"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jojo";24125607]Miksi miehen pitäisi tehdä "toinen työpäivä" kotona illalla kotiuduttuaan palkkatyöstä? Ei naiselta mene kodinhoitoon 8 tuntia vaikka siinä onkin lapset jaloissa. Yksi käy töissä, toinen hoitaa pääosin kodin, molemmat vuorottelevat illan lasten kanssa. Jos meillä on päivällä menoa, kämppä ei ole tiptop mutta ruoka on pöydässä, sekä lasten että miehen on nälkä. Illalla mies on lasten kanssa ja mä saan rauhassa tehdä hurauttaa kotihommat, ei se vie kauaa, kun toinen vahtii muksuja.

Kun nainenkin menee töihin, hänenkään ei pidä joutua tekemään kotona iltavuoroa siivouksen parissa yksin, silloin mies auttaa![/QUOTE]

Miksi mies ei auttaisi vaikka käy töissä päivällä?

[QUOTE="jojo";24125607]
Kun nainenkin menee töihin, hänenkään ei pidä joutua tekemään kotona iltavuoroa siivouksen parissa yksin, silloin mies auttaa![/QUOTE]

Ai miten niin AUTTAA. Eiköhän tasaisesti molempien pitäisi tehdä ilman mitään "auttamisia". Jos se ylipäätään niin tulee edes menemään. Tuttavapiirissä on tapauksia, joissa juurikin nainen on puurtanut kaikki kotityöt tuolla periaatteella, että kotona oleva hoitaa. No, kun on nainenkin palannut töihin, niin eipä se tahti ole miksikään muuttunut. Mies kun on tottunut liian hyvään eli siihen, että mitään ei kotona tarvitse tehdä, niin siitä oikeudesta ei ole luovutukaan.

[QUOTE="vieras";24124849]Väärin. Ap:n mies oli luvannut pestä VAIN omat urheiluvaatteensa. Kaikki muu kotityö jäi ap:lle. (tai taisi mies raivolla jotain tehdä jos ap ei esim. korjannut jotain palapelin paloja pois heti käskystä)[/QUOTE]

Voi kyynel.
Mä pesen mieheni urheilu sekä erittäin paskaiset ja haisevat työvaatteet mielelläni samalla,kun kaikki muutkin pyykit :D
On se kumma,ettei mihinkään olla tyytyväisiä.
Jos mua joku elättäisi,innolla siivoisin ja hoitaisin lapsia kotona enkä valittaisi siitä,että ne kotityöt on mun kontolla.
Kuten en valita nytkään,vaikka itsekkin teen töitä ja hoidan kodin ja lapset.
Ja jos joskus mies auttaa otan avun ilolla vastaan...
Mä en tajua miten joku joka on kotiäitinä..on kotona kaikki päivät lasten kanssa olettaa että se joka raataa päivät töissä tekisi vielä puolet kotitöistä.

Kyllä on ihanaa,kun koti on siisti,kun mies tulee kotiin ja voi viettää yhteistä aikaa ja vaikka vain olla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
Kysymys kuuluu pikemminkin, että kuinka te oikein niitä miehiä passaatte? Vaimo on miehelle vain äidin korvike. Aivan käsittämätöntä nykyaikana, jolloin mitään miesten töitä ei edes ole kaupungeissa tai ainakaan niitä ei tarvitse tehdä joka päivä.

Kiva yleistys jälleen, me emme asu kaupungissa ja aivan varmasti löytyy "miesten" töitä joka hetkelle jonka vain mies haluaa. Eri asia sitten on, lähteekö pilkkomaan puita työpäivän jälkeen vai viettääkö ennemmin aikaansa perheen kanssa ja leikkii ja pelaa lasten kanssa. Jos minä olisin ovella vastassa mopin kanssa, niin usko pois, mies mensi siltä seisomalta ovesta ulos ja puupinolle tai vaihtoehtoisesti ottaisi mopin ja ilmoittaisi minulle että puupino on tuolla puuliiverin takana, ollos hyvä vain. Pystyn kyllä tekemään "naistentyöt" sisällä vaikka onkin lapsia, ennemmin vietän illalla perheen yhteistä aikaa yhdessä kaikkien kanssa.

sentään. Mä saan yksin hoidettua kodin, lapset ja eläimet työpäivän päätteeksi, eikä mulla ole miestä apuna ollenkaan ja ihan joudun itse itseni elättämäänkin. Kyllä teillä on varmaan rankkaa =D Joo ja kyllä tänne voi yksi elättäjä muuttaa ihan vapaasti, lupaan silloinkin huolehtia näistä samoista asioista yksin...ai niin, paitsi eihän mun silloin tarvitsisi käydä edes töissä, kun olisi se elättäjä...

Olenkohan ihan väärässä, mutta mun mielestä ap ei vaatinut mieheltä, että olisi tehnyt kotitöitä urakalla, vaan yksinkertaisesti sitä että ukko sentään omat sotkunsa korjaisi?Ap sanoi, että koti kiiltää, kun mies tulee kotiin, eli peruskodinhoito on kotiäidin vastuulla. Vaikka koti olisi kuinka tiptop miehen tullessa kotiin, niin kyllä kaksi aikuista ja lapsi tavaroita siirtelee illan aikana. Siihen siivoamiseen saisi kyllä se työn raskaan raatajakin osallistua...

[QUOTE="Ihmettelijä";24127250]sentään. Mä saan yksin hoidettua kodin, lapset ja eläimet työpäivän päätteeksi, eikä mulla ole miestä apuna ollenkaan ja ihan joudun itse itseni elättämäänkin. Kyllä teillä on varmaan rankkaa =D Joo ja kyllä tänne voi yksi elättäjä muuttaa ihan vapaasti, lupaan silloinkin huolehtia näistä samoista asioista yksin...ai niin, paitsi eihän mun silloin tarvitsisi käydä edes töissä, kun olisi se elättäjä...[/QUOTE]

Niin, sulla ei ole sitä suurinta lasta siellä hoidettavana, joka samalla aikaa toimii laadunvalvojana. Voisi sullakin olla hieman eri ajatukset silloin...

[QUOTE="Minä";24127308]Niin, sulla ei ole sitä suurinta lasta siellä hoidettavana, joka samalla aikaa toimii laadunvalvojana. Voisi sullakin olla hieman eri ajatukset silloin...[/QUOTE]

kyllä mulla oli 20 vuotta, mutta ei se kyllä koskaan mistään nipottanut. Ihan sain äitiyslomilla usean lapsen kanssa kodin hoidettua eikä miehen tarvinnut edes mua elättää. Toki omat tiskinsä osas pois laittaa ja pyykkinsä viedä pesukoneeseen ja olla jonkin verran lasten kanssa, mutta mulla oli kyllä koko päivä aikaa hoitaa ne kotityöt eikä tehnyt tiukkaakaan.

[QUOTE="Minä";24127296]Olenkohan ihan väärässä, mutta mun mielestä ap ei vaatinut mieheltä, että olisi tehnyt kotitöitä urakalla, vaan yksinkertaisesti sitä että ukko sentään omat sotkunsa korjaisi?Ap sanoi, että koti kiiltää, kun mies tulee kotiin, eli peruskodinhoito on kotiäidin vastuulla. Vaikka koti olisi kuinka tiptop miehen tullessa kotiin, niin kyllä kaksi aikuista ja lapsi tavaroita siirtelee illan aikana. Siihen siivoamiseen saisi kyllä se työn raskaan raatajakin osallistua...[/QUOTE]

Juuri näin! Nyt tosiaan on kyse siitä, että mies ei suostu tekemään MITÄÄN muuta kuin hikiset treenivaatteensa pesemään *aaltoja*. Kai nyt aikuinen mies sentään saa omat lika-astiansa ja iltapalansa tehdä vai pitääkö nekin vaimon passata?

Ja nyt tulee lauma akkoja huutamaan että "juu juu, miehellä on niin raskasta ettei sitä voi vaatia tekemään omaa voileipäänsä ite. Mitäpä muuta sillä kotona olijalla on kun aikaa tehdä miehellensä voileipiä". Voi ristus tätä ketjua.

eikö teistä kukaan tee ilosta näitä asioita? itsellä ei enään tätä kotiäiti-vaihetta ole, mutta silloin kun oli niin minä hoidin pyykit,tiskit ja ruokapuolen, lastenhoito sitten toteutettiin illalla yhteisesti, jokainen korjaa toki astiansa pois pöydästä ja huolehtii pyykit koppaan yms. ylläpitosiivoilua. nyt kun työelämässä minäkin olen, niin kokkausvastuu on minulla, mies ei yksinkertaisesti osaa eikä halua tehdä ruokaa, enkä ole häntä siihen pakottanutkaan, pyykkikoneenkin minä laitan aina päälle, ja siirrän kuivuriin vaatteet, yhdessä sitten viikataan,silitetään ja viedään kaappiin, imuroinnit ja luutuamiset hoitaa se joka kerkiää.

usein muuten tehdessäni iltapalaa lapsille, laitan myös miehelle ja minulle leivät yms. valmiiksi pöytään, en siksi, että mies niin vaatisi, vaan siksi että samallahan ne siinä kaikki menee.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24127128:
Voi kyynel.
Mä pesen mieheni urheilu sekä erittäin paskaiset ja haisevat työvaatteet mielelläni samalla,kun kaikki muutkin pyykit :D
On se kumma,ettei mihinkään olla tyytyväisiä.
Jos mua joku elättäisi,innolla siivoisin ja hoitaisin lapsia kotona enkä valittaisi siitä,että ne kotityöt on mun kontolla.
Kuten en valita nytkään,vaikka itsekkin teen töitä ja hoidan kodin ja lapset.
Ja jos joskus mies auttaa otan avun ilolla vastaan...
Mä en tajua miten joku joka on kotiäitinä..on kotona kaikki päivät lasten kanssa olettaa että se joka raataa päivät töissä tekisi vielä puolet kotitöistä.

Kyllä on ihanaa,kun koti on siisti,kun mies tulee kotiin ja voi viettää yhteistä aikaa ja vaikka vain olla.

Vai puolet? Jospa nyt viimein yrittäisit lukea tämän ketjun? hohhoijjaa.

Ja vaikka sä ilmeisesti hoidat kaiken teidän huushollissa ja sun äijjäs istuu perse ruvella niin ei tarkoita että kaikkien muiden sitä tulisi kestää, kaikki kun ei ole noin tossukoita kuin sinä.

[QUOTE="Ihmettelijä";24127250]sentään. Mä saan yksin hoidettua kodin, lapset ja eläimet työpäivän päätteeksi, eikä mulla ole miestä apuna ollenkaan ja ihan joudun itse itseni elättämäänkin. Kyllä teillä on varmaan rankkaa =D Joo ja kyllä tänne voi yksi elättäjä muuttaa ihan vapaasti, lupaan silloinkin huolehtia näistä samoista asioista yksin...ai niin, paitsi eihän mun silloin tarvitsisi käydä edes töissä, kun olisi se elättäjä...[/QUOTE]

Mä en ainakaan tarkoittanut tätä ollenkaan. Kyse ei ole pystymisestä tai jaksamisesta, vaan meidän perheen arjesta. Tässä arjessa iltaisin molemmat yhdessä tekee kotityöt ja hoitaa lapset. Tämä ei ole mikään kilpailu tai nalkuttamisen aihe. Ja näin on siis jokaikisessä lapsiperheessä jonka tiedän. Siksi tämä keskustelu on tosi erikoinen. En olisi ikinä uskonut että näin monessa perheessä kotityöt jää silloinkin vain toisen vastuulle, kun molemmat on fyysisesti läsnä.

Mitähän sinäkin pikkupissis tiedät elämästä yhtään mitään. Veikkaan, että parinkymmenen vuoden päästä on toivon mukaan sinullakin jo hitusen järkeä päässä ja toinen ääni kellossa.

Aika pahaa yleistystä ja pieleen menee suurin osa tekstistäsi. Väsymys ja haluttomuus on ihan pätevä syy kieltäytyä seksistä. Eikä sitä suinkaan tee vain naiset.

No jos kolmekymppistä akkaa voit sanoa pikkupissikseksi niin anna palaa vaan ;)

Jos sinulta olisi yhtään löytynyt lukutaitoa olisit huomannut minun kirjoittaneen siitä, että toki on myös poikkeuksia! Osuiko tämä nyt sinulla niin arkaan paikkaan, kun piti silmille hyppiä? :D

Meillä mies tekee oman osansa, jos jotain tehtävää on. Minusta on vain omistuista, kuinka nainen ei nykyään pysty mihinkään yksin vaan kaikkeen tarvitaan se mies. Vaaditaan tasa-arvoa mutta silti itse halutaan olla vuosikaudet kotona lasten kanssa, niin että joku muu kantaa leipää pöytään.

Ja mitäs mun järjestä puuttuu, kun osaan pitää kodistani huolta ilman miehen apua. En passaa tai palvele vaan teen kotityöt mielelläni! Olenko jotenkin vähä-älyinen kun en vaadi toiselta kotitöihin osallistumista, kun pystyn ne itsekin tekemään? Kävikö sinulla kertaakaan mielessä, että vielä on naisia ketkä osaavat arvostaa molempien työpanosta, ketkä eivät vauhkoa miehen jokaisesta menemisestä tai tee itsestään miehensä huoltajaa, jolta tulee anoa kaikkeen lupa?

Ei se vaadi tohtorin tutkintoa, että pärjää arkisista tehtävistä yksin tai lasten kanssa. Kun mies tulee kotiin ja kaikki on hoidettu, niin arvaa kenellä on aikaa olla perheen kesken, olla vain yhdessä ;)

Juuri näin! Nyt tosiaan on kyse siitä, että mies ei suostu tekemään MITÄÄN muuta kuin hikiset treenivaatteensa pesemään *aaltoja*. Kai nyt aikuinen mies sentään saa omat lika-astiansa ja iltapalansa tehdä vai pitääkö nekin vaimon passata?

Ja nyt tulee lauma akkoja huutamaan että "juu juu, miehellä on niin raskasta ettei sitä voi vaatia tekemään omaa voileipäänsä ite. Mitäpä muuta sillä kotona olijalla on kun aikaa tehdä miehellensä voileipiä". Voi ristus tätä ketjua.

Miten niin mitään muuta? AP:han nimenomaan mainitsi saavansa usein omaa aikaa, kun mies on lapsen kanssa. Minkä vuoksi se miehen oleminen lapsen kanssa onkin nyt niin arvotonta? Kun äiti on lapsen kanssa niin se on 24/7 työtä ja kun mies on lapsen kanssa antaakseen äidille omaa aikaa, se katsotaan olevan täysin mitäänsanomaton tehtävä...

[QUOTE="vieras";24125069]Eikö sen lapsen kehityksen kannalta olisi hyvä, jos lapsi saisi leikkiä tai olla myös hetken aikaa omissa oloissaan, jolloin vanhempi saisi tehdä omia askareitaan?[/QUOTE]

Varmasti, mutta monilla pienillä on takertumisvaihe menossa. Eikä pieniä voi edes jättää ilman valvontaa hetkeksikään. Isompien kanssa irtautuminen onnistuu paremmin.

Eihän pph:t ja tarhantäditkään pese pyykkiä, käy ruoka-ostoksilla, puunaa vessoja, imuroi, luuttua lattioita, hoida puutarhaa, tai tee muita vastaavia kotitöitä, kun hoitavat lapsia. He ovat todennäköisesti myös saaneet nukkua täydet yöunet. Silti he tekevät täyden työpäivän.

Sama tilanne se on kotona lapsia hoitavalla äideillä. He tekevät täyden työpäivän sinä aikana, kun mies on poissa ja silti jää vielä paljon kotitöitä yhteisesti jaettavaksi.

Minun mieheni on yrittäjä,on viikoittain reissussa yötä ja usein työpäivät venyy iltamyöhään asti. Meillä on aina ollut itsestäänselvyys että se joka on kotona enemmän,myös tekee niitä kotitöitä kun toinen kerta on pitkää päivää töissä.
Tosin olen itsekin työelämässä joten sitä miehen ei tarvitse sanoa että olen elätettävänä mutta esim. kun nyt olen ollut lapsemme kanssa koko kesän lomalla (syksyllä palaan töihin) niin tottakai teen tässä kotona hommia,enkä kyllä ota siitä juurikaan sterssiä..

Yrittäkkää nyt ymmärtää sitä lukemaanne, jos edes yhtään luitte aapeen tekstejä!!! Kyse on siis kotitöiden osalta ollut ns. YLLÄPITOsiivouksesta, eli juuri siitä omien tavaroiden paikoilleen laittamisesta tai lapsen lelun keräämisestä ohi kävellessä, yms. Juuri niistä asioista, joita joku röppö, kurmeli, jne. ovat tässä ketjussa kertoneet omien miestensä tekevän. Eli pitäkää suunne kiinni ja näppiksenne kurissa, kun teillä homma toimii juuri niinkuin aapeekin ilmeisesti toivoisi omassa kodissaan toimivan...

Olet.

Aika moni nainen haluaa elämältään nykyään muutakin kuin olla pelkkä kodinkone.

Eiköhän niitä koneita ole joka lähtöön, ei siihen munia tarvita että osaa napista painaa. Jos ei sen vertaa ämmä viitti että ylläpitosiivouksen tekee imurilla päivittäin, kun on kotona lasten kanssa, voi hankkia vaikka ropotti-imurin, ei tarvi tapella kun mies tulee töistä. Astiat hoituu nappia painamalla, vaatteet hoituu nappia painamalla, ruoka hoituu nappia painamalla, ei tarvi ensin ottaa kanaa kiinni ja kyniä sitä, kyllä on avutonta sakkia kun noihinkin tarvii miehen tekemään, kun lastenhoidolta ei ehditä!!!!

[QUOTE="vieras";24130774]Eiköhän niitä koneita ole joka lähtöön, ei siihen munia tarvita että osaa napista painaa. Jos ei sen vertaa ämmä viitti että ylläpitosiivouksen tekee imurilla päivittäin, kun on kotona lasten kanssa, voi hankkia vaikka ropotti-imurin, ei tarvi tapella kun mies tulee töistä. Astiat hoituu nappia painamalla, vaatteet hoituu nappia painamalla, ruoka hoituu nappia painamalla, ei tarvi ensin ottaa kanaa kiinni ja kyniä sitä, kyllä on avutonta sakkia kun noihinkin tarvii miehen tekemään, kun lastenhoidolta ei ehditä!!!![/QUOTE]

Juu ja sit illalla mies hoitaa lasta,että äiti saa omaa aikaa...

Nii, ja sit alkaa se naputus: "Täällä on ihan hirveen sotkusta! Mulla ei oo yhtään puhtaita kalsareita! Oot antanu astioiden kerääntyä...Voisit säkin jotain joskus tehdä, kun oot vaan kotona!"

Tässäpä ap miehen tuumailuja. Eli ap ei saa edes astioita puhtaaksi ja pyykkikonetta päälle, ja kai sillä miehellä nyt muutamat kalsarit edes on, että ei ihan joka päivä tarvi pyykätä pakosta.

Mies saa kerryttää eläkettään ja omaa omaisuuttaan käymällä töissä. Lisäksi hän saa siellä omaa aikaa perheeltä. Äiti hoitaa lapsia eikä kerrytä eläkettään. Näin ollen ne kotityöt kuuluu kyllä miehelle ja iltaisin pitää äidin saada vuorostaan omaa aikaa.

Yhteistyössä