Yläluokkainen äippä ulkomailta, kysymyksiä? :D

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Maman";26126419]Onpa pieni ikäero vauvalla ja taaperolla![/QUOTE]

Miten niin? Tyttö 6 kk, poika 1,5 v eli 1v 6 kk = ikäero 1 vuosi. No eihän se mikään iso ikäero ole, mutta ei mitenkään tavaton.
 
[QUOTE="mmmm";26124957]En tajua miksi pyydät ystäviäsi tuomaan Seppälän vaatteita kun briteissä (etenkin Lontooossa!!) on kymmeniä paljon parempia lastenvaateliikkeitä. Mä en usko tähän juttuun ollenkaan, ap yrittää lesoilal kun käyttää meandeja kotivaatteina ja luulee että palstamammat pitää häntä heti rikkaana.[/QUOTE]

No siis nimenomaan jotain Seppälätyylistä halpaa lastenvaatetta saa sieltä halvemmalla ja tarjontaa on vaikka kuinka paljon. Mutta koska ap ei oikeasti asu Englannissa hän ei osaa luetella paikallisia merkkejä.
Myös tuo juttu, että 5-v. on vielä päiväkodissa kuulostaa todella kummalliselta.
Ja se, että ei voi kertoa missä asuvat.
Tuo "what" ja "pardon" -juttu myös melko epäuskottava ja suoraan siitä Hesarin artikkelista. (Muuten, oikeasti ihmiset sanovat melkein järjestään "sorry?"), Jne. jne.
 
Yläluokkaisuus ilmenee täällä esimerkiksi kielenkäytöllä. On olemassa sanoja, joita yläluokka välttelee, ja puhuttelutyyli myös lapsille on tavallista kohteliaampi.

Hih, tuli ihan mieleen Hyacint Bucket. Kuulostaa samanlaiselta hienostelulta.

Huvittavaa, kun joku kuvittelee olevansa jotenkin muita parempi syntyperänsä, avioliittonsa, koulutuksensa tai ihan minkä tahansa pilipaliverukkeen turvin.
 
No, tykkään mm. Nextistä, joka on kuin brittilän H&M. Tykkään silti jälkimmäisestä enemmän. Myös Gap on ihan kiva merkki. Jos nyt niitä, mitä tykkään lapsilla pitää.
Bodeniakin täältä saa, ovat suht laadukkaita nekin.
Ja nämä ihmiset eivät kyllä sano sorry, anteeksi vain SeInka. He sanovat what tai pardon.

Oliko muuta, johon halusitte vastausta tai kommenttia? =)
 
Miten UK:n puolella muuten menee toi koulun aloitus? Meillä täällä pikkusaarella kouluun mennään yleensä 4- tai 5-vuotiaana. Mun tyttö esim. täyttää vappuna 4v. ja aloittaa koulun syksyllä. Sitten taas poika tulee aloittamaan vasta 5-vuotiaana, koska on syksyn lapsi.
 
[QUOTE="mamma";26119244]Mitä tarkoittaa yläluokkainen? Jos olet suomalainen niin kai tarkoitat että miehesi on "yläluokkainen" syntyperältään? Suomessahan meillä ei ole luokkajakoa lainkaan.
Aateliset on sitten erikseen... -> ja myös englannissa.[/QUOTE]

Suomessa o nkuin onkin luokka yhteiskunta, asiaa vain ei täällä niinkään myönnetä ja se havaitaan eri asioista (Englannissa pääasiassa puheesta ja erilaisista tavoista, Suomessa talosta, autosta jne. toimeentulosta sekä koulutuksesta).
 
Tyovaenluokka - lounge
Keskiluokka - living room
Ylaluokka - sitting room tai jopa drawing room
:D

Työväenluokka - tea
Keskiluokka - dinner
Yläluokka - supper

Kyllä Englannissa asuvan yläluokkaisen pitäisi edes joitain sanoja tietää miten eroaa eri luokissa. Ja siellä missä minä asuin Englannissa käytettiin kyllä what ja pardon sanojen lisäksi sorry sanaa, saattaa toki hyvinkin vaihdella luokkien lisäksi alueittain.
 
Tyovaenluokka - lounge
Keskiluokka - living room
Ylaluokka - sitting room tai jopa drawing room
:D

Minusta yläluokkalaisilla on oikeasti erikseen tuo drawing room, siis missä sitten istutaan isommalla tai hienommalla (vieraamalla) porukalla mikä on täynnä sitä perintöantiikkia. Ja sitten ihan omanlaisensa perheen illanviettopaikka, eli sitting room. Näin oma kielinenä sanoo, voin kyllä olla väärässäkin.
 
[QUOTE="Heii";26127014]Mitä tuo Marmite on? Joku muukin siitä joskus puhui. Ap??[/QUOTE]

Se on jotain sellasta hiivahässäkkää. Kuulemma niin pahaa, ettei sitä voi ihminen syödä :D Sitä saa myös täältä Irlannin puolelta ja mä aina ajattelen maistavani sitä joskus, mutta unohdan aina ostaa.
 
Nuo eri luokkien sanat on kyllä aika hyvin sekoittuneet, ainakin juuri jossain Lontoossa, jostain pikkukaupungista en tiedä. Ja lisäksi noiden mainittujen lisäksi on muita sanoja, joita käytetään.

Ja niin, minä asuin Lontoossa, myös Etelä-Lontoossa, 10 vuotta ja ihmiset sanoivat sorry. Vaihtelee juu alueittain, mutta tässä puhutaan juuri tuosta alueesta.
 
Jos on oikeasti sivistynyt niin ei kerro muille olevansa sivistynyt.

Aivan kuten sivistynt ihminen ei kerro tai leuhki oman lapsen menestyksellä, ei millään muullakaan.

vai olenko miän vain vanhanaikainen? nykyään kuuluu leuhkia ja tehdä numero itsestään?
 
Nuo eri luokkien sanat on kyllä aika hyvin sekoittuneet, ainakin juuri jossain Lontoossa, jostain pikkukaupungista en tiedä. Ja lisäksi noiden mainittujen lisäksi on muita sanoja, joita käytetään.

Ja niin, minä asuin Lontoossa, myös Etelä-Lontoossa, 10 vuotta ja ihmiset sanoivat sorry. Vaihtelee juu alueittain, mutta tässä puhutaan juuri tuosta alueesta.

No juuri Lontoon lähellä asuin minä joka mainitsi tuosta sorry:sta :)
 
[QUOTE="Hei";26127064]Ruttis, saanko kysyä missä päin Irkkuja asustelette? Oi kun tuli ikävä sinne, 2008 viimeeksi käynyt siellä.[/QUOTE]

Justiinsa muutettiin Louthista Pohjois-Dubliniin :)
 
Manchesterin tyovaneluokka ainakin puhuu niin kasittamatonta kielta, etta olen ihan kykenematon erottamaan, mita sanoja kayttavat. Melkein yhdeksan vuotta kylassa elamista takana, mutta kun ei aukea niin ei.
 
  • Tykkää
Reactions: ruttis

Yhteistyössä