P
pikkanen
Vieras
Mä tiedän kymmenittäin äitejä jotka on lopettanu imettämisen ja siirtyny korvikkeeseen siinä toivossa että vauva alkais nukkumaan eikä olisi enää niin levoton. Turhaan. Vauvat ei oo siitä sen kummemmiksi muuttuneet kun se, onko se vauva-aika helvettiä yövalvomisineen ei useinkaan liity mitenkään siihen että imettääkö vai eikö imetä vaan ennemmin se riipppuu vauvan temperamentista ja monesta muusta tekijästä joihin ei ruokintatavalla mitenkään voi vaikuttaa.
Tietenkin imetys itsessään voi jonkun kohdalla olle pelkkää helvettiä eikä sitä tietenkään sillon kannata jatkaa. Mutta imetyksen lopettaminen ei todellakaan kaikkia ongelmia poista kuten sun aloitus antaa ymmärtää. Se vauva itkee, on mahavaivainen ja sairastaa ihan yhtä lailla myös korvikkeella ruokittaessa jos se vauva nyt muutoin sattuu olemaan sellainen. Mun mielestä jotenki typerää ja tyhmää että sä annat ymmärtää että sun mielestä kaikki em vaivat ja ongelmat on imetyksen syytä.
Nyt voin palata tähän keskusteluun, kun keskustelu muuttui taas mielenkiinoiseksi, kun ap.n raivoaminen jäi vähemmälle.
Mulla on kolme lasta. Kolmas on nyt 7kk ikäinen. Kahta vanhinta imetin 9 kk ikäiseksi. Eli korviketta annettiin siihen saakka, kun täytti vuoden.
Ap ilmeisesti tarkoitti siis sitä, että imetys ehkä kannattaa lopettaa, jos äiti ei enää halua jatkaa. Tämän mä ymmärrän. Ap.n kirjotuksista vaan sai (tai jossain kohtaa mä ainakin sain) sellasen käsityksen, että kannattaa lopettaa imetys heti, jos vauva-aika on vähän hankalaa. Noihin ap: kirjottamiin ongelmiinhan imetyksen lopettaminen ei välttämättä vaikuta. Mun mielestä, jos äiti haluaa imettää, niin se on sen taistelun arvoista. Eri asia on, jos äiti imettää vaan jonkun paineen alla pakosta ja on siksi uupunut.
Mä itse en imetä niinkään pelkkien terveysvaikutteiden takia. Imetän siksi, että se on mun mielestä niin paljon helpompaa. Välillä on hankalia vaiheita, mutta niin varmaan olis vaikka ruokkisin korvikkeella. Enkä tuntenut syyllisyyttä vaikka annoin lapsille korviketta 9-12 kk ikäisenä. Olis silti tyytyväinen, että en lopettanut heti, kun tuli joku rintaraivari-/tiheänimunkausi.