"Saa lihava lapsikin joskus herkutella"- väite vs. Dr Phil

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kohtuus on periaatteessa hyvin yksilöllinen asia. Mikä on kohtuullista ja sopivaa toiselle on täysin epäsopivaa ja kohtuutonta toiselle. Elikä elämän tosiasia on, että joku pystyy kevyesti syömään, vaikka joka päivä herkun tai kaksi tai vaikka useitakin herkkuja, mutta toiselle sama määrä ei sovi ollenkaan ja se yksikin herkuttelupäivä viikossakin voi olla liikaa.

Oman kohtuuden raja löytyy etsimällä ja kokeilemalla. Asiaan vaikuttaa moni seikka mm. geeniperimä, aineenvaihdunnan vilkkaus, energian kulutus, perussairaudet yms.

Voi pitää paikkansakin, mutta ei se päivittäinen herkuttelu pelkästään painoon vaikuta..vaikka sen puolesta antaisikin myöten.

toiset lihoo herkemmin kun toiset, turha väittää muuta.

vai mistä se johtuu, että jotkut kasvaa runsaalla miinuskäyrällä? väitetäänkö sillon, että ne lapset ei saa kotona ruokaa?

toisille se paino kertyy herkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinn;25103282:

vai mistä se johtuu, että jotkut kasvaa runsaalla miinuskäyrällä? väitetäänkö sillon, että ne lapset ei saa kotona ruokaa?

Sitäkin on epäilty :snotty:
Onneksi ei sentään neuvolan toimesta, vaan kaikkitietävien äitien toimesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25103289:
Sitäkin on epäilty :snotty:
Onneksi ei sentään neuvolan toimesta, vaan kaikkitietävien äitien toimesta...

No näin.

Meillä lapset syö samaa ruokaa...toinen menee plussalla ja toinen menee -15 käyrällä.

Jotta sillälailla. Ei tarttis enää muuta, kuin keksiä se kultainen keskitie molemmille :D

Alkuperäinen kirjoittaja näinn;25103282:

No meidän runsaasti liikkuva ja vähän nirso lapsi on aina kasvanut miinuskäyrillä. En niinkään usko että kyse on siitä, ettei lihoisi jos söisi saman verran kuin vähemmän liikkuva ja enemmän syövä vaan kyse on just siitä että liikkuu paljon ja syö siihen nähden vähän/sopivasti.

Esim. kaverin lapsi söisi vaikka koko täytekakun jos se jätettäisiin pöydälle, mutta mun lapsi ei syö edes sitä yhtä palaa kokonaan, vaikka tietää että sen saa syödä ja halutessaan saa lisääkin, ei vain maistu. Mutta tottahan toki mun lapsi lihoisi jos söisi liikaa kulutukseen nähden.

[QUOTE="Jonna";25103304]Yksikään lapsi tai aikuinen ei liho, jos katsoo hiilareitten perään ja piste![/QUOTE]

Eli jos jättää hiilarit kokonaan pois ja antaa vaikka 1v:lle 5 litraa oliiviöljyä päivässä, niin lapsi ei liho?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25103325:
Jokin suhteellisuudentaju hei........

No yksikään aikuinen tai lapsi ei liho, se oli fakta.

Väitän, että kyllä se lapsi lihoo siltikin jos ei ihan överiksi mennä vaan, että syö esim. paketillisen pekonia aamupalalla leivän sijaan.

Jaksatko rustata jokusen vinkin mikä on hyvää ja mikä huonoa hiilihydraattia?
En tarkoittanut missään nimessä karppausta, vaan että syötäisiin täysjyväriisiä, täysjyväspaghettia, täysjyväruisleipää ja sokeroimattomia jogurtteja marjoilla ym. eli ei valkoisia tuotteita. Karkkia ja muita sokerillisia tuotteita vain joskus ja täysmehujakaan ei juuri koskaan (hirveä määrä sokeria), vaan kokonaisia hedelmiä kohtuudella.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="mmm";25103340]No yksikään aikuinen tai lapsi ei liho, se oli fakta.

Väitän, että kyllä se lapsi lihoo siltikin jos ei ihan överiksi mennä vaan, että syö esim. paketillisen pekonia aamupalalla leivän sijaan.[/QUOTE]

Näytä mulle yksikin olio, joka pystyy vetäseen 5 litraa öljyä päivässä................... :D SITÄ tarkoitin.

[QUOTE="mmm";25103340]No yksikään aikuinen tai lapsi ei liho, se oli fakta.

Väitän, että kyllä se lapsi lihoo siltikin jos ei ihan överiksi mennä vaan, että syö esim. paketillisen pekonia aamupalalla leivän sijaan.[/QUOTE]

ja tyhmä syöttää ne pekonit?

Meillä lapset saa aamupalaksi esim smoothien, hedelmien ja marjojen oma makeus riittää, ei käytete sokeria ei edes hunajaa jne. Ei mitään makeutusta.
Ja lisänä pähkinöitä jne

[QUOTE="Jonna";25103430]ja tyhmä syöttää ne pekonit?

Meillä lapset saa aamupalaksi esim smoothien, hedelmien ja marjojen oma makeus riittää, ei käytete sokeria ei edes hunajaa jne. Ei mitään makeutusta.
Ja lisänä pähkinöitä jne[/QUOTE]

ja sivuhuomautus, ei liikaa hedelmiä, niitä pitää ajatella luonnollisina karkkeina koska niissä on reilusti hedelmäsokeria. Mieluiten kasviksia, juureksia jne...

Minulla on lihava lapsi. Se johtuu siitä, että hänellä on loputon himo syödä kaikkea, mitä näkee. Parhaani teen mm.annoskokojen suhteen, mutta siihen en voi vaikuttaa että päiväkodissa annettiin tänäänkin taas 2 lihapiirakkaa välipalaksi :(. Ollaan puhuttu nyt neljä kertaa että YKSI ANNOS välipalaa, mutta kun ei mene kalloon niin ei mene. Aina on joku sijainen tms. joka ei tiedä asiasta. Kotona mennäänkin sitten lähinnä keittolinjalla...

Tosi vähän saa antaa lapselle karkkia, meillä määrä on n. 50g/vko. Enempää ei voi antaa koska lihoo välittömästi, minulla oli sama ongelma lapsena.

Meillä ns. herkutellaan aika usein (monen mielestä) ja mulla se juu näkyy mutta lapsilla ei koska liikunnalla on todella suuri merkitys näissä painoasioissa ja aika huolestuttavaa on kun kuuntelee noitten alakouluikäisten juttuja miten on viikonloppu vietetty melkein kotosalla pelaten/leffoja katsellen. Kun vois viettää sitä laatuaikaa lastensa kanssa ulkona lenkkeillen, retkeillen, pyöräillen ja vaikka miten!
Liikkumaan on lapset luotu!

[QUOTE="sama";25103731]no siksi noita vaihtoehtoja tuossa oli kunen muista oli resistenssi tanssi tinssi vai mikä.[/QUOTE]

no tuskin sähkövastuksella on mitään tekemistä tässä yhteydessä.

Samoilla linjoilla olen. Muutenkin välillä kauhistelen hiljaa mielessäni perheiden ruokailutapoja. Minä kai olen ihme niuhottaja, koska teen ruuan itse, en osta edes valmiiksi maustettua lihaa koskaan, teen salaatin joka aterialle, maustan jogurtit itse, ostan vain ruisleipää yms.

Eikä meillä kukaan koskaan ole valittanut ruuasta. Nooh, lasten kaverit ei tykkää meidän jogurteista ja pyytävät hiivaleipää ja mehua (jota meillä ei juuri koskaan ole).

Kyllä me syödään piirakkaa tms, jos joku jaksaa leipoa. Me ostetaan viikonlopuksi karkkia. Kukin saa minipussin tai yhteisen isomman pussin. Tai lapset unohtaa koko karkkihetken. Huom. hetken, ei päivän.

Lisäksi me kuljetaan kävellen tai pyörällä töihin, päiväkotiin, kouluun yms. Autontankkiin menee keskimäärin 20€ kuussa. Toivon, että samat tavat jatkuu lasteni kotona heidän aikuistuttua.

Hauska, monitahoinen keskustelu :D Mutta kommenttina ap:n mietintään: meillä on esikoisella ollut vauvasta asti vaikeat ruoka-aineallergiat, joten jouduin oikeasti miettimään, miten ruokkia lapsi monipuolisesti ja kuitenkin niin, ettei tukahduttaisi kiinnostusta ruokaan. Useinhan allergiset lapset ovat myöhemminkin vähän nirsoja. Nyt lapsi on jo 7-vuotias ja allergiat ovat mennyttä elämää. Onnistuin siinä, että lapsi tykkää ruuasta, syö monipuolisesti, mutta pitää jälkiruokana ja herkkuna hedelmiä, koska näin se oli hänen ollessaan pieni. Kakkuja ja keksejä kun ei voinut syödä. Nuorempi lapsista ei ole allergioista kärsinyt ja jo hänen ollessaan 1-2 vuotias tajusin, että mietin hänen monipuolista, innostavaa syömistään paljon vähemmän. Toki lapsissakin on eroja, mutta nuorempi syö kakkua paljon mieluummin eikä hyväksi omenaa herkuksi.