Ravaaminen päiväkodin ja kodin välillä muutaman tunnin välein ainakin on rankkaa! Minä nimittäin kuljetan eskarilaista joka päivä kolmen muun lapsen, joista pienin on 6kk, kanssa ja haen sitten eskarin loputtua. Eli neljän tunnin päästä. En suosittele. Helpottaisi PALJON, jos mies voisi viedä, mutta työajan kannalta se on mahdotonta. En silti halua hakea hoitopaikkaa iltapäivälle edes muutamaksi tunniksi, koska en koe siihen tarvetta, eikä esikoinen itsekään halua. Mutta en silti missään nimessä väitä, että sinun pitäisi toimia samoin, koska minä/kukaan tällä palstalla ei elä teidän elämää, joten älä vain syyllisty näistä kommenteista tässä ketjussa.

Aina riittää tuomitsijoita suuntaan kuin toiseenkin. Sitä paitsi on aivan eri juttu olla kotiäitinä isossa kaupungissa kuin jossain pienessä paikassa, jossa ei ole samalla tavalla saatavissa lapsille seuraa.
Itse yrittäisin ehkä tuossa tilanteessa hakea puolipäiväpaikkaa ja toimia niin, että mies veisi aamulla töihin mennessään ja itse hakisin vaikka ennen päiväuniaikaa, jolloin leikit ei jäisi kesken, eikä harmi lähteä pois olisi kovin suuri. Tämähän onnistuu, jos asuu vaikka kävelymatkan päässä päiväkodista ja pienet voi olla rattaissa sen ajan. Toisaalta voisihan yksi vaihtoehto olla hakea sitten iltapäivällä siihen aikaan, kun on joku toinen "siirtymävaihe", niin ettei leikit jäis kesken. Toinen vaihtoehto olisi viedä 2-3 päivänä kokopäiväisenä. Silloin vois olla, että teidän 4-vuotiaskin voisi olla rauhallisempi kotipäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään ja saa vaihteeksi olla vaan, kiireettä. Ainakin meillä huomaa lapsissa eron vapaapäivinä, kun ei tartte lähteä mihinkään kiireellä, niin kyllä ne nauttii. Leikit sujuu rauhallisemmin(siis aamupäivän) ja kaikilla on kivempaa. Toisaalta eihän mikään noista vaihtoehdoista varmaan ole sitten kiveenkirjoitettu. Jos rupeaa tuntumaan, että esim. puolipäivähoito on huono ratkaisu, niin voihan sitä järjestelyä varmaan muuttaa. Ja ainahan voi pitää vapaapäivänkin. Kokopäivähoito joka päivä tuntuu todella paljolta, on se vaan aika rankkaa. Huomaa jo tuosta eskarilaisesta viikon lopulla, että kyllä se puolipäiväisyyskin ottaa välillä koville, kun joka aamu on lähdettävä. Soita teidän alueen/kunnan/kaupungin päiväkotivastaavalle ja kysele, minkälaiset vaihtoehdot tulisi kyseeseen. Tsemppiä ja toivottavasti löydätte teidän tilanteeseen parhaan ratkaisun!