Täyttä helvettiä olla koulutettu, työssäkäyvä ja tienaava äiti tällä paikkakunnalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylän harakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä mulla oli väärät odotukset. Enpä mä juuri ihmeempiä ajatellut, lähinnä kuvittelin, että saamme jatkaa arkeamme ihan normaalisti, kuten kaupungissakin. Meidän tapamme elää ei tosiaan ole niin yhteisollinen. Meillä on työt ja vapaa-ajan sitten käyttää mieluiten perheen kesken olemiseen tai muihin "entisen elämän" juttuihin (ystävät, vanhemmat), harrastuksiin.

Ymmärrän, että osa on ihan normaalia tiedon kulkua ja leviää kun ihmiset normaalisti juttelevat asioista, mutta mielestäni ei ole kovin normaalia esittää puskaradion kautta, että minä olen mielenvikainen ja isän pitää yrittää pitää arkea kasassa. Kyllä tuo menee jo ilkeilyn ja pahansuovan juoruilun piikkiin, vai mitä luulet?

On ihan eri asia, että tieto kulkee esim. uuden auton hankinnasta tai siitä, missä olemme liikkuneet kuin levittää ilkeähenkisiä JUORUJA.

Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että siellä on luultavasti YKSI pahansuopainen ihminen. Tuollaisten kohteeksi voi joutua ihan kaupungissakin. Ja tiedosta myös se, että 98% paikkakunnan asukkaista ei jaksa jauhaa asioitanne muuta kuin "ohimennen". Ota vähän rennommin ja usko pois, että kylän elämä ei pyöri teidän navan ympärillä.:D

[QUOTE="Vilukissa";23202895]:D - no nauretaanpa sitten tahoillamme toisillemme! Mutta sellaisen kuvan sinusta aloituksesi perusteella saa vain, että olet nostanut itsesi jalustalle, jolle ei kelpaa paikkakunnan tarjoamat tavat millään muotoa. Erikoiseksi koen myös sen, että sä tosiaan kuvittelet, että elämääsi seurataan ja kyräillään - ikään kuin kyläläisillä ei muuta tekemistä olisikaan. Kuvitelma on aivan muuta kuin se totuus ;)...ei, et ole kyläyhteisösi puheenaihe n:o 1. Moukkamaisen kuvan sinusta valitettavasti saa, ja jollain tapaa myös yksinäisenkin, minkä takia varmaan sitten myös sinä halukkaasti ymmärrät paikalliset ihmiset kyräileviksi ja teitä väärin ymmärtäviksi. Edelleenkin - katsominen omaan peiliin tekisi terää tuossakin asiassa :). Sopeutuminen vie aikansa, mutta sitä niin helpottaa se oma lähestymistapa...[/QUOTE]

Ongelma ehkä onkin juuri tuo "paikkakunnan tarjoamat tavat". Minusta ei ole normaalia, että meidän pitäisi työssäkäyvinä ja paljon liikkuvina ihmisinä olla valmiita uhraamaan aikaamme yhteisöllisiin harrastuksiin, mennä heidän muottiinsa ja olla niin kuin he. Muuten emme kelpaa. Vaikka luulisi, että jokainen saisi käyttää aikansa miten tahtoo, kunhan kohtelee toisia kivasti tavatessaan. Eli erilainen tapa elää ei kelpaa, niinkö sinäkin ajattelet? Ja pitäisikö sitten alkaa kenties tehdä lyhyempää työpäivää, jotta ehtisi leipomaan?

Kerroin jo esimerkinkin juoruista, se tuskin on kuvittelua. Ja todellakin toivon, että emme olekaan kyläyhteisön ykköspuheenaihe. Tuskinpa olemmekaan, mutta ilkeitä juttuja kuitenkin liikkuu.

Yleensä pahimpia kyttääjiä ja juoruilijoita ovat ne, jotka ovat koko ikänsä tai ainakin valtaosan siitä asuneet siellä samalla pienellä paikkakunnalla. Kaikki uusi, vieras, kylään tuleva koetaan uhkaavana, joten sitä on sitten pakko kytätä ja arvostella parhaan taidon mukaan.

Valitettavan tuttua. :( Muutin aikoinaan miehen takia uudelle paikkakunnalle, en tuntenut täältä ketään. Minusta on täällä tehty juoruissa hullu, huora ja huumeidenkäyttäjä!
Aikani nauroin kaikille kummallisille jutuille mutta enää en voi kun ihmetellä, miksi paikalliset käyvät uuden ihmisen kimppuun tällä tavalla? Mikä on lynkkaamisen takana? Kuka keksii kaikki jutut?

Onnekseni olen vahva ihminen ja tajuan että tämä on jotain ainutlaatuisen hölmöä käytöstä paikallisilta.

Valitettavan tuttua. :( Muutin aikoinaan miehen takia uudelle paikkakunnalle, en tuntenut täältä ketään. Minusta on täällä tehty juoruissa hullu, huora ja huumeidenkäyttäjä!
Aikani nauroin kaikille kummallisille jutuille mutta enää en voi kun ihmetellä, miksi paikalliset käyvät uuden ihmisen kimppuun tällä tavalla? Mikä on lynkkaamisen takana? Kuka keksii kaikki jutut?

Onnekseni olen vahva ihminen ja tajuan että tämä on jotain ainutlaatuisen hölmöä käytöstä paikallisilta.

Kamalaa! Miten nykyään menee, ovatko juorut ja valheet vähentyneet?

Höh, anna ap kyläläisten juoruta ja ihmetellä, eihän se ole sinulta mitenkään pois kun et heidän kanssaan ole edes missään tekemisissä! Teillä on oma elämänne ja tunnut olevan hyvällä itsetunnolla varustettu nainen, joten miksi suotta vaivaat päätäsi sillä mitä muut teistä ajattelevat?

Taas kerran varmistui etten taida muuttaa pienelle paikkakunnalle. Haaveilen luonnonläheisestä elämästä ja eräharrastuksista... Ompelukerhot ja leivonnat ei kiinnosta, ei vaan ole mun juttu. Tykkään elellä rauhassa. Mutta mitähän kaikkea minusta juoruttaisiinkaan, jos suhtautuminen on tuollaista että pitää sopia tiettyyn muottiin.
Yleensäkin taitaa olla niin että pienellä paikkakunnalla pitää olla stereotyyppisesti mies tai nainen ja tehdä tiettyjä juttuja joita pidetään omalle sukupuolelle sopivina, mies ei saa olla kotona ja hoitaa lasta ym.
Ap:n kirjoituksesta en missään vaiheessa saanut kuvaa että hän olisi ylimielinen, vaan normaalilla tavalla ystävällinen...Ja juoruilu ei ollut välittämistä vaan ilkeyttä.

Höh, anna ap kyläläisten juoruta ja ihmetellä, eihän se ole sinulta mitenkään pois kun et heidän kanssaan ole edes missään tekemisissä! Teillä on oma elämänne ja tunnut olevan hyvällä itsetunnolla varustettu nainen, joten miksi suotta vaivaat päätäsi sillä mitä muut teistä ajattelevat?

Niin. Näin voi ajatella vain ja näin elämä on helppoa vain, jos on lapseton. Mutta jos lapsi jossain vaiheessa menee yhteisöön mukaan, kuten tapana on (päiväkoti, koulu, ystävät) niin on vaikea antaa olla.

Ehkä tässä on se oleellisin pointti se, että sinä koet sen "uhraukseksi", jos äärimmäisen harvakseltaan osallistuisit johonkin yhteiseen tapahtumaan. Että koet sen olevan sinulta jostain kohdalta pois. Näin tulee ne rajat pidettyä kiinni. Ok. Se on tapasi/tapanne. Silloin en yhtään ihmettele, että teitä pidetään outolintuina.

Ja mitä juoruihin tulee, niin..ne ovat juoruja, ja niitä esiintyy ihan kaikkialla ja kaikille. Ei todellakaan ole yksinoikeus vain pienillä paikkakunnilla moiseen puuhaan, kyllä kaupungistakin ne omat tiukat kahvikuppi/drinksupiirinsä löytyy arvostelijoineen ;).

Mä ite olen kaupungista siirtynyt aikoinani tänne pieneen maalaispitäjään. Juu, varmasti olen ollut se kyrätty kummajainen omine tapoineni ja mielipiteineni, on juoruiltu vaikka kuinka ja ohikulkiessa sipisty - ja varmaan tehdään yhäkin, who cares ;)?! Ja juu, täällä on pienet piirit, enkä minäkään näihin marttakerhoihin hingu, omat juttuni mulla on mutta... ei mua ahdista, ei ole elo helvetistä eikä ärsytä paikalliset ihmiset tekemisineen, koska mä kuitenkin olen kiinnostunut siitä paikasta, missä itse elän, asun ja nyt vaikutan, yhdessä perheeni kanssa. En mä koe uhrautuvani ollenkaan, jos vuoden aikana osallistun pariin kolmeen kylän järjestämään tapahtumaan - miten se voisikaan uhrautumista olla, kun se tapahtuma on meidän kaikkien hyväksi, myös minun :). Mutta ehkä tässä on se pointti - minä olen tahtonut sopeutua siihen paikkaan, missä asun ja elän, jolloin se elämä ja arki on niin paljon helpompaa - sinä olet valinnut toisin. Eikä se tuo minun soputuminen ole mitenkään omasta elämänlaadustani pois, päin vastoin :). Rikkautena sitä pidän. Mutta - meitä on niin moneen junaan, ja asemalle jääviäkin piisaa :). Voimia sinulle toivon, ja kaikesta huolimatta hyvää jatkoa - siinä helvetissäsi :).

Maalla pikkupaikkakunnilla asuminen tarkoittaa juuri sitä muottiin ahtautumista, jos hyväksyntää kaipaa.

Ihan rehellisesti ajattelen, ettei ap ihan täysillä käy. Ihan normaalia ihminen ei kuvaile, että harrastaa "trendikkäitä" harrastuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja ei juorukerhon jäsen;23203235:
Niin. Näin voi ajatella vain ja näin elämä on helppoa vain, jos on lapseton. Mutta jos lapsi jossain vaiheessa menee yhteisöön mukaan, kuten tapana on (päiväkoti, koulu, ystävät) niin on vaikea antaa olla.

Tarkennatko, että millä tavalla lapset sitä vaikeuttaa?

[QUOTE="darla";23203274]Maalla pikkupaikkakunnilla asuminen tarkoittaa juuri sitä muottiin ahtautumista, jos hyväksyntää kaipaa.

Ihan rehellisesti ajattelen, ettei ap ihan täysillä käy. Ihan normaalia ihminen ei kuvaile, että harrastaa "trendikkäitä" harrastuksia...[/QUOTE]

Lukaisepa Darla vielä, mitä siinä "trendikkäitä" sanan ja lauseen jälkeen luki.

Tuo on hyvin tuttua pienemmillä paikkakunnalla asuneena. Nyt asutaan etelä-suomessa ja täällä saa olla suhteellisen rauhassa ja ilman mitään kyräilyjä.

Muistan aikoinani kun asuttiin hyvin pienellä paikkakunnalla pohjois-karjalassa ja kyllähän siellä ihmiset ihan mukavia oli, mutta toisten tekemisiä kytättiin jatkuvasti. Ja vielä enemmän kun isäni oli paikkakunnan hammaslääkäri. Kyllä jokainen tiesi mitä tehtiin ja tekemättä jätettiin ja sitten vielä hiukan väritetysti. Koulussakin kiusattiin milloin mistäkin, varsinkin vanhempien ammateista :( ei ollut yhtään kivaa...

[QUOTE="darla";23203274].

Ihan rehellisesti ajattelen, ettei ap ihan täysillä käy. Ihan normaalia ihminen ei kuvaile, että harrastaa "trendikkäitä" harrastuksia...[/QUOTE]

Onpa outo lausahdus..

Mua kiinnostaa tietää, että miten ihmeessä olet tehnyt kaikki nämä johtopäätökset näin lyhyessä ajassa? Ootte siis asuneet paikkakunnalla kokonaiset 1½kk ja nyt jo tiedät missä kaikki ovat töissä, mitä kaikki harrastaa ja mitä kaikki sinusta ajattelee.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka muuttavat pikkupaikkojen "keskustoihin". Ei mitään palveluja ja asumistiheys kuitenkin kuin kaupungissa + kaikki juoruilijat ja muu ei-toivottu aines. Kun muutetaan maalle, asutaan omassa rauhassa. Kunhan postilaatikolla vaihtaa muutaman sanan ja joskus harvoin käy kahvilla jonkun luona saa olla ihan rauhassa.

Kamalaa! Miten nykyään menee, ovatko juorut ja valheet vähentyneet?

Uusia ei ole kantutunut korviini nyt ehkä vuoteen mutta kyllä nuo vanhat jutut ovat perustana kaikelle kanssakäymiselle, eli siellä ne elossa ovat. :(
Täällä halutaan pitää kiinni siitä huonosta kuvasta joka on uudesta ihmisestä tekemällä TEHTY. Ehkä uusi ja tuntematon on parempi hyväksyä jos hän on huono. Ainakaan häntä ei tarvitse ottaa huomioon. Ehkä uusi nainen (naimisissa) ei uhkaa muita naisia, kun hänestä puhutaan huonoja ja epäilyttäviä asioita. Jotenkin näin asian olen ajatellut. Kaikki nuo jutut ovat 100% valhetta.

En koskaan aiemmin ole joutunut painimaan vastaavan asian kanssa, olen elänyt rauhassa ja positiivisin mielin muiden ihmisten kanssa ja joukossa. Onneksi minulla on elämä! Piirit ovat nykyään pienet eikä toiveissa enää ole ystävystyä paikallisten kanssa. Se on sinänsä surullista. Asiat voisivat olla toisinkin.

Niin, jokainen tietänee parhaiten ajankäyttönsä. Mulla ei oikein liikene aikaa naapuruston mammoille, koska mieluummin lähden pitkäaikaiseen, rakkaaseen harrastukseeni kuin leivon myyjäisiin. Se on elämää se. Mutta onko se, että ei jaa elämäänsä naapureiden kanssa, syy kyräillä? Luulisi ihmisten ymmärtävän, että jokainen elääm omaa elämäänsä ja käyttää aikansa miten parhaaksi katsoo ja aina ei aika riitä.

En pidä itseäni tärkeänä ja en ajattele niin, että yhdessätekeminen väärässä paikassa asuvan kanssa ei nappaa. Tuollainen yhdessätekeminen ylipäänsä vain ei ole mun juttu. Sitä muiden on vaikea kai ymmärtää, kuten ilmeisesti sinunkin.

Onko tosiaan niin, että tullakseen kohdelluksi asiallisesti ei saa elää omaa elämää, vaan pitää osallistua kaikkeen ja jakaa elämänsä kaikkien kanssa?

Jospa annat ulospäin vähän vääränlaisia signaaleja itsestäsi?

ainakin kirjoituksesta voi helposti saada sen käsityksen, että pidät niitä naapurin "mammoja" huonompina, eikä sinua heidän seuransa voisi vähempää kiinnostaa, koska sinulla on paljon parempaakin tekemistä harrastustesi parissa.

olisiko ihan mahdoton ajatus kutsun kahville saatuasi skipata edes yhden kerran rakas harrastus ja katsoa minkälaisia ihmisiä sinun naapurissa asuu? tai sitten voisit vaikka lähteä jonkun naapurin mamman kans vaunulenkille ja tutustua hiukan?

Voitko laittaa linkkiä noihin harrastuksiin ja koulutukseen liittyen? Koska ainakin oma kokemus on, että duunarit harrastavat kalliita moottoripyöräharrastuksia, taulutelkkareita, ym. ja korkeakoulutetut taas ihan jotain edullista ja halpaa, kuten kävely.

Sen sijaan jos tarkoitit jotain salijuttuja, niin eikö noita nyt harrasta kaikki ihan koulutukseen katsomatta.

Eipä ole enää vaikea ihmetellä, että sinut on otettu lämpimästi vastaan johonkin pikkupaikan ahtaisiin sisäpiireihin - ihan samanlaista epäilystä ja mollaamista sinä täällä viesteilläsi osoitat kuin mitä ap aloitusviestissään kuvasi. :rolleyes:

"Voitko laittaa linkkiä?" - siis pliiiiis, keksi nyt edes jotain omaperäistä.

MINÄ olen sitä ja MINÄ olen tätä ja MINÄ en halua enkä viitsi ja MINULLA on omat (lue: paremmat) ajanviettotapani ja MINÄ....

:D

(Sori, en ole pieneltä paikkakunnalta kotoisin enkä koe alemmuuden tunnetta enkä mitään, se on vaan niin hulvatonta miten ap kirjoittaa). Tällä palstalla on muuten tapana puhua toisista alentavasti ja käyttää silloin sanaa mamma.

On ihan lohdullista (ja samalla kurjaa) huomata että samanlaista "helvettiä" on kokeneet muutkin, en ole ainoa. Yhtä hyvä on huomata, että on niitäkin ihmisiä olemassa jotka eivät purematta niele kaikkia pahoja juoruja toisista ihmisistä. :)
Juorujen takana ei voi olla muuta kuin pelko ja Kateus.

Musta tuntuu, että AP luulee aika paljon. Niitä ennakkoluuloja tulee, jos ei halua edes tietää tai tutustua ihmisiin. Ja sitä enempi luulee mitä enempi eristäytyy ja sitä enempi eristäytyy mitä enempi luulee. Kyllä pienillä paikkakunnilla on myös korkeasti koulutettuja ja töissä käyviä ihmisiä, usko pois.

Yhteistyössä