Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tässä yhdet yksittäistapaukset: 2v jota on imetetty 1v. vain yhden kerran korvatulehdus ja muuten ollut terveenä ja hyvinvoivana. Vauvana tosin pullautteli paljon ja söi paljon. Ei tuo häirinnyt jos 1-2 kertaa yöllä nousin imettämään.

toinen lapsi on 4kk täysimetys ja kasvaa hyvin. Yöt alkoi nukkua 2kk vanhana. Ei pullautteluita eikä muutakaan. Virkeä lapsi!

Kyllä se on äidin oma asia miten jälkeläisensä hoitaa ja joskus pitää nähdä hieman vaivaakin sen eteen! :) tsemppiä imetyksen kanssa painiville!

[QUOTE="Vieras";26008218]Lehmästä saatu maito nyt vaan on tarkoitettu lehmille alunperin. Sitä jalostamalla on toki pystytty kehittämään ihmislapselle sopivaa ravintoa, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun ihminen ei omalla maidollaan pysty ruokkimaan lastaan.

En nyt jaksa vastata noihin sun muihin väitteisiin koska kuten jo sanottua kiinnitin huomioni vain tähän lauseeseen. En oo sanonu etteikö nykyiset korvikkeet olisi tehty lehmänmaidosta. Mutta tarkoitin että alunperin lehmän maitoa ei ole tarvinnut mitenkään jalostaa että se kelpaisi ihmisen ravinnoksi, vaikka ne nykyjään jalostettuja suurin osa onkin. Ja kyllä vieläkin saa sitä jalostamatonta ihan suoraan navetasta. Siitä en sano mitään miten hyvää se on NYKYISTEN tutkimusten valossa.

Ja joku ihmetteli että ihminen ei oo vielä oppinu imemään lehmän tissiä niin onneksi lypsämisen jalo taito on kuitenkin opittu. :)[/QUOTE]

Mä tarkoitin lähinnä nykypäivää. Varmaan joskus 50 vuotta sitten on juotu maitoa tuoreeltaan lehmän tissistä. Olen itsekin muuten lapsena syönyt tuoreesta lehmänmaidosta valmistettuja muurinpohjalettuja. Ne oli taivaallisia.

Mun mummoni 78v syntyi keskosena ja hänen äitinsä kuoli siinä synnytyksessä. Mummo kasvoi ensimmäiset kuukaudet sokerivedellä ja siitä myöhemmin kauralimalla. Että kyllähän sitä ihminen selvityy, jos vaan saa ravintoa. Tässä nyt vaan oli kyse siitä kumpi on parempi korvike vai rintamaito. Tai alunperinhän oli kyse jostain ihan muusta. :)

[QUOTE="Vieras";26008218]Ja joku ihmetteli että ihminen ei oo vielä oppinu imemään lehmän tissiä niin onneksi lypsämisen jalo taito on kuitenkin opittu. :)[/QUOTE]

En puhunut OPPIMISESTA vaan SOPEUTUMISESTA. Pohjoismaisilla kansoilla laktaasineritys jatkuu usein aikuisikään asti, mutta vatsamme ei kuitenkaan vieläkään tykkää erityisemmin maitoproteiinista (etenkin kaseiini...) tai liiasta fosforista ja kalsiumista. Lehmiksen hormonikoktailit eivät myöskään ole mikään toivottu juttu. Diabetes & hedelmällisyysongelmat anyone?

[QUOTE="aapee";26007950]No vastataan nyt sitten, kyllä mä sen nautinnon ja orgasmin saan sillä dildollakin. Minusta se on läheisyyttä jos mieheni kanssa ihan leluillakin puuhaillaan. Harmi jos itselläsi on vaikeuksia saada nautintoa? kun tietääkseni nyt vihjailet tässä ettet pidä dildolla leikkimistä jotenkin läheisyytenä? Sehän vasta todella intiimiä puuhaa onkin. Kun rakkaani tuottaa vain minulle nautintoa ja katselee vielä vierestä.

Oliko muuta?[/QUOTE]

Jumalauta toi keskustelukumppanista typerien asioiden keksiminen on niin surkeeta.. Siis dildo on intiimimpää kuin ihokosketus. Tämä selvä, tosin tuskin siihen itsekkään uskot. Vaikka pakkohan sun on yrittää, kun kerran vauvakin saa pullosta saman intiimin hetken kun imetyksestä.

Sun kaltaisien takia korvikemammoja pidetäänkin vähän.. noh, lahjattomina. Keksitään mitä mielikuvituksellisempia syitä saada ihmiset uskomaan korvikkeiden hyvyyteen ja paremmuuteen. Kiistetään tutkimustulokset, väitetään uskomattomia väitteitä joistan avioeroista imetyksen takia, psykooseista, vaikka mistä negatiivisesta. Jotka kaikki häviävät jäljettömiin kun pistetään tissi piiloon ja otetaan pullo esiin.

Ja kun mitään järkevää sanottavaa et keksi, menet henkilökohtaisuuksiin. Laskeppa huviksesi kuinka monta eri nikkiä olet haukkunut/puhunut halveksuvasti tämän ketjun aikana.

Toivoopi 3 lasta kasvattanut, elämässään yhteensä 3kk imettänyt. Ilman mitään pakkomielteitä korottaa korviketta imetyksen rinnalle.

Mä tarkoitin lähinnä nykypäivää. Varmaan joskus 50 vuotta sitten on juotu maitoa tuoreeltaan lehmän tissistä. Olen itsekin muuten lapsena syönyt tuoreesta lehmänmaidosta valmistettuja muurinpohjalettuja. Ne oli taivaallisia.

Mun mummoni 78v syntyi keskosena ja hänen äitinsä kuoli siinä synnytyksessä. Mummo kasvoi ensimmäiset kuukaudet sokerivedellä ja siitä myöhemmin kauralimalla. Että kyllähän sitä ihminen selvityy, jos vaan saa ravintoa. Tässä nyt vaan oli kyse siitä kumpi on parempi korvike vai rintamaito. Tai alunperinhän oli kyse jostain ihan muusta. :)

No ei ole kyllä pelkällä sokerivedellä pysynyt hengissä, etenkin keskosena ;) Keskosten kuolevuusprosentit ovat ihan nykypäivänäkin selvästi korkeammat ei-imetetyillä/niillä jotka eivät saa äidinmaitoa verrattuna äidinmaitoa juoviin.

[QUOTE="pottu";26008294]En puhunut OPPIMISESTA vaan SOPEUTUMISESTA. Pohjoismaisilla kansoilla laktaasineritys jatkuu usein aikuisikään asti, mutta vatsamme ei kuitenkaan vieläkään tykkää erityisemmin maitoproteiinista (etenkin kaseiini...) tai liiasta fosforista ja kalsiumista. Lehmiksen hormonikoktailit eivät myöskään ole mikään toivottu juttu. Diabetes & hedelmällisyysongelmat anyone?[/QUOTE]

Turha yrittää, nämä korvikemammat tippuivat kärryiltä jo toisen lauseen alussa...

[QUOTE="pottu";26008294]En puhunut OPPIMISESTA vaan SOPEUTUMISESTA. Pohjoismaisilla kansoilla laktaasineritys jatkuu usein aikuisikään asti, mutta vatsamme ei kuitenkaan vieläkään tykkää erityisemmin maitoproteiinista (etenkin kaseiini...) tai liiasta fosforista ja kalsiumista. Lehmiksen hormonikoktailit eivät myöskään ole mikään toivottu juttu. Diabetes & hedelmällisyysongelmat anyone?[/QUOTE]

No tästäpä syystä niitä onkin nykyään niin paljon erilaisia ja eri vatsoille sopivia. Ennen ei ole tällaista tietoa ollut, joten ei ole ollut ongelmaa myöskään jalostamisessa. Ja sanoinkin aiemmin että en sano mitään siitä miten hyvää se tuore lehmän maito on nyky tutkimusten valossa.

Nyt tämä lähtee nukkumaan. Joka tapauksessa mulle on ihan sama imettääkö joku vai ei. Joku sanoi että on itsestään selvää, että äidinmaito on ensisijainen ravinto vauvalle. Mielestäni kuitenkin jos joku ei halua imettää on korvike erittäin hyvä toissijainen ravinto. Tai vaikka ensisijainen. :)

Sori sekavaa tekstiä ku väsyttää jo.

[QUOTE="pottu";26008353]No ei ole kyllä pelkällä sokerivedellä pysynyt hengissä, etenkin keskosena ;) Keskosten kuolevuusprosentit ovat ihan nykypäivänäkin selvästi korkeammat ei-imetetyillä/niillä jotka eivät saa äidinmaitoa verrattuna äidinmaitoa juoviin.[/QUOTE]

Eli sinä tiedät tämän asian paremmin, kun mun mummoni. Varmasti noi prosentit menee noin, mutta voitko olla ihan 100% varma, että ihmeitä ei tapahdu ja joku ei voisi selvitä saamatta tippaakaan mitään maitoa vastasyntyneenä?

[QUOTE="Vieras";26008394]No tästäpä syystä niitä onkin nykyään niin paljon erilaisia ja eri vatsoille sopivia. Ennen ei ole tällaista tietoa ollut, joten ei ole ollut ongelmaa myöskään jalostamisessa. Ja sanoinkin aiemmin että en sano mitään siitä miten hyvää se tuore lehmän maito on nyky tutkimusten valossa.

Nyt tämä lähtee nukkumaan. Joka tapauksessa mulle on ihan sama imettääkö joku vai ei. Joku sanoi että on itsestään selvää, että äidinmaito on ensisijainen ravinto vauvalle. Mielestäni kuitenkin jos joku ei halua imettää on korvike erittäin hyvä toissijainen ravinto. Tai vaikka ensisijainen. :)

Sori sekavaa tekstiä ku väsyttää jo.[/QUOTE]

Tässähän se tuli. Jos joku ei halua imettää, on korvikeruokinta toissijainen vaihtoehto. Vaikka olisi ensisijainen nyt se termi, mitä käytetään, mutta silloinhan ensisijainen tavoite on se imettäminen, jota ei kuitenkaan haluta tehdä. Vai ajatteleeko joku niin, että ensisijaisesti pitäisi ruokkia korvikkeella, mutta jos ei halua, voi sittenkin imettää.

Seuraakohan kukaan enää mun ajatuksenjuoksua? Mäkin meen nukkumaan. :)

Anteeksi, mutta alkoi kiinnostaa. Miksi mummollesi ei ole annettu maitotippaakaan?

Koska äitinsä kuoli synnytyksessä. Mummon isä vei verta vuotavan vaimonsa ja vauvan sairaalaan. Vaimo menehtyi verenhukkaan ja sairaalaan eivät huolineet niin pientä vauvaa. Sanoivat, että tänne ei tuommoitsa tarvitse tuoda, kun kuolee kumminkin. Mummon tädillä oli 9kk ikäinen vauva ja yritti antaa mummolle omaa rintamaitoa siinä kuitenkaan onnistumatta. Mummoa pidettiin lämpöisessä uunin päällä ja juotettiin sokerivettä. Voi olla, että jotain muutakin on saanut, mutta ei tosiaan sitä maitoa. Aika hilkulla se on elämä ollut ja ei olisi minuakaan, jos ei mummoni isä olisi ollut niin sinnikäs.

[QUOTE="...";26002499]Olen eräässä äitien keskusteluryhmässä, lapsemme ovat n.7kk ikäisiä. Olen lopettanut imetyksen kun vauva oli reilu viikon ikäinen, se oli monen sattuman summa joita en tähän rupea erittelemään, mutta lääkärin määräyksestä sain imettämistauon ja siihen tuntui kaikki kusevan.
Olisin halunnut imettää kauan, mutta nyt en enää tiedä olisinko sittenkään, nyt kun näen tuossa äitien ryhmässä mitä se imettäminen onkaan.

Meidän tyttö on nukkunut kokonaisen yönsä jo 2kk ikäisestä lähtien, kasvukäyrä on monella plussalla siitä huolimatta, ihottumia ei ole ollut koskaan.

Nämä jotka imettävät yhä lapsiaan, valvovat yönsä ja tuskailevat kärttysten vauvojensa kanssa. On jos jonkinlaista ihottumaa, rintaraivareita, mahavaivoja, ruoka-aineallergioita ja ongelmia kasvun kanssa. Meidän tyttö on nyt 8,6kg ja monen imettäjien saman ikäiset jopa 6 kiloisia.

Mikä ihme siinä on, että pitää silti vaan jatkaa sitä imettämistä kun on noin paljon ongelmia? Koko sivusto on täynnä valitusta unettomista yöstä ja lasten itkuista, pieruista jne. Tekisi mieli sanoa, että vaihda herranjumala korvikkeeseen jos elämä on noin vaikeaa. Tuntuu tuo vähän lapsen sekä itsensä kiduttamiselta jo, jos ihmisillä on noin paljon ongelmia eikä asialle tehdä mitään. Väkisin vaan sitä omaa tissiään tarjotaan ja lapsi senkun rintaraivoaa ja painaa saman verran kolmella neuvolakäynnillä! Eikö tuo nukkumattomuus ja syömättömyys tee jo kehityksellekkin aivan pirusti hallaa!

Jos imettminen olisi omalla kohdallani ollut tuollaista horroria, niin olen ikionnellinen siitä (kenties kohtalosta) kun lääkäri määräsi tuon tauon ja imetys loppui siihen. Taidankin vähän uskoa kohtaloon. Olen jaksanut oikein hyvin ja olen onnellinen ihminen, nukun 10h yöunia tyttöni kanssa, joka on myös hyväntuulinen ja pirteä, hyvin kasvava tapaus :) Olen nukkunut noita pitkiä unia jo 5kk verran ja univelat on maksettu.

Imettäjillä se näyttää vaan kasaantuvan, tukkakin tippuu päästä ja mielialat on laskusuunnassa.

Sääliks käypi.[/QUOTE]

Keskusteluryhmään, jossa ap on mukana, on ilmeisesti sitten sattunut paljolti juuri niitä äitejä, joilla imetyshankaluuksia on/on ollut. Mutta ei se kaikilla ole yhtä ongelmallista, joillakin päinvastoin sujuu ilman ongelmiakin. :) Tosin tämän ap varmasti tietääkin ja on tästä ketjustakin (jota en ole jaksanut kahlata läpi) saanut moneen otteeseen lukea.

Esikoiseni (nyt 1-vuotias) alkoi saada korvikemaitoa neljän päivän ikäisenä, eli heti ensimmäisenä kotiutumispäivänä. Sairaalassa olivat lapsen painosta huolissaan, ja halusivat, että on tiedossa, paljonko maitoa lapsi saa. Annettavahan se sitten oli, harmi vain, että kukaan ei ohjeistanut yrittämään imettää korvikkeen annon lomassa, joten homma sitten kaatui, enkä kokenut sitä ollenkaan hyväksi.

No juu, mutta lapsi on kyllä kasvanut oikein mukavasti. Ei kuitenkaan ole mitenkään ikätovereitaan pidempi tai lihavampi, itse asiassa hieman pienempi kuin muutama pari kk nuorempi lapsi. Mutta yksilöllisiähän lapset ovat, ja omaa tahtiaan kasvavat, kuten neuvolassakin on minun huoliani toppuuteltu... :)

Allergioita ei meillä ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt, eikä korvatulehduksiakaan onneksi ole tarvinnut käydä läpi. Muiltakin taudeilta on onnistuttu välttymään, vielä. Vatsavaivoja korvikemaidosta tuli kyllä alkuun, helpottuivat onneksi suht. nopeasti.

Hmm, tukkaa minulla lähti päästä vielä pitkään synnytyksen jälkeen, tuosta lyhykäiseksi jääneestä imetyksestä huolimatta, eli ei taida olla mitenkään imetyssidonnainen asia. Luin joskus jostain, että raskauden aikana hiuksia ei irtoa päänahasta samalla tavalla, kuin "normaalisti", joten raskauden jälkeen niitä sitten irtoaa kahta kauheammin. En tiedä, pitääkö tämä paikkaansa, vai johtuuko sitten jostain muusta. :)

Toista lastani tässä odottelen piakkoin syntyväksi, ja imetykseen asennoidun positiivisin ja avoimin mielin. Imettää haluaisin siis, kyllä. Ja yrittää aionkin. Tällä kertaa olen varustautunut hieman enemmillä tiedoilla, ja ensinnäkin rohkenen pyytää apua/neuvoja oikeista paikoista... Tällä kertaa en kuitenkaan aio tehdä imetyksestä ns. maata kaatavaa ongelmaa, sillä energiaa on löydyttävä muuhunkin, kuin imetykseen/siitä stressaamiseen. Tietysti toivon, että kaikki onnistuu, mutta on hyvä tietää, että jos homma syystä tai toisesta meneekin puihin, on olemassa muitakin vaihtoehtoja lapsen ravinnon turvaamiseksi.

Mutta; vertailun vuoksi voisin kertoa yhdestä toisesta korvikelapsesta, lapseni ikäinen hänkin. Vatsavaivoja aluksi hänellekin tuosta korvikemaidosta, meni sitten ajan myötä ohi. Korvatulehduksia ollut yksi, ja oksennustaudinkin on jo ehtinyt potemaan. (Tosin perheessä yksi eskari-ikäinen, joten...) Allergioista en osaa sanoa.

Jos taas mietin itseäni vauvana, niin itsehän olen saanut rintamaitoa 3-vuotiaaksi asti. Mitä minulle on kerrottu, niin vatsavaivoista kärsin minäkin silloin vauvana. (No, kukapa nyt oikeastaan ei, kun ison osan päivästä viettää vaakatasossa?) Jatkuva korvatulehduskierre vaivasi, se tosin ratkaistiin sitten myöhemmin, kun syy tuolle rumballe selvisi. Ja ei muuten johtunut rintamaidon saamisesta se. :) Allergioita minulla ei ole ilmennyt tähän ikään mennessä.

Toisaalta tiedän lapsen, jota on rintaruokittu, mutta joka on niin allerginen "kaikelle", että ruoka-aineet on valikoitava todella tarkkaan, eikä tiettyjä ruoka-aineita saa tämän lapsen eväissä olla murustakaan, tai tulee pahoja oireita.

Eli yksilöllisiä nämä jutut tuntuvat olevan, ja kiinni enemmänkin jostain muusta kuin siitä, onko lasta rintaruokittu vaiko ei.

Muoks. Piti vielä mainita tuosta nukkumisesta, että meilläkin esikoinen alkoi nukkua täysiä öitä jo melko pienestä pitäen. Olisiko ikää ollut juuri tuon 2kk:n verran. Tietysti yöherätyksiä on välillä tullut, tulee vieläkin silloin tällöin. Lapsi on herännyt huutamaan tutin perään, on kipeänä, käsi tai jalka sängyn pinnojen välissä, nukkuu muuten vain levottomasti jonkin uuden opitun tai parhaillaan opittavan jutun (meillä konttaus ja seisomaan nouseminen olivat tällaisia) vuoksi ja herää harjoittelemaan näitä keskiyölläkin. Tai haluaa yksinkertaisesti viereen nukkumaan. Tuttipulloa annoin alkuun myös yöllä, jos lapsi sattui heräämään. Nykyään menee ilman maitoa nuo heräilyt, on mennyt jo pidemmän aikaa. Tilanteesta riippuen olen kuitenkin maitoa tarjonnut aina välillä, esim. juuri lapsen ollessa kuumeinen. Joskus muulloinkin. Mutta siis rauhoittuu kyllä ilmankin maitoa.

Eräs toinen korvikelapsi kun heräili ensimmäisen vuoden aikana vähintään neljä kertaa ja nykyäänkin herätyksiä yössä kuuluu olevan vähintään kaksi. Yksilöllistä siis tämäkin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="trolli";26008345]Jumalauta toi keskustelukumppanista typerien asioiden keksiminen on niin surkeeta.. Siis dildo on intiimimpää kuin ihokosketus. Tämä selvä, tosin tuskin siihen itsekkään uskot. Vaikka pakkohan sun on yrittää, kun kerran vauvakin saa pullosta saman intiimin hetken kun imetyksestä.

Sun kaltaisien takia korvikemammoja pidetäänkin vähän.. noh, lahjattomina. Keksitään mitä mielikuvituksellisempia syitä saada ihmiset uskomaan korvikkeiden hyvyyteen ja paremmuuteen. Kiistetään tutkimustulokset, väitetään uskomattomia väitteitä joistan avioeroista imetyksen takia, psykooseista, vaikka mistä negatiivisesta. Jotka kaikki häviävät jäljettömiin kun pistetään tissi piiloon ja otetaan pullo esiin.

Ja kun mitään järkevää sanottavaa et keksi, menet henkilökohtaisuuksiin. Laskeppa huviksesi kuinka monta eri nikkiä olet haukkunut/puhunut halveksuvasti tämän ketjun aikana.

Toivoopi 3 lasta kasvattanut, elämässään yhteensä 3kk imettänyt. Ilman mitään pakkomielteitä korottaa korviketta imetyksen rinnalle.[/QUOTE]

Älä nyt raivoa.

Seksi nyt todellakin on eriasia kuin imetyksen ja pulloruokinnan vertailu. Jos lapsi on sylissäni ihoani vasten yhtälailla imettäessä kun pulloa antaessa, mikä siitä nännin päästä imemisestä tekee sitten yhtään läheisempää? Pitäiskö sitten tehdä niin että annan lapseni imeä tyhjää rintaani, kuten kummitätinikin ehdotti, niin on sitten tämäkin asia korjattu? Vaan en näe siinä mitään järkeä kun on niin paljon läheisyyttä lapseni kanssa muutenkin. Jos tosiaan lapsi on sylissäni pulloruokinnan aikana ihoani vasten, katsomme toisiamme silmiin ja saatan jopa silitellä häntä, hänen nenäänsä tulee ihoni ja maidon tuoksu, niin miten paljon läheisempää se voisi olla? Sekö se tosiaan on kaiken A ja O että vauvan suu on nännissä kiinni, sitten vasta on aito läheisyys kyseessä?? :D Give me a break!

"korvikemammoja pidetäänkin vähän.. noh, lahjattomina."

puhu vaan omasta puolestasi :D

[QUOTE="Eela";26008224]Ihan oikeesti, mammat! Kauhee jyrääminen päällä, antakaa nyt aapeen olla sitä mieltä kuin on ja imettäkää niin kuin haluatte! Aikuiset ihmiset...[/QUOTE]

Tätä voisi sanoa myös itse ap:lle. Minua kohtaan ainakin ap tuolla alkupuolella oli todella jyrkkä ja ehdoton, vaikka ihan ystävällismielisen kirjoituksen laitoin. Ja monia muita vastaan ap "hyökkäsi" tuolla alkupuolella. En niin ole tätä loppua lueskellut, hävisi mielenkiinto koko aloitukseen ap:n käytöksen vuoksi.

Meillä kaikille lapsille mun maito oli myrkkyä, aiheutti maito ym allergioita. Ja suorassa suhteessa imetyksen pituuteen. Eli esikkoa imetin 6 kk ja on edelleen allerginen monelle asialle. Kakkosta ja kolmosta imetin 6vk ja molemmat ovat syöneet kaikkea jo 1,5 v alkaen. Nelosen kanssa olin viisaampi, ja lopetin heti kun ekat allergia oireet alkoivat, alle 4 vk ja on kaikkein tervein. On juonut baby semp korviketta (tutteli ja nan eivät käyneet) ja sen jälkeen ei allergioita ole ollut. :)

Kannattaa miettiä imetyksen kannattavuutta jos ongelmia esiintyy. Kamala katsoa lasta joka on yltä päätä märkivässä ihottumassa vaikka äiti onkin tiukalla dietillä. Silloin voi ajatella että siinä rintamaidossa todellakin on jotain vikaa. Tästä syystä en edes luovuttanut maitoa kuin ensimmäisen kohdalla. En halua keskosten saavan vaivoja maitoni vuoksi. Ja tämä asia on tutkittu, että myös rintamaito sinällään voi aiheuttaa allergiaa!

Se on niin yksilöllistä, miten noita allergioita lisääntyy. Oma ajatukseni on seuraavanlainen: Rintamaito toki on lähtökohtaisesti ja ensisijaisesti vauvan ykkösravintoa, ja imettämistä kannattaisi jokaisen edes yrittää. Liian helpollakaan ei saa periksi antaa, mutta jos lapsella tosiaan ilmenee jotain märkivää ihottumaa tai äiti itse masentuu tai ahdistuu, niin miksi tehdä asiasta elämän ja kuoleman kysymystä. Vaihtoehtoja on tarjolla; jollei halua antaa korviketta, niin voi koettaa hankkia jostain ihka oikeaa äidinmaitoa. (Tosin minusta tuntuisi omituiselta antaa lapselleni jonkun muun äidin maitoa.) Tai sitten on ne korvikkeet. Jos kaupan Tuttelit, Nannit ja mitä näitä nyt onkaan, eivät sovi (allergia, refluksi), niin apteekista on saatavilla myös erilaisia valmisteita, tosin ovat vissiin aika hinnakkaita. Näistä asioista ei pitäisi ajatella niin mustavalkoisesti, pitäisi kyetä vähän laaja-alaisemmin tutkailemaan ko. aihetta... eikä tuomita jyrkästi kaikkea suuntaan taikka toiseenkaan.

imetetty 6vkoa, loput korviketta, korvatulehduksia, nuhaa, oksutautia ekana vuonna
imetetty 3kk, sitten apteekin korviketta loppuaika, korvakierre+putket, nuhaa, oksutautia ekana vuonna
osittaisimetetty 11kk, lisänä sai apteekin korviketta, korvatulehduksia pari ja nuhaa.

kaikilla lapsilla ollut mait+muna allergia, kahdella viimeisellä myös kotim. viljat, possu+nauta, ja liuta erilaisia kasviksia ja hedelmiä kielletty

vaikka siis kuopus on pisimpään imetetty, niin kaikki allergisia. se tulee meille ilmeisesti vaan geeneistä, ei muuta keksi.

ilman korvauksia tuo ilmeisesti toiseksi kallein purkki maitoa maksaa 42e purkki, ja siitä tulee 3½ litraa tms maitoa. Kelan korvauksien jälkeen se törppö maksaa 11e.
Kuopus oli allerginen mun maidolle kunnes aloin dietata muna+maito, sitten oireet hävisin. Myöskään ei sietänyt suuria määriä tuota erikoiskorviketta.. Joten pelattiin osittaisimetyksen kanssa, noin 3dl menei päivässä maitoa pullosta ja loput rinnasta=oireeton lapsi.
Ja nyt käyttää soijamaitoa, ikää 1v, en imetä enää ja mitään oiretta eikä tarvetta maidon määrän kanssa pelleilyyn ole onneksi!

Ehkö ne, joilla imetys sujuu hyvin, ei ole tarvetta roikkua tuollaisilla imetyspalstoilla ;).. Jos nyt vähän kehaisen imetyksen hyviä puolia, niin mulla ja kaverillani on samanikäiset lapset.. Itse imetin 10kk ikäiseksi, kaveri imetti yhden kk:n. Meillä lapsi ei ole sairastellut, kaverin lapsella jo 4 korvatulehdus menossa.. Joo, nuo sairastelut ovat lapsikohtaisia, mutta samalla lailla yleistän, kuten ap teki ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26002571:
Mun lapsi on täysimetetty, 10 vuotias eikä ainuttakaan korvatulehdusta. Ei allergioita.

Kyllä mun mielestä imetyksen vois jo jättää pikkuhiljaa pois. Mun mielestä alkaa olemaan jo melkolailla kuvottavaa, jos 10-vuotias vielä äitin tisulia lussuttaa ;)

Eiköhän se oo jo saanu vastustuskyvyt niihin allergioihin ja korvatulehduksiin ihan muuta kautta.

Relaa vähän!

Tätä voisi sanoa myös itse ap:lle. Minua kohtaan ainakin ap tuolla alkupuolella oli todella jyrkkä ja ehdoton, vaikka ihan ystävällismielisen kirjoituksen laitoin. Ja monia muita vastaan ap "hyökkäsi" tuolla alkupuolella. En niin ole tätä loppua lueskellut, hävisi mielenkiinto koko aloitukseen ap:n käytöksen vuoksi.

No voivoi sinua raukkaa :) huomasitko että keskustelusta on tullut 9 sivun mittainen vaikkei juuri SINUA kiinnostakkaan?

[QUOTE="aapee";26002532]Arvaan jo muuten et joku tulee tähän sanomaan nyt että meidän poeka se oli oikeen tyytyväinen tapaus vaikka imetin häntä 2 vuotiaaksi. On toki ONNEKSI niitäkin tapauksia. Tarkotinkin vain et tuossa ryhmässä jossa itse keskustelen, niin tuntuu tuo imetys olevan yhtä he**ettiä.

Kyllähän mä sen tiedän et joillakin se sujuu oikein hyvin ja sehän on oikein ihanaa! Mutta jos se ihan oikeesti ois tollasta, niin kuka on niin hullu et jatkaa imettämistä?[/QUOTE]

Ne kysyy neuvoja tältä palstalta, ja vastaukset on tuota luokkaa. Imetä vaan, kyllä se sit helpottaa kun lapsi täyttää 18 ja muuttaa pois kotoa, pittää imettää kun WHO määrää, sun pitää ajatella sun lapsen parasta vaikka ruokavalioon kuuluis enää raaka porsaanliha. Eli summa summarum, tee elämästäs helvettiä mutta imettämistä älä lopeta.
Mulle on ihan sama millä muiden (ja omaki) muksut kasvaa, kuhan jollain kasvaa ja jotain evästä suostuu ottaan. En tajua näitä imetysfanaatikkoja, joiden pitää jokaiseen keskusteluun ja blogiin tulla pätemään.

[QUOTE="Frozenia";26010308]Ne kysyy neuvoja tältä palstalta, ja vastaukset on tuota luokkaa. Imetä vaan, kyllä se sit helpottaa kun lapsi täyttää 18 ja muuttaa pois kotoa, pittää imettää kun WHO määrää, sun pitää ajatella sun lapsen parasta vaikka ruokavalioon kuuluis enää raaka porsaanliha. Eli summa summarum, tee elämästäs helvettiä mutta imettämistä älä lopeta.
Mulle on ihan sama millä muiden (ja omaki) muksut kasvaa, kuhan jollain kasvaa ja jotain evästä suostuu ottaan. En tajua näitä imetysfanaatikkoja, joiden pitää jokaiseen keskusteluun ja blogiin tulla pätemään.[/QUOTE]

Sehän on mukavaa, ettei korvikkeen kannattajien puolelta löydy fanaatikkoja. "Imetys aiheuttaa kaikki vauvaperheitten ongelmat ja lastentaudit, kannattaa lopettaa imetys." ;)

Jokanen tekee ratkaisunsa itse, ja imetykselle löytyy paikkansa kuin myös imetyksen lopettamiselle. Ei se arvota äitiä, millaseen ratkaisuun lopulta äiti päätyy, asiaan vaikuttaa kymmenen eri puolta. Jos joku kokee oman elämänlaatunsa ja siten koko perheen elämänlaadun paranevan imetyksen lopettamisella, se on oikea päätös. Jos joku haluaa yrittää imetystä, vaikka se oliskin rankkaa, niin se voi yhtälailla olla oikea päätös.

Imetyksestä on kiistattomia hyötyjä. Mutta imetyksen hyödyt ei aja kaiken yli. Tässä keskustelussa on hassuinta, että pitää olla mustavalkoisesti jommalla kummalla puolella. Jos sanoo poikkipuolisen sanan johonkin suuntaan, niin heti tulee ryöppyä toiselta suunnalta.

[QUOTE="Frozenia";26010308]Ne kysyy neuvoja tältä palstalta, ja vastaukset on tuota luokkaa. Imetä vaan, kyllä se sit helpottaa kun lapsi täyttää 18 ja muuttaa pois kotoa, pittää imettää kun WHO määrää, sun pitää ajatella sun lapsen parasta vaikka ruokavalioon kuuluis enää raaka porsaanliha. Eli summa summarum, tee elämästäs helvettiä mutta imettämistä älä lopeta.
Mulle on ihan sama millä muiden (ja omaki) muksut kasvaa, kuhan jollain kasvaa ja jotain evästä suostuu ottaan. En tajua näitä imetysfanaatikkoja, joiden pitää jokaiseen keskusteluun ja blogiin tulla pätemään.[/QUOTE]

Kuka täällä on imetysfanaatikko? Ainiin... aina, jos jotain positiivista sanot imetyksestä, olet imetysfanaatikko. Mistä näitä korvikefanaatikkojakin sikiää?

Lue aloitusteksti. Siinä puhuttiin ihan muunlaisista ongelmista, jotka liitettiin imetykseen.

Yhteistyössä