Miksi ihmiset ei kouluta niitä pikku fifejä!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kampanisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kampanisu

Jäsen
04.06.2011
181
0
16
Hermot meinaa mennä pienten koirien omistajien kanssa!!
Tässä lähellä asuu joku nainen pienen koiransa kanssa ja koira saa hirveitä raivareita ku näkee toisia koiria ja on nyt alkanu hyppimään ja näykkimään ihmisiäkin kohti!!
Ja emäntä ei edes ota sitä riiviötä edes lyhyelle hihnalle vaan antaa räyhätä pitkän hihnan päässä ja rähistä toisille koirille!!
Koirakin painaa ehkä max 3 kiloa, että se olis tosi helppo vaan vetää mukana ja kävellä eteenpäin eikä jäähä paikalleen ja antaa sen rähistä!! ittekkään ei pääse oman koiran kans ohi ku nämä tukkii koko tien!!
Välillä nainen huuta jo kaukaa, että tämä hyökkää ihan kohta mutta ei tee yhtään mitään antaa vain jatkaa rähinää!!
Oon monta kertaa jo sanonu naiselle, että ota lyhyelle hihnalle se että päästään oman koiran kans ohi silti omistaja ei tee mitään alkaa vain selittämään kuinka koira vihaa isoja koiria!
Seuraavalla kerralla ku tulevat vastaan eikä se ämmä saa sitä koiraansa kuriin ja jos se koira hyppii nilkoille ja koittaa näykkiä niin varmaan vielä potkasen sitä hurttaa!

En tarkota sitä että kaikki pikkukoirat olis tämmösiä, mutta harvinaisen monet on. Johtuen varmaan yleisimmin siitä että omistajat ei viitti niitä kouluttaa koska "se on niin pieni ei se ole vaarallinen eikä vihanen"
Ainakin monesti saa tuon selityksen kun pikkukoirat rähisee hihnassa ja pyytää kauniisti omistajia ottamaan koiraa lyhyelle hihnalle jotta oman koiran kanssa pääsisi ohi..

ittelläkun on isoja koiria niin pakkohan niiden on käyttäytyä, niitä kun ei voimalla hallitse. Ja jos me ohitetaan ihmisiä/koiria oman koiran kanssa niin koira on aina lyhyellä hihnalla ja kulkee nätisti sivussa, eikä edes huomioi vastaantulijaa.
Itte kun kulkee palveluskoira kerhon jutuissa niin tietää, että koirat osaa ohittaa ja käyttäytyä kauniisti jos omistajat viitsii nähdä vaivaa.

Voi miksi ne omistajat ei kouluta niitä koiria?! Kertokaa nyt joku mullekki!
Kauheaa vuodatusta, mutta pakko oli saada purkaa :)

• Tykkää
Reactions: Wolt
Sitten on niitä vatipäitä, jotka eivät millään usko hellanteltuistaan, että ne ulisevat sillä välin kun omistaja lähtee asioille (koira jää ypöyksin asuntoon).

• Tykkää
no kun se pikkufifi hankitaan lapsenkorvikkeeksi, ja eihän sitä silloin voi kouluttaa kun sitä pitää saada vain "rakastaa". kun se kouluttaminen on semmoista julmuutta ja kauheutta ja sittenhän fifi vihaisi mamia.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26555852]Sitten on niitä vatipäitä, jotka eivät millään usko hellanteltuistaan, että ne ulisevat sillä välin kun omistaja lähtee asioille (koira jää ypöyksin asuntoon).[/QUOTE]

Sitten on niitä vatipäitä, jotka ei millään usko kun sanoo että tietää varmasti että se koira ei ulise (yksinolototuttelu tehty pennusta pitäen, naapureilta kysytty ja koira ei joudu olemaan tylsistyneenä yksinään pitkiä aikoja).

Ap:n kans samaa mieltä. Sit jos oma koira sattuu hermostumaan ja ärähtämään tällaselle pikkukoiralle ni johan on tädit et "voi kauheeta, sehän on vihanen..." Argh!

Se on niin söpöä, kun sillä pikkufifillä on niin iso ego ja se luulee olevansa iso koira. ihqua!
Sitten kun vastaantuleva rottweiler vähänkin murahtaa sille räksyttävälle ja riekkuvalle pikkusöpöliinille, niin se on kauhea tappaja.
Mua kanssa ärsyttää nämä suunnattomasti, mutta muiden koiranomistajien kouluttaminen on turhaa, eli nykyään kierrän vaan kaukaa.

En ymmärrä minäkään.. Meillä on puolisokea pikkukoira (painaa vajaa 4kg) jolla kaiken maailman sairauksia, jonka takia eläinlääkäri ei suostunu rokottamaan ajallaan, joten ei päästy lenkkeilemään koiran kans kun vasta 9kk iässä. Koira on kauhean arka eikä alussa suostunut kävelemään ollenkaan kotipihan ulkopuolella, mutta nykyään mennään jo niin nätisti hihna löysällä vieressä. :) Koiralla on n. 50cm hihnaa koko lenkin ajan, eikä osaa enempää vaatia, kun on siihen alusta asti totutettu ja puolisokeanakin osaa kulkea nätisti vierellä!

Ei vaadi paljon vaivaa vetästä sitä hihnaa vähän tiukemmalle!

• Tykkää
Reactions: kampanisu
Sitten on niitä vatipäitä, jotka ei millään usko kun sanoo että tietää varmasti että se koira ei ulise (yksinolototuttelu tehty pennusta pitäen, naapureilta kysytty ja koira ei joudu olemaan tylsistyneenä yksinään pitkiä aikoja).

Ap:n kans samaa mieltä. Sit jos oma koira sattuu hermostumaan ja ärähtämään tällaselle pikkukoiralle ni johan on tädit et "voi kauheeta, sehän on vihanen..." Argh!

Tais nyt kalikka kolahtaa ... ;) opeta sille rakilles käytöstapoja ennen kuin jätät sen yksinään.

[QUOTE="alma";26555933]Se on niin söpöä, kun sillä pikkufifillä on niin iso ego ja se luulee olevansa iso koira. ihqua!
Sitten kun vastaantuleva rottweiler vähänkin murahtaa sille räksyttävälle ja riekkuvalle pikkusöpöliinille, niin se on kauhea tappaja.
Mua kanssa ärsyttää nämä suunnattomasti, mutta muiden koiranomistajien kouluttaminen on turhaa, eli nykyään kierrän vaan kaukaa.[/QUOTE]

Tämä on niiin totta! Meillä oli ennen myös rotikka ja osa ihmisistä piti sitä automaattisesti tappajana..
Joskus kun ohitettiin ihmisiä ja se sattui katsomaan vastaan tulijaa niin heti oltiin väittämässä vihaiseksi!
Osa ihmisistä taas huusi jo kaukaa, että eihän se vain ole vihainen ja pidä tiukalla se ja mene ojaan odottamaan että päästään ohi!! ärgh!!
Ja koira oli lauhkea kuin lammas, ja löntysteli hitaasti ihmisen perässä.

Se oli kyllä kaiken huippu kun eräs nainen tosiaan tuli vastaan pikku koiransa kanssa ja nosti sen syliin ja käski meidän menä ojaan odottamaan että he pääsevät ohi.. En kyllä mennyt, totesin vain että onhan tässä tilaa meille molemmille.

Tosin saattaahan se hermostuttaa ihmisiä jos yhden käden varassa kuljettaa melkein sataa kiloa koiria. Jättimäistä rotikkaa ja siroa lapukkaa.
Mutta sen takia ne oli koulutettu ja ne olivat kiinni.
Saa nähdä aiheutanko yhtä paljon harmaita hiuksia sitten kun kuljen tämän täysikasvusen labradorin ja tuon pennun kanssa yhtä aikaa ulkona..

oo hiljaa lesbo

rakkaus34.gif

Oho, lähtipä homma lapasesta..

Itse otan seuraavaksi koiraksi kyllä tuollaisen isomman tappajakoiran, pääsee PALJON helpommalla koulutuksessa kuin näiden energisten jättiegoisten pikkukoirien kanssa, huoh.

Mitenköhän muuten tuollaisessa tilanteessa sitten jos joku pikku fifi tulisi pitkällä flexillä oman pedon eteen kilkuttamaan, omistaja ei tätä pois vetäisi ja oma koira kävisikin fifin päälle?
Siis niin että oma olisi lyhyessä remmissä ja tämä "pikku fifi" änkisi iholle?
Kumpi tuosta sitten olisi vastuussa? päälle käyneen omistaja vaiko sen fifin omistaja joka ei pikkuistaan saa pidettyä kurissa?

MIKSI PITÄÄ YLEISTÄÄ????!!!

Täällä asuu hemmetisti koiria, ja ne pienet osaa pääsääntöisesti käyttäytyä ihan yhtä hyvin/huonosti kuin isotkin koirat. Enkä kyllä ole huomannut että olisi mikään yleinen ongelma että oman koiran kanssa ei pääsis muiden ohi kun ne käy päälle? siis what? joku yksittäinen mummeli nyt voi olla vähän höpö, mutta ei silti tarvitse yleistää.

Ja joo, mun oma 3 kiloinen fifini ei osaa käyttäytyä yhtään muiden koirien kanssa :( paitsi muutaman tutun ja turvallisen, muuten se pääsääntöisesti pelkää itseään isompia koiria (ja aika harvoin tulee sitä pienempää vastaan). Taitaa olla tämän kulmakunnan rasittavin räkyttäjä. Valitettavaa, mutta se pelko/epävarmuus on usein taustalla kun on pienestä kysymys. Me kyllä harjoitellaan koko aikaa ja ollaan edistytty, mutta ei tähän mitään taikasauvaa taida olla. Tai no jos teillä on, niin kertokaa toki! Koirakoulussa käymme.

Enkä mä kyllä itse pelkää minkäännäköisiä koiria, oli sulla sitten rotikkaa tai laumanvartijaa. Enkä mä suutu jos jonkun koira räksyttää meidän koiralle, miksi suuttuisin? naapurin setteri kävi kerran rapussa meidän chihun päälle, ei tarkoittanut pahaa, mutta nyt meidän "fifi" pelkää sitä ja lajinsa edustajia. En mä siitäkään suuttunut, tekevälle sattuu ja virheitä tekee kaikki koiriensa kanssa. Mutta voishan sitä joskus vaikka vähän koittaa ymmärtää miksi jonkun koira voi käyttäytyä tietyllä tavalla tietyissä tilanteissa.

Ärsyttää että koska mulla on pieni koira, joka vielä sattuu räksyttämään isoille koirille niin vedetään typerät johtopäätökset stereotypioiden mukaan minusta ja koirasta. Toki myönnettäköön että monet chihut taitaa olla roturasisteja, mutta ei kaikki.

Mutta mun vastaväitteeni on että SUURIN OSA pikkukoirista ei todellakaan ole sen huonotapaisempia kuin isommatkaan. Pelkkä typerä stereotypia "mummelin räksyttävästä fifistä". Ihan samoja löytyy niistä isoista ja senhän voi käydä itse toteamassa esim. koiratarhoista, tai vaikka näin alkuun ihan tuolta "myydään koiria"-palstalta. Siellähän niitä rotikoita ja seeffereitä myydään pitovaikeuksien vuoksi enemmän kuin kestää lukea. En siis usko että koiran huono käytös olisi liitoksissa sen kokoon.

MIKSI PITÄÄ YLEISTÄÄ????!!!

Täällä asuu hemmetisti koiria, ja ne pienet osaa pääsääntöisesti käyttäytyä ihan yhtä hyvin/huonosti kuin isotkin koirat. Enkä kyllä ole huomannut että olisi mikään yleinen ongelma että oman koiran kanssa ei pääsis muiden ohi kun ne käy päälle? siis what? joku yksittäinen mummeli nyt voi olla vähän höpö, mutta ei silti tarvitse yleistää.

Ja joo, mun oma 3 kiloinen fifini ei osaa käyttäytyä yhtään muiden koirien kanssa :( paitsi muutaman tutun ja turvallisen, muuten se pääsääntöisesti pelkää itseään isompia koiria (ja aika harvoin tulee sitä pienempää vastaan). Taitaa olla tämän kulmakunnan rasittavin räkyttäjä. Valitettavaa, mutta se pelko/epävarmuus on usein taustalla kun on pienestä kysymys. Me kyllä harjoitellaan koko aikaa ja ollaan edistytty, mutta ei tähän mitään taikasauvaa taida olla. Tai no jos teillä on, niin kertokaa toki! Koirakoulussa käymme.

Enkä mä kyllä itse pelkää minkäännäköisiä koiria, oli sulla sitten rotikkaa tai laumanvartijaa. Enkä mä suutu jos jonkun koira räksyttää meidän koiralle, miksi suuttuisin? naapurin setteri kävi kerran rapussa meidän chihun päälle, ei tarkoittanut pahaa, mutta nyt meidän "fifi" pelkää sitä ja lajinsa edustajia. En mä siitäkään suuttunut, tekevälle sattuu ja virheitä tekee kaikki koiriensa kanssa. Mutta voishan sitä joskus vaikka vähän koittaa ymmärtää miksi jonkun koira voi käyttäytyä tietyllä tavalla tietyissä tilanteissa.

Ärsyttää että koska mulla on pieni koira, joka vielä sattuu räksyttämään isoille koirille niin vedetään typerät johtopäätökset stereotypioiden mukaan minusta ja koirasta. Toki myönnettäköön että monet chihut taitaa olla roturasisteja, mutta ei kaikki.

Mutta mun vastaväitteeni on että SUURIN OSA pikkukoirista ei todellakaan ole sen huonotapaisempia kuin isommatkaan. Pelkkä typerä stereotypia "mummelin räksyttävästä fifistä". Ihan samoja löytyy niistä isoista ja senhän voi käydä itse toteamassa esim. koiratarhoista, tai vaikka näin alkuun ihan tuolta "myydään koiria"-palstalta. Siellähän niitä rotikoita ja seeffereitä myydään pitovaikeuksien vuoksi enemmän kuin kestää lukea. En siis usko että koiran huono käytös olisi liitoksissa sen kokoon.

Luulen et ap:n pointti oli se, et monet "mummelit" ajattelee et sitä pikkukoiraa ei tarvi pitää mitenkään lyhyessä remmissä, voi antaa sen vapaasti mennä pomppimaan (räksyttäen) vastaan tulevia koiria ja ihmisiä päin, koska sehän on vaan "kiltti" pikku koira. Eli se ongelma ei ole koiran koossa vaan siellä hihnan toisessa päässä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kampanisu
Mitenköhän muuten tuollaisessa tilanteessa sitten jos joku pikku fifi tulisi pitkällä flexillä oman pedon eteen kilkuttamaan, omistaja ei tätä pois vetäisi ja oma koira kävisikin fifin päälle?
Siis niin että oma olisi lyhyessä remmissä ja tämä "pikku fifi" änkisi iholle?
Kumpi tuosta sitten olisi vastuussa? päälle käyneen omistaja vaiko sen fifin omistaja joka ei pikkuistaan saa pidettyä kurissa?

No mä lähden henkilökohtaisesti siitä oletuksesta että on mun tehtäväni pitää huoli että oma koirani ei pure ketään, ellei sen päälle käydä niin etten tilanteelle mitään voi. Omistajana on minun tehtäväni suojella omaa koiraani niin ettei se joudu tuollaiseen tilanteeseen, vaikka mua ärsyttäis että se toinen on pitkällä remmillä. Eli en mene sellaisten lähelle/ohi, jos huomaan että toisella ei ole koira hallinnassa. Ei se ole reilua mun omaa koiraa kohtaan.

Jos se fifi taas tulee päälle ja puree sun koiraa niin silloin sun koirasi vaan puolustautuu, eihän se sun vikas ole. Jos taas sun koira ärtyy siitä että toinen vain kävelee ohi ja räksyttää, mutta sun puree etkä sä sitä toimillas estä, niin sun vikashan se on. Periaatteessahan jokaisen tulisi koiransa kouluttaa niin hyvähermoiseksi, ettei se ole moksiskaan vaikka joku vieressä räksyttäisi, vaan seuraisi sua kun käskyn annat.

Luulen et ap:n pointti oli se, et monet "mummelit" ajattelee et sitä pikkukoiraa ei tarvi pitää mitenkään lyhyessä remmissä, voi antaa sen vapaasti mennä pomppimaan (räksyttäen) vastaan tulevia koiria ja ihmisiä päin, koska sehän on vaan "kiltti" pikku koira. Eli se ongelma ei ole koiran koossa vaan siellä hihnan toisessa päässä.

"Hermot meinaa mennä pienten koirien omistajien kanssa!! "

"En tarkota sitä että kaikki pikkukoirat olis tämmösiä, mutta harvinaisen monet on."

" Johtuen varmaan yleisimmin siitä että omistajat ei viitti niitä kouluttaa koska "se on niin pieni ei se ole vaarallinen eikä vihanen" "

+ tietty tuo osuva otsikko jo itsessään....

Oma pointtini oli nimenomaan se että ongelma tuskin on koiran koossa, vaan hihnan toisessa päässä. Ihmiset ei osaa kouluttaa pikkufifejään sen huonommin/paremmin kuin ihmiset osaa kouluttaa niitä isompiakaan rotuja. Ja katukuvassa näkyy ihan kaikkea, on hallitsematonta isoa koiraa ja pientä räkyttäjää / vastaavasti taas on isoja ja pieniä jotka osaa käyttäytyä esimerkillisesti.

Mä olen kylmästi jatkanut kävelyäni, eteenpäin, vaikka näen ettei sitä fleksiä ole lukittu ja koiraa hinata lähemmäksi. Sanon vain "Me harjoitellaan kauniisti ohittamista" Oletan siis tästä selkeästä vihjeestä ymmärtävän, että en halua koirien tapaavan toisiaan nenäkkäin. Omani osaa kyllä ohittaa kauniisti, varsinkin kun kaivan taskusta namipalan :D Jos pikkufifi tai joskus se isompikin fifi silti päästetään minun jalkoihini (ohitustilanteissa itse asetun aina oman ja vieraan koiran väliin) niin kylmästi työnnän sen jaloillani pois. Ei ole koskaan tarvinnut potkia, jatkan vain tasaista askellusta tienreunaa pitkin. Useimmat koirat väistää, kun tajuaa, että toi kävelee päälle ;) Isompia koiria voi joutua työntämään polven avulla kauemmaksi.

Ja oihituksen jälkeen kehun kovaan ääneen miten hienosti ja fiksusti oma fuffeni taas osasi kulkea :D Joskus joudun niille fleksi koirille ärähtämään, kun yrittävät takaapäin tulla omaan koiraan kiinni. Sitten ärähdän omistajalle, että kun minä pidän omani hallinnassa, niin oletan myös muiden pitävän oman koiransa hallinnassa.

[QUOTE="poppis";26557021]Joskus joudun niille fleksi koirille ärähtämään, kun yrittävät takaapäin tulla omaan koiraan kiinni. Sitten ärähdän omistajalle, että kun minä pidän omani hallinnassa, niin oletan myös muiden pitävän oman koiransa hallinnassa.[/QUOTE]

No tähän mäkin olen törmännyt :O voiko olla typerämpää kuin päästää oma koira TAKAAPÄIN toiseen kiinni/toisen perään. Meidän chihu on muutaman kerran hypännyt ilmaan kun yhtäkkiä jonkun muffe on sen persuksessa kiinni.

Yhteistyössä