Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiedän kymmenittäin äitejä jotka on lopettanu imettämisen ja siirtyny korvikkeeseen siinä toivossa että vauva alkais nukkumaan eikä olisi enää niin levoton. Turhaan. Vauvat ei oo siitä sen kummemmiksi muuttuneet kun se, onko se vauva-aika helvettiä yövalvomisineen ei useinkaan liity mitenkään siihen että imettääkö vai eikö imetä vaan ennemmin se riipppuu vauvan temperamentista ja monesta muusta tekijästä joihin ei ruokintatavalla mitenkään voi vaikuttaa.

Tietenkin imetys itsessään voi jonkun kohdalla olle pelkkää helvettiä eikä sitä tietenkään sillon kannata jatkaa. Mutta imetyksen lopettaminen ei todellakaan kaikkia ongelmia poista kuten sun aloitus antaa ymmärtää. Se vauva itkee, on mahavaivainen ja sairastaa ihan yhtä lailla myös korvikkeella ruokittaessa jos se vauva nyt muutoin sattuu olemaan sellainen. Mun mielestä jotenki typerää ja tyhmää että sä annat ymmärtää että sun mielestä kaikki em vaivat ja ongelmat on imetyksen syytä.

Nyt voin palata tähän keskusteluun, kun keskustelu muuttui taas mielenkiinoiseksi, kun ap.n raivoaminen jäi vähemmälle.

Mulla on kolme lasta. Kolmas on nyt 7kk ikäinen. Kahta vanhinta imetin 9 kk ikäiseksi. Eli korviketta annettiin siihen saakka, kun täytti vuoden.

Ap ilmeisesti tarkoitti siis sitä, että imetys ehkä kannattaa lopettaa, jos äiti ei enää halua jatkaa. Tämän mä ymmärrän. Ap.n kirjotuksista vaan sai (tai jossain kohtaa mä ainakin sain) sellasen käsityksen, että kannattaa lopettaa imetys heti, jos vauva-aika on vähän hankalaa. Noihin ap: kirjottamiin ongelmiinhan imetyksen lopettaminen ei välttämättä vaikuta. Mun mielestä, jos äiti haluaa imettää, niin se on sen taistelun arvoista. Eri asia on, jos äiti imettää vaan jonkun paineen alla pakosta ja on siksi uupunut.

Mä itse en imetä niinkään pelkkien terveysvaikutteiden takia. Imetän siksi, että se on mun mielestä niin paljon helpompaa. Välillä on hankalia vaiheita, mutta niin varmaan olis vaikka ruokkisin korvikkeella. Enkä tuntenut syyllisyyttä vaikka annoin lapsille korviketta 9-12 kk ikäisenä. Olis silti tyytyväinen, että en lopettanut heti, kun tuli joku rintaraivari-/tiheänimunkausi.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26004294:
Kyllä, mun pointti oli juurikin se että miksi imetyksen lopettamisen sijaan ei ensisijaisesti etsitä muita vaihtoehtoja!

Ei luoja, jäin ihan taustalle katsomaan sun vaahtoamista. Lopetithan sä viimeinkin. Kymmeneen kertaan tuli kyl toi selväks että pitää etsiä muita vaihtoehtoja ja pitää perehtyä tarkkaan ja tietää asioista.
Toivottavasti et oikeesti työskentele minkäänlaisessa laboratoriossa, voipi näyteputkilot mennä vähän sekasin kun saat jonkun samanlaisen pätemistarpeen ja menet sekaisin työpaikallasikin. Esim. jos aloitatte kahvihuoneessa jonkun väittelyn niin sinun on saatava se viimeinen sana ja mielipiteesi kaikille muillekkin oikeaksi. Sitten hermoilet töissä niin että kädet tärisee.

Anteeks mut tällasen mielikuvan mä susta sain nimimerkkeinesi.

että ainoa mikä tässä ketjussa nyt ärsyttää ja kirvoittaa kitkeriä kommentteja on se, että ap antaa ymmärtää että imetyksen lopettaminen on autuaaksi tekevä asia ja sen avulla pääsee eroon kaikista ongelmista mitä vauva-aikana on. Ja ap tarjoaa kaikille vauvan kanssa vaikeuksissa oleville ratkaisuksi sitä että lopettaa imettämisen. Ei se nyt ihan sillain mee!! Tietenkin imetys pitää lopettaa jos se OIKEESTI on ihan hirveetä ja on jo tehny kaikkensa imetyksen pelastamiseksi, mutta ei sitä kannata lopettaa heti kättelyssä kun eka vastamäki tulee vastaan. Jos ap itse on imettäny vain viikon ajan niin todnäk ap:kin on lopetanu imettämisen heti kun se ei ollukkaan pelkkää onnea ja autuutta. Siinä alussa se harvoin sitä on, vaaditaan useamman viikon yrittäminen että sen saa sujumaan kuin tanssi. Ap ei jaksanu yrittää ja nyt se yrittää sitte pönkittää omaa paremmuuttaan sillä ettei imetä.

Imetyksen lopettaminen ei välttämättä muuta tilannetta mitenkään. Mahavaivat, sairastelut ja yöhilluminen ei suurella todennäköisyydellä häviä mihinkään sen myötä että kaivetaan pullo esille.

[QUOTE="aapee";26005353]Ei luoja, jäin ihan taustalle katsomaan sun vaahtoamista. Lopetithan sä viimeinkin. Kymmeneen kertaan tuli kyl toi selväks että pitää etsiä muita vaihtoehtoja ja pitää perehtyä tarkkaan ja tietää asioista.
Toivottavasti et oikeesti työskentele minkäänlaisessa laboratoriossa, voipi näyteputkilot mennä vähän sekasin kun saat jonkun samanlaisen pätemistarpeen ja menet sekaisin työpaikallasikin. Esim. jos aloitatte kahvihuoneessa jonkun väittelyn niin sinun on saatava se viimeinen sana ja mielipiteesi kaikille muillekkin oikeaksi. Sitten hermoilet töissä niin että kädet tärisee.

Anteeks mut tällasen mielikuvan mä susta sain nimimerkkeinesi.[/QUOTE]

Harmaana on hyvä huudella. Kuinka tuo toisten nimimerkkien arvostelu nyt liittyi tähän aiheeseen? Luulin että tämä on keskustelupalsta jossa oman mielipiteensä saa tuoda esille. Kyllä täällä jokunen näytti olevan sitä mieltä että sinä raivoat. Miksi teet aloituksen keskustelupalstalle jos siihen ei saa vastata.

Aika ala-arvoista tuo mun työkäyttäytymisen arvelu, mutta sanotaanko näin että olen hyvin pidetty henkilö työpaikallani.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26005424:
Harmaana on hyvä huudella. Kuinka tuo toisten nimimerkkien arvostelu nyt liittyi tähän aiheeseen? Luulin että tämä on keskustelupalsta jossa oman mielipiteensä saa tuoda esille. Kyllä täällä jokunen näytti olevan sitä mieltä että sinä raivoat. Miksi teet aloituksen keskustelupalstalle jos siihen ei saa vastata.

Aika ala-arvoista tuo mun työkäyttäytymisen arvelu, mutta sanotaanko näin että olen hyvin pidetty henkilö työpaikallani.

Älä välitä ap:n mielipiteistä :hug:

• Tykkää
Reactions: Labran täti
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26004177:
Mutta kun imetyksellä nimenomaan voi olla paljonkin merkitystä lapsen terveyden kannalta. Jokainen saa toki tehdä niinkuin parhaaksi näkee, mutta mielestäni kaikilla pitäisi olla riittävät tiedot niiden päätösten tekemiseen.

Ja nuo maidon loppumis-jutut usein liittyvät siihen ettei ole saatu riittävästi tietoa imetyksestä ja siitä kuinka maidon tuotantoa olisi voinut lisätä.

Kuten itsekin kirjoitit, imetyksellä VOI olla merkitystä lapsen terveyden kannalta. Aiemmin puhuit jostain tutkimuksista joita nyt tehdään. En usko moniin muihinkaan tutkimuksiin (varsinkaan ei valmiisiin), miksi siis uskoisin näihin sun kertomiin tutkimuksiin? Ja tietenkin kaikilla on riittävät tiedot omien päätösten tekemiseen. Itselleni riittävä tieto on se, että en halua imettää. Tiedän, että en halua.

Muutenkin nää sun kirjoitukset on jänniä kun muut kertoo omia mielipiteitään niin sinä kerrot "faktoja" esim siitä mikä olisi ollut parasta yhen kirjoittajan kuvailemassa tilanteessa kun parisuhde oli koetuksella.

[QUOTE="Vieras";26005594]Kuten itsekin kirjoitit, imetyksellä VOI olla merkitystä lapsen terveyden kannalta. Aiemmin puhuit jostain tutkimuksista joita nyt tehdään. En usko moniin muihinkaan tutkimuksiin (varsinkaan ei valmiisiin), miksi siis uskoisin näihin sun kertomiin tutkimuksiin? Ja tietenkin kaikilla on riittävät tiedot omien päätösten tekemiseen. Itselleni riittävä tieto on se, että en halua imettää. Tiedän, että en halua.

Muutenkin nää sun kirjoitukset on jänniä kun muut kertoo omia mielipiteitään niin sinä kerrot "faktoja" esim siitä mikä olisi ollut parasta yhen kirjoittajan kuvailemassa tilanteessa kun parisuhde oli koetuksella.[/QUOTE]

Tuota, eikö tutkimuksiin voi uskoa silloinkin kun ei itse toimi niiden mukaan?

Itse en ole koskaan halunnut synnyttää alateitse ja pakko myöntää että sektiopäätös oli helpotus joka kerta, silloinkin kun se kertoi sen ettei lapsella ole kaikki ok. En silti koe tarvetta kumota alatiesynnytyksen etuja lapselle ja äidillekin.

• Tykkää
Reactions: Eedla ja felina
Tuota, eikö tutkimuksiin voi uskoa silloinkin kun ei itse toimi niiden mukaan?

Itse en ole koskaan halunnut synnyttää alateitse ja pakko myöntää että sektiopäätös oli helpotus joka kerta, silloinkin kun se kertoi sen ettei lapsella ole kaikki ok. En silti koe tarvetta kumota alatiesynnytyksen etuja lapselle ja äidillekin.

Voi tietenkin ja onkin monia tutkimuksia mihin uskon, mutta silti en toimi niiden mukaan. On kuitenkin myös paljon tutkimuksia joihin en usko.

Esimerkiksi imetyksessä uskon kyllä ternimaidon tärkeyden vauvalle. "normaalin äidinmaidon" tärkeydestä en ole niin vakuuttunut. Vaikka tutkimuksia onkin. En vain usko.

[QUOTE="Vieras";26005653]Voi tietenkin ja onkin monia tutkimuksia mihin uskon, mutta silti en toimi niiden mukaan. On kuitenkin myös paljon tutkimuksia joihin en usko.

Esimerkiksi imetyksessä uskon kyllä ternimaidon tärkeyden vauvalle. "normaalin äidinmaidon" tärkeydestä en ole niin vakuuttunut. Vaikka tutkimuksia onkin. En vain usko.[/QUOTE]

Eli uskot vain niihin tutkimuksiin mihin haluat uskoa ( mitkä puhuvat puolestasi). Ok . :D

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="Vieras";26005594]Kuten itsekin kirjoitit, imetyksellä VOI olla merkitystä lapsen terveyden kannalta. Aiemmin puhuit jostain tutkimuksista joita nyt tehdään. En usko moniin muihinkaan tutkimuksiin (varsinkaan ei valmiisiin), miksi siis uskoisin näihin sun kertomiin tutkimuksiin? Ja tietenkin kaikilla on riittävät tiedot omien päätösten tekemiseen. Itselleni riittävä tieto on se, että en halua imettää. Tiedän, että en halua.

Muutenkin nää sun kirjoitukset on jänniä kun muut kertoo omia mielipiteitään niin sinä kerrot "faktoja" esim siitä mikä olisi ollut parasta yhen kirjoittajan kuvailemassa tilanteessa kun parisuhde oli koetuksella.[/QUOTE]

No mutta kyllähän Labran täti tietää mistä puhuu. Kun "alussa on tarvinnut imetysohjausta" ja "välillä väsyttää paljonkin", on ihan selvää että kys. henkilö on kokenut mitä imetys voi hankalimmillaan olla ;) Mä en jaksa enää vääntää, kun ei auta vaikka piirtäis kuvan.

Ja sitten näihin tutkimustuloksiin. Kuten mainittukin, imetyksestä VOI olla apua, tai voipi olla olematta. Tutkimuksiinhan voi sitten uskoa tai olla uskomatta. Kautta aikain ovat tutkimustulokset muuttuneet ja ihmisten mieli niiden mukana.

Ja sitten vielä ihminen, joka on haukkunut kanssakeskustelijansa mm. luuseriksi, vetää herneitä nenään kun joku antaa takaisin :D

Varsin viihdyttävä keskustelu ;)

[QUOTE="aapee";26002797]Tietenkin, jos olet pullon antanut vauvan suuhun jos vauva makaa esim. sängyssä. Itse otin ja otan vieläkin lapsen syliini kun annan pulloa. Hän on samassa asennossa kuin imettäessäni oli, yhtä lähellä. Erona on vain se, että hän ei roiku suullaan mun nännissäni. Sekö se sitten on sitä läheisyyttä? Lapsi kun makoilee mun päälläni, hän joskus alkaa imeskellä mua kaulalta tai käsistä, ihan niinkuin omia nyrkkejäänkin sillon kun se vaihe alkoi et kaikkee oli kiva maistella. Siitähän mä sitten saan senkin läheisyyden, jos tuo tissi-imu on se kaiken A ja O siinä läheisyys asiassa?
Ihan pikkuruinen kun vauvani oli, katsoi häntä ruokinta-ajan silmiin. Myöskin olen häntä aina silitellyt, paijannut, hellitellyt, laulanut ja pussaillut.

Kerrotko vielä, että mikä olisi tuosta vielä parempaa läheisyyttä? Ai se kun vauva tarraa suullaan tuohon nänniin??[/QUOTE]

Tuntuuko yhdyntä miehesi kanssa läheisemmältä kuin se että hän dildottaa sua? Niinpä.

Ja kaikkia imetyksen hyötyjä ei näe vauvavuotena, terveysvaikutukset ovat kauaskantoisia. Ehkä toiset vaan jaksavat ajatella nenäänsä pidemmälle.

Susta ap ei selvästi niin vaikeaan ajatustyöhön ole.

Tää keskustelu nyt on taas kääntynyt imetyksen hyötyihin ja tutkimustuloksiin. Aloittaja aloitti keskustelun väittämällä, että imetys kannattaisi lopettaa, jos vauvalla on allergiaa, vatsavaivoja tai tiheää imua öisin. Niin ja niitä rintaraivareita. Onko joku oikeesti samaa mieltä ap.n kanssa näistä asioista?

Myöhemminhän ap olikin sitä mieltä, että imetys kannattaa lopettaa silloin, kun äiti on masentunut ja ei halua imettää, koska imetys on täyttä helvettiä. Tässä varmaan monikin on samaa mieltä.

Sehän nyt on päivänselvää, että imetys on hyväksi vauvalle. Lehmänmaitohan on tehty vasikoita varten ja äidinmaito ihmislapsia varten. Se on sitten ihan jokaisen äidin oma asia, missä vaiheessa haluaa tarjota lapselleen vasikoille tarkoitettua ravintoa.

Eli uskot vain niihin tutkimuksiin mihin haluat uskoa ( mitkä puhuvat puolestasi). Ok . :D

Ei ihan niinkään. Kaiken maailman tutkimuksia vaan on niin paljon ja monet kumoaa toisensa, ettei kaikkiin mitenkään voi uskoa. Pitää tehdä vähän itekin tutkimusta että mitkä on luotettavia tutkimuksia. Mielestäni monet näistä imetys tutkimuksista ei ole hirveen luotettavia kun monissa ei ole todistettu korvikkeiden haittoja.

Tää keskustelu nyt on taas kääntynyt imetyksen hyötyihin ja tutkimustuloksiin. Aloittaja aloitti keskustelun väittämällä, että imetys kannattaisi lopettaa, jos vauvalla on allergiaa, vatsavaivoja tai tiheää imua öisin. Niin ja niitä rintaraivareita. Onko joku oikeesti samaa mieltä ap.n kanssa näistä asioista?

Myöhemminhän ap olikin sitä mieltä, että imetys kannattaa lopettaa silloin, kun äiti on masentunut ja ei halua imettää, koska imetys on täyttä helvettiä. Tässä varmaan monikin on samaa mieltä.

Sehän nyt on päivänselvää, että imetys on hyväksi vauvalle. Lehmänmaitohan on tehty vasikoita varten ja äidinmaito ihmislapsia varten. Se on sitten ihan jokaisen äidin oma asia, missä vaiheessa haluaa tarjota lapselleen vasikoille tarkoitettua ravintoa.

Kuulostat ihan mun mummolta 90v "korvike on vasikoitten maitua"

Nuori ihminen ja noin pihalla elämästä, toivottavasti et ole äiti.

[QUOTE="Vieras";26006022]Ei ihan niinkään. Kaiken maailman tutkimuksia vaan on niin paljon ja monet kumoaa toisensa, ettei kaikkiin mitenkään voi uskoa. Pitää tehdä vähän itekin tutkimusta että mitkä on luotettavia tutkimuksia. Mielestäni monet näistä imetys tutkimuksista ei ole hirveen luotettavia kun monissa ei ole todistettu korvikkeiden haittoja.[/QUOTE]

Mun mielestä ei edes tarvita mitään tutkimuksia aiheesta. Tai saahan sitä tutkia, mutta tuskin mikään tutkimus todistaa lehmänmaidon terveellisemmäksi, kun äidinmaidon. Ei siitä korvikkeesta varmaan haittaa ole, mutta enemmän hyötyä on imetyksestä.

[QUOTE="...";26006030]Kuulostat ihan mun mummolta 90v "korvike on vasikoitten maitua"

Nuori ihminen ja noin pihalla elämästä, toivottavasti et ole äiti.[/QUOTE]

No kerro ihmeessä, että kenen maitoa se sitten on, kun kerran ihan nuorena äiti-ihmisenä olen pihalla asioista. Viisas mummo sulla. ;)

Mun mielestä ei edes tarvita mitään tutkimuksia aiheesta. Tai saahan sitä tutkia, mutta tuskin mikään tutkimus todistaa lehmänmaidon terveellisemmäksi, kun äidinmaidon. Ei siitä korvikkeesta varmaan haittaa ole, mutta enemmän hyötyä on imetyksestä.

Kukaan ei varmaan sitä väittänytkään. Paitsi sinä yrität nyt väittää että äidinmaito on ehdoton ja se vasikan maito on täyttä saastaa. Terveisiä vaan tältä 23 vuotiaalta vasikan maidolla kasvaneelta naiselta, että terve olen kuin pukki ja olen ollutkin. Sairastan hyvin harvoin flunssia. Korvatulehduksen sain joskus pienenä kerran.
Että näinkin paska minusta on tullut sillä täysin väärällä ravinnolla. Kaikki korvikkeella juotetut voisi kai samantien viedä jonnekkin leirille (esim. keskitysleiri) jossa heidät tuhotaan maapallolta, niin kovanluokan myrkkyä ovat nauttineet ja heille kasvaa varmaan ajanmyötä sorkatkin kun on kaikki mennyt niin pieleen.

Onpas tyhmää ja yksinkertaista porukkaa. Joku labran tätikin täällä vaahtoaa suu vaahdossa jostain tutkimustuloksista. Niitä nyt on suuntaan ja toiseen.

Asiat ei ole mustavalkoisia, eikä kukaan teistä ole tässä asiassa oikeassa. Te ette tiedä muiden äitien ja heidän vauvojen tilanteita, eikä teillä ole minkäänlaista sanomista siihen mikä heille on oikein ja väärin, oli titteli sitten mikä vaan.

Toisille rintaruokinta sopii, toisille ei. Terveitä vauvoja kasvaa äidinmaidolla sekä korvikkeella, se on selvä juttu. Pääasiahan on että lapsi saa ravintoa.

Ei varmaan tutkimuksia tarvita jos haluaa uskoa ilman niitä. Ja sehän siinä mielestäni just onki ku siitä että imetyksestä olisi enemmän hyötyä ei ole kunnon todisteita. (paitsi ternimaito)

Mä olen itseasiassa samaa mieltä aloittajan kanssa. Ihme provosoitumista täällä.

Omaani imetän edelleen, ikää 6,5 kk ja ongelmia on. Moneen kertaan olen harkinnut korvikkeeseen siirtymistä, mutta ei sitten kuitenkaan halua. Monesti olen miettinyt, että onko meidän kummankaan kannalta järkevää hakata päätä seinään.

[QUOTE="...";26006056]Kukaan ei varmaan sitä väittänytkään. Paitsi sinä yrität nyt väittää että äidinmaito on ehdoton ja se vasikan maito on täyttä saastaa. Terveisiä vaan tältä 23 vuotiaalta vasikan maidolla kasvaneelta naiselta, että terve olen kuin pukki ja olen ollutkin. Sairastan hyvin harvoin flunssia. Korvatulehduksen sain joskus pienenä kerran.
Että näinkin paska minusta on tullut sillä täysin väärällä ravinnolla. Kaikki korvikkeella juotetut voisi kai samantien viedä jonnekkin leirille (esim. keskitysleiri) jossa heidät tuhotaan maapallolta, niin kovanluokan myrkkyä ovat nauttineet ja heille kasvaa varmaan ajanmyötä sorkatkin kun on kaikki mennyt niin pieleen.[/QUOTE]

Miksi sä nyt tahallasi ymmärrät väärin. Missä kohtaa olen haukkunut sitä vasikanmaitoa (jota se nyt vaan ihan oikeasti on vaikka kuinka yritätte vängätä)? Itsekin olen terve samaisella vasikanmaidolla aikoinaan juotettu. Mä vaan en ymmärrä, että täällä yritetään tehdä korvikkeesta jotenkin parempaa vaihtoehtoa ja vaahdotaan siitä, että mikään tutkimus ei osoita äidinmaidon terveellisyyttä. Miski pitäisi? Se nyt vaan on niin, että ensisijaisesti pitäisi pyrkiä ruokkimaan rintamaidolla, mutta aina se ei ole mahdollista, jolloin on pakko tyytyä toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon.

[QUOTE="...";26006063]Ota selvää jos et tähän mennessä itse sitä tiedä. Ei vaan hänellä oli skitsofrenia, onkohan sinullakin? Hmm.[/QUOTE]

et siis pystynyt todistamaan, että olisin väärässä. Tiesin sen. :D

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten imetys voi olla niin monelle niin hirrrrrveeen vaikeaa. Että oikein pitää hammasta purra ja taistella ettäkö se onnistuis. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa muka?Tissi vaan suuhun niin kyllä se vauva yleensä loput hommat hoitaa, mikäs sen luonnollisempaa.

Näin ainakin tää mun *yksittäistapaus*, jonka kanssa imetys on sujunut ongelmitta koko tän kohta kaks vuotta, joiden aikana lapsella on ollu ehkä kolme flunssaa, siinäpä ne sen sairastamiset. Hampaiden tulo poislukien on nukkunu yönsä putkeen parikuisesta. Ei ihottumia tai mahavaivoja tai mitä ne nyt olikin kaikki ne kauheet imetyksestä johtuvat ongelmat olevinaan.

Yhteistyössä