En ymmärrä miten joku voi olla kateellinen toimeentulotuesta? Uskomatonta!
Toimeentulotuessa tarkoitettu perusosa ei ole se raha mikä tilille rapsahtaa. Ensin listataan kaikki tulot: ansiotulot, asumistuki, lapsilisät, elarit, elatusavut, eläkkeet, vakuutuskorvaukset jne (myös vammaistuet ja ylläpitokorvaukset vaikka niitä ei huomioidakaan), siten vähennetään vuokra, sähkö, vesi, perusteltu autopaikka, lääkkeet, sairaala- ja lääkärikulut julkiselle puolelle, työmatkakulut (jos on), nettikulu (kuntakohtainen: vantaalla 29e), maksetut elatusavut ja perusosat. Jäljelle jäävä summa jos on miinusta, sen saa tilille. Jos plussa niin sitten ei tuu rahaa.
Itelläni on kolme lasta kotona, yksi muualla, olen pienellä eläkkeellä ja maksan aivan kaiken ihan itse(en saa esim. sukulaisista mitään taloudellista tukea) ja jään plussalle 23e. Sitten sossut alkaa laskemaan täydentäviä toimeentulotukia, ennalta ehkäiseviä toimeentulotukia ja harkinnanvaraisia toimeentulotukia.
Täydentävään menee vanhimman pojan isän haudanhoitomaksut, lisälääkekulut joita ei ole huomioitu laskelmassa ja ym ylimääräiset perustellut menot. Ennaltaehkäiseviin menee ne rahat joita olen takautuvasti saamassa esim. kelalta. Harkinanvaraisiin menee 12v salibandyharrastuksen kaikki menot, seutulippu mulle, 9v koululaiskortti, polkupyörät (max.99e/kpl), lasten kengät (perusteltu) sekä jo tehty matka junalla tai bussilla sukulaisten luo (2krt/vuosi).
Tiedättekö miltä tuntuu joka kuukausi tehdä sossuun selkoa kaikista tuloista ja menoista, rustata tiliotteeseen aina keväällä miksi tilille on tullut rahaa (äitini lahjarahat muksuille 20e/lapsi)? Tiedättekö miltä tuntui viedä 400e edestä lääke- ja sairaalalaskuja sossuun ja selittää et juu, sairaalareissu oli välttämätön? Tiedättekö miltä tuntuu toimittaa kerta toisensa jälkeen kuitit sossuun ja pyytää rahaa lasten kenkiin?
Tiedättekö te kateelliset edes kuinka nöyryyttävää se on perustella kuukaudesta toiseen sossulle miksi rahat ei oikeasti riitä, miksi olet eläkkeellä, miksi tiliotteessa on yksi korttiveloitus baarista, miksi tarvitset seutulipun, miksi itse kuljet rikkinäisissä vaatteissa, miksi tarvitset toistuvasti toimeentulotukea?
Miten te oikeasti voitte olla kateellisia?