Onko normaalia käytöstä vastasyntyneeltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti

Vieras
Siis tää on mun toinen lapsi, joten mun pitäis tietää.... mutta kun ensimmäinen oli koliikkilapsi, niin en oikein osaa verrata näitä kahta.

Meillä on siis 5 päivän ikäinen poika. Päästiin kotiin eilen. Poika vaan syö ja nukkuu. Hänet pitää herättää syömään 3 h välein, kertaakaan ei ole kotiintulon jälkeen oma-aloitteisesti herännyt syömään tai itkemään. Syö kerrallaan pullosta 40-60 ml (korviketta/pumpattua maitoa). Sen jälkeen yleensä kakkaa ja jatkaa unia.

Eli siis, onko normaalia että
a) vauva ei oma-aloitteisesti itse herää ollenkaan syömään
b) lapsi kakkaa lähes joka syönnin jälkeen (n. 5-7 kertaa päivässä)
c) vauva ei ole hereillä muuta kuin syöttöjen alan

Vauvalla oli verensokerit alhaalla sairaalassa, joten siksi olen ajatellut että olisi hyvä herätellä syömään tämä eka viikko tuon mainitsemani 3 h välein. Vai mitä mieltä?

Meillä tytöllä oli kans sokerit alhaalla ja oltiin osastolle 4 päivää sen takia. Koskaan ei kuitenkaan sanottu, että pitäisi 3h välein syöttää.
Kuitenkin kun olette kotiutuneet, niin on varmaan sokerit pysyny hyvissä arvoissa 24h ajan?

Kyllä se lapsi herää kun nälkä tulee. Ja meillä turahti myös vaippaa aina joka syönnin jälkeen, ellei jopa kesken syöntiä.

A ei normaalia
B normaalia
C normaalia ehkä vielä 5 pvän ikäisellä, mutta muuttunee lähipäivinä
No ei kai se vauva kerkiä oma-aloitteisesti heräämään syömään jos hänet herätetään 3 tunnin välein syömään 40-60ml maitoa. Minä en ainakaan vielä huolestuisi. Saattaisin kokeilla että missä vaiheessa vauva herää itsekseen jos häntä ei herätä :)

etkö oo ollenkaan kokeillu et kuinka kauan menee ennenkuin vauva itse alkaa itkemään maitoa? ei se nyt varmaan ihan 3 tunnin välein oo pakko vaikka niin saattavat synnäriltäkin neuvoa, meillä neuvottiin kans herättämään 3 h välein, mut yöllä saattoi nukkua 6 h putkeen ni annoin nukkua, painokin oli noussut tosi hyvin ni ei terkkakaan sit mutissu mitään vaikka kauhistelikin asiaa.

Kakkaaminen kuulostaa normaalilta ja tuon ikäiset kyllä melkeinpä nukkuvat syömisen lisäksi.

Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";24369440]Ei kai ne olis päästänyt sairaalasta pois, jos verensokerit eivät olisi korjaantuneet jo sairaalassa? Saitko ohjeen, että PITÄÄ herättää noin usein?[/QUOTE]

Kyllä ne korjaantui, mutta oli puhetta että pitäis syöttää 2,5-3 h välein. Oletin että näin pitää jatkaa kotonakin. Mutta pitää kai koittaa että koska hän herää ilman herättelyjä.

Vastasyntyneet voivat kakkia jopa 10 kertaa päivässä, se on ihan normaalia.

Jos verensokerit huolestuttavat, niin siitä soita synnärille äläkä kysy täällä. Tuskin tarvitsee huolehtia jos ei asiasta mitään ole sanottu, mutta siihen kannattaa kysyä neuvoa niiltä ammattilaisilta, jotka ovat lapsesi nähneet.

meillä nukkui alussa parhaimmillaan 4-5 tunnin unia.. En minä sitä herätellyt ollenkaan. Sinä annat kunnon annoksia, joten ei ole ihmekkään jos nukkuu noin makeasti :) Vaippoja sai vaihtaa jatkuvasti, sillä kakkaa tuli koko ajan (3 vkon iässä tämä loppui kerta heitolla ja sen jälkeen tullut 2-3 päivän välein). Meillä oli hereillä vain syöttöjen ajan silloin alussa ja vähitellen alkoi seurustelemaan pidempiä aikoja.

Meillä ollut huonoja nukkumaan, joten en herättäisi. Varsinkin, kun vauvat tarvitsevat unta ja unen häirintä ei ole hyväksi. Jos ei söisi 7-8 h niin ehkä olisin huolissani.

Meillä piti kanssa herätellä vauvaa (oikeastaan molempia) alkuun. Syntymäpainot alle 3kg, ja sairaalasta lähtiessä vielä vähemmän. Kuopusta piti herätellä varmaan 1,5kk, sit oli tullut tarpeeksi painoa ja annettiin nukkua. Tosin itse heräili sit 3-4h välein =)

Ei musta ole mitenkään epänormaalia että syö ja nukkuu vaan!

Mun korvaan kuulostaa paljolta toi maitomäärä, en tiedä onko oikeesti. Eli ehkä syö niin hyvin, ettei ole tarvetta vielä kolmen tunnin päästä herätä syömään.
b on normaalia
c on vielä normaalia.

Meidän sokerivauvaa syötettiin sairaalassa neljän tunnin välein eikä kotiin päästetty ennenkuin katsottiin, että sokerit pysyy normaaleina normaalisyötöillä.

Kokeile antaa itse herätä, tuo kolme tuntia on aika lyhyt väli, odota vaikka 4-5 h edellisestä syötöstä. On aivan normaalia, että vastasyntynyt vain syö, nukkuu ja kakkaa. Monilla on suora putki, kun toisesta päästä laitetaan tavaraa sisään, niin toisesta päästä tulee sitten samantien ulos.

kyl meillä on vauvat olleet pieniä hetkiä virkeänä ja hereillä aivan vastasyntyneestä asti. toka oli semmoinen että piti herätellä syömään, mutta hänkin jossain vaiheessa vuorokautta kyllä hetkiä valvoi. kun tuo sokeritausta on tiedossa niin menisin soittaisin kyllä huomenissa neuvolaan että tarkistaisivat painon ja sokerin. ehkä ylireagoin.

a) Mistä tiedät, jos et ole antanut herätä ajallaan, vaan olet herättänyt syömään? Eiköhän tuo herää kun tarpeeksi nälkä on. (Toisaalta, ei kai tuossa herättämisessä mitään pahaakaan ole.)
b) On normaalia.
c) On normaalia.

Kyllä nuo mun mielestä kuulostaa aika normaalilta.. Tosin, meillä vauva oli syntyessään 2,6kg ja verensokereitten kanssa oli häikkää, joten meille annettiin kyllä ihan ohje että pitää herätellä kotonakin 3-4 tunnin välein syöttämään jossei itse herää... Olishan tuo yölläkin nukkunu pidempiä pätkiä, mutta jonkun aikaa kuitenkin herättelin :)
Ei mun mielestä ton ikäsen tarvikkaan tehdä juuri muuta kun syödä, nukkua ja paskoa.. :) Tietysti jos on selkeesti väsyneempi kun aikasemmin niin tarkkailisin?
Meinaan vaan, että me jouduttiin viemään vauva viikon ikäsenä sairaalaan, kun oli niin väsähtänyt... Mikä oli toki vaikea tajutakkaan, kun muutenkin vaan köllötteli ja nukku ja söi ja mitä nyt vauvat yleensä!!
b-streptokokki löyty meidän vauvalta ja viikko oltiin tipassa..

mun mielestä kannattaa soittaa synnytyslaitokselle ihan sen takia, että mulla oli kanssa unelias poika jota myöskin herättelin syömään eikä herännyt itsekseen soitin ja vein näytille niin sillä oli se en nyt muista nimee , mutta keltasuus nousussa ja joutu sinivalo hoitoon jos oisin vain ajatellut että antaa nukkua enkä soittanu , niin en tiiä mitä ois käyny

Meidän esikoinen vetäs ekana yönä kotona 7 h yöunet. Öisin ei tarvinnut syöttää paitsi sairaalassa, jossa piti herättää 3 h välein. Päikkäritkin nukkui 4-5 h heräämättä. Söi kyllä aina todella paljon kerrallaan. Kuopusta piti kerran yössä syöttää mutta hänkin nukkui 4-6 h heräämättä.

Yhteistyössä