Miksi äidit omivat lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pääpää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pääpää

Vieras
Niin miksi?

Olen nähnyt ihan näitä tapauksia, kun äidit hyysäävät niitä vauvojaa ja isät eivät saa eivätkä sitten osaa edes osallistua; äiti kylvettää, äiti syöttää, äiti nukuttaa, äiti pukee jne. Sitten lapsia tehdään heti pari ja lapset täyttävät sen 3 vuotta niin äidit alkavat ihmetellä kun ei isä osallistu, se isä tarttis ottaa siihen lapsen elämään minun mielestä vauvasta asti mukaan, aivan kuin äitikin.
Jos äiti lähtee kauppaan yksin kun vauva on viikon vanha, niin ei se äidistä pahaa tee vaan se tekee hyvää isälle ja vauvalle, isä oppii luottamaan itseensä ja omiin kykyihinsä. Ei tarvitse olla mikään marttyyri äiti isolla ÄÄÄllä että olisi hyvä äiti, lapsen ja isän suhteen kannalta tärkeää heille on sellainen rauhallinen yhdessä olo myös, ilman että äiti sotkee siinä välissä koko ajan.

Toinen juttu onkin sitten nämä eronneet pariskunnat, jotkut äidit pitävät kynsin hampain kiinni lapsistaan ja kyttäävät etävanhemman jokaista liikettä.
Tässäkin pitäisi vaan luottaa siihen toiseen ja miettiä asia niin että pahin ikävä on aina sillä vanhemmalla jolla sillä hetkellä ei lapsia ole, mutta mikä tärkeintä normaali tilanteessa lapset eivät kärsi tästä ollenkaan vaan he nauttivat elämästään olivat sitten kumman vanhemman kanssa vain, ja tämä pitäisi sen lähivanhemman ymmärtää.

Sitten on nämä lapsensa omivat, eli ei lapsia isovanhemmille eikä kellekkään muullekkaan koska vain äiti osaa hoitaa.

Toki kukin tyylillään, tämä vain minun mielipide. Enkä nyt kaipaa mitään "mitä jos etävanhempi onkin alkoholisti" tai "isovanhempia ei lapset kiinnosta" -tyylisiä vastauksia, koska kyse on normaali tilanteista ja ihmisistä. Mutta miksi ihmeessä osa äideistä kuvittelee olevansa lapsille täysin korvaamattomia kapistuksia? Itsellä on helpompi ainakin olla, kun tiedän että jos minulle tapahtuu jotain niin on lapsilla ihmisiä joihin luottavat ja joihin turvaavat.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Mä olen yh ja suoraansanottuna pelkään sitä päivää jos/kun lapsi menee isälleen. Pidän lasta minun lapsenani. Tottakai toivon että hänelle tulee suhde isäänsäkin ja hänet sinne annan, mutta pahalta se tuntuu. Käytännössä siis lapsi nimenomaan on minun, biologisesti isänsäkin.

Ja näitä näkee täällä palstalla päivittäin; marttyyri äitejä,lähivanhempia poraamassa tapaamisista, äitejä itkemässä kun isät eivät osallistu arkeen, isovanhempia koskevia aloituksia myös jne jne

Kun vain isä osallistuisikin!!

Ensimmäisen kanssa vältteli kaikkea hoitoa ja lapsen kanssa yhdessäoloa kuin ruttoa... Aina oli kiire töihin. Ei voinut lopettaa työntekoa, oli kokous, oli puheluita, oli sähköposteja... Lomaakaan ei voinut pitää lapsen kanssa, kun oli aina jotain muuta.

Kakkosen syntymä olikin sitten liikaa, ja siinä vaiheessa mies otti hypyt. Ei vain kuulemma jaksanut enää.

Että ihan kiva olisi, jos olisi osallistunut tai osallistuisi nyt. Noin kahden viikon välein ottaa esikon luokseen pariksi päiväksi. Kuopusta ei ota luokseen lainkaan, koska häntä pitäisi ihan oikeasti hoitaa. Muuten ei pidä lainkaan yhteyttä lapsiin.

Meillä se on mennyt luonnostaan niin. En ole miestä estellyt. Alussa jotain tekikin, mutta vähitellen alkoi pitää itsestään selvänä, että minä teen. Aina siis joutuu erikseen pyytämään, että voisiko auttaa jossain asiassa.

• Tykkää
Reactions: Joxu
Littledeath, mutta lastasihan sinun tulee äitinä miettiä ja hän ei varmasti mitenkään kärsisi isänsä kanssa olemisesta. Antaisit siis isälle mahdollisuuden luoda suhde lapseensa, se olisi lapselle tärkeää.

En oikein tiedä. Tuntuisi vaan oudolta kun lapsella olisi toinenkin vanhempi, joka olisi yhtä tärkeä kuin minäkin. Kai se olisi mustasukkaisuutta? Sairaalta kuulostaa joo :D

Kaikki uusi tuppaa pelottamaan. Mutta varmasti ajan mittaan huomaat että onkin vain voimavara ja positiivinen asia :).

Lapsen elämässä on aina monta rakasta..myöhemmin ne puolisotkin. Ja hyvä niin. Kamala jos itsekin saisi rakastaa vain yhtä ihmistä. Vaikka nyt vain yhtä lastaan, ja esim. muita ei. Eihän äidinkään rakkaus lapseensa vähene eikä jakaannu useamman lapsen kohdalla, vaan jokaiselle riittää sama määrä rakkautta.

Littledeath, mutta lastasihan sinun tulee äitinä miettiä ja hän ei varmasti mitenkään kärsisi isänsä kanssa olemisesta. Antaisit siis isälle mahdollisuuden luoda suhde lapseensa, se olisi lapselle tärkeää.

Juu kirjoitinkin tuossa aiemmin, että tottakai haluan että lapselle tulee myös suhde isäänsä enkä ole sitä estelemässä. Lapsi on 1v 4kk ja olen hänet hoitanut yksin tähän asti ja isästään riippuu haluaako olla lapsen elämässä. Isäänsä on nähnyt ehkä 4-5 kertaa.

Joo, rajansa kaikella. Isällä on oikeus ja velvollisuus mahdollisuuksien mukaan (ja mahdolliset imetystarpeet huomioiden) olla alusta pitäen osa lapsen arkea ihan siinä missä äitikin. Ja lapsi hyötyy muistakin luotettavista aikuisista elämässään, ja jossain vaiheessa siellä mummolassa ja kummilassa yksin kyläily on lapsesta hienoa. Mutta ne rajat asettaa lapsi ja vanhemmat, ei isovanhemmat tai kummit (jotka tietysti asettavat OMAT rajansa!) - minua on syytetty lapsen omimisesta kun en sukujuhlissa lykkää vierastavaa väsynyttä vauvaa kiertopalkinnoksi tai kun en tunne tarvetta jättää 1-vuotiasta hoitoon (tarvittaessa voisin hyvin jättää, mutta en tuon ikäistä "hyvin vuoksi").

En tarkoittanut että 1 vuotiasta pitäisi yöksi mihinkään jättää.

Itse koen että on helpottavaa etten ole lapsilleni se yksi ainoa luotettava aikuinen täällä maailmassa, koska vaan voi sattua mitä vaan tai voin sairastua vakavasti, silloin on ihana tietää että lapseni eivät tule jäämään turvattomiksi ja "yksin" tänne vaikka minua ei olisikaan.

Itsellä on ensimmäinen avoliitto johon lapsia syntyi päättynyt eroon ja olen joutunut opettelemaan päästämään irti ja luottamaan isään ihan täysin, se on hyvä. Tottakai minulla on hurja ikävä kun eivät ole kotona, mutta ei lapsilla tunnu olevan. He odottavat isälle pääsyä ja isän kanssa olemista ja turvaavat isäänsä kuin minuunkin ja se tuntuu nyt jo kuitenkin todella hyvältä.

Liekö tuo sitten niin yleistä mutta olen toki samoilla linjoilla ap:n kanssa. Miehen on hyvä päästä osallistumaan vauvan hoitoon heti alusta ja itse olen tykännyt jo pienen vauvan kohdalla että on kiva päästä välillä vaikka yksin kauppaan tai koiraa kävelyttämään tai vaikka nukkua rauhassa päikkärit kun mies on lapsen/lasten kanssa ulkona. Nuorempien kohdalla nuo isän ja vauvan yhteiset hetket ovat tarjonneet myös minulle aikaa isompien lasten kanssa. Imetyksen takia en ole kovin pitkiä aikoja pystynyt kuopuksesta ihan pienenä olemaan erossa (isommat opetettiin aikanaan myös pullolle tuota helpottamaan) mutta siitä se on lähtenyt.

Nytkin mies on 7v:n ja 1,5v:n (sekä kaverinsa ja tämän lapsen) kanssa pyöräretkellä ja uimassa, itse 6v:n kanssa aletaan juuri väsätä pitsoja. :)

nyt imetysaikana hoitelen enemmän tai olen vauvan saatavilla koko ajan, mutta kunhan ruokailu muuttuu saa lapsen isä enemmän ns. kahdenkeskistä aikaa. Imetysaika vaan on tällaista äidin ja vauvan välistä.

Meillä mies on alusta saakka jopa hoitanut vauvaa enemmän kuin minä! Olin niin masis ja väsy että sen oli "pakko" ja sit se jäi vähän päälle. Mut ei se haittaa kun oon kaikki päivät muutenkin pojun kanssa niin olkoon isukki sit vapaapäivät!

Mä en tunne yhtäkään kuvailemasi kaltaista äitiä.

Ehkä se ei ole siis ihan niin yleistä, kuin mitä luulet?

Itse olen perhekahviloissa törmännyt lukuisiin ja lukuisiin tuohon ensimmäisen tyypin äiteihin. He tekevät itse kaiken ja marttyyrina sitten valittavat, kuinka joutuvat itse tekmään kaiken.
Jos mies edes ehdottaakin (yleensä ei edes uskalla), että mies jäisi osaksi vanhempainvapaasta kotia, niin äiti saa kamalat kilarit.

Mutta voihan isäkin osallistua imetyshetkiin, silittelemällä ja rauhallisesti puhumalla vauvalle tai olla siinä mukana ollen lähellä. Ja imetysaikanakin niin kyllä se vauva muutakin tarvii kuten vaipan ja vaatteiden vaihtoa että en ole kyllä koskaan imetysaikaakaan kokenut miksikään minun ja vauva vain yhteiseksi ajaksi

No eipä ole tarvetta omia lasta ja olen enemmän kuin kiitollinen miehelleni, joka on vauvan syntymästä asti osallistunut vauvan hoitoon, viettää vauvan kanssa aikaa ja saan omaa aikaa mm. salilla treenaamisen merkeissä.
Ikinä ei tulisi mieleenkään estää miestä osallistumasta lapsen kasvatukseen ja hoitoon.

Yhteistyössä