Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="haha";26003256]Nekin erot mitä on, ovat niin pieniä, että ihan naurataa kun niistä vouhotetaan. Joskus noita tilastoja seurailin ja naureskelin mihin "riskeihin" niitä voi verrata. Yksilötasolla mitättömiä, koska luvut niin mitättömän "riskin", että turha edes ajatella.

Ja jos vielä verrataan terveysvaikutteina äidinmaito ja helvetin väsynyt kiukkuinen äiti vaiko jaksava äiti ja korvikkeella kasvanut lapsi joka saanut kuukausia äidinmaitoa, lienee aika selvä kumpi tapa on terveellisempi. Toki jos imetys sujuu ilman mutkia niin mitäs sitä lopettamaan jos ei koe sen olevan liikaa itselleen.[/QUOTE]

Niinpä, etpä voisi paremmin sanoa. Ja jos imetys onnistuu niin se on ihanaa (sanonkohan tän muuten kymmenenteen kertaan)
Ei siinä todellakaan mitään.

On kyllä jännä tämä ajatus joka on ihmisille saatu markkinoitua, että jos imetys takkuaa, on paras siirtyä tähän kaupalliseen valmisteeseen jonka myynnistä yritykset saavat voittoa ja kaikki on auvoista! Kunnes tulee joku muu ongelma lapsen kanssa.

[QUOTE="aapee";26003218]Mä ihan vaan sitä, et jos se oli se syy miksi jatketaan vaikealtakin tuntuvaa imetystä, et siitä voi olla enemmän terveysvaikutuksia, niin kyllä se vähän tyhmää on. Koska se on tosiasia et vaikka kuinka väkisin imetät, niin ne terveysvaikutuksen ei välttämättä näy siinä lapsessa mitenkään. Ihan yhtälailla saavat korvatulehduksia kuin muutkin ja siksipä uskalsin sanoa sen YKSITTÄISEN esimerkin, jos ei se nyt sun kalloon meinaa mahtua.

Anteeks nyt siitä yksittäisestä esimerkistä, en tee sitä toiste vaan etsin käsiini lääkäreiden rekistereitä ja tutkimuksia ennenkuin avaan suuni mistään.[/QUOTE]

Ongelma on nimenomaan tutkimusten ja kokemusten rinnastamisessa. Molemmista voi puhua, mutta ne kannattaa pitää erillään. Harvemmin mitkään terveysvaikutukset näkyy lyhyellä aikavälillä pienennällä otannalla missään. Se että löytyy yksi poikkeus, ei kumoa niitä yleisellä tasolla. Aina on myös poikkeuksia, joiden kohdalla terveysvaikutukset on paremmat, jos käännetään suositukset päälaelleen. Yhelle lapselle voi olla parempi, ettei sitä imetetä ollenkaan, muttei se tarkota, että näin tulis tehä kaikkien kohdalla.

[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

Tuota, kahta yksittäistapausta vertailemalla et saa muita kun absurdeja tuloksia vahvistamaan omia mielikuviasi. Vaikka sulla olisi neljä täysimetettyä korvatulehduskierteistä ja saman verran onnellisia korvatulehduksettomia pulloruokittuja vauvoja, se ei vielä kertoisi mitään imetyksen ja korvatulehdusten yhteydestä. Tollasiin tuloksiin tarvitaan hiukan isommat otokset...

[QUOTE="aapee";26003275]Niinpä, etpä voisi paremmin sanoa. Ja jos imetys onnistuu niin se on ihanaa (sanonkohan tän muuten kymmenenteen kertaan)
Ei siinä todellakaan mitään.[/QUOTE]

Tätä "jos imetys onnistuu"-kommenttia kovasti viljellään, niin kovasti että on syntynyt käsitys siitä että imetyksen onnistuminen on enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Monet tuntuvat asennoituvan jo etukäteen niin ettei se imetys kuitenkaan onnistu, ja kun vauva kiukkuaa niin siirrytään korvikkeeseen.

[QUOTE="aapee";26003190]Kerrankin tähän keskusteluun tuli joku joka vastaa asiallisesti ja kirjoittaa aiheesta eikä ota sieltä täältä jotain sanoja ja ala niistä pätemään.
Siinä ryhmässä on siis useita, jotka aivan itse aloittavat keskustelun siitä, kuinka taas on niin vaikeaa. Moni toki vastailee sitten niihin että juu niin täälläkin, varmasti se onkin vertaistukea, mutta yllätyin kun moni aloittaa itse "valittamaan" aiheesta. Lisäksi olen jotenkin niin surullinen..tai siis mitäpä sitä nyt muiden asioista olemaan surullinen, enhän minä tiedä kuinka onnellisia he silti kaiken keskellä ovat. Monien teksteistä vaan huomaa, että ovat jo kovin väsyneitä. Harmittaa vaan kun en aina kehtaa laittaa omia hyviä kuulumisiani, kun siihenkin tullaan kommentoimaan, että "jaajaa, täälläpä valvottiin ja itkettiin koko yö ja piereskeltiin. pierut haisivat kamlilta, onkohan nyt jotain masuvaivoja ja väsyttää niin paljon etten enää jaksa"

:/ mitäpä siihen sitten sanoisin?[/QUOTE]

Juup. Ikävä kyllä noistakin tulee helposti sellaisia valituskerhoja, vähän asenteella "kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saa". Oma kuopukseni on ollut koko vauvaikäinsä todella helppo ja tyytyväinen tapaus ja sama meno näyttää nyt jatkuvan taaperoiässä. Joskus kun muiden juttuja kuuntelee niin ei oikein meinaa edes päästä mukaan kun tajuaa ettei itse ole kokenut tämän lapsen kanssa mitään vastaavia ongelmia. Joskus sitten voin heittää väliin jonkun jutun keskimmäisestä lapsesta kenen kanssa oli paljon rankempaa.

Mutta tosissaan, imetys on vain tapa ruokkia vauvaa. Niitä hankalia ja helppoja vauva-aikoja löytyy sekä imetetyiltä että pulloruokituilta.

Sinänsä ymmärrän pitkään lapsiani imettäneenä ajatuksesi. Kun oma lapsi voi ja kasvaa hyvin ja itsekin jaksaa hyvin niin kyllähän se kun kuulee toisten kilpaa valittavan imetyksen ongelmista ja omasta väsymyksestään herättää ajatuksen että kannattaisikohan antaa periksi. Äitiys on muutakin kuin imetystä.

• Tykkää
Reactions: maitovara
[QUOTE="aapee";26003265]Anteeks vaan mut juuri siltähän se vaikuttaa tämän keskustelun perusteella :D :D Mähän olin se joka menee siitä mistä aita on matalin ja vauva-aikahan ei ole ruusuilla tanssimista. Ja koska tukimukset osoittaa äidinmaidon olevan kaiken kannalta niin paljon parempaa (terveysvaikutukset ja henkiset vaikutukset) niin sen takia sitä imetystä jatketaan.

Siis juuri siitähän tässä väittelyssä oli kyse, turha yrittää nyt yhtään sitten jälkeenpäin pestä tästä käsiään. Tai en tiedä mitä kaikkea sinä olet kommentoinut mutta muiden kommentit ovat ainakin tästä todisteina.[/QUOTE]

Sä itse esitit monien tavallisten pikkuvauvaongelmien johtuvan nimenomaan imetyksessä. Jo ensimmäisessä viestissä, ratkaisu muitten äitien ongelmiin oli imetyksen lopetus. En tiedä, miten tarkkaan te tunnette toisenne, mutta epäilen, että niin syvällisesti, että voisit sanoa juuri imetyksen olevan ongelma näiden naisten väsymisessä.

Jos olisit alunperin esittäny asian tyyliin "Onko pakko imettää, jos imetys itsessään aiheuttaa äidin väsymisen?" ois keskustelun tyyli voinut olla erilainen. Nyt se meni alusta asti suuntaan "Suurin osa vauvaongelmista johtuu imetyksestä, lopettakaa imetys älkääkä valittako elämänne olevan raskasta, kun mullakaan ei oo". Ei kovin rakentavaa, vai?

Muuten, kun puhutaan terveysvaikutuksista niin kannattaa huomioida että kaikki lapset eivät saa samoja terveydellisiä lähtökohtia synnyinlahjanaan. Se imetetty, korvakierteinen ja putket saanut lapsi voi oikeasti olla kuitenkin nauttinut noista imetyksen terveysvaikutusista. Ilman imetystä hän olisi voinut sairastella vielä pahemminkin.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Siis mitä ihmettä?

Imetys EI useimmiten ole helppoa. Kyllä, moni joutuu taistelemaan asian kanssa. Taistelu harvemmin jatkuu kuitenkaan yhtä soittoa kuukausia.

On tutkittu tosiasia, että imetetyillä on vähemmän mm. allergioita ja tulehdustauteja. Jopa kätkytkuolemariski on pienempi. Miten kukaan voi tosissaan sanoa, että imetyksen takia ei kannata taistella?? Lukekaa nyt edes vähän aiheesta! Jossain tutkimuksessa on jopa todettu, että leukemiariski on imetetyillä pienempi.

• Tykkää
Muuten, kun puhutaan terveysvaikutuksista niin kannattaa huomioida että kaikki lapset eivät saa samoja terveydellisiä lähtökohtia synnyinlahjanaan. Se imetetty, korvakierteinen ja putket saanut lapsi voi oikeasti olla kuitenkin nauttinut noista imetyksen terveysvaikutusista. Ilman imetystä hän olisi voinut sairastella vielä pahemminkin.

Näinpä.
Ja näiden yksittäistapausten kohdalla meillä ihmisillä on tapana valita sellainen esimerkki, joka tukee omia uskomuksia. Kyllä siihen vähän enemmän aineistoa ja tilasto-osaamista tarvitaan, että tuollaisia eroja päästään vertailemaan. Juurikin tuon takia, ettemme ole kaikki samanlaisia eikä meillä ole samoja lähtökohtia.

Mutta tässä välissä ehdin lukea noita aiempia sivuja ja huomasin, että tähän ketjuun ei vissiin kannattanut osallistua. Ei vaikuta, että täällä varsinaisesti haluttais keskustella :D

• Tykkää
Ihmeellinen keskustelu. Ap:n pointti tuli ihan hyvin selväksi aloitusviestissä, vaikkakin melko kärjistetysti. Ja sitten täällä hyökätään puolustamaan imetystä ihan asian vierestä.

Ja kyllä siinä ekassa viestissä on myös mun mielestä punainen lanka, joka on joillain kadoksissa. Olen itsekin tavannut näitä äitejä, jotka jatkavat imetystä väkisin, koska sosiaalinen painostus imetykseen on valtava ja vaikka oma mielenterveys on uhkaavasti heilahtamassa syvän masennuksen puolelle. He voivat huonosti, kohtelevat lapsia kyseenalaisesti, huutavat raivoavat ja itkevät lapselle ja puolisolleen, jatkuvasti. He EIVÄT OLE ENEMMISTÖ, mutta heitä on.

Enemmistö mun tapaamista äideistä taas kuuluvat niihin, jotka ovat väsyneitä, öitä valvotaan kuten vauvojen kanssa yleensä, vauvat saavat "asiaan kuuluvia" rintaraivareita ja pitävät luonnollisesti tiheän imun kausia. Nämä äidit miettivät omaa imetystään, mutta harva heistä lopettaa, koska varsinaista "ongelmaa" ei ole, ja mielenterveyskin on hyvä univelkaan ja stressitilaan nähden.

Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa, imetys ON ihana asia, jos se onnistuu, eikä äiti tai vauva kärsi siitä kohtuuttomasti. Mutta koska tää on menny monella ohi, niin sanonpa vaan että kyllä muakin vituttaa ne jeesustelijat, jotka alkaa lässyttämään näitä "sä et vaan yritä tarpeeks" tai "mun lapsen etu menee mun edun edelle, kyllä mä voin vähän kärsiäkin" yms. yhtä typerää, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan korostaa omaa marttyyrimaista erinomaisuutta ja uhrautumista. Te ette _todella_ voi pitää muita niin yksinkertaisina, ettehän?

No juu, kaikki ongelmathan johtuu vaan siitä että äiti imettää... Mä imetin lastani vuoden, mutta siitä ei kumma kyllä aiheutunut mitään ongelmia :D Lapsi on nukkunut kokonaisia öitä 1 kk ikäisestä alkaen mainiosti. Vitsit, mitenkähän tämäkin on mahdollista, kaikesta imetyksestä huolimatta!

Alkuperäinen kirjoittaja ömmmh;26003371:
Siis mitä ihmettä?

Imetys EI useimmiten ole helppoa. Kyllä, moni joutuu taistelemaan asian kanssa. Taistelu harvemmin jatkuu kuitenkaan yhtä soittoa kuukausia.

On tutkittu tosiasia, että imetetyillä on vähemmän mm. allergioita ja tulehdustauteja. Jopa kätkytkuolemariski on pienempi. Miten kukaan voi tosissaan sanoa, että imetyksen takia ei kannata taistella?? Lukekaa nyt edes vähän aiheesta! Jossain tutkimuksessa on jopa todettu, että leukemiariski on imetetyillä pienempi.

Niin mutta tässähän puhuttiin siitä JOS IMETYS JATKUU TAISTELUNA, että jossain KANNATTAA vetää se raja mikä on enää terveyden rajoissa. Ja jos on jo imettänyt kuukausia, on mainitsemasi riskit aika lailla kadonneet. Noissa tutkimuksissahan verrataan lähes poikkeuksetta täysin imetystä vaille jääneisiin vauvoihin. Kannattaa alku taistella, mutta omaa järkeä pitää käyttää.

No juu, kaikki ongelmathan johtuu vaan siitä että äiti imettää... Mä imetin lastani vuoden, mutta siitä ei kumma kyllä aiheutunut mitään ongelmia :D Lapsi on nukkunut kokonaisia öitä 1 kk ikäisestä alkaen mainiosti. Vitsit, mitenkähän tämäkin on mahdollista, kaikesta imetyksestä huolimatta!

Ei luoja...sulta meni ohi jotain tosi pahasti. Lue ketju jos et ymmärrä aloitusta. ;)

[QUOTE="aapee";26002552]Kyllä oikeastaan voin kiistää :D Ihan yksittäistapauksia vertailemalla.

Lapsi jota imetettiin kärsi niin paljon esim. korvatulehduksista että sai oikein putket korviinsa.

Lapsi joka oli korvikkeilla, ei ole kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta ja ikää on jo 2 vuotta.[/QUOTE]

Voi herrantsiisus mitä syväanalyysiä!

Ihan sama kun sanoisin, että ylipaino on hyväksi ihmiselle, koska mun tuntema ylipainoinen eli 80-vuotiaaksi ja normaalipanoinen kuoli jo 60-vuotiaana :D

En jaksa lukea koko ketjua, joku on varmaan jo kommentoinut sitä mitä itsekin sanon nyt. Minulla on kolme lasta, joista jokaista on imetetty. Keskimmäinen nukkui täysimetettynä 2kk iässä jo 12h öitä putkeen. Eipä siis ruokintatavasta ollut kiinni. Keskimmäinen joutui korvikeruokituksi 4kk iästä eteenpäin ja voi sitä alun h..lvettiä, kun oli maitoallerginen eikä erikoiskorviketta suostunut juomaan ja oli siedätettävä normaalille korvikkeelle vatsavaivojensa keskellä. Kaikki kolme lasta ovat kärsineet maitoallergiasta ja ehdottomasti imettäessäni heitä on ollut helpoin hoitaa. Vaikka imetyksissäni on ollut omat ongelmansa, niin kyllä tuo yksi korvikeruokinta kokemus vauvalla minulle oli riittävä osoitus siitä, että se pullottelu on paljon hankalampaa. Vaikka ei olisi ollut vatsavaivojakaan, niin helpompaahan se on tissi kiskaista esiin kuin läträtä korvikepurkkien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja todennäköisyys-huomio;26003388:
Näinpä.
Ja näiden yksittäistapausten kohdalla meillä ihmisillä on tapana valita sellainen esimerkki, joka tukee omia uskomuksia. Kyllä siihen vähän enemmän aineistoa ja tilasto-osaamista tarvitaan, että tuollaisia eroja päästään vertailemaan. Juurikin tuon takia, ettemme ole kaikki samanlaisia eikä meillä ole samoja lähtökohtia.

Mutta tässä välissä ehdin lukea noita aiempia sivuja ja huomasin, että tähän ketjuun ei vissiin kannattanut osallistua. Ei vaikuta, että täällä varsinaisesti haluttais keskustella :D

Juu. Oma esikoiseni down-lapsena sairasteli alkuun paljon ja oltiin ekana kesänä useita jaksoja infektio-osastolla, tuli infektioastma-diagnoosi ja korvatkin putkitettiin aikanaan. Joskus sitä lääkärille tuskailinkin että taas täällä saa olla vaikka lapsi on täysimetyksellä. Lääkäri sitten totesikin että todella hienoa että imetys onnistuu, ilman sitä voisi lapsen tilanne olla paljon pahempi.

Mahdotontahan sitä on sanoa kuinka paljon tuo lapsi -tai hyvin terveinä olleet susaruksensa- olisivat sairastelleet jos heitä ei olisi imetetty. Ei heistä ketään voi verrata suoraan naapurin lapseen jota ei olla imetetty.

[QUOTE="joo";26003408]Ihmeellinen keskustelu. Ap:n pointti tuli ihan hyvin selväksi aloitusviestissä, vaikkakin melko kärjistetysti. Ja sitten täällä hyökätään puolustamaan imetystä ihan asian vierestä.

Ja kyllä siinä ekassa viestissä on myös mun mielestä punainen lanka, joka on joillain kadoksissa. Olen itsekin tavannut näitä äitejä, jotka jatkavat imetystä väkisin, koska sosiaalinen painostus imetykseen on valtava ja vaikka oma mielenterveys on uhkaavasti heilahtamassa syvän masennuksen puolelle. He voivat huonosti, kohtelevat lapsia kyseenalaisesti, huutavat raivoavat ja itkevät lapselle ja puolisolleen, jatkuvasti. He EIVÄT OLE ENEMMISTÖ, mutta heitä on.

Enemmistö mun tapaamista äideistä taas kuuluvat niihin, jotka ovat väsyneitä, öitä valvotaan kuten vauvojen kanssa yleensä, vauvat saavat "asiaan kuuluvia" rintaraivareita ja pitävät luonnollisesti tiheän imun kausia. Nämä äidit miettivät omaa imetystään, mutta harva heistä lopettaa, koska varsinaista "ongelmaa" ei ole, ja mielenterveyskin on hyvä univelkaan ja stressitilaan nähden.

Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa, imetys ON ihana asia, jos se onnistuu, eikä äiti tai vauva kärsi siitä kohtuuttomasti. Mutta koska tää on menny monella ohi, niin sanonpa vaan että kyllä muakin vituttaa ne jeesustelijat, jotka alkaa lässyttämään näitä "sä et vaan yritä tarpeeks" tai "mun lapsen etu menee mun edun edelle, kyllä mä voin vähän kärsiäkin" yms. yhtä typerää, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan korostaa omaa marttyyrimaista erinomaisuutta ja uhrautumista. Te ette _todella_ voi pitää muita niin yksinkertaisina, ettehän?[/QUOTE]

Ja sinä voit muiden puolesta tietää että heidän ongelmansa olisivat ratkaistavissa sillä että imetys lopetetaan. Imetys on näiden äitien ainoa masentuneisuuden syy, ja kun se lopetetaan niin kaikki sujuu kuin tanssi ja vauva nukkuu heti yöt läpeensä. Helppoa kuin heinänteko!

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003453:
Ja sinä voit muiden puolesta tietää että heidän ongelmansa olisivat ratkaistavissa sillä että imetys lopetetaan. Imetys on näiden äitien ainoa masentuneisuuden syy, ja kun se lopetetaan niin kaikki sujuu kuin tanssi ja vauva nukkuu heti yöt läpeensä. Helppoa kuin heinänteko!

Onko elämä sulle todella noin mustavalkoista? Mielenkiintoista ;)

Mä puhun niistä äideistä jotka itse tunnen, en tuntemattomista kadun tallaajista. Usein ahdistuksen ja masennuksen taustalla on kyllä useampi tekijä, tiedät varmasti. Imetyksen lopettaminen on on tasoittanut hormoniheittelyitä, vauvan syöttäminen on voitu jakaa puolison kanssa, äiti on saanut nukkua enemmän, jne. Elämä on tasoittunut.

[QUOTE="joo";26003553]Onko elämä sulle todella noin mustavalkoista? Mielenkiintoista ;)

Mä puhun niistä äideistä jotka itse tunnen, en tuntemattomista kadun tallaajista. Usein ahdistuksen ja masennuksen taustalla on kyllä useampi tekijä, tiedät varmasti. Imetyksen lopettaminen on on tasoittanut hormoniheittelyitä, vauvan syöttäminen on voitu jakaa puolison kanssa, äiti on saanut nukkua enemmän, jne. Elämä on tasoittunut.[/QUOTE]

Minusta on aika mustavalkoista ajattelua että imetyksen lopettamisella saadaan kaikki kuntoon. Vauvan hoitoa ja ruokintaa voi muuten jakaa myös lopettamatta imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003569:
Minusta on aika mustavalkoista ajattelua että imetyksen lopettamisella saadaan kaikki kuntoon. Vauvan hoitoa ja ruokintaa voi muuten jakaa myös lopettamatta imetystä.

Vikaa luetun ymmärtämisessä? Mähän just sanoin että ahdistus ja masennus on usein monen eri tekijän summa. JOS äiti kokee, että imetyksen lopettaminen TAI siirtyminen osittaiseen pulloruokintaan helpottaa elämää niin miksi hän ei saisi näin tehdä?

[QUOTE="joo";26003408]Ihmeellinen keskustelu. Ap:n pointti tuli ihan hyvin selväksi aloitusviestissä, vaikkakin melko kärjistetysti. Ja sitten täällä hyökätään puolustamaan imetystä ihan asian vierestä.

Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa, imetys ON ihana asia, jos se onnistuu, eikä äiti tai vauva kärsi siitä kohtuuttomasti. Mutta koska tää on menny monella ohi, niin sanonpa vaan että kyllä muakin vituttaa ne jeesustelijat, jotka alkaa lässyttämään näitä "sä et vaan yritä tarpeeks" tai "mun lapsen etu menee mun edun edelle, kyllä mä voin vähän kärsiäkin" yms. yhtä typerää, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan korostaa omaa marttyyrimaista erinomaisuutta ja uhrautumista. Te ette _todella_ voi pitää muita niin yksinkertaisina, ettehän?[/QUOTE]

Näin minäkin ymmärsin aloittajan viestin, mutta tuntuu, että monilta meni ihan ohi! :D Itse en imetä, koska inhoan sitä. En todellakaan oman mielen terveyteni uhalla imetä vauvaa väkisin. Jos se on jollekin fyysisestikin todella vaikeaa, sekä äiti että vauva kärsii (+koko perhe), en ymmärrä, miksi sitä väkisin pitää jatkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003569:

Uskon että tuossa on paljon merkitystä sillä miten se imetys on sujunut ja mikä äidin suhde imetykseen on. Jos on kyse ns normaali-imetyksestä jossa on tavanomaisia vaikeuksia mutta ei mitään isoa seinää vastassa ja äiti haluaa imettää niin parasta tukea olisikin varmasti muun joutovastuun jakaminen ja imetyksen tukeminen muuten. Silloin imetyksen lopetus voi jopa masentaa entisestään.

Jos taas kyse on oikeasti vaikeasta imetyksestä jota väsynyt äiti jatkaa vaan jostain syyllisyydentunteesta vaikka oikeasti inhoaa koko touhua niin imetyksen lopetus voi hyvinkin olla se avain valoisampaan arkeen. Jos siis äiti pystyy ohittamaan nuo syyllisyydentunteet ja keskittymään lapseen ja tämän hoitoon miellyttävämmällä ruokintatavalla. Iso stressin aiheuttaja on pois.

[QUOTE="joo";26003600]Vikaa luetun ymmärtämisessä? Mähän just sanoin että ahdistus ja masennus on usein monen eri tekijän summa. JOS äiti kokee, että imetyksen lopettaminen TAI siirtyminen osittaiseen pulloruokintaan helpottaa elämää niin miksi hän ei saisi näin tehdä?[/QUOTE]

No tässähän oli kuitenkin enemmän kyse siitä, että sinä olet sitä mieltä että imetys kannattaa lopettaa jos äiti on väsynyt tms., eikä yrittää etsiä muita ratkaisuja ongelmiin. Sanoit että ahdistus ja masennus on monen tekijän summa, mutta seuraavaksi kehut kuinka imetyksen lopettaminen pelastaa kaiken.

Mikä siinä korvikeruokintaan siirtymisessä todella on niin ratkaisevasti helpompaa? Kysyn nyt ihan rehellisen tietämättömänä. Itsestäni kun ainakin tuntuu ettei korvikkeeseen siirtyneillä äideillä loppujen lopuksi ole mitään täysin pitävää argumenttia sen paremmuudesta. Markkinamiehet vaan ovat saaneet luotua ihmisille tämänkin tarpeen.

Yhteistyössä