Kun kotiäiti sairastaa - miten teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuumeinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuumeinen"

Vieras
Kertokaas mulle, miten te muut kotiäidit sairastatte? Siis mitä teette, kun olette "oikeasti, kunnolla sairaana", mutta lapset pitäisi hoitaa? Jääkö mies töistä kotiin (luvatta?) vai hoidatteko itse lapset sairaana?

Yh:na on ollut aika vähän vaihtoehtoja :D Riippuu lapsen/lasten iästä, miten tilanne hoidetaan. Ja vähän sairaudestakin. Kouluikäinen voi jo käydä lähikaupasta jotain jos tarvitaan ja osaa itse pestä hampaansa sekä tehdä esimerkiksi voileipää. Vauvanhoito haasteellisempaa: vauva kainaloon sohvalle ja leluja iiiso pino viereen. Taaperolle DVD pyörimään. Ruoka saa olla vaikka valmisruokaa. Näillä eväillä olen pärjännyt kolmen kanssa, vaikeus tulee sitten jos kaikki kipeänä yhtäaikaa :( Hätä keinot keksii!

Hoidan itse, kun on pakko, olen yh. Pahinta on mahatauti, oikein odotan että pääsen oksentamaan, sen jälkeen on hetken parempi olo...Yleensä olen saanut jonkun tuomaan ruokakassin ovelle. Lasten kasvaessa helpottaa, kun lapset pärjäävät paremmin, osaavat itse ottaa syötävää jne.

Minusta on niin väärin, ettei enää ole kodinhoitajia, jotka tulevat kotiin hoitamaan lapsia vanhemman ollessa sairas. Kotiäidit taitavat olla ainoa ryhmä, joka ei saa sairastaa....

Ainoastaan sairaus joka on saattanut minut sairaalahoitoon on vapauttanut minut kotitöistä ja lastenhoidosta.
Vaikka mieskin on........ mutta on aina ilmeisesti niin korvaamaton töissään ettei niin millään ole voinut mua jelppiä- silloinkaan kun oksensin ja paskansin kesällä ja lapset pyöri jaloissa.

Voi voi, koeta nyt kulta pärjätä se vain sanoo ja kolauttaa oven kiinni.

Buranaa nassuun ja taas jaksaa. Ruuat lapsille ja elukoille ja täts it.

No kyllä mä olen joutunut lapseni aina itse hoitamaan, niin keuhkokuumeessa, oksutaudissa, sikainfluenssassa, iskiaskivun kanssa, supistustenkanssa ja liitoskipujen kanssa. Sairaalaan joutuessani mies on sitten jäänyt palkattomalle, muuten taudista viis, ei se auta kuin koittaa selvitä. Kotiapua ei ainakaan meidän kunnassa helpolla saa, jos ei ole sosiaalihuollon asiakas :(

Sitkutan niin pitkään kuin mahdollista tehden vain ihan välttämättömimmän. Sitten kun ei enää suju, mies jää kotiin luvallisesti. Tähän asti tosin on tarvinnut turvautua tuohon vain kerran. Mies sai peräti palkankin.

Jos on kyse jostain taudista, josta tiedetään, että kestää kauan, yritetään kysyä apua isovanhemmilta. Tulevat kyllä apuun, jos voivat, mutta asuvat 300 kilometrin päässä ja ovat työelämässä.

Troppia naamaan ja lapselle tekemistä sohvan tai sängyn viereen. Pakolliset ruokkimiset ja vaipan vaihdot on tietty pakko tehdä, mutta harvoin olen niin sairas, ettei sellaiseen pysty. Onneksi en sairastellut paljon hoitovapaallakaan ollessani ja pärjättiin ne muutamat päivät, kun veto oli veks.

Mulla on sellaisia muistikuvia kun makasin keittiön lattialla (raju migreeni) ja välillä aina nousin syöttää lasta. Eli useimmiten hoidin itse, joskus mies pystyi jäämää kotiin tekemään etätöitä.

Muutamaan otteeseen olen kaatunut sänkyyn kuumeen tai oksennustaudin takia ja mies on ollut yksittäisiä päiviä kotona sen takia. Ei kenenkään tarvitse jaksaa kipeänä lasten kanssa, kyllä työpaikalta on voinut olla sen pahimman päivän pois. Jos taas olen ollut pitempää jaksoa kipeenä tai sairaalassa, niin on isovanhempia ja tätejä ja enoja valjastettu lapsille hoitajiksi, kun iskä ei voi olla töistä pois montaa päivää.

EI siinä auta kuin jotenkin päin selvitä. Onhan tässä vuosien mittaan ollu monenlaisia juttuja ja harvoin ollu apua saatavilla. Pahimpia tilanteita ollu ne kun ei pystyssä pysy edes lääkkeillä. Mut lapset onneksi joustaa tosi hyvin.

Muutamaan otteeseen olen kaatunut sänkyyn kuumeen tai oksennustaudin takia ja mies on ollut yksittäisiä päiviä kotona sen takia. Ei kenenkään tarvitse jaksaa kipeänä lasten kanssa, kyllä työpaikalta on voinut olla sen pahimman päivän pois. Jos taas olen ollut pitempää jaksoa kipeenä tai sairaalassa, niin on isovanhempia ja tätejä ja enoja valjastettu lapsille hoitajiksi, kun iskä ei voi olla töistä pois montaa päivää.

Meillä mies yrittäjä ja ei onnistu noin vain jäädä pois päiväksi. Ja kun ei ole kummankaan suvusta apua niin alkaa vaihtoehdot olla vähissä.

vanhemmat asuu yli 1000kg päässä sekä muut sukulaiset, lasten isä tai suku ei auta. Tähän asti olen ollut terve mutta jos sairastun niin tottakai otan yhteyttä sosiaali huoltoon. Kyllä äidillä on oikeus olla kipeä.

Saavatko teidän miehet jäädä omalla ilmoituksella pois palkallisesti hoitamaan lapsia silloinkin, jos vaimo on kotona, mutta sairaana? Vai ilmoittavatko he silloin olevansa muka itse sairaina?

Meillä mies ilmoittaa, että vaimo on niin huonossa kunnossa kuumeen/vatsataudin tms takia, ettei pysty hoitamaan lapsia, joten joutuu jäämään kotiin, kun ei saa ketään muuta lastenvahdiksi. Eli yritetään kyllä pyytää muulta tukiverkolta, jos joku pääsisi, mutta usein ei niin lyhyellä varoajalla pääse. Jos taas mies itse on sairaana, niin hänen pitää käydä työterveydessä näyttäytymässä, joten valehtelu ei kannata. Usein nuo minun sairastelujen takia tulleet päivät otetaan kertyneistä pekkaspäivistä.

[QUOTE="kuumeinen";22980450]Kertokaas mulle, miten te muut kotiäidit sairastatte? Siis mitä teette, kun olette "oikeasti, kunnolla sairaana", mutta lapset pitäisi hoitaa? Jääkö mies töistä kotiin (luvatta?) vai hoidatteko itse lapset sairaana?[/QUOTE]

Hoitajia saa ainakin MLL:sta aika edullisestil. Jos teitä on kaksi vanhempaa, etteköhän tuon pysty jotenkin hoitamaan. Mieskin voi ehkä tehdä liukumien puitteissa lyhyempää työpäivää tai vähemmän vuoroja sairastamisesi ajan.

Itse olen YH ja aina jotenkin noista selvinnyt. Olen hoitanut vauvaikäistä niin ärhäkässä ripulissa kuin korkeassa kuumeessakin, enkä usko että lapset ovat siitä saaneet mitään traumoja.

Itse on lapset hoituneet, mies on yrittäjä, joten ei voi jäädä lapsia hoitamaan.
Vaikka meillä on suht hyvä turvaverkko, niin tähän mennessä olen saanut hoidettua lapset oksutaudissa, sikainfluenssassa yms.
Kodinhoito ja kaikki ylimääräinen jää silloin vain vähemmälle, tehdään se mikä on pakko :)

Aina toiminut samalla tavalla kuin nytkin kun olin vatsataudissa. Yrjön ja ripulin lomasta huutelen ohjeita herroille 3 ja 4 v ja toivon että ne ei koko taloa ehdi tuhoamaan. Kerran yrjätaudissa olin niin heikkona että äitin miesystävä tuli "vahtimaan" etten päivän aikana pökrää...

Yhteistyössä