Siis OIKEASTI juottaako joku alle kouluikäisille lapsilleen limsaa?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskomaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...mutta etpä varmaan mikään kulinaristi kuitenkaan? ;) Juu, toki syömme joskus myös epäterveellisesti. Meillä herkutellaan juustoilla esimerkiksi.
Niin meilläkin. Ja hedelmillä, vihanneksilla, hyvällä terveellisellä ruualla, ollaan koko perhe aikamoisia kulinaristeja nääs.

...JA LIMPPARILLA, KARKILLA, SIPSEILLÄ, PIZZALLA, JÄÄTELÖLLÄ :attn: myös. Ollaan aika monipuolisia, osataan myös herkutella silleen rahvaanomaisesti :saint:

[QUOTE="vieras";25841184]Mä oon maalta ja täytyy kyllä sanoa että en ole vielä perheeseen törmännyt jossa ei joskus herkuteltaisi ihan epäterveellisillä karkeilla, sipseillä, limsalla ja jäätelöllä, mutta täällä vissiin jyllää se kuuluisa maalaisjärki.[/QUOTE]

Halleluja ja aamen. Näin se vaan menee. Muistan, kun esikoinen syntyi ja olin hirveän nipo kaiken suhteen. Soseetkin tein itse, enkä edes pullaa reppanalle antanut. Sitten yhtäkkiä hoksasin, että itse polvenkorkuisena jo kettukarkkeja naapurin mummolta sain ja pulla-kahvimössöä söin siinä iässä, kun tuskin kävellä osasin. Karkkipäiväkin meillä oli ja limsaakin join sitten vähän vanhempana. Ja mitäkö minusta tuli? Juon limsaa noin kerran kaksi vuodessa. Syön karkkia todella harvoin. Kahvia kyllä juon, ja kahvin kanssa saatan pullankin ottaa. Voi hirvitys sentään, kun meni äiti vikaan kasvatuksessa, kun meille karkkipäivän ja limsat antoi.

[QUOTE="vieras";25841146]Tuleva kyläpaikan pöydän tyhjääjä.[/QUOTE]

No itse asiassa käyttäytyy kyläpaikoissa oikein kauniisti. Nuorempi ei vielä yksin kyläile.

[QUOTE="vieras";25841184]Mä oon maalta ja täytyy kyllä sanoa että en ole vielä perheeseen törmännyt jossa ei joskus herkuteltaisi ihan epäterveellisillä karkeilla, sipseillä, limsalla ja jäätelöllä, mutta täällä vissiin jyllää se kuuluisa maalaisjärki.[/QUOTE]

no varmasti niitä perheitäkin on olemassa ,vaikka sellaisia ei omaan elinpiiriin kuuluisikaan.
kaikillehan se ei ole mitenkään "kieltäytymistä" tai "ahdistavaa" tai maalaisjärjen puutetta, että ei herkutella kuten suurin osa perheistä. joiltakin se tulee ihan luonnostaan :)
pirun hienoa se minusta vaan on .

[QUOTE="vieras";25841045]Onko nämä sokerihysteerikot ajatelleet, että ehkä se lapsi ei niin hingu niiden herkkujen perään missään vaiheessa, jos niitä ei pidetä minään kiellettynä juttuna? Mulla on ainakin tuttavia joiden lapset ei saa juuri koskaan mitään hyvää syödä ja sitten ovat kylässä aivan mahdottomia, kun on herkkuja tarjolla ja mitään ei saa.[/QUOTE]

Ei anna limsaa = sokerihysteerikko? :D

Mä en ole antanut neljävuotiaalle vielä limsaa. Ei ole pyytänytkään, joten eipä ole ollut tarvetta varta vasten opettaa. Namia, pillimehua, keksiä ja muita leivonnaisia saa kyllä herkkuhetkinä. En tosiaankaan ole sokerihysteerikko, mutta en oikein ymmärrä miksi alle kouluikäisen pitäisi osata juoda limsaa tai syödä kaikkia mahdollisia epäterveellisiä juttua.

Että mua huvittaa tuo maalaisjärjen viljeleminen. hohhoijaa. Maalaisuushan sen tekee herkutellaanko vai ei.

Olen syntynyt kauppalassa, josta on kasvanut yksi maamme suurimmista kaupungeista.
Lapsuuteni kauppala-aikana oli limu akateemisesti koulutettujen vanhempieni mielestä kovin turmiollista ja sain sitä melkoisen harvoin.
Omat lapseni elävät tässä samaisessa kaupungissa, ei akateemisten vanhempien lapsina saaden välillä limua. Pitäisikö tästä päätellä jotakin, tai pitäisikö olla päättelemättä.:xmas:

Olen syntynyt kauppalassa, josta on kasvanut yksi maamme suurimmista kaupungeista.
Lapsuuteni kauppala-aikana oli limu akateemisesti koulutettujen vanhempieni mielestä kovin turmiollista ja sain sitä melkoisen harvoin.
Omat lapseni elävät tässä samaisessa kaupungissa, ei akateemisten vanhempien lapsina saaden välillä limua. Pitäisikö tästä päätellä jotakin, tai pitäisikö olla päättelemättä.:xmas:

Parempi ainakaan olla tekemättä suuria yleistyksiä. :xmas:

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
No meillä lapset ovat saaneet maistella limpparia jo 3-vuotiaista lähtien. Kaikki tosin ovat siinä kohtaa halunneet vettä limpparin joukkoon (1:1), ettei olisi väkevää. Saavat nykyäänkin limpparia silloin tällöin (eivät edes kerran kuukaudessa) ja mä nimenomaan ostan meille sokerillisia, en mitään light-juttuja. Lapset 12v, 9v ja 5v, kellään ei reikiä hampaissa ja kaikki ovat hoikkia. Viikottainen karkkipäivä meillä on ollut jossain vaiheessa käytössä, nykyään ei juurikaan ole, sillä lapset eivät yleensä edes muista koko karkkipäivää. Ollaan sit silloin tällöin pidetty ns. elokuvailtoja, jolloin lapset saavat pienen määrän raksuja ja karkkia. Yleensä kyllä toivovat mun leipovan bataatti-omena-piirasta karkkien ja raksujen saamisen sijasta. :D

Meillä on siis edetty nimenomaan kohtuullisuuden tietä ja se on omassa perheessämme todettu erittäin sopivaksi tavaksi. Muut tekevät niin kuin haluavat.

Mulle on siis aivan yksi ja sama antaako muut pennuilleen jaffaa, mutta en ymmärrä miksi sitä ihmetellään, että joku ei anna.
Oletan että sama mielipide myös antaako jannuilleen peffaa?

Samaa mieltä, en minä taivastele jos jotkut ei anna, oma päätös. Tietysti saatan vähän pyöritellä itsekseni silmiä jos eivät mitään hyvää saa ikinä maistaa. Tämä saattaa päteä tai olla pätemättä myös jannuihin.

Minulla 4v ja 6v. lapset, joille annan limsaa kerran viikossa (joskus viikko jää tosin väliin) saunan jälkeen, kun itse otan siiderin. Samana päivänä on myös karkkipäivä ja meidän kaikkien yhteinen herkkupäivä (yleensä tehdään pizzaa ja katsotaan perheen voimin joku filmi). Eivät koskaan kaupassakaan kerjää limsaa, joten eivätpä ole siihen koukuttuneet. Minusta tämä on ihan ok. Suosittelen muillekin sitä, että pitävät herkut yhden päivän juttuna. Silloin lapset eivät ainakaan opi himoitsemaan niitä viikon jokaisena päivänä, eikä synny "ahmimisreaktiota" eli sitä, että lapset vanhempana ahmivat makeaa ylenmäärin, koska eivät pienempänä ole oppineet järkevämpää tapaa siitä nauttia. Totaalikieltäminen ei yleensä johda muuhun kuin kahta kauheampaan katastrofiin.

Sen verran kommentoin tuohon herkkupäivään. Että oletko varma ettei juuri tuo vain yhtenä päivänä sallittua, aiheuta sen lapsessa että vetää sitten napa vääränä kun kerran saa. Vaikka ei sinä päivänä niin haluisikaan, mutta kun ainoa päivä kun saa. Olen nimittäin nähnyt tätä karkkipäivän kohdalla.

Meillä otetaan silloin kun tekee kovasti mieli, kunhan pysytään kohtuudessa eli tyyliin lapsen kourallinen. Ei tietenkään joka päivä, ehkä 5-10 kertaa kuukaudessa. Idea että otetaan kun tekee mieli ja kohtuus pysyy määrässä. Tätä olen lapsille yrittänyt opettaa, kun sen pienen hetken asiaan pystyn vaikuttamaan.

Tosin onhan tämä varmaan lapsesta riippuvainen, mutta tällainen toinen näkökulma asiaan.

Totta kai. Jo 2v osaa odottaa, että lauantaisaunassa saa hieman limpparia mukista. Sitä en kyllä osaa sanoa, mitä päiväkodin tädit tällaisella tiedolla tekee. Normaalipainoiset, hyvin syövät, terve hampaiset lapset, karkkipäivä kerran viikossa. Ongelma?

No eipä muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä sitten! Enää en ihmettele niitä "apua, reikiä hampaissa 2v:lla" -aloituksiakaan.

:D

Meillä on kaikki kolme saanut ekan kerran limpparia maistaa varmaan jo 1-vuotiaana. Ja siitä eteenpäin silloin-tällöin juhlissa, saunajuomana jne. Kotona meillä harvemmin ihan muuten vaan limpparia on ja ei sitä kukaan ruuan kanssa tai janoon juo....
Ja silti: 7v, 5v ja 2v ja kenelläkään ei ole ollut vielä yhtäkään reikää ;) Itse näen että limpparinjuonti ei vältämättä ole samaa kun huono hammashygenia.....

[QUOTE="just";25843579]:D

Meillä on kaikki kolme saanut ekan kerran limpparia maistaa varmaan jo 1-vuotiaana. Ja siitä eteenpäin silloin-tällöin juhlissa, saunajuomana jne. Kotona meillä harvemmin ihan muuten vaan limpparia on ja ei sitä kukaan ruuan kanssa tai janoon juo....
Ja silti: 7v, 5v ja 2v ja kenelläkään ei ole ollut vielä yhtäkään reikää ;) Itse näen että limpparinjuonti ei vältämättä ole samaa kun huono hammashygenia.....[/QUOTE]

mutta eihän se silti ole mitenkään järkevää tai hyväksi.se limpparin juonti jo 1-vuotiaasta. vähän verrattavissa siihen, kun raskaana tupakoivat puolustavat, että "ei sille mitään tullut vaikka poltin".
ja siis minulle on ihan sama miten muut tekee tai on tekemättä. kummastuttaa vaan nää perustelut .jokainenhan meistä tekee jotain tyhmää - elämäähän se on :)

Yhteistyössä