Yläluokkainen äippä ulkomailta, kysymyksiä? :D

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten UK:n puolella muuten menee toi koulun aloitus? Meillä täällä pikkusaarella kouluun mennään yleensä 4- tai 5-vuotiaana. Mun tyttö esim. täyttää vappuna 4v. ja aloittaa koulun syksyllä. Sitten taas poika tulee aloittamaan vasta 5-vuotiaana, koska on syksyn lapsi.

Mun kummipoikani asuu Skotlannin puolella, ja on menossa kouluun 5-vuotiaana, sinä vuonna kun täyttää viisi mielestäni. Naurettiinkin kaverin kanssa, kun minun 7-vuotiaani ja hänen 5-vuotiaansa menevät samana vuonna kouluun. :p
 
Mun kansallisuudet on suomi&englanti, miehen englanti ja lapsilla vanhimmilla suomi ja englanti. Jossain välissä, jos muutetaan takaisin Suomeen, hommataan suomen kansallisuudet miehelle ja nuoremmille lapsille :)

Alkuperäinen kansalaisuuteni oli suomi. Nuorimalla ei nyt sitä satu vaan olemaan, kun ei haluttu, ja asia saatiin niin hoidettua. Muutettiin pois vauvan ollessa 2-viikkoinen.

miksi näin?
 
[QUOTE="pop";26126806]Suomessa o nkuin onkin luokka yhteiskunta, asiaa vain ei täällä niinkään myönnetä ja se havaitaan eri asioista (Englannissa pääasiassa puheesta ja erilaisista tavoista, Suomessa talosta, autosta jne. toimeentulosta sekä koulutuksesta).[/QUOTE]

Ehkä pitäisi sanoa että Suomessa ei välitetä yhteiskuntaluokista juurikaan ja luokkien välillä on suhteellisen helppoa siirtyä. Minä en oikeastaan välitä mihin luokkaan kuulun, kunhan minulla on asiat hyvin ja olen onnellinen.

En ole erikoisen varakas, mutta minulla on ihanat lapset, mielenkiintoinen työ ja hyvä koulutus :) Joku saattaisi käyttää termiä valkokaulusköyhälistö.
 
Miten UK:n puolella muuten menee toi koulun aloitus? Meillä täällä pikkusaarella kouluun mennään yleensä 4- tai 5-vuotiaana. Mun tyttö esim. täyttää vappuna 4v. ja aloittaa koulun syksyllä. Sitten taas poika tulee aloittamaan vasta 5-vuotiaana, koska on syksyn lapsi.

Englannissa (ja Walesissa?) mennaan yleensa kouluun (reception) 4-vuotiaana. Talla hetkella receptionissa ovat ne, jotka ovat syntyneet valilla syyskuu 2006 - elokuu 2007.
Pakollinen koulunaloitusika on 5v, mutta tiedan ainoastaan yhden lapsen, joka ei olisi mennyt kouluun 4-vuotiaana.

Skotlannissa ollaan kasittaakseni 4,5-5,5v, kun aloitetaan koulu.
 
Siis ei millään pahalla Ap:tä kohtaan, mutta ei tämä kyllä ihan putkeen tainnut mennä häneltä.
Tai sitten vaan jotenkin homma pissii muutenkin, siis väärinkäsityksiä yms.

Mutta esim. tuo lasten koulussa olo. Että esikoinen käy koulua. Joka on public school mutta ihan vaan keskiluokkainen, ei mikään snobi. Public School on aina snobikoulu, jos nyt tuollaista sanaa haluaa käyttää. Tuo on termi mikä hämää monia, koska kaiken järjen mukaan public olisi ihan tavallinen koulu, mutta eihän tuo ole.

Samoin tuo puutalo-läppä, ihan potaskaa :) Sori vaan.

Voithan toki asua Lontoossa, mutta yläluokan asioista sulla ei taida olla käsitystä. Sinne ei naida, ei mennä työnteolla vaan tosiaankin synnytään. Yläluokka asuu vanhoissa maalaistaloissa, cottagetyylisissä pikkumöksissä. Setterit makaa paskasena sohvilla ja teetä juodaan ikivanhoista eriparimukeista. Mutaiset kumpparit jalassa lompsitaan pitkin poikin, eikä tehdä mistään numeroa. Se on sitä vanhan rahan yläluokkaa, nousukkaat on eri asia. He pröystäilevät rahoillaan ja teoillaan ;)

Terveisiä Hampshirestä :)
 
[QUOTE="Heh";26127358]Siis ei millään pahalla Ap:tä kohtaan, mutta ei tämä kyllä ihan putkeen tainnut mennä häneltä.
Tai sitten vaan jotenkin homma pissii muutenkin, siis väärinkäsityksiä yms.

Mutta esim. tuo lasten koulussa olo. Että esikoinen käy koulua. Joka on public school mutta ihan vaan keskiluokkainen, ei mikään snobi. Public School on aina snobikoulu, jos nyt tuollaista sanaa haluaa käyttää. Tuo on termi mikä hämää monia, koska kaiken järjen mukaan public olisi ihan tavallinen koulu, mutta eihän tuo ole.

Samoin tuo puutalo-läppä, ihan potaskaa :) Sori vaan.

Voithan toki asua Lontoossa, mutta yläluokan asioista sulla ei taida olla käsitystä. Sinne ei naida, ei mennä työnteolla vaan tosiaankin synnytään. Yläluokka asuu vanhoissa maalaistaloissa, cottagetyylisissä pikkumöksissä. Setterit makaa paskasena sohvilla ja teetä juodaan ikivanhoista eriparimukeista. Mutaiset kumpparit jalassa lompsitaan pitkin poikin, eikä tehdä mistään numeroa. Se on sitä vanhan rahan yläluokkaa, nousukkaat on eri asia. He pröystäilevät rahoillaan ja teoillaan ;)

Terveisiä Hampshirestä :)[/QUOTE]

Näinhän tämä asia on, ap:llä kuitenkin jotain suomi-taustaa, jolloin luokkakäytös voi olla hiukan toisenlaista...
Yläluokkaiset ja työväenluokkaiset englantilaiset ovat minusta kertakaikkiaan huippua sakkia, tuo keskiluokka jotenkin tahtoi saada minut aina ärsyyntymään, teennäistä sakkia näin rankasti yleistäen. Onneksi olen keskiluokkainen suomessa enkä siellä, jolloin voi toivoa olevani edes hiukan vähemmän rasittava...
 
Au pair on. Siivoja käy n. kerran kuukauteen, tykkään siivoilla ittekseni. Esikon koulu ja nuoremman eskari on sellaisia aika keskiluokkaisia, en halunnut niitä mihinkään snobikouluun. Ei ole järin tunnettu, mutta ihan hyvässä maineessa.

En tule Suomeen shoppailemaan Seppälän vaatetta, vaan ne on ostettu silloin, kun vielä asuin Suomessa :) Joskus selaan Seppälän katalogia, ja saatan pyytää jotain kaveria ostamaan meille tietyt vaatteet, ja tuo sitten kun seuraavaksi tulee. Nykyään pyydän tuomaan lähinnä lapsille.

Mistä lähtien siellä on ollut samanlainen koulujärjestelmä kuin Suomessa :O 7v koulussa ja 6v eskarissa. Silloin kun mä asun englannissa, niin lapset menivät 4v kouluun, eikä se päivähoitojuttu ollut tosiaankaan samanlainen kuin Suomessa. Ja se ei ollut vanhempien valittavissa meneekö lapsi kouluun silloin kun muutkin...Aika shaisselta kuullostaa noi sun yläluokkaisuusjututkin sori vaan...Kannattaisi varmaan perehtyä hieman asioihin ennen kuin alkaa keksiin juttua tänne. Muuten oot aika nolo :ashamed:
 
[QUOTE="pop";26127397]Näinhän tämä asia on, ap:llä kuitenkin jotain suomi-taustaa, jolloin luokkakäytös voi olla hiukan toisenlaista...
Yläluokkaiset ja työväenluokkaiset englantilaiset ovat minusta kertakaikkiaan huippua sakkia, tuo keskiluokka jotenkin tahtoi saada minut aina ärsyyntymään, teennäistä sakkia näin rankasti yleistäen. Onneksi olen keskiluokkainen suomessa enkä siellä, jolloin voi toivoa olevani edes hiukan vähemmän rasittava...[/QUOTE]


No on kyllä tosiaan aika rankkaa yleistystä ihan kaikin puolin :D. Mutta siis ei mitään, siitä vaan.
 
Ap, mika on teidan posti koodin alku? Missa kaupassa teette ostokset? Milloin tama 5 v on syntynyt ja onko koulupaikka odottamassa vai ette paasseet haluamaanne kouluun niin jatitte kotiin? Milla luokalla vanhimmaisenne on? Mika on suosikki yogurttisi, entas lasten? Oletko kaynyt jo Westfieldissa? Jos olet niin mita mielta?
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26125037]En voi koko palstan puolesta puhua, mutta suomalaisten nuorten aikuisten englannin taito on kansainvälisesti tosi korkeaa tasoa. Varsinkin vähänkin pitemmälle opiskelleet ovat lukeneet vinon pinon tenttikirjoja ja kirjoitelleet esseitä englanniksi, vaihto-opiskelusta puhumattakaan. Kevyt palstajutustelu varmasti onnistuu meiltä palstalaisilta englanniksi.

Joten jos vielä tulet linjoille, vaihda toki kieltä ja pistä jauhot suuhun epäilijöille![/QUOTE]

Peesi :) Lisäksi täällä kirjoittelee monta Englannissa asunutta, jote ilmaise itseäsi ihan vapaasti vain sillä paremmalla kielelläsi!
 
Ap, mika on teidan posti koodin alku? Missa kaupassa teette ostokset? Milloin tama 5 v on syntynyt ja onko koulupaikka odottamassa vai ette paasseet haluamaanne kouluun niin jatitte kotiin? Milla luokalla vanhimmaisenne on? Mika on suosikki yogurttisi, entas lasten? Oletko kaynyt jo Westfieldissa? Jos olet niin mita mielta?

Sinulla ei ole ääkkösiä käytössä, ap:lla on.
 
[QUOTE="vieras";26127526]Sinulla ei ole ääkkösiä käytössä, ap:lla on.[/QUOTE]

Se voi kyllä olla ihan siitä, että on suomalainen näppis mukana. Itsellänikin oli kotona skandinäppis aina, kun kuitenkin kirjoittelin paljon maileja ja muita Suomeen.

Moni muu asia tässä kyllä kusee ja pahasti. Harmi, että ap ei enää vastaile, ihan tylsää :(.
 
[QUOTE="pop";26127397]Näinhän tämä asia on, ap:llä kuitenkin jotain suomi-taustaa, jolloin luokkakäytös voi olla hiukan toisenlaista...
Yläluokkaiset ja työväenluokkaiset englantilaiset ovat minusta kertakaikkiaan huippua sakkia, tuo keskiluokka jotenkin tahtoi saada minut aina ärsyyntymään, teennäistä sakkia näin rankasti yleistäen. Onneksi olen keskiluokkainen suomessa enkä siellä, jolloin voi toivoa olevani edes hiukan vähemmän rasittava...[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Ja en tiedä mistä se johtuu, mutta monet tuntemistani Englannissa asuvista suomalaisista tuntuvat omaksuneen juuri tuon keskiluokkaisen teennäisyyden, ikävä kyllä.
Nimimerkki Heh laittoi edellä loistavan analyysin. Edelleen ihmettelen, millaisissa puutaloissa yläluokka asuu. Ap, onko tämä puutaloasuminen jokin uusi trendi, josta tavallinen rahvas ei ole vielä saanut vihiä? :)
 
[QUOTE="vieras";26127067]No juuri Lontoon lähellä asuin minä joka mainitsi tuosta sorry:sta :)[/QUOTE]

Lontoossa minäkin asuin, ja sorry oli se yleisin asiayhteydessä käytetty sana. Pardonia kuuli jonkun verran, what-versiota ainoastaan nuorten suusta....
 
Olen ihan samaa mieltä. Ja en tiedä mistä se johtuu, mutta monet tuntemistani Englannissa asuvista suomalaisista tuntuvat omaksuneen juuri tuon keskiluokkaisen teennäisyyden, ikävä kyllä.
Nimimerkki Heh laittoi edellä loistavan analyysin. Edelleen ihmettelen, millaisissa puutaloissa yläluokka asuu. Ap, onko tämä puutaloasuminen jokin uusi trendi, josta tavallinen rahvas ei ole vielä saanut vihiä? :)

No keskiluokkaisia on kyllä niin moneen junaan, että en kyllä sanoisi kaikkien olevan teennäisiä. Itselleni keskiluokkaiset edustavat niitä ihan tavallisia, normaaleja ihmisiä.

Onhan sitten niitäkin keskiluokkaisia, jotka ovat kohonneet ylempään keskiluokkaan rahan avulla (tulivat ne rahat sitten kieroista osakekaupoista, huumeista tai menestyvästä putkifirmasta), ja sillä sitten pröystäilevät ja kuvittelevat olevansa hienoja ihmisiä. He ovatkin tietysti teennäisiä. On kyllä tuo luokkajako monimutkaistunut kun nykyään vaikka työväenluokkainen voi olla upporikas (esimerkkinä vaikka David Beckham). Ei ennen ollut tällaista mahdollisuutta ollenkaan niin olikin helppo varallisuuden perusteella jaotella ihmiset.
 
No keskiluokkaisia on kyllä niin moneen junaan, että en kyllä sanoisi kaikkien olevan teennäisiä. Itselleni keskiluokkaiset edustavat niitä ihan tavallisia, normaaleja ihmisiä.

Onhan sitten niitäkin keskiluokkaisia, jotka ovat kohonneet ylempään keskiluokkaan rahan avulla (tulivat ne rahat sitten kieroista osakekaupoista, huumeista tai menestyvästä putkifirmasta), ja sillä sitten pröystäilevät ja kuvittelevat olevansa hienoja ihmisiä. He ovatkin tietysti teennäisiä. On kyllä tuo luokkajako monimutkaistunut kun nykyään vaikka työväenluokkainen voi olla upporikas (esimerkkinä vaikka David Beckham). Ei ennen ollut tällaista mahdollisuutta ollenkaan niin olikin helppo varallisuuden perusteella jaotella ihmiset.

Aivan totta. Ehkä tarkoitan lähinnä sellaista keskiluokkaista Keeping up with the Joneses -mentaliteettia, enkä niinkään sosiaaliseen asemaan tai varallisuuteen perustuvaa keskiluokkaisuutta.
 
Olen ihan samaa mieltä. Ja en tiedä mistä se johtuu, mutta monet tuntemistani Englannissa asuvista suomalaisista tuntuvat omaksuneen juuri tuon keskiluokkaisen teennäisyyden, ikävä kyllä.
Nimimerkki Heh laittoi edellä loistavan analyysin. Edelleen ihmettelen, millaisissa puutaloissa yläluokka asuu. Ap, onko tämä puutaloasuminen jokin uusi trendi, josta tavallinen rahvas ei ole vielä saanut vihiä? :)

Ja mun kokemuksen mukaan taas työväenluokka on niitä kaikista ärsyttävimpiä :D
 
Oletko Ruttis muuttanut? Mä muistin, et sä asut Espanjassa. Vai sekoitanko johonkuhun muuhin?
Muutettiin viime kesänä Espanjasta Irlantiin. Täällä on paljon töitä kielitaitoisille ja täällä saa tarpeeksi palkkaa, että sillä elää. Meillä on kuitenkin noi lapset vielä niin pieniä, ettei haluta laittaa kokopäivätarhaan. Espanjassa palkat on niin naurettavan huonot, ettei yhden ihmisen liksalla elä edes näin halpa ja vaatimaton perhe.

[QUOTE="Hei";26127097]Louth ei sano miulle mitään :)
Viihdyttekö? Onko puolisosi Irkku?
Yritän saada miehen innostumaan reissusta sinne, hän kävi ekan kerran tuolloin 2008 siellä.
Kova hinku esim. Dooliniin ja Aran:ille pitäisi joskus päästä.[/QUOTE]

Louth on county itärannikolla Pohjois-Irlannin rajaa vasten.
Suomalaisia ollaan kaikkia ja viihdytään tosi hyvin. Välillä haikailen takaisin Espanjaan ja tyttö (4v.) kyselee välillä, koska muutetaan takaisin, kun siellä on uima-allas pihassa ja hellemekkoa voi käyttää ympäri vuoden..
Voi siis olla, että jossain ajassa kuitenkin sitten haluan vielä Espanjaan takaisin, mutta se on ainakin toistaiseksi vielä tosi ehkä ja epävarmaa. Tykätään Irlannista kuitenkin tosi paljon, ei meillä mikään hinku pois ole.

Saari on tosi kaunis ja täällä on ihan uskomattoman paljon kaikkea nähtävää. Entinen työkaveri juuri muutti Galwayhin ja suunnittelen kesäksi retkeä länsirannalle, Aranilla haluaisin ainakin käydä ja samalla käydä sitten kaveria kurkkaamassa. Rannikkoa pitkin olisi muutenkin hienoa ajella ja kiertää vaikka koko saari, mutta siihen sitten tietenkin tuhraantuu jonkun verran aikaa ja rahaa.
 

Yhteistyössä