Kaveri vei 3 -vuotiaan hoitoon ja on itse kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="noh";24311920]Ap:n viestistä ymmärsin, että kaveri on menossa piakkoin kuitenkin töihin, joten minusta on ihan se ja sama jos kolmevuotias aloittaa päivähoitonsa viikkoa - paria aiemmin kuin muutoin. Pienempihän on kuitenkin kotona eikä tarhassa "vieraiden" hoitajien kanssa.[/QUOTE]

Ei ole töihin menossa. Eikä ole väsynyt. Eikä tosiaankaan asu korvessa, joten kavereita riittäisi lapsella. Ja siellä päiväkodissa on kuulema poikkeustilanne päällä, mutta se ei yhtään mietitytä tuttavaäitiäni.

Ja mielestäni tämän vuoksi päivähoidon pitäisi maksaa paljon enemmän, eipä vietäisi 'turhaan', koska äiti tarttee lomaa lapsistaan.

Yksi lapsi 500€ ja seuraavat aina 350€.

itsekin varmasti veisin ainakin osaksi päivää,edes pari kertaa viikossa ton ikäisen hoitoon.jos olis vauva jota hoitaa myös.siellä sais kuitenki muiden lasten kanssa olla ja touhuta.en sen takia että veisin jaloista pois tietenkää vaan ihan jo aktiviteettien vuoksi.muutenkin oon kyllä siitä ihmeissäni jos nykyään vielä pidetään lasta kovin isoksi asti vaan kotona.mun mielestä kerran viikossa kerhoilu on jo kolme veelle aika vähän,meilläpäin ei leikkikentilläkään joka päivä näe muita lapsia,niin musta on jo helpottavaa lapseni kannalta laittaa se 3vuotiaana päiväkotiin.mmulla on huon omatunto etten oo pystyny tartjoomaan sille niin paljoo muiden lasten seuraa kun mitä päiväkodissa jo tuon ikäiset saa.(2,5v)raskasta se tulee olemaan aluksi kun se on vauvasta asti ollu aina tossa.mutta päiväkoti on hyvä alku sosiaalisessa elämässä.eskariin ja kouluunkin sitte helpompi mennä.ite olin 6v asti kotihoidossa ja mulla oli tosi hankalaa kun olin niin ujo ja epäsosiaalinen.niin eihän tää nyt tähän liittyny muttamutta.

[QUOTE="vieras";24311821]Ihme lynkkaus meininkiä täälä taas, nimittäin vastaajien puolesta.

Itse en ihan heti kanssa hyvällä katso jos äiti on vauvan kanssa kotona ja isommat lykätään jaloista pois. Osa-aika hoito, no sen ymmärrän just ton ikäselle, mutten pienemmille enkä koko päivästä. Useimmille kun riittäs ihan se pelkkä kerho tms.
Hullua, että enää ei ole tapana itse hoitaa lapsia vaan mennään tässäkin kohtaa sieltä mistä aita on matalin ja uskotellaan sen olevan parasta lapselle.. Laiskojahan nyky äidit ei ole.. Juu ei..[/QUOTE]

Niin samaa mieltä, kerho riittänyt isommille, vaikken niin uskovainen olekaan, mutteivät mitään pahaa sieltä ole saaneet.
Kerkeäpäähän tutustua sisarukseen eikä mustasukkaisuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä niin;24312680:
Tää on niin tätä, omaa hyvää ja kumpikin kotona. Käsittämätöntä, muutta eipä tuollainen läski jaksakaan sitä isompaa liikuttaa ja työssäkäyviltä menee lähipaikat.

Hah. Tiesin, et joku tarttuu tähän ;) En kuitenkaan tyydytä sun uteliaisuuttasi ja kerro mistä on kyse. Saatpahan tyydytystä edes jostain kun veikkailet ties mitä kauheksia pienessä päässäsi :)

Hah. Tiesin, et joku tarttuu tähän ;) En kuitenkaan tyydytä sun uteliaisuuttasi ja kerro mistä on kyse. Saatpahan tyydytystä edes jostain kun veikkailet ties mitä kauheksia pienessä päässäsi :)

Tuohan se totuus on, älä yritä syykseni vierittää. Ehkä sulla kuten useilla jokin diagboosi lapsella ja sen vuoksi hoitoon? Näitähän on ja virikehoitoa aamupäiväisin.
Normaali lapsi äiti pärjää kyllä kotoana ja isommasta apua ja sisaruussuhde kehittyy.

Jes :D

Meilläkin 5 v oli tänään hoidossa 7-17, vaikka isä vaan makasi kotona. Kauheeta. Sen saa kuulostamaan kauhealta jos haluaa, ja vähemmän kauhealta jos kertoo isän nukkuneen yövuoron jälkeen, ennen seuraavan työvuoron alkamista.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Päiväkodin tätinä voin sanoa, että kyllä minä hieman ihmettelen joidenkin vanhempien tarvetta saada lomaa lapsistaan. Mutta tuomitse en, sillä jokainen tekee omat valintansa eivätkä niiden syyt kuulu minulle enkä niitä myöskään kaikkia aina voi tietää.

3-vuotias voi kaivata kavereitaan kyllä jo, mutta kyllä 3-vuotiaalle (ja vanhemmallekin) se päiväkotivuosi/syyskausikin on jo pitkä ja raskas. Jos ei ole työskennellyt päiväkodissa, ei voi kuvitella sitä viriketulvaa, ihmisten määrää ja melua (myös pienissä päiväkodeissa) mitä niissä on. Omalle lapselleni pyrin tekemään mahdollisimman lyhyet kaudet päiväkodissa. En myöskään veisi 3 -vuotiasta hoitoon, jos olisin itse pienen kanssa kotona (tosin voi olla tapauskohtaista). Pieni tylsistyminen tekee hyvää ja kyllä paras paikka niin pienelle on kotona, jos kotiolot ovat kunnossa. Mutta tämä on silti vain minun mielipiteeni.

Meillä päiväkoti aukesi tänään ja 6v meni sinne heti ekana päivänä (tosin "vasta" yhdeksäksi ja tuttuja hoitajia oli paikalla), 5v sai pitää vapaapäivän kun oli hänen kanssaan asioita kaupungilla. Itse siis jatkan mammalomiani kuopuksen kanssa ja mies meni yöksi töihin.

Jos tuolla ei olisi ollut omia hoitajia paikalla ja miehellä olisi lomat jatkuneet tai meillä olisi muuten ollut kotona jotain apua niin olisin voinut pitää noita kotona vielä 1-2 viikkoa. Mutta tässä tilanteessa mielummin saa tuo 4 viikon kesäloma riittää ja itse pääsen vähän latailemaan akkuja mukavan mutta työntäyteisen loman jälkeen. Esikoinen saa viellä viettää nuo viimeiset kaksi viikkoa oman hoitajansa kanssa ennen kouluun siirtymistä ja keskimmäinen taas muuten totutella arkirytmiin ja saadaan kuntoutuspuolikin käyntiin (molemmat lapset erityislapsia ja kesä ollaan elelty näin elopellossa...:whistle:) .

Päiväkodin täti toteaa vielä että 3-vuotiaan ja 5-vuotiaan ero hoidossa olemisen suhteen on valtava. 5-vuotiaan on minun mielestäni jo hyvä ollakin ainakin osapäiväisesti hoidossa, vaikka äiti olisi kotona. Nykyinen koulumaailman on sen verran haastavaa, että sitten ehtii vuoden ennen esiopetuksen alkamista totutella isoon ryhmään ym. Kahden vuoden ero tuossa iässä on suuri.

Tämä lisäys, kun muutamat täällä kirjoittivat että "meidänkin 5 vee hoidossa vaikka oon kotona.."

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä niin;24312734:
Tuohan se totuus on, älä yritä syykseni vierittää. Ehkä sulla kuten useilla jokin diagboosi lapsella ja sen vuoksi hoitoon? Näitähän on ja virikehoitoa aamupäiväisin.
Normaali lapsi äiti pärjää kyllä kotoana ja isommasta apua ja sisaruussuhde kehittyy.

Mikä on totuus? Mistähän mahdat puhua :)

Usko pois, sisarussuhde voi kehittyä vaikka isompi lapsi tarhassa aikaa viettäisikin.

mun tytön päikyssä on alle 2vuotias poika, joka on siellä ja kotona äiti on vauvan kanssa. en millään ymmärrä tuota järjestelyä. eikä äiti ainakaan masentuneelta vaikuta.
olen kyllä itse sitä mieltä, että jos kotona on niin lapsi/lapsetkin on.

No, mä en tajua.
Meillä oli todella suuria vaikeuksia saada 3v hoitoon kun mä menin töihin kun päivähoidot ja perhepäivähoitajat oli kaikki täys.
Samasta oli puhe phh kanssa jolle poika saatiin.
Jotkut ihan tosi tarvitsee sitä hoitopaikkaa kun on paluu sinne työelämään/opiskelemaan.
Me saatiin poika sitten n. 10km päähän tilapäisesti, mihin nyt tosin jäi pysyvästi koska ehti sinne kiintyä.
Sitä ennen sahailtiin kummien ja mummien välillä alku.

En ymmärrä minäkään, en millään, että 2-3-vuotias pitää työntää päiväkotiin vaikka vanhempi/vanhemmat kotona. Kuntoutukselliset ja sosiaaliset syyt on asia erikseen, mutta virikehoito ei mene mun ymmärrykseen. Ei tullut itselleni mieleenikään laittaa reilu 2-vuotiasta esikoista päiväkotiin kun kuopus syntyi. Outo lienen kun tätäkin ketjua lukee.

No, mä en tajua.
Meillä oli todella suuria vaikeuksia saada 3v hoitoon kun mä menin töihin kun päivähoidot ja perhepäivähoitajat oli kaikki täys.
Samasta oli puhe phh kanssa jolle poika saatiin.
Jotkut ihan tosi tarvitsee sitä hoitopaikkaa kun on paluu sinne työelämään/opiskelemaan.
Me saatiin poika sitten n. 10km päähän tilapäisesti, mihin nyt tosin jäi pysyvästi koska ehti sinne kiintyä.
Sitä ennen sahailtiin kummien ja mummien välillä alku.

Sama tällä alueella. Kaikki päiväkodit ja pph:t täynnä, monta kuukautta odotettiin paikkaa.

Uskon, että todella pieni määrä lapsista on niitä joiden vanhemmat pistävät lapsensa "muuten vain" tarhaan, yleensä on jokin syy, joskin syy voi olla myös sellainen mitä ulkopuoliset eivät ymmärrä tai hyväksy.

Sama tällä alueella. Kaikki päiväkodit ja pph:t täynnä, monta kuukautta odotettiin paikkaa.

Uskon, että todella pieni määrä lapsista on niitä joiden vanhemmat pistävät lapsensa "muuten vain" tarhaan, yleensä on jokin syy, joskin syy voi olla myös sellainen mitä ulkopuoliset eivät ymmärrä tai hyväksy.

Mä tiedän täältä valitettavan monta ottaen huomioon etten tunne täältä kovin montaa lapsellista perhettä, siihen nähden en uskalla tai ees halua veikkailla mikä on totuus tossakin asiassa.

Muita viestejä sen kummemmin lukematta...

Mä vien 2-vuotiaan päiväkotiin, kun mies aloittaa työt syksyllä ja jään yksin kaksosvauvojen kanssa. Aika surkea äiti taidan olla, mutta kun tämä arki ei tahdo kahdenkaan aikuisen voimin pyöriä. Tietysti voisin pitää esikoisen kotona, mutta paljon mitään en ehtisi hänen kanssaan tehdä ja vauvatkin joutuisi odottamaan pitkiä aikoja, että itkuun vastataan. Se varmaan olis sitten hyvä vai? Ja kyllä mä arvostan myös omaa mielenterveyttäni (synnytyksenjälk. masennus esikoisen syntymän jälkeen) ja haluan pitää huolta omasta jaksamisesta.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Alkuperäinen kirjoittaja surkee äiti;24313301:
Muita viestejä sen kummemmin lukematta...

Mä vien 2-vuotiaan päiväkotiin, kun mies aloittaa työt syksyllä ja jään yksin kaksosvauvojen kanssa. Aika surkea äiti taidan olla, mutta kun tämä arki ei tahdo kahdenkaan aikuisen voimin pyöriä. Tietysti voisin pitää esikoisen kotona, mutta paljon mitään en ehtisi hänen kanssaan tehdä ja vauvatkin joutuisi odottamaan pitkiä aikoja, että itkuun vastataan. Se varmaan olis sitten hyvä vai? Ja kyllä mä arvostan myös omaa mielenterveyttäni (synnytyksenjälk. masennus esikoisen syntymän jälkeen) ja haluan pitää huolta omasta jaksamisesta.

Muistaakseni kirjoitin, että on myös poikkeuksia. Minä puhuin "virikehoidosta", jossa ainut syy hoitoon viemiselle on a. antaa virikkeitä lapselle b. vanhempi haluaa keskittyä vauvaan tms. Sinulla varmasti on tilanteessa ihan hyvät syyt viedä 2-vuotias päiväkotiin (=kaksosvauvasi ja tuo aiempi synnytyksen jälk. masennus).

Yhteistyössä