Vanhempien työt ja pieni lapsi, ei hyvä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riidellään väsyneinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika iso osa siitä rempasta ei korota hintaa, vaan pikemminkin hidastaa väistämätöntä arvonlaskua.

Ei voi yksiselitteisesti sanoa, kumpi on järkevämpää: omistusasuminen vai vuokra-asuminen. Se riippuu niin monesta asiasta.

Pieni pintaremppa nostaa jo kummasti arvoa. Ja välillä talojen hinnat nousee, välillä laskee. Hyvin rempattu koti tuo hyvin myyntivoittoa. Ostin aikoinaan halpaan aikaan 60 000e tontin ja omakotitalon. Muutama vuosi myöhemmin se myytiin 98 000e.. nyt sen hinta on varmaan jo 160 000e ;)

Vielä palatakseni päivähoitoasiaan. Muistathan ap, että kunnan tarvitsee järjestää sinulle hoitopaikka vasta 4 kuukauden kuluttua hakemuksen jättämisestä. Nopeammin se täytyy järjestää vain jos tarve ilmenee äkillisesti, kuten yllättävä työllistyminen, opiskelupaikan saanti tms. Tällöin paikka tulee saada kahdessa viikossa. Eli jos olet palannut normisti ä-lomalta töihin, ja olette ajatelleet että saatte sumplittua hoidon ilman kunnan apuja, niin kunta tuskin teille paikkaa järjestää ennen kuin tuo 4kk on kulunut.

Oma koti ei ole minkään arvoinen jos siellä ei kerkeä koskaan olemaan. Asuntolainan pitää olla mitoitettu niin, että ihmiselle jää myös aikaa elää. Asunto-ostoksille kerkeää senkin jälkeen kun lapsi on jo vähän isopmpi. Pieni lapsi ei myöskään tarvitse paljoa tilaa vaan perhe pärjää pienemmissäkin neliöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja mietippä vielä;24867342:
Niin, eihän niistä vuokralainen tosiaan mitään maksakaan ;)

Tottakai maksaa, vuokrassa. Mutta jotta vuokralla asujan ja omistusasujan asumiskustannuksia voisi verrata, niin nehän pitäisi olla yhtä suuria. Elikä omistusasujan lainakulut+yhtiövastike/asumiskulut+remontit pitäisi kustantaa kuukaudessa saman verran kun vuokralainen maksaa vuokraa (+mahdollinen sähkö ja kenties vesi). Sitten oltaisin siinä tilanteessa, että omistusasuja säästää ja vuokralla asuja ei. Se siinä onkin minusta se ihmellisin juttu, että yleensä verratan keskenään lainanhoitokuluja ja vuokraa.... Aina meinataan unohtaa ne omistusasujan muut asumiskulut?

Ja en mitenkään ajattele, että omstusasuminen ei olisi kannattava tai järkevä. Onhan se, monissakin tapauksissa. Mutta onko se esim. kannattavampaa kun vuokralla asuminen, niin se ei olekkaan enään ihan niin mustavalkoinen juttu, kun usein luullaan. Ja eniten minua ehkä häiritse noissa vertailuissa juuri toi, että "omistus asujalla on sitten velaton asunto, mutta vuokralla asujalla ei mitään". Varsinkaan, kun kovin moni omistuasuja ei ole valmis laskemaan sille omistuasumiselle sitä oikeeta hintalappua......

[QUOTE="mie";24868089]

Ja en mitenkään ajattele, että omstusasuminen ei olisi kannattava tai järkevä. Onhan se, monissakin tapauksissa. Mutta onko se esim. kannattavampaa kun vuokralla asuminen, niin se ei olekkaan enään ihan niin mustavalkoinen juttu, kun usein luullaan. Ja eniten minua ehkä häiritse noissa vertailuissa juuri toi, että "omistus asujalla on sitten velaton asunto, mutta vuokralla asujalla ei mitään". Varsinkaan, kun kovin moni omistuasuja ei ole valmis laskemaan sille omistuasumiselle sitä oikeeta hintalappua......[/QUOTE]

No helpostihan ton laskee.. Omistusasuja maksaa asuntoaan vaikka 25 vuotta ja vaikka olisi koko ajan korkea 6% korko (mikä ei ole todennäköistä) Niin 25 vuoden päästä tämä maksaa asumisestaan ainoastaan yhtiövastikkeen esim. 300 euroa/kk + muut mahdoliset remppakulut. Eli jos asunnon ostaa 25 vuotiaana, niin 50v eteenpäin asuminen on halpaa.

Vuokralla-asuja muuttaa 25vuotiaana vuokralle ja takuuvarmasti vuokra nousee vähitellen (kun asuttiin vuokralla, se nousi vähintään 100 mk tai 20 euroa/vuosi ilman mitään remppoja) ja vuokralla-asuja maksaa sitä vuokraa kuolemaan asti vuosi vuodelta enemmän. Joutuu ehkä eläkeläisenä muuttamaan pienempää vuokra-asuntoon, kun taas omistusasuja muuttaa pienempään ehkä hänkin ja käyttää asunnostaan saadut rahat vaikka matkusteluun tai lapsille perinnöksi. Vuokra nousee aina enemmän jos tehdään jotain remontteja, koska jostainhan ne rahat remontiin on otettava.

Muuta vuokralle my ass. Tyhmintä ikinä. Ottakaapa huomioon, että pankille lainaa maksavat voivat aina neuvotella elämäntilanteensa mukaan maksamansa summan. Voi ottaa lyhennysvapaata (jolloin toki korot täytyy maksaa mutta silloinkin se on pienempi kuin jos olisi vuokralla) tai voi maksaa minimaalisen summan lyhennystä. Vuokranantaja ei ymmärrä elämäntilanteita, vaan vaatii aina koko vuokran.

Siis ei meille tee tiukkaa asua omakotitalossa, vaikka olen osittaisella hoitovapaalla. Ja on minulla aikaa kotona olla, kunhan sen 90 tuntia teen töitä 3 viikon aikana. Eli n. 3 yötä viikossa. Jos aloitan yövuorot perjantai iltana- lopetan viimeisen yön valvomisen maanantai aamuna ja sitten olenkin vapaalla seuraavaan perjantai iltaan saakka.
Jos teen useamman yön esim. aloitan valvomisen maanantaina ja lopetan lauantai aamuna.. käyn seuraavalla viikolla tekemässä vain yhden yön, esim lauantai-sunnuntai.. muutoin olen sen yön ollut kotona.

Ja kyllä me reissataan ja käydään joskus elokuvissa ja konserteissa (tosin harvemmin, kun on pieni lapsi ja mies paljon töissä). Esim kevät talvella olimme viikon talvilomalla lapissa. Ja nyt syksyllä viikonlopun tahkolla.

Miehen ei ole pakko rahan takia tehdä pitkää päivää, vaan ala on erikoisosaamista ja sijaisia ei ole, kukaan ei siellä saisi koskaan poissa olla, koska muut tekee ne tunnit sitten. Muutosta on tulossa, kun mies vaihtaa työpaikkaa maaliskuussa. Sen jälkeen mies on enemmän kotona, jospa jotain jaksaisi sitten kotonakin tehdä.

Ja miksi kodinhoitotuki ei riitä? En pärjää sillä alle 200e, koska maksan myös jo omillaan asuvan poikani kuluja. Hän on alle 21 ja lain mukaankin kuuluu tukea opiskelua. Minulla jo kahteen puhelinlaskuun ja nettiliittymiin menee reilu 100e, harrastuksiin toinen 100e.. eipä siinä enää jäisi pojalle antaa ruokarahaa saatika pikkuiselle ja itselle mitään ostaa. Osittaisella hoitovapaalla pärjään taas hyvin.

Ja mieheni ei ole poikani isä, joten häneltä en senttiäkään mene pyytämään poikani elättämiseen. Pienen lapsemme tilille onkin kokoajan säästetty rahaa, saa itse maksettua ajokortit, eka auton, opiskelun jne. Pojalle isänsä maksoi ajokortin ja minä auton, sen lisäksi että maksan opiskelun ajan erinnäisiä laskuja ja annan ruokarahaa.

Ongelma ei ole raha, vaan uupumus. Miksi, kun mies paljon poissa ja kotona ollessakaan ei kotitöihin paneudu. Ei varmaan jaksa, kun tekee pitkiä työpäiviä. Laskin äsken sen työlistasta, että pelkästään ke-to päivinä hän oli töissä 32 tuntia.. eli työpäivien pituus oli 16 tuntia.

Kuinka vuokralla asuminen helpottaisi tilannetta? Joka tapauksessa mies tekisi pitkää päivää ja minun olisi tehtävä osittaista hoitovapaata, että saan maksettua myös poikani kuluja. Tekisin siis silti sen 90h kolmen viikon aikana ja liki kaikki kotityöt ja myös lasta hoitaisin enemmän kuin mies. Väsyneenä samat riidat kotitöihin liittyvistä asioista.

Toisaalta ymmärrän, että jos takana on 6 päivää pitkiä työpäiviä ja rakka työ.. sitten 3 vapaapäivää ja just ne yöt olen minä sitten töissä. Mies katsoo sen ajan lasta kun nukun (yöt lapsi nukkuu), mutta kun herään, jää minulle niin lapsenhoitoa kuin kotitöitä. Yleensä pöydällä on leivänmuruja, tiskit tiskialtaassa, vaatteita sohvilla ja pissi vaipatkaan ei roskiin saakka ole menneet. Ja kun maanantai koittaa, mies on lähtenyt varhain aamulla töihin.. hoitaja tekee kouluun lähtöä kun tulen töistä ja niin jään valvomaan koko päiväksi. Minulta jää nukkumatta sen vuorokauden unet.. ja samalla pitäisi siivota jne.

Vuokrallla asuminen ei siis ratkaise mitään..tässä tapauksessa. Päin vastoin, se tekisi elämästäni vielä työläämpää.

Alkuperäinen kirjoittaja riidellään väsyneinä;24866262:
Hiukan patti tilanne kotona. Asuntolainan takia molempien käytävä töissä, menoja sen verran, etten kotihoidon tuella pärjää.

Mies töissä paljon, joskus myös lauantait tai sunnuntait, mm. viime viikolla teki 86h töitä. Itse olen osittaisella hoitovapaalla ja teen n. 30h viikossa. Joku viikko saatan tehdä 10h ja toisella viikolla 50h yötyötä. Usein pyrimme järjestämään työt niin, että jompi kumpi vanhemmista olisi kotona. Aina se ei onnistu, niinpä meillä on hoitaja yötä muutaman kerran kuukaudessa lapsen luona.

Lapsella (noin 1v 3kk) on yksityinen hoitaja, 18v sukulaistyttö, joka opiskelee. Joskus en ehdi nukkumaan ollenkaan, kun hoitaja lähtee kouluun ja mies on töissä, jään siis yövuoron jälkeen hoitamaan lastamme.

Teen 90% kotitöistä. Ja olen uupunut.

Välillä väsyneenä otamme yhteen, kuten taas eilen illalla.. ja olinkin yön vanhempieni luona kera lapsen.

Tilanne on kamala, ei se näin voi mennä :(

Mitä voimme tilanteelle tehdä? Kunnallista hoitoa emme vielä saaneet, sieltä sanottiin vain tylysti, että lapsi on niin pieni, hankkikaa oma hoitaja. Nyt hakemus on vetämässä, mutta ei sieltä ole mitään vielä kuulunut. Tosin laitoimme, että tarve olisi 1/2012 alkaen.

Jopas on höpöhöpö ja todella tyhmä kirjoitus.
ensinnäkin, ällä valehtele. tuon ikäiset ovat aivan normaalisti hoidossa, jo 8 kk ikäisenä loppuu äitiysloma ja jotkut menevät hoitoon.

toisekseen, tiedoksi, sinä ja miehesi olette aikuisia ihmisiä! Miehesi kuuluu asettaa raja sille paljonko tekee palkkatyötä. Sitä pitää vähentää koska hänellä on lapsi, ja hän asuu muualla kuin hotellissa, joten kotitöitä on tehtävä puolet niiden määrästä.

Kolmanneksi, taidatte olla molemmat hemmoteltuja kakaroita. Kyllä nyt osapäivätyössä käyvä 1 lapsen äiti ehtii tehdä kotityöt miehensä kanssa, onko teillä joku sairas lapsi vai miksi on riitoja? Lapsiperheellisen elämä on raskasta ja vaativaa, yleensä vielä aika helppoa jos lapsia on vain yksi. Te olette vain hemmoteltuja ja passattuja.

Me emme ole olleet missään hiihtokeskuksessa viikkoa koskaan, ei koskaan. Ja olemme yli 40v. Ja sen takia koska emme tarviste niin paljon rahaa, vaan elämme normaalia elämää ilman kaikkea höpötystä, ei meidän tarvitse tehdä niin paljon työtä.

Ihmevalitusta. Nyt potkut persuuksille teille. Oletteko aikuisia vai ette!

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24871902:
Jopas on höpöhöpö ja todella tyhmä kirjoitus.
ensinnäkin, ällä valehtele. tuon ikäiset ovat aivan normaalisti hoidossa, jo 8 kk ikäisenä loppuu äitiysloma ja jotkut menevät hoitoon.

toisekseen, tiedoksi, sinä ja miehesi olette aikuisia ihmisiä! Miehesi kuuluu asettaa raja sille paljonko tekee palkkatyötä. Sitä pitää vähentää koska hänellä on lapsi, ja hän asuu muualla kuin hotellissa, joten kotitöitä on tehtävä puolet niiden määrästä.

Kolmanneksi, taidatte olla molemmat hemmoteltuja kakaroita. Kyllä nyt osapäivätyössä käyvä 1 lapsen äiti ehtii tehdä kotityöt miehensä kanssa, onko teillä joku sairas lapsi vai miksi on riitoja? Lapsiperheellisen elämä on raskasta ja vaativaa, yleensä vielä aika helppoa jos lapsia on vain yksi. Te olette vain hemmoteltuja ja passattuja.

Hoitopaikasta soitettiin kuntaan ja siellä sanottiin, että koska lapsi on pieni, suositellaan että hankitten oman hoitajan. Nyt hoitopaikkaa kuitenkin haettu, ja se 4kk odotellaan eli vuoden alusta pitäisi hoitopaikka jo olla.

Ja samassa paikassa missä mieheni on töissä, on kolme muuta miestä. He kaikki ovat isiä, yhdellä jopa 8 lasta.. jos mieheni ei tekisi omaa osaansa, olisi se aika myös poissa muilta perheiltä. Ja rajaa hän on asettamassa, on irti sanonut itsensä ja vaihtaa työpaikkaa maaliskuussa.

Ja osaaikaa, eli teen 80% työaikaa ja "miehen kanssa kotityöt".. kun se mies ei pahemmin ole kotona ja kun on, ei jaksa kotitöidä tehdä. Ja joo, olen varmaan hemmoteltu, kun kolmen yövuoron jälkeen en saa nukkua, kun ei ole hoitajaa ja perheen isä ei ole kotona, hoidan ilman niitä 8h unia lasta. Minulla jää yleensä kerran viikossa se uni nukkumatta, mitä sinä vetelet sängyssä yöaikaan sormi perse...sä. Hyvin hemmoteltu olen, muutin omilleni 17v ja sen jälkeen olen maksanut elämäni itse. Vanhemmat asuu lähellä, mutta sairauksien takia ovat molemmat jääneet pienelle sairaseläkkeelle ja eivät voi katsoa lapsemme perään. Molemmilla nostorajoitus jne.
Myös mieheni on paiskinut töitä nuoresta saakka, siinä sivussa opiskellut ja hänen elämässä ei isää ole.. äitinsä tekee reissutyötä ja on yleensä viikot tien päällä... eikä asu lähellä.

Tuntuu olo vähemmän hemmoteltulle, kun talvella tekee yövuoron jälkeen lumitöitä ilman unia, että saa ajettua autonsa katokseen. Ennen lasta teinkin hemmoteltusti 7 yötä peräkkäin..

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24871907:
Me emme ole olleet missään hiihtokeskuksessa viikkoa koskaan, ei koskaan. Ja olemme yli 40v. Ja sen takia koska emme tarviste niin paljon rahaa, vaan elämme normaalia elämää ilman kaikkea höpötystä, ei meidän tarvitse tehdä niin paljon työtä.

Ja teidän tapanne elää on sitten se oikea?

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24871907:

Minun on pakko tehdä sitä osa-aikaista, eli 80% työajasta, koska elätän myös poikaani. Se ei kaaliisi taida mennä. Osittainen hoitovapaani on yhtä kuin 3 yötä viikossa, eli en asu työpaikalla.

Ja aika selvästi olen kirjoittanut, että mieheni ei rahan takia tee pitkää päivää ja muutosta on tulossa.

Ja lapissa viikonloma on sitä lomaa, mitä me molemmat tarvitsemme, ei kotitöitä, kunnon unet jne.

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24872008:
En tiedä, mutta typerää kuluttaa tosi paljon rahaa ja sitten valittaa, että pitää tehdä myös töitä rahoittaakseen todella luonnonvaroja kuluttavaa elämäntyyliä.

No kerroppas viisaudessasi, kuinka maksan alle 200e harrastukset, pojan elämää, pienen lapseni ja itseni kuluja?

[QUOTE="aloittaja";24872022]Minun on pakko tehdä sitä osa-aikaista, eli 80% työajasta, koska elätän myös poikaani. Se ei kaaliisi taida mennä. Osittainen hoitovapaani on yhtä kuin 3 yötä viikossa, eli en asu työpaikalla.

Ja aika selvästi olen kirjoittanut, että mieheni ei rahan takia tee pitkää päivää ja muutosta on tulossa.

Ja lapissa viikonloma on sitä lomaa, mitä me molemmat tarvitsemme, ei kotitöitä, kunnon unet jne.[/QUOTE]

Juu, ei tässä nyt ärsytä muu kuin tuo valitus, on ok rahoittaa sen pojankin elämää,kunhan ei ala vaatia liikoja (en itse saanut mitään enää tuossa iässä kotoa -oliko poika 21v?).

Mutta kyllähän useammankin lapsen vanhemmat järjestävät nämä asiat ja muutosta on ilmeisesti tulossa eli lapselle hoitopaikka. ja mies vaihtaa työtä.

[QUOTE="aloittaja";24872036]No kerroppas viisaudessasi, kuinka maksan alle 200e harrastukset, pojan elämää, pienen lapseni ja itseni kuluja?[/QUOTE]

siis kenen harrastukset? ei kai kukaan 1veen työssäkäyvä harrasta mitään muuta kuin työtä ja lasta? ei kai 1v harrasta mitään?

1v ei kuluta oikeastaan mitään jos ei ole hoidossa. hoitopaikka maksaa.

sen isomman pojan takia kävisin töissä ja oman ruokani.

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24872043:
Juu, ei tässä nyt ärsytä muu kuin tuo valitus, on ok rahoittaa sen pojankin elämää,kunhan ei ala vaatia liikoja (en itse saanut mitään enää tuossa iässä kotoa -oliko poika 21v?).

Mutta kyllähän useammankin lapsen vanhemmat järjestävät nämä asiat ja muutosta on ilmeisesti tulossa eli lapselle hoitopaikka. ja mies vaihtaa työtä.

Ja katsoppas kun lain mukaan alle 21v jälkikasvun elämää on tuettava rahallisesti, jos tää jälkikasvu sattuu opiskelemaan.

Ja ai joo, tää on se palsta jossa mammat ei saa valittaa väsymystä ;) Pitää kirjoittaa BB Salarista tai Tuksusta..

Alkuperäinen kirjoittaja harvinaisen typerä kirjoitus;24872055:
siis kenen harrastukset? ei kai kukaan 1veen työssäkäyvä harrasta mitään muuta kuin työtä ja lasta? ei kai 1v harrasta mitään?

1v ei kuluta oikeastaan mitään jos ei ole hoidossa. hoitopaikka maksaa.

sen isomman pojan takia kävisin töissä ja oman ruokani.

No vaikka äidin oma harrastus ja lapsen uinti harrastus.

[QUOTE="aloittaja";24872079]Ja katsoppas kun lain mukaan alle 21v jälkikasvun elämää on tuettava rahallisesti, jos tää jälkikasvu sattuu opiskelemaan.

Ja ai joo, tää on se palsta jossa mammat ei saa valittaa väsymystä ;) Pitää kirjoittaa BB Salarista tai Tuksusta..[/QUOTE]

Hienoa että tuet. Monikaan vanhempi ei välitä tästä laista mitään, suomessa. Muualla lienee harvinaisempaa, että lapset jätetään omilleen niin nuorena.

Ymmärrän että sinun on tuettava ja maksettava asuntolainaa ja muita laskuja, mutta itsekin olen käynyt kokopäivätöissä samaa aikaa miehen kanssa ja hoitanut silti lapsen kokonaan itse. Joskus kävi MLL:n nuori tyttö hoitajana, kun työt menivät päällekäin. Oli rankkaa, mutta ei mahdotonta ja vain väliaikaista.

Ihmetytti vain aluksi tuo, että tuon ikäistä ei voi viedä hoitoon. Kyllä voi. Ja jos noin paljon miehellä työtunteja viikossa eikä hoidoa osuuttaan kotitöistä, niin sitten hänen pitisi maksaa niistä.

[QUOTE="jii";24872125]Kaikenmaaiman velkaidiootit ne saa lapsia tehdä! Joku saatanan laki nyt ettei lapsia kaikille työhulluille![/QUOTE]

Et sitten lukenut viestiketjua.

Yhteistyössä