traumat loppuiäksi, täys purkautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkään

Vieras
En koskaan ole kehdannut puhua tästä kenellekkään, mutta nyt on pakko saada vähän purkaa taakkaa sydämmeltä..

Olin 15-vuotias, seurustelin itseäni seitsemän vuotta vanhemman miehen kanssa (tiedän tyhmää, mutta olin silloin nuori ja tyhmä!) Kun olimme seurustelleet vuoden mies puhui usein siitä kuinka haluaisi esitellä minut ystävälleen (joka on hänelle eräänlainen isähahmo) , lupasin tottakai että haluan tutustua hänen ystäviinsä, en tiennyt ''ystävästä'' muuta kuin että hän on mies ja vanhempi poikaystävääni..

Yhtenä lauantaina sitten lähdimme tapaamaan hänen ystäväänsä, sovimme että yövymme siellä yhden yön.. Kun saavuimme taxilla ystävän pihaan, järkytyin, mies oli n. 40-50 v aivan rappiolla oleva juoppohullu.. Hän kyllä esitteli itsensä kohteliaasti, ja alku-illan oli muutenkin ihan mukavan oloinen.

Hälytys kellot alkoivat soida kun hän kertoi että oli juuri päässyt vapaaksi, oltuaan vankilassa epäiltynä äidinsä ja veljiensä tappamisesta, että hän olisi sytyttänyt heidän omakotitalonsa palamaan veljien ja äitinsä nukkuessa, hän nimenomaan korosti ettei todellakaan sitä ollut tehnyt perheellensä. Mutta epäröin silti. Mitä enemmän humalassa hän oli, alkoi hän olla yhä pelottavampi ja pelottavampi , kertoi kuinka kaunis ja seksikäs olin ja että minun tulisi kertoa hänelle heti kun olen vapaa että hän saa minut sitten itselleen (siis tämä 40-50v mies)

Yritin juoda itseäni mahdollisimman kovaan humalaan , koska pelkäsin todella että minulle käy jotain sinä iltana, yritin saada poikaystävääni hankkimaan meille kyydin kotiin sinä iltana mutta taxiin ei ollut varaa ja bussit ei enään kulkisi.

Myöhemmin puolenyön aikoihin mies alkoi kysellä että voisinko suudella häntä , sanoin EI. Mies käveli keittiöön hakemaan puukon, laittoi sen rannettaan vasten, ''sinä näet nämä arvet jotka mun kädessä on, ne kaikki on mun rangaistus jokasesta torjutuksi tulemisesta, oon niin perkeleen kyllästynyt tähän ''.. Poikaystäni suorastaan pakotti minun suutelemaan miehen kanssa, pitkin iltaa jouduin siis suutelemaan miehen kanssa ja aina kun kieltäydyin hän laittoi puukon ranteelleen joka oli täynnä syviä viiltohaava arpia. Mitään muuta mies ei vaatinut kuin monta suudelmaa mutta se oli todella traumatisoivaa (minä 15v ja 40-50v mies!!!) Poikaystäväni ei tästäkään huolimatta yrittänyt saada meitä pois talosta, vaan ylisti koko ajan kuinka hän pitää isänään miestä joka minua ahdisteli, arvasin että he ovat suunnitelleet tämän yhdessä, koska poikaystävääni ei edes näyttänyt haittaavan kuinka jouduin suutelemaan jatkuvasti tämän juopon kanssa... minulla ei ollut saldoa joten en voinut soittaa apua vanhemmiltani tai ystäviltäni (älkää siis koskaan asettako saldorajaa teini-ikäisen puhelimeen)

Olin onneni kukkuloilla kun mies sammui, ajattelin että kohta on aamu ja pääsen kotiin, mikä pahinta jouduin olemaan siellä vielä kaksi yötä (jotka olivat samanlaista ahdistelua) ennen kuin poikaystäväni suostui maksamaan bussini kotiin.. Vanhempani soittelivat minulle kyllä kokoajan mutta en kehdannut kertoa kuinka tyhmä olin ollut, kun olin kotona sanoin vanhemmilleni olleeni kaverini luona yöt. sen jälkeen en koskaan ole kertonut kenellekkään totuutta tästä asiasta, se on painanut mieltäni vuosia, kaduttaa etten koskaan ole tehnyt rikosilmoitusta näistä miehistä, onnekseni ''poikaystäväni'' asuu eripaikkakunnalla ja olen onnistunut välttelemään häntä niinkin hyvin ettei kertaakaan olla törmätty sen illan jälkeen..

Myöhemmin minulle selvisi että tämä vanhempi juoppomies oli kuin olikin polttanut äitinsä ja veljensä hengiltä...

Niin provolta kuin tämä kuulostaakin niin sitä se ei ole

Hui! Hienoa että kirjoitit, sekin on terapiaa. Ammatti-ihmisen kera juttelu voisi tehdä hyvää traumojen purkamisessa <3 Asioiden salaaminen ja omassa päässä pyörittely saattaapi saada kunnon solmut aikaan, niitä saa availtua kun pääset kunnolla puhumaan niistä.. Hyvää syksyä sulle!

Et voinut soittaa apua vanhemmilta kun ei ollut saldoa ja et pyytänyt vanhemmilta kyytiä kotiin kun he soittivat? Yritit juoda itsesi mahdollisimman kovaan humalaan kun pelkäsit että jotain käy?

No, niin. No.

kuulostaa todella inhottavalta... :/hyvä että osaat kuitenkin jo itse käsitellä sitä,ja tiedät että se oli väärin.onneks et joutunut mitään muuta sentään tekemään,ois voinu tehä jotain vielä inhottavampaa! ehkä poikaystävä itekin vähän pelkäs tän miehen tekevän jotain ja siks vaati sua suutelemaan.et voinu tietää millasta siellä olis kun sinne lähditte,etkä tehnyt mitään väärää...paitsi että vanhemmille olis ehkä voinut puhua,mutten kyllä tiedä olisinko itekkään tommosessa tilanteessa kehdannut.

No joo, on toi varmasti ollut kamalaa 15-vuotiaalle, mutta en mä nyt tajua miten tosta voi loppuiäks traumatisoitua - varsinkin kun sulla olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä ja lähteä pois mutta itse päätit jäädä.

älä välitä edellisestä,jokaisella on omat traumansa B/ eikä voi ymmärtää jos ei oo itse kokenut,ja vaikka olisikin,ei se jollekulle muulle välttämättä jättäis jälkiä,mutta sulle jätti,älä anna muiden sanoo että mitäs pienistä.toivottavasti pääset joskus yli... :)

Alkuperäinen kirjoittaja pelkään;24947367:
millä olisin lähtenyt, ei rahaa, ei bussikorttia, koti n. 100km päässä

No sillä että olisit vaatinut jommaltakummalta puhelimen jotta voit soittaa vanhempasi hakemaan tms.
Tai olisit sanonut vanhemmillesi että haluat pois kun he soittivat.

Mies ei kuitenkaan sun henkeä uhannut, uhkasi vain viillellä itseään joten ei sulla nyt kuitenkaan varsinaista hätää ollut. Joo varmasti pelotti, mutta todellista uhkaa ei ollut.

[QUOTE="Jep";24947296]Et voinut soittaa apua vanhemmilta kun ei ollut saldoa ja et pyytänyt vanhemmilta kyytiä kotiin kun he soittivat? Yritit juoda itsesi mahdollisimman kovaan humalaan kun pelkäsit että jotain käy?

No, niin. No.[/QUOTE]

Samaa ihmettelin. Jos ap halusi soittaa vanhemmilleen ja pyytää apua, niin miksi ei sitten pyytänyt apua, kun vanhemmat huolissaan soittelivat ap:lle? Mitä puheluissa sitten puhuttiin?

Eivätkö vanhemmat huolestuneet ja vaatineet ap:ta kotiin välittömästi? Eivätkö he huomanneet, että ap oli humalassa? Eivätkö he pakottaneet ap:ta kertomaan, missä oli? Ja jos ap sanoi, että "minnalla", niin eivätkö vanhemmat soittaneet heti minnan vanhemmille/lähteneet hakemaan ap:ta minnalta kotiin?

Mun kommentit ei sitten ole mitään vittuilua, se on sullekin tärkeetä tajuta että myös sinä olet osittain ollut vastuussa tilanteesta. Toipumisen kannatla on hyvä tajuta että pystyy itse vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin ja lopettaa itsensä näkeminen ainoastaan uhrina. Tässä nyt kuitenkaan ei kyse ole esim. raiskauksesta ja siitä, että se veitsi olis ollut sun kurkulla.

Ymmärrän kyllä, että 15-vuotiaana ei näe kaikkia järkeviä vaihtoehtoja, millä tuosta tilanteesta olisi päässyt. Joten turha syyllistää siitä, ettei kertonut puhelimessa vanhemmilleen tai lähtenyt kävellen pois tuolta tai mitä muutakaan, koska "todellista uhkaa ei ollut".

15-vuotias on lapsi vasta, helppohan se nyt on täällä huudella, mitä olisi kannattanut tehdä.

[QUOTE="Jep";24947296]Et voinut soittaa apua vanhemmilta kun ei ollut saldoa ja et pyytänyt vanhemmilta kyytiä kotiin kun he soittivat? Yritit juoda itsesi mahdollisimman kovaan humalaan kun pelkäsit että jotain käy?

No, niin. No.[/QUOTE]

Nämä asiat olivat minustakin aika ristiriitaista tietoa tuossa.

kuten sanoin olin tyhmä.. Eikä vanhempani osanneet huolestua koska muutenkin notkuin teininä kaiket päivät kylillä,silloisella poikaystävällä ja kavereillani.. Enkä vain kehdannut myöntää tehneeni niin tyhmästi , tälläisistä kun vanhempani aina olivat varoitelleet. Minulle ei suostuttu antaa puhelinta että olisin soittanut ystäväni hakemaan minut.. Ja kyllä minun henkeäni ei uhattu kertaakaan mutta en myöskään halua nähdä muiden kuolevan/kärsivän , enkä olisi voinut tietää satuttaako sillä puukolla vain itseään vai myös minua usean kieltäytymisen jälkeen.. ja toistan vielä tiedän olin niiiin helvetin tyhmä kun en vanhemmiltani apua pyytänyt.. Epäilkää vain mutta ikävä kyllä itse tiedän mitä silloin tapahtui ja mitä olisi voinut tapahtua

No, onpa karsee kokemus. Kyllä tuossa minusta on ollut ihan todellinen vaarakin jos tyyppi on syytettynä murhapoltosta ja humalassa ym.
Onneks ei käyny pahemmin.
Kannattaa varmaan jutella vielä jollekin tuosta.

"Yritin juoda itseäni mahdollisimman kovaan humalaan , koska pelkäsin todella että minulle käy jotain sinä iltana, "

Joko provo, tai niin hel*etin tyhmä ihminen, että luonnonvalinnan kannalta poiskarsiutuminen olisi ollut aivan loistava asia.

Hei ihmiset!!! Kyse on 15-vuotiaasta lapsesta. Minkä takia luulette että esim. seksin suojaikäraja on olemassa? Juuri sen takia, että lapset ei osaa ajatella samalla tavalla kuin aikuiset. Vaikka mitään "todellista" uhkaa ei ole ollut, ap on kokenut henkistä painostusta, kiristystä, jne. Voin itse hyvin ymmärtää, että vanhemmille tai poliisille soittaminen ei ole mahdollinen vaihtoehto sen ikäisen päässä.

Joillekin ihmisille on ihan luontevaa osata tehdä oikeat valinnat painostuksen alla, mutta toiset (kuten esim. minä) menevät lukkoon, eivätkä pääse pois tilanteesta. Miettikää jos kyseessä olisi oma lapsi. Tilanne on ollut todella inhottava, ja sen salaaminen on varmasti lisännyt häpeää.

Ap, uskon että et ole provo. Älä syytä itseäsi vaikka nämä idiootit täällä kirjottelisivat mitä... Olit uhri. Älä vähättele kokemaasi henkistä ja seksuaalista väkivaltaa, vaan hae keskusteluapua, tms. Tuntuu tosi pahalta puolestasi. :(