Olen kateellinen bloginpitäjä Kalastajan vaimolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä ja ruma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lainaus:Norjassahan, kuten me kaikki tiedämme, on sairaanhoitajien palkat pilvissä Suomen palkkatasoon verrattuna. Ja kahdesta muusta työstäkin tienaa rahaa ja tavaraa.

Tämä on niin totta. Olen itse erikoissh:na Pohjois-Norjassa ja tienaan enemmän kuin normaali lääkäri Suomessa (jos Wikipedian 5000 euroa/kk pitää paikkaansa) joten sääliksi käy Suomen korkeakoulutetut. Ja tienaan enemmän kuin esim. pankinjohtajamme suomalaisessa konttorissa, se kävi ilmi kun haimme mökkilainaa. Hän kertoi sen itse. Työmääräkin on ihan ok Suomeen verrattuna.Samoin työkaverit ja työyhteisö
Ja koska mieheni on norjalainen ja normaalisti palkatulla alalla niin hän tienaa noin kolme-neljä kertaa enemmän kuin minä.
Norjassa on muitakin palkkaetuja, esim. kesälomaraha joka on 12% verottomana KAIKESTA mitä olet edellisenä vuonna tienannut, siinä on ylityöt, vuorolisät, kurssikorvaukset ym. mukana. Joten kesäkuussa minäkin saan n.11000 euroa kesälomarahaa, siis nettona ja mieheni noin 3 kertaa enemmän.
Joten kyllä tuolla kalastajan vaimollakin on oikeasti varaa ostaa muutama vaatekappale itsekin.
Itse en ikävöi Suomea maana oikeastaan yhtään enkä ikinä enää oppisi elämään niin tiukilla. Sukulaisia kyllä välillä ikävöin, mutta tuskin paljon enemmän oltais tekemisissä vaikka asuisimme siellä. Nythän meille tulee kyllä oma mökki sinne joten ehkä tulee enemmänkin käytyä.

Taisit unohtaa mainita, että Norjassa kaikki on kalliimpaa kuin Suomessa: asuminen, eläminen, ruoka, tavarat. Siinähän se palkkaero tasaantuukin. Jos on tulot suuret, niin on myös menot.

Asioita pitää tarkastella aina kokonaisuutena, eikä tuijottaa vain yhtä puolta.

[QUOTE="Sanna";26087884]Taisit unohtaa mainita, että Norjassa kaikki on kalliimpaa kuin Suomessa: asuminen, eläminen, ruoka, tavarat. Siinähän se palkkaero tasaantuukin. Jos on tulot suuret, niin on myös menot.

Asioita pitää tarkastella aina kokonaisuutena, eikä tuijottaa vain yhtä puolta.[/QUOTE]

Totta, elämisessä tulee tarkastella kokonaishintaa, kuten Suomessakin. Norjassa ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin Suomessakaan jos katsot missä asioit ja mihin rahasi käytät. Esimerkiksi Coopissa ja Rema 1000:ssa lähes Suomen hintatasoa.

Mutta ennenkaikkea tulee miettiä sitä, miksi palvelut Norjassa maksavat, esim. ravintolassa syöminen? Jotain yhteyttä lienee henkilökunnalle maksettavissa palkoissa, sillä palkkataso Norjassa on lähes kaksinkertainen Suomeen verrattuna ;)

Itse Norjassa hoitoalalla työskennelleenä voin sanoa, että hinta-palkkataso on sitä luokkaa, että muutamassa vuodessa saat säästöön suuremman summan kuin Suomessa edes kaksi kertaa pidemmässä ajassa :)

[QUOTE="Sanna";26087884]Taisit unohtaa mainita, että Norjassa kaikki on kalliimpaa kuin Suomessa: asuminen, eläminen, ruoka, tavarat. Siinähän se palkkaero tasaantuukin. Jos on tulot suuret, niin on myös menot.

Asioita pitää tarkastella aina kokonaisuutena, eikä tuijottaa vain yhtä puolta.[/QUOTE]

Vielä tarkennusta :) Koska omasta ajastani ulkomailla on jo aikaa niin tsekkasin asian pikaisesti Norjassa hoitajana toimineelta ystävältäni. Hänen tienestinsä normaalissa päivätyössä (ei vuorotyössä!) olivat vuonna 2009 vähän vajaan 50,000.

Ja minun vuorotyössä erikoissh. 100,000 euroa vuonna 2011. Minulla on kyllä erittäin hyvä palkka moneen muuhun verrattuna omallakin osastolla lisäkoulutuksieni ja pitkä kokemuksen vuoksi.
Ilman vuorolisiä palkkani olisi noin 70,000.
Ei se oli ihme että Norja on täynnä ruotsalaisia hoitajia!
Ja vaikka Norjassa on kalliimpaa niin minulla on pitkä kokemus myös Suomessa asumisesta ja työskentelemisestä. Norjassa elintasoni nousi HUIMASTI! Ja vaikkei rikas voi mitenkään kehua olevansa niin kyllä paljon enemmän saan elämässäni tehtyä kun ei koko ajan rahattomuus ole esteenä, esim. matkusteluun.

Vielä tarkennusta :) Koska omasta ajastani ulkomailla on jo aikaa niin tsekkasin asian pikaisesti Norjassa hoitajana toimineelta ystävältäni. Hänen tienestinsä normaalissa päivätyössä (ei vuorotyössä!) olivat vuonna 2009 vähän vajaan 50,000.

Sairaanhoitajan ammatti ei ole ihana, päinvastoin todella yököttävää, sairaudet ja eritteet. Se on henkisesti ja fyysisesti raskas työ. Vuorotyö on kamalaa. Kaukana ihanasta. Palkka on pienehkö, ei todellakaan iso. En pystyisi enkä haluaisi olla hoitaja. Hoitoala olisi minulle vihonviimeinen.
Zumba on suosittu halpa ja helppo harrastus, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Itse en pidä lajista enkä sitä harrastaisi.
Sisustustyyli ei myöskään ole makuuni, en haluaisi samantapaista sisustusta.
Suomi on kaunis ja hyvä maa myös. (ei ole kehitysmaa)
Käsitöiden tekeminen on mielestäni tylsää.
Hänen elämänsä on tavallista keskiluokkaista elämää, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Ihmiset pitävät eri asioista. Onnea on tehdä sitä mistä itse pitää eikä matkia jotain toista.
Hanki sellainen ammatti ja harrastukset mistä itse pidät.
Hänen elämänsä ei todellakaan olisi minua varten, en jaksaisi hetkeäkään.

Hän on vain nätti, ei edes kaunis, joten rikasta miestä hän ei tule koskaan saamaan. Duunarina joutuu olemaan.
Kadehdin heiltä ainoastaan sitä että he syövät usein kalaa, muuta en kadehdi.
Söisin itsekin useammin kalaa, mutta se kallista. Riippuu lajista tietysti. Niin ja saavat kalansa ilmaiseksi kunse on miehensä työ. ffff

Johanna on katkera ja kateellinen itsekin jollekulle. Rivien välistä se paljastuu. Hän kiusaa tätä kadehtimaansa henkilöä selvästi ja mustamaalaa. Sitten mukamas on niin ystävällinen eli esittää ihan muuta kuin on....Totuus on ihan muuta. Kuvista sen näkee myös, ilmeistään. Tavallinen ihminen ja kyllä hänkin toisia kadehtii kuten moni muukin.

Yhteistyössä