huomenna tulee taas perhetyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jahas";24435782]taas joku joka ei osaa arvostaa auttavaa ihmistä. Sitten jos ei saisi apua niin itkis täällä, että kukaan ei auta... Varmasti joku yh taas tuo ap.[/QUOTE]

Auttavaa ihmistä. Kumpi sana noista sopii perhetyöntekijään? Minun mielestäni ei kumpikaan.

Voithan sä pyytää, että tekiskö se kans jotain. Ei siis mitään ''pese ikkunat'' vaan että ''voisitko mennä lasten kanssa järjestelemään heidän huoneensa sillä aikaa kun siivoan keittiön?''

Tai ainakin mä olen aina kuvitellut, että perhetyöntekijä nimenomaan tulee auttamaan arjessa lasten kanssa. Ei siitä kauheasti apua ole, jos toinen istuu kaksi tuntia sohvalla. Puuhailisi edes lasten kanssa, että saisit keskittyä vaikka ruoanlaittoon tai siivoamiseen.

[QUOTE="hah";24435847]Moni luulee. Luulit väärin. Tuo on varmaan Suomen helpoin työ. Ei tartte kun istua ja kirjottaa raportteja eikä ole väliä mitä sontaa kirjottaa. Sopis hyvin tyhmille, laiskoille ja juoruämmille.[/QUOTE]

Yllätys, että ne joille homma sopii on siihen ajautunut

Meillä on kyllä ollut ihan eri hommat perhetyöntekijöillä, ovat tulleet auttamaan, eli viemään lapset vaikkapa ulos tai auttaneet mua paperihommissa... Mutta he taas eivät olekaan olleet mitenkään liitoksissa tuohon ls-puoleen.

Meillä on vuosien saatossa käynyt useita eri perhetyöntekijöitä ja vain yksi on istua läsöttänyt ja lukenut sohvapöydällä olleita naistenlehtiä. Muut ovat osallistuneet siivoukseen, ruuanlaittoon ja lapsen ulkoiluttamiseen. Nukkuakin olen saanut työntekijän ollessa paikalla jos olen halunnut.
Ei niiden kuuluisi vain istua, tee valitus!

Pe*setyöntekijän fiksu kommentointi raportissaan. (Myöhemmin kielsi kirjoittaneensa, haamukohan sen sitten kirjoitti?!)
"5-vuotias lapsi kertoi katsovansa isän kanssa seksitv:tä. Ihmettelin asiaa ja kysyin. Poika totesi että tietää aikuisena saavansa katsoa seksitv:tä. Ihmettelin mistä lapsi sen tietää."

Kyseinen pt tiesi lapsen puhuvan hiukan epäselvästi muttei toki älykkyysosamäärä riittänyt tajuamaan että kyse oli tekstitv:stä eikä suinkaan seksitv:stä. Oli hyvin tuohtunut kun asiasta hänelle mainittiin ja pyydettiin asia korjaamaan papruihin. Hän kun kuulemma ei sellaista ole kirjoittanut!

:laugh:

Lisää p-työntekijöiden logiikkaa: Käy perheessä että äiti saisi levätä. Kun äiti sitten lepää ja nukkuu, raportissa lukee: äiti vain nukkuu. Siis WTF??? Teit niin tai näin niin paskaa niskaan tulee joka tapauksessa. Onneksi joukosta löytyy joitakuita hyviä ihmisiä isolla I:llä mutta harvassa ovat.

Perhetyö on lastensuojelun avohuollon tukitoimi, jonka tehtävänä on lasten, nuorten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin edistäminen. Perhetyö on pääsääntöisesti asiakkaan kotona tapahtuvaa tavoitteellista, suunnitelmallista ja määräaikaista tukemista.

Tukeminen voi olla esimerkiksi perhetyöntekijän antamaa keskusteluapua, perheen opastamista ja ohjausta arjen ja arkirutiinien hallinnassa, syrjäytymisen ehkäisyä, perheen toimintakyvyn vahvistamista, lapsen ja vanhempien vuorovaikutuksen tukemista, perheen ihmissuhde- ja kasvatusongelmien esille ottamista ja ohjaamista niiden käsittelyyn, vanhempien tukemista ja rohkaisemista heidän kasvatustehtävässään sekä lapsen ja nuoren tukemista ottamaan ikänsä ja kehitystasonsa mukaista vastuuta omasta toiminnasta. Perhetyön avulla voidaan lapselle järjestää myös hänen hyvinvointiaan tukevaa toimintaa. Erilaisen tukemisen lisäksi perhetyöhön saattaa kuulua esimerkiksi lasten kanssa ulkona puuhastelua, jotta äiti saa aikaa vaikkapa kotitöiden tekemiseen. Perhetyöntekijä voi myös osallistua perheen kanssa kotiaskareiden tekemiseen, mutta siivous- ja kotihoidonapua perhetyö ei sinänsä ole.

Perhetyön asiakkaaksi tullaan sosiaalityöntekijä kautta. Aloite perhetyöstä sosiaalityöntekijälle voi tulla myös esim. neuvolasta, päivähoidosta, koululta, perheen sukulaisilta ja läheisiltä tai asiakkaalta itseltään. Jokaiselle uudelle asiakasperheelle tehdään yhdessä perheen ja lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa perhetyönsuunnitelma, johon kirjataan perhetyön tarve, vanhemman huolenaiheet, tavoitteet, keinot sekä seuraava arviointikerta.

Yhteistyössä