Esikoinen hoidossa, äiti kotona muiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23097445]Miksi sä ap teet lisää lapsia jos jo NYT olet loppuun palanut???

Ehkäsy on kuitenkin keksitty, tervetuloa 2000 luvulle..[/QUOTE]

Ihania nämä idiootit, jotka ei voi lukea ketjua läpi, vaan kysyy uudelleen samoja asioita.

Ravaaminen päiväkodin ja kodin välillä muutaman tunnin välein ainakin on rankkaa! Minä nimittäin kuljetan eskarilaista joka päivä kolmen muun lapsen, joista pienin on 6kk, kanssa ja haen sitten eskarin loputtua. Eli neljän tunnin päästä. En suosittele. Helpottaisi PALJON, jos mies voisi viedä, mutta työajan kannalta se on mahdotonta. En silti halua hakea hoitopaikkaa iltapäivälle edes muutamaksi tunniksi, koska en koe siihen tarvetta, eikä esikoinen itsekään halua. Mutta en silti missään nimessä väitä, että sinun pitäisi toimia samoin, koska minä/kukaan tällä palstalla ei elä teidän elämää, joten älä vain syyllisty näistä kommenteista tässä ketjussa. :) Aina riittää tuomitsijoita suuntaan kuin toiseenkin. Sitä paitsi on aivan eri juttu olla kotiäitinä isossa kaupungissa kuin jossain pienessä paikassa, jossa ei ole samalla tavalla saatavissa lapsille seuraa.

Itse yrittäisin ehkä tuossa tilanteessa hakea puolipäiväpaikkaa ja toimia niin, että mies veisi aamulla töihin mennessään ja itse hakisin vaikka ennen päiväuniaikaa, jolloin leikit ei jäisi kesken, eikä harmi lähteä pois olisi kovin suuri. Tämähän onnistuu, jos asuu vaikka kävelymatkan päässä päiväkodista ja pienet voi olla rattaissa sen ajan. Toisaalta voisihan yksi vaihtoehto olla hakea sitten iltapäivällä siihen aikaan, kun on joku toinen "siirtymävaihe", niin ettei leikit jäis kesken. Toinen vaihtoehto olisi viedä 2-3 päivänä kokopäiväisenä. Silloin vois olla, että teidän 4-vuotiaskin voisi olla rauhallisempi kotipäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään ja saa vaihteeksi olla vaan, kiireettä. Ainakin meillä huomaa lapsissa eron vapaapäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään kiireellä, niin kyllä ne nauttii. Leikit sujuu rauhallisemmin(siis aamupäivän) ja kaikilla on kivempaa. Toisaalta eihän mikään noista vaihtoehdoista varmaan ole sitten kiveenkirjoitettu. Jos rupeaa tuntumaan, että esim. puolipäivähoito on huono ratkaisu, niin voihan sitä järjestelyä varmaan muuttaa. Ja ainahan voi pitää vapaapäivänkin. Kokopäivähoito joka päivä tuntuu todella paljolta, on se vaan aika rankkaa. Huomaa jo tuosta eskarilaisesta viikon lopulla, että kyllä se puolipäiväisyyskin ottaa välillä koville, kun joka aamu on lähdettävä. Soita teidän alueen/kunnan/kaupungin päiväkotivastaavalle ja kysele, minkälaiset vaihtoehdot tulisi kyseeseen. Tsemppiä ja toivottavasti löydätte teidän tilanteeseen parhaan ratkaisun! :)

[QUOTE="aapee";23096376]Tällä hetkellä en edes pysty kuvittelemaan miten pystyisin selviytymään kotona esikoisen, keskimmäisen ja kuopuoksen kanssa hänen syntymänsä jälkeen. Vaikeaa tulisi olemaan.
[/QUOTE]

Minäkään en ymmärrä, miksi lapsia on sitten tehty lisää, jos on kerran tiedossa, että esikoinen on vaativa lapsi. Luulisi jokaisen aikuisen pystyvän objektiivisesti miettimään lasta suunnitelleessaan, että mitkä ovat perheen voimavarat ja sitten ratkaisemaan, että kannattaako niitä lapsia sitten lisää tehdä. Itse en laittaisi esikoista hoitoon. Minkä kuvan se ollenkaan esikoiselle antaa, että nuoremmat lapset saavat olla äidin kanssa kotona, ja hän viettää muiden hoidossa pitkiä päiviä. Ei ainakaan kovin toivottu olo voi olla. Itse en laittaisi lasta hoitoon, enkä ainakaan kehtaisi sanoa ja valittaa, etten voi kuvitella miten omien lapsieni kanssa pärjäisin, jos itse olen vapaaehtoisesti raskaaksi hankkiutunut.

Minäkään en ymmärrä, miksi lapsia on sitten tehty lisää, jos on kerran tiedossa, että esikoinen on vaativa lapsi. Luulisi jokaisen aikuisen pystyvän objektiivisesti miettimään lasta suunnitelleessaan, että mitkä ovat perheen voimavarat ja sitten ratkaisemaan, että kannattaako niitä lapsia sitten lisää tehdä. Itse en laittaisi esikoista hoitoon. Minkä kuvan se ollenkaan esikoiselle antaa, että nuoremmat lapset saavat olla äidin kanssa kotona, ja hän viettää muiden hoidossa pitkiä päiviä. Ei ainakaan kovin toivottu olo voi olla. Itse en laittaisi lasta hoitoon, enkä ainakaan kehtaisi sanoa ja valittaa, etten voi kuvitella miten omien lapsieni kanssa pärjäisin, jos itse olen vapaaehtoisesti raskaaksi hankkiutunut.

Ja toinen samanlainen idiootti, joka ei osaa lukea.

[QUOTE="aapee";23097554]Ja toinen samanlainen idiootti, joka ei osaa lukea.[/QUOTE]

Osaan lukea. :) Ehkäisy petti, mutta se ei ole mikään aikuisen ihmisen selitys. Jos jaksaminen on tosiaan niin vähissä, ettei jaksa omien lapsien kanssa olla kotona, niin pitäisi todellakin pitää huolta siitä ettei ehkäisy petä, tai harkita tosissaan, että keskeyttää raskauden. Jos ei mitenkään jaksa omien lapsiensa kanssa, niin heitä ei voi saada lisää. Piste. Mulle olis ihan tuhannen katastrofi nyt tulla raskaaksi, mutta aikuisena ihmisenä osaan kyllä huolehtia, ettei niin käy.

Viimeksi muokattu:

Juuri tuollaista ajattelua en ymmärrä. Kyllä niitä lapsia saadaan ja ne on ihania lahjoja(ja huom. en ole vl ,joten turha ruveta tästä asiasta jauhamaan). Joskus elämä yllättää eikä kaikki mene niin kuin suunnitellaan. Kyllä ihminen, joka ottaa huomioon mielestään kaiken, ja suunnittelee tarkkaan, voi myös uupua. Ilmeisesti se on kuitenkin vain sallittua sellaiselle, joka on ehdottomasti ottanut huomioon kaiken. Ei ap(tuntematta kyseistä ihmistä yhtään) kai ole missään vaiheessa sanonut, että jos lapsi ei siellä hoidossa viihdy tai haluaisi mieluummin olla kotona äidin ja sisarusten kanssa, ettei järjestelyä voi muuttaa. Ihme käsityksiä ihmisillä, että jos lapsen vie hoitoon, sitä ei voisi ottaa pois. Eihän kukaan voi etukäteen tietää, miten joku järjestely toimii. Järkevä ihminen kuitenkin toimii sitten tilanteen mukaan, eikä väkisin vie lasta hoitoon, jos se on oikeasti hankalaa. Eiköhän ajatuksena ollut, että hoidosta hyötyisi kaikki. Jos lapsi osoittaa valtavaa mustasukkaisuutta/väsymystä tms. hoitopäivän jälkeen, niin luulisi, että järkevä ihminen ymmärtää silloin muuttaa toimintatapoja. Edelleen ap: tsemppiä!

Ravaaminen päiväkodin ja kodin välillä muutaman tunnin välein ainakin on rankkaa! Minä nimittäin kuljetan eskarilaista joka päivä kolmen muun lapsen, joista pienin on 6kk, kanssa ja haen sitten eskarin loputtua. Eli neljän tunnin päästä. En suosittele. Helpottaisi PALJON, jos mies voisi viedä, mutta työajan kannalta se on mahdotonta. En silti halua hakea hoitopaikkaa iltapäivälle edes muutamaksi tunniksi, koska en koe siihen tarvetta, eikä esikoinen itsekään halua. Mutta en silti missään nimessä väitä, että sinun pitäisi toimia samoin, koska minä/kukaan tällä palstalla ei elä teidän elämää, joten älä vain syyllisty näistä kommenteista tässä ketjussa. :) Aina riittää tuomitsijoita suuntaan kuin toiseenkin. Sitä paitsi on aivan eri juttu olla kotiäitinä isossa kaupungissa kuin jossain pienessä paikassa, jossa ei ole samalla tavalla saatavissa lapsille seuraa.

Itse yrittäisin ehkä tuossa tilanteessa hakea puolipäiväpaikkaa ja toimia niin, että mies veisi aamulla töihin mennessään ja itse hakisin vaikka ennen päiväuniaikaa, jolloin leikit ei jäisi kesken, eikä harmi lähteä pois olisi kovin suuri. Tämähän onnistuu, jos asuu vaikka kävelymatkan päässä päiväkodista ja pienet voi olla rattaissa sen ajan. Toisaalta voisihan yksi vaihtoehto olla hakea sitten iltapäivällä siihen aikaan, kun on joku toinen "siirtymävaihe", niin ettei leikit jäis kesken. Toinen vaihtoehto olisi viedä 2-3 päivänä kokopäiväisenä. Silloin vois olla, että teidän 4-vuotiaskin voisi olla rauhallisempi kotipäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään ja saa vaihteeksi olla vaan, kiireettä. Ainakin meillä huomaa lapsissa eron vapaapäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään kiireellä, niin kyllä ne nauttii. Leikit sujuu rauhallisemmin(siis aamupäivän) ja kaikilla on kivempaa. Toisaalta eihän mikään noista vaihtoehdoista varmaan ole sitten kiveenkirjoitettu. Jos rupeaa tuntumaan, että esim. puolipäivähoito on huono ratkaisu, niin voihan sitä järjestelyä varmaan muuttaa. Ja ainahan voi pitää vapaapäivänkin. Kokopäivähoito joka päivä tuntuu todella paljolta, on se vaan aika rankkaa. Huomaa jo tuosta eskarilaisesta viikon lopulla, että kyllä se puolipäiväisyyskin ottaa välillä koville, kun joka aamu on lähdettävä. Soita teidän alueen/kunnan/kaupungin päiväkotivastaavalle ja kysele, minkälaiset vaihtoehdot tulisi kyseeseen. Tsemppiä ja toivottavasti löydätte teidän tilanteeseen parhaan ratkaisun! :)

Kiitos asiallisesta kommentista ja neuvoista :) Täytyy soitella pikaisesti ja kysellä vaihtoehdot.

Osaan lukea. :) Ehkäisy petti, mutta se ei ole mikään aikuisen ihmisen selitys. Jos jaksaminen on tosiaan niin vähissä, ettei jaksa omien lapsien kanssa olla kotona, niin pitäisi todellakin pitää huolta siitä ettei ehkäisy petä, tai harkita tosissaan, että keskeyttää raskauden. Jos ei mitenkään jaksa omien lapsiensa kanssa, niin heitä ei voi saada lisää. Piste. Mulle olis ihan tuhannen katastrofi nyt tulla raskaaksi, mutta aikuisena ihmisenä osaan kyllä huolehtia, ettei niin käy.

Elelet sitten vissiin selibaatissa, jos voit olla varma ettei ehkäisy petä?

Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvänen aika;23096620:
näitä jeesustelijoita.. Neljävuotiaalle tekee pelkästään hyvää PÄÄSTÄ harjottelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista!!! Sen tietää mitä niistä pystymetsästä tulleista mukuloista tulee, jotka ovat olleet äidit rakkaassa huomassa kouluikään asti.. pelkkiä ongelmia sekä lapselle, että kaikelle ympäristölle.

Hoitoon vaan, lapsi nauttii!!!

Sinulle voisin sanoa että olen neljän lapsen äitinä saanut vain kehuja siitä kun olen heidät kotona kasvattanut koulutielle saakka. He ovat hyväkäytöksisiä opettajan mielestä koulussa sekä kotipihassa heitä sanotaan hyvin ystävällisiksi ja sosiaalisiksi. Nuorimman kanssa käytiin puheterapiassa opetteleen r kirjainta ja sieltäkin sain kehuja kun olen ollut kotona ja he ovat saaneet rauhassa oppia aisioita eikä vedetty aamu 07.00 tarhaan. Sinulla on väärää tietoa.

[QUOTE="aapee";23097637]Elelet sitten vissiin selibaatissa, jos voit olla varma ettei ehkäisy petä?[/QUOTE]

Kyllä. Seksiä olisi kyllä tarjolla, mutta jos vaihtoehtona on äidin uupumus ja vanhempien lapsien laiminlyönti vauvan syntymisen tai vanhempien jaksamattomuuden vuoksi, niin mielestäni se on parempi vaihtoehto. Ehkäisyn kanssahan voi myös tehdä tuplavarmistuksia. Kuten käyttää kondomia ja ehkäisypillereitä. Tai kierukkaa ja estomenetelmää. Lisäksi on olemassa katumuspillereitä. Suosittelen ainakin jatkossa hyvin tarkkaan harkitsemaan varmaa ehkäisymuotoa.

Mitähän mahtaisitte sanoa tuttavasta, jonka poika oli ison kaupungin päiväkodissa hoidossa 1,5 vuotta, kun äiti oli työttömänä kotona. Ko. perheeseen syntyi juuri perheenlisäystä ja he eivät hetkeäkään edes harkinneet, että olisivat pojan ottaneet pois päiväkodista.

Itsekään en usko, että on neljävuotiaalle mitenkään pakollista tai tarpeellista olla päivähoidossa. Se on vain tekosyy, jota käyttävät he, jotka eivät muuten osaa perustella lapsen hoitoon viemistä. Tunnen monia kouluikään asti kotona kasvaneita lapsia, jotka ovat olleet kouluun mennessään hyvin pärjääviä, sosiaalisia, avoimia lapsia. Oma neljävuotiaani on päiväkodissa, ja on siellä muuttunut ainoastaan sulkeutuneemmaksi ja pelokkaammaksi. Päiväkotiryhmä ei aralle lapselle välttämättä ole paras mahdollinen paikka. Yksilöllistä huomiointia siellä saa vain vähän, ja ryhmän tahtiin ja meteliin on vain pakko tottua. Jos minulla olisi järkevä vaihtoehto päiväkodille, niin sen käyttäisin. Ikävä kyllä niin ei ole, vaan opiskelujeni ajan hoito on järjestettävä näin.

[QUOTE="aapee";23097699]Mitähän mahtaisitte sanoa tuttavasta, jonka poika oli ison kaupungin päiväkodissa hoidossa 1,5 vuotta, kun äiti oli työttömänä kotona. Ko. perheeseen syntyi juuri perheenlisäystä ja he eivät hetkeäkään edes harkinneet, että olisivat pojan ottaneet pois päiväkodista.[/QUOTE]

Olen hyvin pahoillani tämän lapsen puolesta. Ja ihmeissäni siitä, etteivät hänen vanhempansa halua viettää aikaa hänen kanssaan. Erityisen huolestuttavaa on se, etteivät vanhemmat, kuten sanot, hetkeäkään edes ole harkinneet lapsensa hoitamista kotona. Sinun eduksesi on sentään sanottava, että sentään harkitset ja puit tätä asiaa. Toivottavasti pystyt löytämään jonkun muun vaihtoehdon kuin pitkät päiväkotipäivät pienelle.

Täytyy kyllä sanoa, että itsekin vieroksuin ajatusta, että äiti istui yksin kotona 1,5 vuotta ja lapsi oli sen ajan päiväkodissa. Taisin ihmetellä sitä heillekin, mutta heidän mielestään oli paras vaihtoehto, koska lapsi oli tottunut hoidossa olemiseen.

Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Meillä esikoinen (5-vuotias)jäi pois tarhasta, kun itse jäin äitiyslomalle. Haettiin hänelle kyllä osa-aikaista paikkaa lähipäiväkodista, mutta ei sitä saatu ja kovasti etukäteen surin sitä, miten hän jaksaa olla kotona äidin ja kaksosvauvojen kanssa. Mutta kuinka ollakkaan; lapsi on viihtynyt kotona, hänestä on ollut minulle myös suuri apu ja leikkikavereita löytyi puistosta ja kerhosta, jossa käy pari kertaa viikossa (3 h/krt). Ja koska ei ole hoidossa, niin muutamana iltana viikossa on sitten harrastukset, joihin lasta viedään. Nyt olen onnellinen, kun hän ei paikkaa saanut ja välistä kun kovasti rutisee tekemisen puutetta, niin koitan muistutella, että eskari ja koulu kun alkaa, niin tällaista "yhteistä" pitkää lomaa ei hetkeen ole tiedossa.

Nämä on kai mielipide asioita. Omasta lapsestani näen, että hän viihtyy oman ikäistensä seurassa ja saa siitä jotain sellaista, jota minä en voi antaa. Pyrin tekemään päätökseni koko perheen kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. En koe itsekkyytenä sitä, että pyrin tarjoamaan lapsilleni heidän tarvitsemiaan asioita. Tiedän ettei esikoinen kokosi olevansa syrjitty joutuessaa hoitoon, vaan ennemminkin etuoikeutettu päästessään leikkimään kavereidensa kanssa. Tietenkin, jos tapahtuukin niin ettei hän siellä viihdy, niin otan hänet kotihoitoon. Tällä hetkellä en vain osaa kuvitella ko. tilannetta, mutta sen näkee mitä tapahtuu.

Mikäli mahdollinen hoitoaika pitää olla klo 8-15 välillä, niin meiltä jää koko hoito todennäköisesti väliin, sillä edes takaisin ajelu on niin raskasta etten sitä ala tekemään. Soittelen kuntaan ja kyselen vaihtoehtoja.

Nyt tänne kirjottaa se kirottu uraohjus joka vei 1-vuotiaan hoitoon jotta pääsis ite töihin:)

Ei vaan, itsekin mietin samaa asiaa koska haluan jo lisää lapsia. Jos esikoiseni olis jo nelivuotias, niin kyllä osapäiväinen hoito tekee ihan hyvää. Naapurissa on tommonen nelivuotias ja aina kun näen isänsä hakevan hänet hoidosta, niin on aivan tajuttoman innoissaan hoitopäivästä (suuressa meluavassa tarhassa). Hän on tietääkseni joka toinen viikko (äitinsä töissä laivalla viikon kerrallaan) hoidossa ja viikon kotona.

En osaa asettautua sun tilanteeseen tietenkään, mutta jos sinusa tuntuu siltä, että päivähoidosta olis apua esikoiselle, niin kokeile ihmeessä vaikka sitä 2-3 päivää viikossa rytmiä. Ite oon ollut osittaisella hoitovapaalla ja ton pienenkin kanssa jo huomaan, että ne muutamat hoitopäivät ovat aina rauhottaneet loppuviikkoa kun ollaan yhdessä oltu kotona. Et laps kaipaa niitä sosiaalisia kontakteja (kasvatuspsykologian kirjat käteen kriitikoille mars!) jo tuossa iässä ja sun tehtävä äitinä tietenkin on varmistaa ne. Jos kylällänne ei ole mitään kerhoja tai perhekahviloita, niin päiväkoti on oikein hyvä tapa.

Tuossa tilanteessa kokeilisin varmaan päivähoitoa muutamana päivänä viikossa. Jos kerran lapsi viihtyy hyvin ja tykkää olla ikäisessään seurassa, eikä tunne itseään mitenkään hyljeksityksi niin minusta siinä ei ole mitään pahaa. Varmasti itse tiedät mikä teidän perheen tilanteessa on se paras ratkaisu.

Juuri tuollaista ajattelua en ymmärrä. Kyllä niitä lapsia saadaan ja ne on ihania lahjoja(ja huom. en ole vl ,joten turha ruveta tästä asiasta jauhamaan). Joskus elämä yllättää eikä kaikki mene niin kuin suunnitellaan. Kyllä ihminen, joka ottaa huomioon mielestään kaiken, ja suunnittelee tarkkaan, voi myös uupua. Ilmeisesti se on kuitenkin vain sallittua sellaiselle, joka on ehdottomasti ottanut huomioon kaiken. Ei ap(tuntematta kyseistä ihmistä yhtään) kai ole missään vaiheessa sanonut, että jos lapsi ei siellä hoidossa viihdy tai haluaisi mieluummin olla kotona äidin ja sisarusten kanssa, ettei järjestelyä voi muuttaa. Ihme käsityksiä ihmisillä, että jos lapsen vie hoitoon, sitä ei voisi ottaa pois. Eihän kukaan voi etukäteen tietää, miten joku järjestely toimii. Järkevä ihminen kuitenkin toimii sitten tilanteen mukaan, eikä väkisin vie lasta hoitoon, jos se on oikeasti hankalaa. Eiköhän ajatuksena ollut, että hoidosta hyötyisi kaikki. Jos lapsi osoittaa valtavaa mustasukkaisuutta/väsymystä tms. hoitopäivän jälkeen, niin luulisi, että järkevä ihminen ymmärtää silloin muuttaa toimintatapoja. Edelleen ap: tsemppiä!

Ja jos tää aapeen kirjotus ois mennyt niin että "Ehkäisy petti...Joudun tekemään abortin koska en raaski laittaa esikoista hoitoon." niin ois sekin ollut väärin.

eikö olisi fiksumpaa laittaa johonkin kerhoon? seurakunnan tai kaupungin järjestämään?
turhaan viet paikan nyt joltain lapselta joka sen tarvitsisi..
Kerhoa muutama kerta viikossa 3h kerrallaan, joten esikoisen kanssa jää myös aikaa ulkoilla puistossa yms eikä tipu perheestä kokonaan ulkopuolelle..

Mites sitten esim. eskarilaiset tai koululaiset?

Turhaanhan sitä lasta eskariin vie,sehän aivan irtaantuu perheestä ja jää ulkopuoliseksi!
Lapsi ajattelee että miksi muut sisarukset saavat olla kotona,ja minä JOUDUN esikouluun(sillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa että vanhimmalla lapsella voi olla erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia kuin nuoremmilla).

Entäs koulu sitten, kyllä se on ehkä paras opettaa lapset ihan kotona ettei vaan tule erimielisyyksiä siitä kun Nico-Petteri 8 v. saa olla koulussa mutta Camilla-Yousefina 5 v. ja Nenna-Brooke 2 v. eivät vielä kouluun pääsekään!
Julmaa suorastaan ja ehdottomasti lastensuojeluasia! :(

[QUOTE="aapee";23097960]Tuntuu siltä, että mitä ikinä tekeekään, niin palstalaisten mielestä tekee aina väärin kuitenkin.[/QUOTE]

Niin no jotenkin tuntuu oudolta, että äiti ei jaksa olla omien lapsiensa kanssa tai tulee oman jaksamisen rajat vastaan. Siitähän tässä alunperin oli kyse. Ja jos se oikeasti on kiinni siitä, että lapsella ei ole kavereita, niin laita vaikka lehteen ilmoitus, että kaivataan 4-veelle ikäistään kyläilyseuraa. Tai yritä tutustua niihin naapureihin. Mutta se on itsensä petosta, että lapsen kehitykselle olisi parempi olla päiväkodissa kuin kotona. Tai onhan se silloin, jos äiti ei viitsi nähdä esikoisensa eteen ollenkaan vaivaa..

Sitten se lapsi viedään esim. pph:lle, joka on siis neljän (ja jos toimii varahoitopaikkana, niin välillä useammankin) vieraan lapsen kanssa päivät ongelmitta. Koska omalla äidillä on ongelmia selvitä kolmen oman lapsen kanssa? Joku ei vaan täsnää tuossa yhtälössä. Ja varsinkaan siinä, että etukäteen jo luo skenaarion siitä, ettei jaksa kolmen lapsen kanssa kotona.. Kai sitä uupuu jo etukäteen jos sitä suunnittelee niin tekevänsä.

Mites sitten esim. eskarilaiset tai koululaiset?

Turhaanhan sitä lasta eskariin vie,sehän aivan irtaantuu perheestä ja jää ulkopuoliseksi!
Lapsi ajattelee että miksi muut sisarukset saavat olla kotona,ja minä JOUDUN esikouluun(sillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa että vanhimmalla lapsella voi olla erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia kuin nuoremmilla).

Entäs koulu sitten, kyllä se on ehkä paras opettaa lapset ihan kotona ettei vaan tule erimielisyyksiä siitä kun Nico-Petteri 8 v. saa olla koulussa mutta Camilla-Yousefina 5 v. ja Nenna-Brooke 2 v. eivät vielä kouluun pääsekään!
Julmaa suorastaan ja ehdottomasti lastensuojeluasia! :(

Tämä oli ihan naurettava kommentti. Eskari ja koulu on eriasia, ja se on jokaiselle normaaliälyllä varustetulle ihmiselle selvä asia. Eikä siellä koulussakaan olla ekalla luokalla kuin muutama tunti!!! Ihan eriasia kuin 8 h hoitopäivä.

[QUOTE="Mina";23098229]Tämä oli ihan naurettava kommentti. Eskari ja koulu on eriasia, ja se on jokaiselle normaaliälyllä varustetulle ihmiselle selvä asia. Eikä siellä koulussakaan olla ekalla luokalla kuin muutama tunti!!! Ihan eriasia kuin 8 h hoitopäivä.[/QUOTE]

Jep,aivan naurettavaa.
Kyllä siellä ekaluokalla ollaan enemmän kuin se muutama tunti, plus että harva pikkukoululainen edes pääsee kotiin heti koulupäivän jälkeen vaan on iltapäiväkerhoa yms.
Eskari ei juurikaan poikkea päiväkotipäivästä, eskarihan ei ole pakollista vaan täysin _vapaaehtoista_ kuten päivähoitokin.
Mistä ihmeestä olet repäissyt tuon oletuksen että että ekaluokkalaisen päivä kestää muutaman tunnin ja päiväkotilaisen automaattisesti 8 tuntia? :D

PS. Jokaisen normaaliälyllä varustetun ihmisen luulisi ymmärtävän,ettei hän pysty tekemään diagnooseja toisen älykkyydestä pelkän nettikeskustelun perusteella(saatika yhden viestin).

Yhteistyössä