Voiko isä saada töistä palkallista vapaata jos äiti sairaana ja lapsi pitäisi hoitaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei todellakaan voi. Työnantajasta kiinni saako sit palkatonta kuin helposti. Meillä ei ole saanut vaikka oon ollu oikeasti sängypohjalla (munuaiset, häntäluunmurtuma, spinaalipäänsärky jne) . Pitäny vaan sit keksiä muita konsteja.

Ei tietenkään voi. Äiti hoitaa lapset. Näin se vaan menee. Ja kannattaa opetella siihen, että on joku varahoitaja tai mies voi ottaa palkatonta vapaata (sekään ei nimittäin aina onnistu).

Flunssat on vielä sen verran pikkusia sairauksia, että niiden aikana voi lapset kyllä hoitaa... Tabuja naaman ja videot pyörimään.... Se on se äidin osa :(

palkatonta voi saada mutta ei palkallista. Palkattomassa kyse on kategoriasta "pakollinen tilapäinen poissaolo perhesyistä johtuen" ja tämäkin palkaton on periaatteessa tarkoitettu siihen että ongelma (=hoitojärjestelyt kuntoon muilla tavoin) ratkaistaan eikä niin että isä jää esim. viikoksi hoitamaan lapsia äidin sairastaessa. Näin tämä menee, ja ikävä sanoa että omakohtaista kokemusta on joka johti pahaan tilanteeseen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja (ei isovanhempia, kummeja, tätejä jotka voisi hoitaa) ja itse kun sairastuin hoitovapaalla, niin kunnalta ainoa apu olisi ollut huostaanotto. Kodinhoitajaa / perhetyöntekijää ei voi saada tällaiseen tapaukseen vaan lapset otetaan suoraan tilapäishuostaan huostaanottokotiin. Kiva. Onneksi kovan neuvottelun jälkeen mies sai sitten palkatonta, mutta tosiaan jos kotiäitinä (isänä) meinaa olla ja tukiverkostoa ei omasta takaa ole, niin on kyllä melkoista venäläistä rulettia alkaa sairastamaan.
Tarinan opetus: lapset hoidetaan sairaana vaikka kuumetta olisi 42C, pää olisi irti tai valtimosta roiskuisi veri. :)

No eikös isä voisi huijata olevansa itse sairaana mikäli äiti todella kipeä eikä tukiverkostoja ole?? Useassa työpaikassa saa olla sen 3pvaa poissa ilman lääkärintodistusta...

Paljon on kiinni työnantajasta..
Omalla kohdalla 4 vuotta sitten mies ei saanut vapaata kun minulta murtui lantio ja jouduin olemaan 4 päivää sairaalassa ja sen jälkeen kävelemään 3kk kepeillä.. lapset oli silloin 9kk ja 3v apu piti siis hommata muualta, onneksi oli mummit auttamassasekä minua että lapsia..

Mistä se työnantaja tietää, että äiti on hoitovapaalla? Kyllähän isäkin saa jäädä sairasta lasta hoitamaan. Kyllä mä vähän kiertäisin sääntöjä tällaisessa tapauksessa... Valheita sinne ja tänne kunhan ei jää kiinni. ;-)

Paljon on kiinni työnantajasta..
Omalla kohdalla 4 vuotta sitten mies ei saanut vapaata kun minulta murtui lantio ja jouduin olemaan 4 päivää sairaalassa ja sen jälkeen kävelemään 3kk kepeillä.. lapset oli silloin 9kk ja 3v apu piti siis hommata muualta, onneksi oli mummit auttamassasekä minua että lapsia..

huh, kamalaa, omassa tapauksessani minulla ei olisi niitä mummeja eikä muutakaan tukiverkostoa, eikä mies olisi saanut vapaata joten kunta olisi tarjonnut sen huostaanoton lapsille :( Onneksi sinulla on tukiverkosto - minulla ei ole ja olen kauhusta kankeana että jotain tuollaista tapahtuisi minullekin.

[QUOTE="rene";24058401]Mistä se työnantaja tietää, että äiti on hoitovapaalla? Kyllähän isäkin saa jäädä sairasta lasta hoitamaan. Kyllä mä vähän kiertäisin sääntöjä tällaisessa tapauksessa... Valheita sinne ja tänne kunhan ei jää kiinni. ;-)[/QUOTE]

yleensä hakemukseen täytyy laittaa lapsen syntymäaika (tästä näkyy jos on vielä oikeus vanhempainvapaaseen) sekä toisen vanhemman työpaikka ja puhelinnumero, joskus myös toisen vanhemman työvuorot, työnanataja voi halutessaan tarkistaa tiedot.

[QUOTE="rene";24058401]Mistä se työnantaja tietää, että äiti on hoitovapaalla? Kyllähän isäkin saa jäädä sairasta lasta hoitamaan. Kyllä mä vähän kiertäisin sääntöjä tällaisessa tapauksessa... Valheita sinne ja tänne kunhan ei jää kiinni. ;-)[/QUOTE]

Ja hankit sitten sairastodistuksen töihin siitä terveestä lapsesta?

Ei taatusti saa palkallista lomaa, mutta palkattoman loman saaminen voisi varmaan järjestyä. Tai sitten menee selittämään tilanteen pomolle ja kysyy, voisiko mahdollisesti tehdä ne tunnit takaisin, ylitöinä viikolla ja/tai viikonloppuna. Mun miehen työpaikalla onnistuisi tollainenkin vaihtoehto.

Yhteistyössä