Just eilen, kun exä kävi täällä, puhuttiin tästä meidän ehkä hieman kummallisesta vanhemmuudesta. Kuopus on siis jo täysi-ikäinen, mutta edelleen - tosin jo vuosia kuopuksen omien aikataulujen mukaisesti - exä käy meillä. Välillä uuden vaimonsa kanssa, välillä yksin.
Kun aikoinaan erottiin ja kuopus oli vielä pieni, exä tuli joka päivä töistä suoraan meille. Ekat pari vuotta kiristelin hampaita eikä exäkään mun naamani näkemisestä erityisemmin ilahtunut. Lapsen takia kuitenkin molemmat päätettiin, että se oma kauna ja katkeruus laitetaan taka-alalle silloin, kun on lapsen aika olla vanhempiensa seurassa. Exä nyxineen onkin nyt kuulunut sukuun jo kauan. Kun mun vanhempani täyttävät pyöreitä vuosia, tottakai exä nyxineen tulee juhliin. Kun mun siskoni tyttö pääsee ripille, tottakai exä nyxineen on kutsuttu mukaan.
Eilen nauroin exälle, että kun meidän sukuun on kerran erehtynyt tulemaan, niin tästä suvusta ei niin vaan pääsekään irti. Ja jos ottaa itselleen uuden kumppanin, hänkin tulee kuulumaan meidän sukuun. Mutta häntä myös kohdellaan sukuun kuuluvana.
En tiedä...ehkä tämä ei ole kovinkaan tavallinen malli. Mutta pistän pääni pantiksi, että tämä on lapsen kannalta ollut se kaikista paras malli sen jälkeen, kun isä ja äiti ovat eronneet.