[QUOTE="Marvin";24085039]Se on totta, että itsekkäitä ja ikäviä ihmisiä on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta suuriikäluokan myötä on ensimmäistä kertaa suuremmassa mittakaavassa tullut "tavaksi" jättää omat lapset ilman apua, vaikka heillä olisi kuinka suuri hätä tahansa. En usko, että omat isovanhempamme olisivat kieltäytyneet hoitamasta lapsenlapsiaan esimerkiksi synnytyksen ajan, mutta nykyään se ei enää olisi yhtään ihmeellistä, kuten tässä ketjussa on jo huomattu.
Sukupolvella, joka kykenee vaikuttamaan myös tulevien sukupolvien elämään, tulisi myös olla vastuu päätöksistään tuleville sukupolville. Etuisuuksien hankkiminen ihmisille on aina hyvä juttu, kunhan se vaan on niin kestävällä pohjalla, että myös tulevat sukupolvet voivat niistä nauttia sen sijaan, että joutuvat velkojen maksumiehiksi. Ei ole oikein, että suuret ikäpolvet hamuavat itselleen kohtuuttomat eläke-edut velkarahalla tai myymällä parhaimmillaan vuosisatoja kerättyä suvunomaisuutta kustantaakseen itselleen hulppean elämän ja samalla jättävät lapsensa ja lapsenlapsensa tyhjänpäälle maksamaan suurten ikäluokkien luomat velat.[/QUOTE]
Totta. Tämä asia korostuu juuri suurten ikäluokkien kohdalla. Mutta mä vähän luulen, että siinä "sydämellinen ihana mummo hoitaa ilomielin lapsenlapsia ja lapset lapsineen taas kultaista mummelia" -ajattelussa kaikki ei välttämättä ole ihan noin. Isovanhemmat ovat hoitaneet lapsenlapsiaan ja lapset lapsineen taas isovanhempia, koska ei ole ollut vaihtoehtoja. Yhteiselo eri sukupolvien välillä ei takuulla ole ollut niin auvoista ja ruusunpunaista kuin millaisena me mielellämme sen kuvittelemme. Miettikääpä itse, millaista olisi asua vaikkapa 50 vuotta yhteistaloudessa ihmisen kanssa, jonka kanssa kemiat ei kertakaikkiaan kohtaa ja jota parhaimmillaankin vain juuri ja juuri sietää? Vielä, jos se toinen osapuoli olisi häijy, mutta omistaisi katon pääsi päällä etkä poiskaan voi lähteä? Tai jos lähtisitkin, niin ainakaan lapsiasi et saisi mukaasi, mutta kantaaksesi suunnattoman häpeän?
Ehkäpä kaikilla näillä suurten ikäluokkien edustajilla ei olekaan mitään ruusuisi muistoja mummoistaan, jotka ovat kenties väkisin syöttäneet kaurapuuroa itkevälle lapsenlapselleen? Antaneet tukkapöllyä joskus täysin aiheettakin? Isä ehkä kuollut sodassa tai niin sodan vaurioittama, että ei ole jaksanut äitinsä tekemisiin puuttua, vaikka olisi tilanteen ehkä huomannutkin? Mummo, joka on vastoin tahtoaan saanut ristikseen miniänsä ja liudan lapsenlapsia, mutta jolle olisi häpeäksi heidät kadullekaan heittää?
Ehkäpä heillä on huonoja muistoja myös vieraista hoitajista? Heitä on kenties riepoteltu hoitajalta toiselle eikä kukaan hoitajista ole kenties heitä edes halunnut ottaa, mutta rahan takia on ollut pakko? Ehkä he ovat lapsia, jotka on suljettu hoitopäivän ajaksi yksin pieneen huoneeseen ja jotka eivät ole hoitopaikassakaan saaneet vatsaansa täyteen? Voisiko kunnallisen päivähoidon yksi perusidea olla juuri se, että toiminta on säädeltyä ja valvottua? Että lasten olisi parempi saada kunnallinen hoitopaikka kuin joutua ties kenen hoidettavaksi?
Meillä Suomessa on edelleenkin hyvin vähän niitä suurten ikäluokkien edustajia, jotka ovat perineet vuosisatoja kerättyä suvunomaisuutta. Vielä vähemmän niitä, jotka aikovat hummata koko omaisuuden eikä jättää lapsilleen ja lapsenlapsilleen yhtään mitään. Nk wanhaan rahaan liittyy kyllä hyvin merkittävä periaate siitä, että suvun omaisuutta pyritään kasvattamaan ja jättämään se aikanaan myös seuraavalle sukupolvelle. On toki sukuja, joissa joku suvun vesa on pelannut tai juonut koko omaisuuden, mutta niitä lienee kuitenkin aika vähän. Ainakin, jos vertaa elossa olevien suurten ikäluokkien edustajien lukumäärään.
Mä kyllä kritisoin hieman tuotakin, että suuret ikäluokat hamuaisivat itselleen kohtuuttomat eläke-edut. Valtaosa suuresta ikäluokasta on kuitenkin ihan perusduunaria, toimistorottaa, sairaanhoitajaa, kirjastonhoitajaa, valtion tai kuntien virkailijaa tms, joiden palkka ei ole koskaan ollut suuren suuri eikä siten myöskään tule olemaan heidän eläkkeensäkään. Niitä huippueläkkeensaajiakin toki tuossa ikäluokassa on ja heidän eläkkeitään voisi kyllä kohtuullistaa. Itse kuulun suurten ikäluokkien ja teidän välimaastoon eikä mulla ole mitään harhakuvitelmia siitä, että teillä nuoremmilla olisi mitään haluja - tai ehkei edes varaakaan - mulle työeläkettä maksella. Ja ymmärrän sen kyllä ihan hyvin enkä siksi edes laske sen varaan, että tulisin joskus jotain eläkettä saamaan.