Vauvan mieletön painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Tosiaan vauva syntyi rv 42+2 ja oli jo syntyessään isokokoinen, eli 54 cm ja 4360 g. Kotiinlähtöpäivänä vauva painoi sairaalassa 4270 g neljä päivää synnytyksen jälkeen.

Tänään terveydenhoitaja kävi kotivierailulla vauvan ollessa 8 pv vanha ja paino oli noussut ihan käsittämättömään 4630 grammaan!

Ihan ollaan mielestäni normaalisti lasta ruokittu. Ei kai tuon ikäistä nälässäkään voi pitää! Sen verran on rintamaitoa tai korviketta saanut, että on tullut kylläiseksi ja nukahtanut.

Vauva ilmoittaa kyllä heti, jos jää nälkäiseksi. Ei nukahda, vaan alkaa itkeä uudestaan. Pakkohan siinä on maitoa antaa niin kauan kuin itse tekee selväksi, että ei halua enää!

Onko kenelläkään vastaavia tapauksia ja tulisiko asiasta huolestua? Th ainakin tenttasi asiaa jonkun verran, mutta tietysti sanoi, ettei nälkäiseksikään voi jättää. Tuli vain jonkun verran syyllinen olo, vaikka eihän sen kai vanhempien vika ole, jos vauvalla on suuri ruokahalu!

Mutta totta se kyllä on, että maitoa menee ja paljon. Suurilta nuo määrät omastakin mielestä tuntuvat, mutta minkäs teet.

Viimeksi muokattu:
No höpöhöpö....et tosiaankaan ole ruokkinut lastasi liikaa. Vauvat kyllä itse säätelee syöntimäärät ja paino takuulla tasoittuu jatkossa. Ja sitä paitsi ei tuo painonnousu ole edes paljon...itse painoin syntyessäni lähes 5500g ja painoa nousi melkolailla heti ekoina kuukausina.

hyvähän se on että pienelle maistuu...alussa tuo kasvu on tosi kovaa. Meillä syntyessään 3,6kg oli 3kk ikäisenä 6,3kg ja 64cm,mutta 1v hyvää keskikokoa 77cm ja 10,3kg. :)

Meidänkin vauvan paino nousi alkuun hurjasti. Syntyessään hän painoi 3950 ja kotiutumispäivänä jo 4000g. "Ylipainoa" on edelleen, mutta vauvan ollessa noin viisikuinen ja alkaessa liikkua enemmän alkoi painonnousukin tasaantua.
Ja pelkällä äidinmaidolla tosiaan tämä. Neuvolassa/lääkärissä ei ainakaan ole mitään huomauteltu. Toiset vaan kasvaa reippaammin kuin toiset.

anatkohan korviketta ihan turhaan? varmaan pärjäisi pelkällä rintamaidollakin. vastasyntyneell on yleensä kova imutarve ja sen voi ihan yhtä hyvin tyydyttää tarjoamalla rintaa kuin korvikettakin. pullsota tulee vaan turhaan hotkittua ja seuraavaks on maha kipeenä. lapsi tottuu äkkiä tiettyyn ruokintatapaan ja jos esim aina saa korviketta rinnan jälkeen niin oppii liitämään kylläisyyden tunteen siihen pulloon, ja alkaa aina vaatia pulloa rinnan jälkeen vaikkei tarvisikaan.
tämmösiä ajatuksia, ei oo mitään absoluuttisia totuuksia, joten ei tarvi kivittää

Kiitoksia kaikille paljon vastauksistanne. Kyllä jo vähän helpotti. Aina kun ei itse osaa ajatella niin rationaalisesti, vaan sekoittaa soppaa turhaan.

anatkohan korviketta ihan turhaan? varmaan pärjäisi pelkällä rintamaidollakin. vastasyntyneell on yleensä kova imutarve ja sen voi ihan yhtä hyvin tyydyttää tarjoamalla rintaa kuin korvikettakin. pullsota tulee vaan turhaan hotkittua ja seuraavaks on maha kipeenä. lapsi tottuu äkkiä tiettyyn ruokintatapaan ja jos esim aina saa korviketta rinnan jälkeen niin oppii liitämään kylläisyyden tunteen siihen pulloon, ja alkaa aina vaatia pulloa rinnan jälkeen vaikkei tarvisikaan.
tämmösiä ajatuksia, ei oo mitään absoluuttisia totuuksia, joten ei tarvi kivittää

Joo en aikonutkaan kivittää! Mutta siis tällä vauvalla on ihan mieletön imuote. Oli sitten rintakumilla tai ilman niin veri kyllä lentää. Olen siis suosiolla pumpannut maitoa ja unohtanut tuon imetyksen joksikin aikaa. Ihanhan tuosta imetyksestä on traumat tullut. En todellakaan ajattele lämmöllä. Aina sattuu niin helvetisti. Sanokaa huonoksi äidiksi, mutta kai sitä itseäänkin saa jonkun verran ajatella.

Varmaan tässä joku päivä kokeilen taas imetystä, kun rinnat alkavat taas olla kuosissa. Ehkä pitäisi ensin itse herutella maito lähemmäksi niin imuotteen ei tarvitsisi varsinkaan alussa repiä koko rintaa irti.

Mitenköhän olisi tutin laita? Tuttia emme siis ole vielä kokeilleet, mutta voisiko olla, että vauva rauhottuisi vähemmällä ruokinnalla, jos saisi tyydytettyä imutarpeensa siihen?

no en lähtisi tutilla väkisin pienentämään maitomääriä, ei sille tarvetta ole. iso vauvat tarvii enemmän ruokaa. noin muuten olen sitä mieltä etä tutti on ihana kapistus, joten siittä vaan tutti suuhun

no en lähtisi tutilla väkisin pienentämään maitomääriä, ei sille tarvetta ole. iso vauvat tarvii enemmän ruokaa. noin muuten olen sitä mieltä etä tutti on ihana kapistus, joten siittä vaan tutti suuhun

Joo no ei tietenkään väkisin voi tutilla ruoan määrää pienentää, mutta jos vaikka "sattuisi käymään niin", että tuo pullon lipittäminen vähentyisi samalla, kun saa imutarvettaan tyydytettyä. Hmm.

meillä vauva synty 41+5, painoi 4300g, 2 päivän ikäsenä 4100g ja 5 päivän ikäsenä 4600g.. nämä luvut ovat pyöristettyjä, mutta melkein 500g tuli kolmessa päivässä.. mietippäs sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja höpönpöppö;23463634:
3 viikkoo: 4900g
5 viikkoo: 5700g
2 kk: 6700g
4 kk: 8100g
6 kk: 9600g
9 kk: 10.6kg
12 kk: 10.6kg
2v: 11.7kg
eli aluksi painon nousu oli järkyttävää, mutta sitten se alko tasottuun ihan ittekseen

No niin hyvä. Ihan rationaalisesti ajatellen kuvittelisi, että jossakin vaiheessa sen lapsen painon on tasaannuttava, jos ei kerran mitään herkkuja syöttele jatkuvasti! Ihan normaalilla ruokavaliolla pitäisi kyllä tuon hurja kasvu loppua.

Itselleni tässä siis yritän takoa järkeä päähän! ;)

meillä poika oli syntyessään 3405g

10pv iässä: 3710g
19pv iässä: 4130g
1kk iässä: 4780g
1,5kk iässä: 5220g
ja 2,5kk iässä: 5960g

meille on sanottu kanssa että paino on noussu tosi reippaasti ja jossain vaiheessa ohjeistettiin että pitää varoa "yli syöttöä" mutta pskat sanon mä, kyllä se vauva syö just sen verran ku tarvitsee ja osaa ite säännöstellä syömisensä.

Oma kuopus oli syntyessään 55 cm pitkä ja 5,3 kg. Imetys ei onnistunut, joten sai lisäksi korviketta. 2 kk:n ikäisenä painoa oli jo 7,5 kg - siinä oli sylikummilla pitelemistä :) Vuoden parin ikäisenä poika oli muita ikätovereitaan jonkin verran pitempi, mutta leikki-ikäisestä alkaen kasvanut samaa tahtia toisten kanssa. Nyt lapsella on ikää jo 16 vuotta, pituutta noin 180 cm ja paino ok.

Eihän tuo mikään mieletön nousu ole!:)
Meidän tyttö painoi syntyessään 3500g ja 10 pvän ikäisenä oli painoa "jo" 3870g josta terkka kyllä sanoi että onpas se noussut nopsaan ja varoitteli vaan siitä ettei tule maha kipeäksi jos jatkuvasti syö. Mutta, mun mielestä vastasyntynyt ei kyllä voi liikaa syödä ja minkäs sille mahdoin että maitoa tuli aivan valtavasti. Mielummin niin että paino nousee kuin että saisi olla kyttäämässä ja huolehtimassa vähäisestä noususta.

Ei se mitenkään päin ole hyvä :D Meillä pojan syntymäpaino oli 3000g, kahden kuukauden ikäisenä 3885g. Arvatkaa mitä meille sanottiin? :xmas: Ei ressata, hengissä tuokin ruipelo on, ei teidänkään pullero maitoon kuole :D

Yhteistyössä