen halua osallistua, sillä hoidetaan mekin omat lapsemme. Kaikennäköisiä yh lisiä sun muitakin maksellaan jo, että eiköhän tule nyhdettyä ihan tarpeeksi?

Siis minäkään en tajua, että miksi niin monet yh:t ajattelevat, että heille kuuluu kaikenlaisia erityisoikeuksia, mitä muut ei saa? Ihan itsessä on ollut vikaa, jos suhde ei ole toiminut tai on ihan itse tultu tehtailtua se lapsi väärän henkilön kanssa tai muuta vastaavaa. Miksi muut joutuvat maksamaan toisten mokista? Meilläkään ei ole ketään, jotka lapsiamme katsoisivat, eikä sitä odotetakaan, vaan ihan itse ollaan tähän sitouduttu, ja aiotaan itse lapsemme huoltaa. Ei vanhemmuudesta voi ottaa mitään vapaita! Jos se tätisi haluaa sinua auttaa, niin auttakoon ihan omakustanteisesti, sillä me emme siihen halua osallistua, sillä hoidetaan mekin omat lapsemme. Kaikennäköisiä yh lisiä sun muitakin maksellaan jo, että eiköhän tule nyhdettyä ihan tarpeeksi?

Buahhahah.. kerrohan kuinka paljon sinä masat omasta pörssistäsi näitä YH-lisiä yhteensä niin voit antaa minulle vaikka tilinumeron niin maksan sen "hurjan" summan takasin??? :D

Ja todellakin kun on YH niin tottakai sitä haluaa itsellensä omaa aikaa,kun olet lapsen kanssa 24/7.
Useilla kuitenkin on MOLEMMAT vanhemmat ja se vastuu "puolittunut" eli tavallaan olet 12/7 lapsesi kanssa ja miehesi 12/7. No juu,tätähän sinä et ymmärrä. Etkä myös sitäkään että kun tahdot suihkuun,pääset sinne koska miehesi on lasten seurana,kun lähdet kauppaan,miehesi on lastesi kanssa... Mutta yh:n on otettava lapsi aina mukaan,järjestettävä suihku yms niin että lapsi esim nukkuu.. nämä on sellaisia asioita joita tajuat vasta kun jäät yksin..

Lisäksi on myös sellaisia eronneita vanhempia,joissa lapsi on vuoronperään toisen vanhemman luona ja toinen vanhempi saa olla YKSIN. Mutta esimerkiksi minun kohdallani näin EI ole.

[QUOTE="Liisa";22848959]Buahhahah.. kerrohan kuinka paljon sinä masat omasta pörssistäsi näitä YH-lisiä yhteensä niin voit antaa minulle vaikka tilinumeron niin maksan sen "hurjan" summan takasin??? :D

Ja todellakin kun on YH niin tottakai sitä haluaa itsellensä omaa aikaa,kun olet lapsen kanssa 24/7.
Useilla kuitenkin on MOLEMMAT vanhemmat ja se vastuu "puolittunut" eli tavallaan olet 12/7 lapsesi kanssa ja miehesi 12/7. No juu,tätähän sinä et ymmärrä. Etkä myös sitäkään että kun tahdot suihkuun,pääset sinne koska miehesi on lasten seurana,kun lähdet kauppaan,miehesi on lastesi kanssa... Mutta yh:n on otettava lapsi aina mukaan,järjestettävä suihku yms niin että lapsi esim nukkuu.. nämä on sellaisia asioita joita tajuat vasta kun jäät yksin..

Lisäksi on myös sellaisia eronneita vanhempia,joissa lapsi on vuoronperään toisen vanhemman luona ja toinen vanhempi saa olla YKSIN. Mutta esimerkiksi minun kohdallani näin EI ole.[/QUOTE]

Ei ne tajuu...
Ei ennen kun sun täytyy oikeesti pukea lapset ja lähteä illalla lähikauppaan koska maito on loppu...
Tai kun istut yöllä sairaalan päivystyksessä kahden väsyneen lapsen kanssa, kun toinen saa hengenahdistuskohtauksen...
Kun oot päivätolkulla ollut sairaiden lasten kanssa kotona neljän seinän sisällä ja kuunnellut tauotonta äiti, janoo, äiti sattuu, äitiiiii toi otti multa, herännyt kuumeisten lasten kanssa useita kertoja joka yö, tuntuu että pää halkeaa just... mut ei auta siinä oot, ei edes pääse hetkeks lenkille
Tai kun oot migreenikohtauksessa hoitanut lapset...

sitten sen tajuu mitä on olla yksinhuoltaja...

[QUOTE="yhäippä";22849067]Ei ne tajuu...
Ei ennen kun sun täytyy oikeesti pukea lapset ja lähteä illalla lähikauppaan koska maito on loppu...
Tai kun istut yöllä sairaalan päivystyksessä kahden väsyneen lapsen kanssa, kun toinen saa hengenahdistuskohtauksen...
Kun oot päivätolkulla ollut sairaiden lasten kanssa kotona neljän seinän sisällä ja kuunnellut tauotonta äiti, janoo, äiti sattuu, äitiiiii toi otti multa, herännyt kuumeisten lasten kanssa useita kertoja joka yö, tuntuu että pää halkeaa just... mut ei auta siinä oot, ei edes pääse hetkeks lenkille

sitten sen tajuu mitä on olla yksinhuoltaja...[/QUOTE]
Nyt on ihan pakko sanoa että itse elän ihan tavallisessa parisuhteessa ja tietenkään minulla ei noita ongelmia voi olla koska minulla on mies. Mies kuitenkin on töissä muualla ja minä hoidan lapset 24/7 yksin arkena ja usein viikonloppuisinkin. Mutta kun lapsista ja elämästä ei vissiin vapaata saa.

[QUOTE="yhäippä";22848558]Tukiperhe saa kai ihan vaan jonkun muodollisen korvauksen, oliko nyt 50e /pv eli ei siinä rikastumaan pääse. Saattaahan tuo vaihdella sen mukaan minkä kautta tukiperhe on, mut näin mä ymmärsin mun kaverilta.[/QUOTE]

14€/vrk. eli pientä on...

Nyt on ihan pakko sanoa että itse elän ihan tavallisessa parisuhteessa ja tietenkään minulla ei noita ongelmia voi olla koska minulla on mies. Mies kuitenkin on töissä muualla ja minä hoidan lapset 24/7 yksin arkena ja usein viikonloppuisinkin. Mutta kun lapsista ja elämästä ei vissiin vapaata saa.

Viikonloput? Lomat? Ainako oot yksin? Tiedän ton elämän myös, koska viimeinen vuosi kun aviossa oltiin oli tuollaista, mutta se oli eri asia kuitenkin. Silloinkin koin olevani yksin 24/7, mutta nyt eron jälkeen vasta todella oon yksin. Kun se toinen edes on joskus paikalla, se helpottaa. Kun tietää ett joo, enää kolme päivää niin se tulee kotiin. Nyt ei oo enää mitään odotettavaa kun on koko ajan yksin...

OMAA aikaa, voi hyvää päivää taas. Kenen aikaa se sitten on, kun olet sen lapsesi kanssa? En voi ymmärtää, ettei oman lapsensa kanssa jaksa ihminen olla ilman 'vapaapäiviä'- minun mielipiteeni, mussuttakaa miten tykkäätte.
Jos ottaa oman lapsensa kanssa olemisen/ hoitamisen työnä, josta kuuluu saada loma-ym. etuudet, ei ole periaatteet ihan kohillaan.

Pelastakaa lapset RY:n sivulta:

Lapsen hoidosta maksetaan tukiperheelle kulukorvausta hoidon tarpeen mukaan. Tukiperheessä olevasta lapsesta maksetaan kulukorvausta vuonna 2010 21 € - 27 € /pv/lapsi hoidon vaativuudesta riippuen. Kulukorvaus kattaa lapsen ruoka- ja hygieniakulut. Se suoritetaan kuukausittain jälkikäteen niiltä päiviltä, jotka lapsi on viettänyt tukiperheessä. Pääsääntöisesti vanhemmat kuljettavat lapsensa tukiperheeseen. Tukiperheille mahdollisesti aiheutuvista kuljetuskustannuksista kuitenkin maksetaan korvausta 0,35 €/km. Matkakustannuksista ja muista mahdollisista kuluista sovitaan aina erikseen.

[QUOTE="yhäippä";22849067]Ei ne tajuu...

sitten sen tajuu mitä on olla yksinhuoltaja...[/QUOTE]
Niin. Niin se nyt vaan on. ja yksinhuoltajan on hoidettava lapsensa, sori vaan, niinkuin muittenkin äitien. Elämä on. Ei ne tenavat loppuikäänsä yh:nkaan vaivoina ole.

aikanaan siihen, etten halunnut "leimautua" ls.asiakkaaksi. Sosiaalityöntekijä korosti minulle sitä asiaa. Olin siis totaaliyh, ei sukulaisia, takana erittäin vaikea ja väkivaltainen liitto/ ero ja muutto uuteen kaupunkiin.
Ihmeesti sitä vain jaksoi, kun eli siinä hetkessä. Nyt on asiat toisin, lapsi on jo ala-asteen kohta käynyt.
Minä ihmettelen myös tätä, sukulaisten ottamista tukiperheeksi, sossun kautta. Eivätkö ihmiset voi keskenään sopia näitä asioita ja sitoutua niihin?
Toivon sulle kovasti jaksamista ja hae ihmeessä apua jos tunnet tarvitsevasi, me ihmiset olemme niin erillaisia. Muista, että vuodet vierii hirveetä kyytiä ja joskus se helpottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyrstö;22849162:
Niin. Niin se nyt vaan on. ja yksinhuoltajan on hoidettava lapsensa, sori vaan, niinkuin muittenkin äitien. Elämä on. Ei ne tenavat loppuikäänsä yh:nkaan vaivoina ole.

Niin ja sä et taas tajunnu yhtään mitään. Kyllä mä hoidan mun lapset, oon aina hoitanut, ei ne mene isille viikonlopuiks tai mummolaan yökylään, ne on mun kanssa aina. Mä oon ne halunnut ja rakastan niitä.
Saan kai mä silti toivoa että joskus pääsisin yksin johonkin?

Uskon että tilanteesi on erilainen, kuin monen ns. normiparisuhteessa elävän. Itse kuitenkin ajattelen, että on kuitenkin täysin erilaista olla parisuhteessa vaikka mies on reissutyössä tms., kuin olla oikeasti yksinhuoltaja. Luulen, että monet yksinhuoltajan kokevat nimenomaan vaikeana sen, että sen lisäksi että kaikki pitää hoitaa ja huolehtia yksin, pitää myös kantaa yksin se henkinen vastuu, ja se toinen, jonka kanssa jakaa asiat, puuttuu. Vaikka reissutöitä tekevän puoliso käytännössä huolehtii asioista yksin, niin varmaan käytännössä esim. monien asioiden hoito, laskujen maksu, sairaalapäivät, lasten joulujuhlat, syntymät ja kuolemat jne jaetaan sen puolison kanssa.

Maksa itse tädille vaikka tuo yh-lisä 40e? Kun yh:lle se on niin naurettavan pieni summa, mutta tädille suunnilleen se mitä saisi tukiperheenä?
Mä en tuon takia haluaisi olla ls-asiakas. Kannattaa myös muistaa, että lähtökohta siinä on nimensä mukaan lapen suojelu, ei vapaa äidille ja/tai isälle vaikka tässä ei paljon muusta ole puhuttu. Tukiperheen tarkoitus on olla yksi normaalin perheen malli, jossa eletään normaalia turvallista arkea, lapselle jolta muuten se puuttuu kodin lisäksi/kokonaan. Syynä voi toki myös olla vanhmman väsymys, mutta kannattaa tosiaan harkita haluaako ilman todellista tarvetta itsestään tuollaisia merkintöjä...

[QUOTE="yhäippä";22849133]Viikonloput? Lomat? Ainako oot yksin? Tiedän ton elämän myös, koska viimeinen vuosi kun aviossa oltiin oli tuollaista, mutta se oli eri asia kuitenkin. Silloinkin koin olevani yksin 24/7, mutta nyt eron jälkeen vasta todella oon yksin. Kun se toinen edes on joskus paikalla, se helpottaa. Kun tietää ett joo, enää kolme päivää niin se tulee kotiin. Nyt ei oo enää mitään odotettavaa kun on koko ajan yksin...[/QUOTE]

Tiedostan eron asiassa että on yksinyksin kuin yksin parisuhteessa mutta on väärin yleistää että parisuhteessa elävällä on vastuu vain 12/7 ja toisella loput. Niinkuin itse kirjoitit että itsekin elit yksinäisenä lasten kanssa ilman sitä omaa aikaa vaikka olit suhteessa nin samoin se elämä on meillä monella muulla.
Ja mitä luulet vastattavan jos sitä menee vinkumaan että tarvisin rahaa siihen että saan palkattua tukea. Ei tule ei. Mutta ei myöskään mielestäni tarvitse tulla. Lapset kuitenkin on pitkälle oma valinta ja elämä pitää pyrkiä kuitenkin järjestämään ihan itse, ilman valtion kokoaikaista tuentaa, vaikka sitten itse maksamalla sille tädille ;)

:laugh: Onpa todellista nyhtämistä saada se 40€ lapsilisää enemmän. :D Voi kamala, kylläpä kuulosti aika katkeralta vuodatukselta. :whistle: Hartaasti toivon, ettei kukaan ole muutamasta kympistä katkera tai kateellinen, ehkä jostain muusta sitten?

Hei... Eikö yh saa muutakuin 40€ kuukaudessa? Minä olen luullut että on joku elatustuki jonka valtio maksaa jollei elatusvelvollinen maksa... olen kai väärässä :(

Juttu on niin että, jos tämä täti toimii jo tukiperheenä, niin hänelle on kyllä määrätty tietty lapsiluku mikä kerralla saa olla paikalla eli jo se estää ottamasta sukulaisen lasta. Ja onhan se järkevämpää näin koska on kaikki vakuutukset ym. voimassa. Ja tässä tapauksessa (siis jos kaikki on tässä) ei liity ls asiakkuuteen muuta kuin papereiden teko ja väliajoin sossu-tukiperhe yhteydenpito, kotona saattavat kerran käydä. Mutta ota ihmeessä yhteyttä sinne soskuun niin kertovat sitten tarkemmin

[QUOTE="huips";22849222]Hei... Eikö yh saa muutakuin 40€ kuukaudessa? Minä olen luullut että on joku elatustuki jonka valtio maksaa jollei elatusvelvollinen maksa... olen kai väärässä :([/QUOTE]
Suurin osa elatusvelvollisista taitaa kuitenkin maksaa ne elarit itse eikä maksattaa niitä veronmaksajilla.

[QUOTE="siis";22849246]Siis ihan oikeasti? Lapsen isovanhemmat haluaa sossusta kulukorvauksia siitä hyvästä että ottavat lastenlasta luokseen?

Tää oli jo huippu.[/QUOTE]

Suksi nyt jo kauas! ei ole kyse isovanhemmista.

[QUOTE="mjää";22849253]Suksi nyt jo kauas! ei ole kyse isovanhemmista.[/QUOTE]

"Kaverillani lapsen isovanhemmat ovat tukiperhe ja heille maksetaan kulukorvaus."

No KENESTÄ tuossa sitten on kyse jos ei isovanhemmista?

aika järkyttynyt olen kun tätä luen. Omat sukuulaiset kaikki asuvat kaukana perheestämme, mutta nämä joiden sukulaiset asuvat lähellä, hoitavat näitä tukiasioita siis rahastuksen kautta?

aika "kiva" ja "huolehtivainen" täti kun ehdottaa sinulle viikonloppuvapaata ja käskee ottaa yhteyttä sossuun? itse kun ajattelen, että vastaavassa tilanteesa täti tutustuu poikaasi, ei siihen mitään sossuja tarvita.