äidillä ja isälle erilaiset iltarutiinit lapsen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juuei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juuei"

Vieras
Mitä mieltä olette tai miten teillä tehdään;

Voiko n. vuoden ikäiselle olla erilaiset iltatoimet molemmilla vanhemmilla?

Esim. äiti antaa aina maidon sohvalla sylissä, pesee lapsen hampaat siinä, laulaa unilaunun, laittaa tietyn cd:n soimaan, antaa pusut ja laskee lapsen sänkyyn. On säännöllinen ja pyrkii tekemään jutut niin että lapsi tietää mitä tulee seuraavaksi.

Isä pesee hampaat vessassa, antaa maidon makuuhuoneessa, ei laula, joskus laittaa musiikin-joskus ei-joskus jotain eri musiikkia, antaa pusun ja laskee sänkyyn. Ei ole kovin tarkka, pääasia että lapsi tulee hoidetuksi yökuntoon ja pääsee nukkumaan.

Oli erään tuttavan kanssa tästä puhetta, hän oli sitä mieltä että pitää tehdä samalla tavalla molempien, minä taas olin sitä mieltä että molemmat voi tehdä omalla tavallaan.

Itse uskon että lapsi oppiin miten kyseisen vanhemman kanssa toimitaan.

Päiväkodissa työskennellessäni oli jännä miten vajaa3-5-vuotiaatkin tietävät tasan tarkkaan kuinka eri aikuisten kanssa menetellään esim. päiväuni aikaan, kaikki toimi tosi omalla tavallaan vaikka samat asiat tuli kuitenki tehtyä :)

Ei kai sitä mitään robotteja olla. Minä en itse tee edes samoin joka ilta. Sehän riippuu ihan siitä paljonko on aikaa, mitä on tehty, mitä pitää tehdä, onko lapsi vasynyt/virkeä/yliväsynyt. Turha lukea satua esim yliväsyneelle tai jos on juuri luettu jotain. Tms.

Tuossa esimerkissä en nää mitään huonoa isän käyttäytymisessä. Normaalit toimet. Mitä tarkoittaa, että ei ole "tarkka"?

[QUOTE="juuei";23063833]Mitä mieltä olette tai miten teillä tehdään;

Voiko n. vuoden ikäiselle olla erilaiset iltatoimet molemmilla vanhemmilla?

Esim. äiti antaa aina maidon sohvalla sylissä, pesee lapsen hampaat siinä, laulaa unilaunun, laittaa tietyn cd:n soimaan, antaa pusut ja laskee lapsen sänkyyn. On säännöllinen ja pyrkii tekemään jutut niin että lapsi tietää mitä tulee seuraavaksi.

Isä pesee hampaat vessassa, antaa maidon makuuhuoneessa, ei laula, joskus laittaa musiikin-joskus ei-joskus jotain eri musiikkia, antaa pusun ja laskee sänkyyn. Ei ole kovin tarkka, pääasia että lapsi tulee hoidetuksi yökuntoon ja pääsee nukkumaan.

Oli erään tuttavan kanssa tästä puhetta, hän oli sitä mieltä että pitää tehdä samalla tavalla molempien, minä taas olin sitä mieltä että molemmat voi tehdä omalla tavallaan.

Itse uskon että lapsi oppiin miten kyseisen vanhemman kanssa toimitaan.

Päiväkodissa työskennellessäni oli jännä miten vajaa3-5-vuotiaatkin tietävät tasan tarkkaan kuinka eri aikuisten kanssa menetellään esim. päiväuni aikaan, kaikki toimi tosi omalla tavallaan vaikka samat asiat tuli kuitenki tehtyä :)[/QUOTE]

No tuota, eli olisko sen isän esimerkiksi pakko laulaa, vaikka ei halua/osaa ? :D
Ei hyvänen aika, emmehän me ihmiset muutenkaan tee kaikkia asioita aina täsmälleen samalla tavalla :D
Lapsi pääsee turvallisesti nukkumaan kummallakin tavalla, eiköhän se ole pääasia.

Voi ihan hyvin olla eri rutiinit :) Molemmat tavat ovat lapselle tuttuja/tulevat tutuiksi ja siinähän sitä on seurustelua vanhemman kanssa ihan parhaimmillaan. Ei tässä sentään robotiksi tarvitse ruveta ;)

[QUOTE="Ansku";23063867]Ei tarvi tehdä samalla tavalla...[/QUOTE]

Lapset oppii erilaiset toimintatavat ja saattavat pärjätä jopa paremmin kun ei ole liian kaavamaista elämä. Kun miettii miten paljon elämä tuo yllätyksiä ja muutoksia niin ei haittaa vaikka lapsi on oppinut jo pienenä että on erilaisia tapoja ja asioita voi tehdä eri tavoin... Jos on vain yksi toimintamalli voi olla vaikea selvitä elämästä.

Jos vanhemmat suojelee ja varjelee pettymyksiltä, niin sitten kun niitä pettymyksiä myöhemmin tulee, on lapsen vaikeampi niitä käsitellä. Lapsi joka on nähnyt erilaisia asioita, toimintatapoja ja kokenut pieniä pettymyksiäkin (isi ei soittanutkaan cd:tä) on valmiimpi kohtaamaan maailman ja elämän tuomat pettymykset, onhan hän saanut harjoitella sitä pienimuotoisesti turvallisesti kotona.

Myös rutiinien ja samallatavalla toimimisen idean näen ja ymmärrän, myös siinä on hyviä asioita, mutta toinen voi toimia rutiinien mukaan ja toinen poiketa ilman että perusturvallisuus järkkyy ja että sillä vaarannetaan lapsen kehitys, tosiaan sillä voi olla lasta rohkaiseva ja vahvistava vaikutus.

Äidin vaatimus siitä että ilta- ja muutkin rutiinit suoritetaan juuri prikulleen samalla tavalla (yleisesti siis sillä äidin valitsemalla joka on aina parempi kuin isän) lienee aika hyvä keino saada mies luistamaan pois lastenhoidosta... :whistle: Kukapa äitikään haluaisi olla jatkuvasti kuulemassa ohjeistusta lapsenhoitoon.

Toimintatavat ovat erilaisia, mutta lapselle siltu tuttuja ja turvallisia; lapsi tietää, että äidin kanssa toimitaan näin ja isän kanssa näin. En näe tässä ongelmaa! Nauti hyvillä mielin siitä, että lapsen isä on tasa-arvoinen turvallinen hoitaja lapsen silmissä!

Hyvinkin voi olla. Kuten aikaisemmissa viesteissä mainittiin, lapsi tietää, että isän kanssa toimitaan näin, äidin kanssa näin. Molemmissa tapauksissa lapsi pääsee varmasti turvallisesti unten maille, joten ei huolta.

Äidin vaatimus siitä että ilta- ja muutkin rutiinit suoritetaan juuri prikulleen samalla tavalla (yleisesti siis sillä äidin valitsemalla joka on aina parempi kuin isän) lienee aika hyvä keino saada mies luistamaan pois lastenhoidosta... :whistle: Kukapa äitikään haluaisi olla jatkuvasti kuulemassa ohjeistusta lapsenhoitoon.

Peesi! Miehen veljen vaimo valitti aina kun puoliso ei osallistunu lasten hoitoon. Kuitenkin esim. miehen nukuttaessa tää vaimo aina meni kesken kaiken sinne huolehtii, että toimiiko se oikein. Ihmekkös että mies luistaa hommistaan.

ei tartte tehä samalla lailla. ette ole samoja ihmisiä. isä on isä ja tekee hommat omalla tavallaan ja äiti omalla tavallaan. lapselle tekee vian hyvää oppia erilaisia tapoja. astioitakin voi tiskata 200:lla eri tavalla, kuulemma.

[QUOTE="minna";23064084]Peesi! Miehen veljen vaimo valitti aina kun puoliso ei osallistunu lasten hoitoon. Kuitenkin esim. miehen nukuttaessa tää vaimo aina meni kesken kaiken sinne huolehtii, että toimiiko se oikein. Ihmekkös että mies luistaa hommistaan.[/QUOTE]

Ja tämä pätee muihinkin kotihommiin. Eli jos miehesi siivoaa, pesee pyykkiä tms. ÄLÄ MENE NEUVOMAAN ellei mies erikseen kysy ;)

[QUOTE="minna";23064084]Peesi! Miehen veljen vaimo valitti aina kun puoliso ei osallistunu lasten hoitoon. Kuitenkin esim. miehen nukuttaessa tää vaimo aina meni kesken kaiken sinne huolehtii, että toimiiko se oikein. Ihmekkös että mies luistaa hommistaan.[/QUOTE]

Niin. Usein täälläkin olen törmännyt siihen kun joku äiti valittaa ettei koskaan pääse yksin mihinkään iltaa viettämään, edes kaverin luokse kun ei ole lastenvahtia. Sitten selviää että mies on kyllä lupautunut hoitamaan lapsia että vaimo saisi vapaailtansa, mutta kun eihän sitä voi noiden kanssa yksin jättää kun ei se kuitenkaan pärjää...

Pakko myöntää että esikoisen vauva-aikana sai itsekin purra useampaan kertaan kieltään kun meinasi väkisinkin mennä neuvomaan asiassa jos toisessa. Seuraavien vauvojen kanssa on onneksi ollut helpompaa. :D

Minä en henkilökohtaisesti ole koskaan ymmärtänyt joidenkin naisten tapaa puuttua ihan kaikkeen mitä mies tekee kun hoitaa lapsia/tekee kotitöitä. MInä olen koittanut noudattaa periaatetta, jos ei kelpaa muiden tekemä, tee itse. Eli jos mies hoitaa vauvaa (ja tekee sen toki erilailla kuin itse) en asiaan puutu, koska tiedän että vauva tulee oikein hyvin hoidettua isinkin toimesta, samoinkaan en puutu kun mies siivoaa, ei ehkä tee tasan samalla tavalla kuin minä, mutta mitä sitten. Oma äitini aina välillä harrasti sitä että puuttui siihen kuin muut siivosivat kotona, vei aika tehokkaasti halut auttaa. Tätä samaa periaatetta noudatan lasten kanssa, kun he tekevät kotihommia, annan tehdä, enkä ala puuttumaan/arvostelemaan ellei ole ihan pakko (esim koittaa pestä parkettilattiaa läpimärällä luutulla tms.) Meidän 9v yllätti äidin iloisesti yksi aamu toi kahvit sänkyyn ja oli tyhkännyt astianpesukoneen, eihän kaikki kulhot olleet oikealla paikalla, mutta en katsonut tarpeelliseksi mainita asiasta, oli mun mielestä vaan kiva kun poika halusi ilahduttaa :)

Yhteistyössä