Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Xxxx";26796659]Miten te turvaatte Esim. kalsiumin saannin tai ksylitolin?

Meillä menee tosi paljon rahaa maitoon,juustoon ja purkkaan. Maitoa vähintään 1,5l päivässä, 45-50€ kuussa, juustokilo 7-10€, purkkaa vähintään 4 pussia kuussa (10€). 2+2. Keskimäärin siis 3dl maitoa /hlö ja muutama juustosiivu, kalsiumin saanti just ja just ok.

Noista tulis jo 70€/kk. Ja purkista en k[/QUOTE]

Mut jos kuussa menee joku 200 e, ei noi voi kuulua ruokavalioon.

Janojuomaksi vesi. Jos on omia marjapensaita, niin kannattaa tehdä itse mehut. Meillä ei juoda juuri koskaan kaupan mehuja tai limsoja, vain erityistilanteissa.

Ostan kaikki mahdolliset ruoat ja raaka-aineet tarjouksista. Pitää siis olla pakastin ja tilaa ruokakaapeissa. Jos esim. margariini, juusto tai joku liha on tarjouksessa, niin hamstraan niitä. En muista, koska olisin viimeksi ostanut näistä normaalihintaisia tuotteita. Tarjouksia on niin usein.

Ruoasta tosiaan pystyy säästämään isot summat, kun juoksee tarjousten perässä.

[QUOTE="poikia3";26796850]Luomu on kallista, en yleensä osta sitä, sillä se nostaisi ruokaksutannuksia ihan liikaa. Ostan kuitenkin luomulihaa laputettuna, kananmunia saatan ostaa myös luomuna, vähintään kuitenkin lattiakanalan munina. Mutta mun kipukynnykseni kyllä menee siinä, että esim. talvella luomukurkku maksoi 20 euroa kilo. Minulle on toistaiseksi riittänyt se, että yritän suosia kotimaista tuotantoa - luen pakkaukset todella tarkkaan, ja valitsen niitä tuotteita, jotka on valmistettu Suomessa. Esim. usean lihan kohdalla, minusta meitä kuluttajia suorastaan hämätään, esim. moni Poutun liha on kaikkea muuta kuin kotimaista, tai jos ostaa valmiiksi pilkottua pizzakinkkua, vain pari niistä lukuisista pizzakinkuista kertoo olevansa suomalaisia avainlipun kera - muissa ei ole sanaakaan alkuperämaasta.[/QUOTE]
Lihan ja kananmunat mä ostan luomuna, koska meitä on vain 2 eikä kahden hengen taloudessa niitä niin tolkuttomia määriä kulu. Maitotaloustuotteissa ensisijalla on laktoosittomuus, kasvisten ja viljatuotteiden kohdalla pyrin luomuun, mutta en läheskään aina. Kun nimittäin yrittää välttää myös niitä tarpeettomia muovipakkauksia, niin monesti jää luomuvihannes ostamatta sen pakkauksen vuoksi. Jos tavallinenkin on muovissa, niin sitten valitsen luomun.

Mulla aluksi luomun ostaminen nosti kustannuksia, mutta kun aloin välttelemään lisäaineitakin, niin ruokamenot laskivat jälleen. Ostan vähemmän, teen itse enemmän, hyötykäytän edellisen päivän ruuanjämät, hyödynnän tarjoukset ja pakastan isompina erinä ostamani raaka-aineet ja nykyisin meidän ruokamenot ovat hieman vähemmän kuin mitä olivat ennenkuin ostin lihat luomuna.

[QUOTE="Xxxx";26796659]Miten te turvaatte Esim. kalsiumin saannin tai ksylitolin?

Meillä menee tosi paljon rahaa maitoon,juustoon ja purkkaan. Maitoa vähintään 1,5l päivässä, 45-50€ kuussa, juustokilo 7-10€, purkkaa vähintään 4 pussia kuussa (10€). 2+2. Keskimäärin siis 3dl maitoa /hlö ja muutama juustosiivu, kalsiumin saanti just ja just ok.

Me ostetaan yleensä ruoanlaittoon ja leivänpäälle jotain perusjuustoa, edamia saa muistaakseni halvimmillaan lidlistä ja meidän lähiprismasta n.5e/kg. Mozzarellaa ja muita juustoja menee kans jonkin verran. Meillä menee maitoa alle litra päivässä, ostetaan halvinta kotimaista mitä löytyy eli Lidlistä 0,69/litra. Rahkaa ja maustamatonta jogurttia käytetään myös. Myös esim. mantelista, auringonkukansiemenistä, kuorimattomista seesaminsiemenistä, pavuista ja linsseistä ym. saa kalsiumia. Ja silti kk ruokakulut on edelleen max sen 350e. Xylitolia lapsi saa niistä tableteista pk-ssa ja kotona, ostan niitä Herra Hakkaraisen pastilleja 1,99 prismasta ja niitä menee kotona ehkä 1prk kuussa ja pk-ssa se purkki kestää muutaman kuukauden. Itse syön ehkä yhden purkan päivässä, kuussa menee euro pari purkkaan.

[QUOTE="Porkkana";26796703]Hmm, mielenkiintoista. Mekin itse asiassa syömme kasvisruokia - itse asiassa ainoastaan, sillä olemme kasvissyöjäperhe (ei lihaa, kalaa tai kanaa). En ole itse varma tuosta Lidlin jugurtista. Voi hyvinkin olla, että siinä ei ole liivatetta, mutta jos se on saksalaista, niin silloin liivatetta ei välttämättä (kai?) ole merkitty. No, en tiedä. Me ostamme yleensä Rainbown rasvatonta maustamatonta jugurttia, joka maksaa muistaakseni vajaa 1,70 eur. Eli aika halpaa sekin on. Rasvajugurtteja en pysty enää syömään, siksi en voi aina kaikkia halpoja vaihtoehtoja hyödyntää.

Pavut, linssit, kikherneet ja lisäksi soijarouhe ovatkin aika halpoja, ja meillä noita käytetään myös paljon. Ja ei meillä oikeastaan lämpimien ruokien hinta kovin iso olekaan. En tiedä, mistä nämä hintaerot sitten syntyvät - mutta meidän kauppalaskussa suurimmat menoerät ovat kyllä kaikki kasvikset, siis vihannekset ja hedelmät. Lisäksi ne soijatuotteet vähän nostavat kustannuksia.[/QUOTE]

Hmm, käsittääkseni Suomen lait kuitenkin velvoittaa sen merkkaamaan, vaikka kuinka olisi Saksasta. Milbona-merkkinen on, ainakin saman merkin maito on kotimaista. Toisessa on ainakin vain 0,1% rasvaa.

Me ostetaan pavut, linssit ja kikherneet etnisistä kaupoista, punaiset linssit oli viimeksi 2,20e/kg, vihreet vähän halvempia ja kikherneitä oli irtona 1,80e/kg. Mungpavut on ainoot vähän kalliimmat, ne oli melkeen 3e/kg. Niitä usein myös idätän. Mustasilmäpavut ja valkoiset pavut on ainakin myös niissä kaupoissa tosi halpoja. Pitkiä vihreitä papuja syödään kans tosi usein, halvimmat pakasteesta on 2e/kg. Tuoreena niitä on ihan liian harvoin tarjolla ja kilohinta on usein päätähuimaava.

Fazer Makeiset

Meillä menee maks. 300 e / kk ruokaan ja hygieniaan.Tuo sisältää kahden kattimuksen eväät ja hiekat.
Ostetaan 90% ale-tuotteita lihoissa,leivät ostan suoraan leipomosta ll-laatusena...Minä kyylään tarjoukset,ostan juustoja tarjouksista(ja kauhuksenne:pakastan).Vessapaperit tarjouksista,jos ei tarjouksessa ole niin sitten halvinta.Pesuaineet ostan halvemmasta päästä.Ostan myös shamppoot-hoitoaineet isoissa erissä esim.Hairstoresta..
Nyt olen kerännyt yli 30 l mustikkaa pakkkaseen,kerännyt kanttarelleja pakkaseen...
Leivon itse suurimman osan leivästä.

Lehtiä ei tule,niitä ei osteta..

Niin,ja meitä on 2 + 3

Viimeksi muokattu:
Meillä menee maks. 300 e / kk ruokaan ja hygieniaan.Tuo sisältää kahden kattimuksen eväät ja hiekat.
Ostetaan 90% ale-tuotteita lihoissa,leivät ostan suoraan leipomosta ll-laatusena...Minä kyylään tarjoukset,ostan juustoja tarjouksista(ja kauhuksenne:pakastan).Vessapaperit tarjouksista,jos ei tarjouksessa ole niin sitten halvinta.Pesuaineet ostan halvemmasta päästä.Ostan myös shamppoot-hoitoaineet isoissa erissä esim.Hairstoresta..
Nyt olen kerännyt yli 30 l mustikkaa pakkkaseen,kerännyt kanttarelleja pakkaseen...

Pakastatko juuston kokonaisena vai raasteena? Olen joskus opiskeluaikana pakastanut juustoa raasteena, se kun oli silloin mielestäni suhteessa vielä paljon kalliimpaa kuin nykyään. Raastetta sitten pystyi hyödyntämään monessa ruuassa.

Meillä menee n. 400€/kk kolmen hengen taloudessa, jossa lisäksi kaksi kissaa. Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa (arkipäiville + viikonlopulle), laadin tarkat suunnitelmat ja teen kaikki ruoat itse. Autoa ei ole, joten siksi kaksi kertaa :) Käytetään pääasiallisesti Lidliä, toki jos jotain halvemmalla muualta löytyy niin sieltä sitten :)

En tiedä onko tämä paljon vai vähän, mutta ystäväni kertoi heillä menevän ruokaan kolmen hlön taloudessa jopa 700€/kk. Mitään aletuotteita ei tosin osteta ja esim. jauheliha ostetaan paistijauhelihana ja broilerit fileenä. Meille on tärkeää sellainen mahdollisimman puhdas, itsetehty ruoka. Luomua ei kuitenkaan maksa vaivaa ostaa... Meillä käytetään pääasiassa puhtaita raaka-aineita, ei eineksiä. Peruna-sipulisekoitus tosin on löytänyt tiensä meidän kotiin pysyvästi :)

Hmm, käsittääkseni Suomen lait kuitenkin velvoittaa sen merkkaamaan, vaikka kuinka olisi Saksasta. Milbona-merkkinen on, ainakin saman merkin maito on kotimaista. Toisessa on ainakin vain 0,1% rasvaa.

Ok, hyvä tietää, jos joskus asioin Lidlissä. Voihan se olla, että se liivate sitten pitäisi merkitä, tosin mua silti vähän epäilyttää - kun joskus esim. jossain tuotteessa on mainittu yhtenä ainesosana "jugurtti", mutta kuitenkaan ei ole eritelty, mitä se jugurtti sitten sisältää. Toki tuo on vähän eri, mutta kuitenkin. No, pitää vielä varmistaa. Nimittäin ihan kaikkia ainesosia ei ole pakko merkata - tosin liivate kyllä käsittääkseni kuuluisi niihin, jotka merkattaisiin.

Me ostetaan pavut, linssit ja kikherneet etnisistä kaupoista, punaiset linssit oli viimeksi 2,20e/kg, vihreet vähän halvempia ja kikherneitä oli irtona 1,80e/kg. Mungpavut on ainoot vähän kalliimmat, ne oli melkeen 3e/kg. Niitä usein myös idätän. Mustasilmäpavut ja valkoiset pavut on ainakin myös niissä kaupoissa tosi halpoja. Pitkiä vihreitä papuja syödään kans tosi usein, halvimmat pakasteesta on 2e/kg. Tuoreena niitä on ihan liian harvoin tarjolla ja kilohinta on usein päätähuimaava.

No tässä on kyllä selkeä ero. Tiedän, että noista saisi halvemmalla. Meillä vaan ei ole noita etnisiä kauppoja lähimaillakaan, ja ollaan keskitetty ruokaostokset sinne meidän lähellä olevaan Prismaan (sekä vieressä olevaan Alepaan) - ihan vain sen vuoksi, että arki toimisi ja ei menisi liikaa aikaa kaupassa käymiseen. Kalliossahan noita etnisiä kauppoja olisi, mutta eivät ne ihan meidän bussimatkan varrella ole, joten ei olla sitten vaan haluttu ruveta hakemaan kauempaa halvemmalla. Eli tässä tehdään ihan tietoinen valinta, että ostetaan mieluummin läheltä - poikkeuksena voisi olla jotkut TOSI hintavat tuotteet, ne voisimme ehkä hakea kauempaa halvemmalla.

Niin,ja meitä on 2 + 3

Siis mitä, tajusinko nyt oikein? Siis meneekö teillä viiden ihmisen kuukauden ruokiin SEKÄ hygieniatuotteisiin vain 300 eur, miinus vielä kissojen ostokset? Eli kymppi päivää kohti, mikä tarkoittaa (kissan ostoksien jälkeen) ALLE 2 EUROA / PÄIVÄ HENKILÖÄ KOHTI??? Miten ihmeessä se on mahdollista? Vai syöttekö tosi monta ateriaa kodin ulkopuolella? Minusta tuo olisi jotenkin pelottavan vähän, vaikka siitä puuttuisivat nuo hygienia-tarvikkeet.

Koska vaikka miten hyödyntäisi tarjouksia ja keräisi marjoja ja sieniä, niin miten ihmeessä tuollaisella summalla voi pärjätä? Nyt ainakin olisi TODELLA mielenkiintoista tietää, mitä oikein syötte. Nimittäin itselläni taitaisi mennä jo lounaaseen mennessä 2 euron "kiintiö" rikki, tai viimeistään lounaan jälkeisellä välipalalla (mikäli sellaisen söisin). Ja tämä myös, vaikka aamupalalla olisi syöty muun ruuan ohessa ilmaiseksi saatuja marjoja.

Kunpa joku joka oikeesti pärjää 200-300e kuussa, 3-4 henkeä, laittais ne kaikki ostoksensa/kuittinsa tänne. Että montako maitopurkkia, vessapaperirullaa, jauhelihapakettia se pitää sisällään. Jos kaikki kuitenkin ostaa luomua, tuoretta, vihanneksia ja kasviksiakin kilokaupalla sillä rahalla.....

Ja mä en saaalle 500 ostoksia vaikka kuinka rainbowta ja pirkkaa ostaisin..... ;)

[QUOTE="vieras";26794175]Oletko kokeillut kalastusta? Nytkin viikonlopun aikana kalastin perheelle tuoretta todella raikasta kalaa lähes 200 euron arvosta, takuulla parempaa kuin kaupasta haettuna.[/QUOTE]
Mato-ongella? Vai sitten oikein harrastuksena, jolloin niihin välineisiinkin sitten kuluu rahaa? Mutta toki näin voi säästää - harrastuksen vakavuudesta riippuu, miten paljon oikeasti. Tosin 200e arvosta kalaa tuskin tulee käytettyä viikonloppuna, joten pakkasen jälkeen se ei ole enää niin kauppaa erikoisempaa.

Monesti näissä ketjuissa kerrotaan, että lihat on ilmaisia, kun mettällä käydään, mutta unohdetaan sitten ne muut kulut...

Mutta mielenkiinnosta kuuntelen, miten laadukas ruoka ja halpuus yhdistetään.

[QUOTE="MiMeira";26798663]Kunpa joku joka oikeesti pärjää 200-300e kuussa, 3-4 henkeä, laittais ne kaikki ostoksensa/kuittinsa tänne. Että montako maitopurkkia, vessapaperirullaa, jauhelihapakettia se pitää sisällään. Jos kaikki kuitenkin ostaa luomua, tuoretta, vihanneksia ja kasviksiakin kilokaupalla sillä rahalla.....

Ja mä en saaalle 500 ostoksia vaikka kuinka rainbowta ja pirkkaa ostaisin..... ;)[/QUOTE]

Meille saa tulla kuitteja lukemaan, mulla on kaikki tallessa marraskuu 2011-huhtikuu 2012. Touko- ja kesäkuunkin kuiteista varmaan löytyy suurin osa, mulla on ärsyttävä tapa sulloa ne laukkuun ja niitä on sitten siellä aina vinot pinot.

[QUOTE="Porkkana";26798371]Ok, hyvä tietää, jos joskus asioin Lidlissä. Voihan se olla, että se liivate sitten pitäisi merkitä, tosin mua silti vähän epäilyttää - kun joskus esim. jossain tuotteessa on mainittu yhtenä ainesosana "jugurtti", mutta kuitenkaan ei ole eritelty, mitä se jugurtti sitten sisältää. Toki tuo on vähän eri, mutta kuitenkin. No, pitää vielä varmistaa. Nimittäin ihan kaikkia ainesosia ei ole pakko merkata - tosin liivate kyllä käsittääkseni kuuluisi niihin, jotka merkattaisiin.

No tässä on kyllä selkeä ero. Tiedän, että noista saisi halvemmalla. Meillä vaan ei ole noita etnisiä kauppoja lähimaillakaan, ja ollaan keskitetty ruokaostokset sinne meidän lähellä olevaan Prismaan (sekä vieressä olevaan Alepaan) - ihan vain sen vuoksi, että arki toimisi ja ei menisi liikaa aikaa kaupassa käymiseen. Kalliossahan noita etnisiä kauppoja olisi, mutta eivät ne ihan meidän bussimatkan varrella ole, joten ei olla sitten vaan haluttu ruveta hakemaan kauempaa halvemmalla. Eli tässä tehdään ihan tietoinen valinta, että ostetaan mieluummin läheltä - poikkeuksena voisi olla jotkut TOSI hintavat tuotteet, ne voisimme ehkä hakea kauempaa halvemmalla.[/QUOTE]

Hakaniemi/Kallio ja itis just ne, mistä omani käyn hakemassa. Riittää, että kerran pari kuussa käy reilummin hakemassa noita kuivajuttuja, linssit ja pavut ym. on kuitenkin tosi riittoisia. Hakaniemi on mulla tosin ns. kotimatkan varrella, eli sieltä olisi helppokin hakea tarvittavat jutut useamminkin.

Meillä menee n. 60e viikossa eli 240-250e kuussa. Minä+ 2 lasta. Ostan luomuna kaikki mitä lähikaupasta saan eli maitotuotteet, leivän, munat, jauhelihan ja mitä nyt satun löytämään. Meillä ei syödä keksejä, sipsejä ym. ollenkaan, karkkipäivä kerran viikossa, karkkiin menee n. 3e lapsille. Meillä tietenkin kuluja laskee se, että lapset syö 3 ateriaa per päivä päiväkodissa ja mä syön töissä. Kesällä meni rahaa enemmän Ostan paljon vihanneksia ja hedelmiä, eineksiä ei syödä ollenkaan. Yritetään mahdollisimman terveellisesti syödä. Wc-paperit, pesuaineet yms. kuuluvat tuohon samaan summaan.

[QUOTE="MiMeira";26798723]Pistä ihmeessä esimerkkejä parin viikon määristä, menusta jne.[/QUOTE]

En nyt jaksa alkaa ostoksia kirjaamaan kuiteista tänne. Mutta esim. Eilen syötiin munakoisogratiinia ja kanapizzaa. Tänään syötiin aamupalalla puuroa ja mustikoita (keräsin itse), lounaaksi ratatouillea (sipulia, valkosipulia, tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa ja munakoisoa ja itseleivottua leipää. Tomaatit, kesäkurpitsat ja munakoisot on kaikki ostettu euron kilohintaan, paprikat oli 1,79/kg). Välipalaksi syötiin banaanit (ne oli 1,19/kg). Päivällisellä linssimuhennosta (sipulia, valkosipulia, porkkanaa, linssejä) ja riisiä (lissit ja riisit etnisistä kaupoista). Iltapalalla syödään vesimelonia (0,59/kg) ja sitä tänään leivottua leipää.

Huomenna aamupala on varmaankin suht samanlainen kuin tänään, lounaaksi syödään varmaan tältä päivältä jääneitä ruokia (kumpaakin jäi jonkin verran), päivälliseksi ehkä falafeleja pitaleivän ja salaatin kanssa tai sitten tomaattikeittoa, raejuustoa ja leipää jne.

Ostan sitä, mitä edullisesti kulloinkin kaupasta saa ja siitä väsään sitten ruokia. Nyt on saanut edullisesti monenlaisia vihanneksia, myöhemmin syksyllä ja talvella saa sitten enemmän juureksia edullisesti, jolloin teen esim. porkkanoista, lantusta ja punaisista linsseistä sosekeittoa ja erilaisia paahdettuja juureksia vaikkapa broilerin tai kalan kanssa jne. Kanat/Broileritkin ostan usein kokonaisina pakasteina etnisistä kaupoista, kilon broileri maksaa n. 3,20e.

Meidän perheessä vanhemmat+2 vuotias lapsi. Ruokaan menee kuussa n.300e. Itse olen hoitovapaalla ja mies työttömänä nyt kesän.

Tässäpä muutama säästövinkki:

- Kauppaan mukaan aina omat kassit.
- Kaupassa käydään kerran viikossa + loppuviikosta maitolisäys.
- Prismassa on ruuat edullisempia kuin esim. s-marketissa. Kauppojen hinnoissa on eroja.
- Kannattaa katsoa aina litrahintoja kun ostaa jonkun tuotteen.
- Vessapapereissa esim. isommat säkit ovat edullisempia. Samoin kun Liberon vaipat pahvilaatikossa. Prismassa maksaa 17.95e. Citymarketissa tarjousvaipatkin ovat kalliimpia.
- Emme osta limsoja, mehuja. Karkkipussi kerran viikossa ja riittää aikusille. Lapsi ei vielä karkeista perusta.
-Emme osta kaljaa, tupakkaa.

-Meillä lapsi syö vielä puuroa aamuin illoin joten siihen ei mene hirveesti rahaa. Päälle jukurttia litran tölkeistä. Toki leipää ja kurkku on herkkua.
-Kuljetamme leivät ja lihat pakasteen kautta joten eivät mene vanhaksi jääkaapissa.
- Teemme ruokaa isoja määriä ja syömme niitä useamman päivän. Osan myös pakastan. Lihapullat teemme aina itse.
- Alennusmyynneistä hamstraan lapselle vaatteet. Cirafin söpöjä vaatteita saa usein alesta pitkin vuotta.

Pienistä puroista kasvaa iso säästö. Ja sitten kun tilillä ei ole rahaa kuin muutama lantti maidon ostamiseen, taion pakasteesta ja kuivamuonavarastosta jotain suuhun pantavaa.

Tämä oli hyvä keskustelu!

Kertokaas mulle, miten teette jogurtin! Ihan ympäri vuoden? Kauan säilyy?

Meillä (2+2: 3v ja 6kk) menee ruokakauppaan noin 500 - 600 / kk. Tänä viikkona menee alle 100€ ja ruoat ovat jotakuinkin tämmöisiä (ei sisällä miehen lounasseteleillä ostamia ruokia)! Tällä viikolla ei ole pitänyt myöskään ostaa esim. jauhoja, kahvia, vessapaperia ja viikonloppunakin otetaan vain parit saunaoluet/ -siiderit...

ma:
lounas: itsetehty jauhelihavihanneskeitto
päivällinen: vieraiden luona

ti:
lounas: pinaattilätyt, valkokastike täysjyvävehnäjauhoon kananmunalla, perunat ja porkkanat
päivällinen: itsetehty lohiperunavuoka, fetasalaatti

ke:
lounas: itsetehty jauhelihakasviskeitto
päivällinen: possusuikaleita ja paprikaa, riisiä ja parsakaalta, fetasalaatti

to:
lounas: itsetehty lohiperunavuokaa, kasviksia
päivällinen: itsetehty hernekeitto

pe:

lounas: possusuikaleet ja kasvikset
illallinen: lammasta pakkasesta, kasviksia, salaattia

la:
lounas:itsetehty hernekeitto
päivällinen: kokonainen kana uuniin, uunikasviksia, salaatti

su:
lounas: kanariisivihanneskeitto edellispäivän kanasta (liemi keitetty luista)
illallinen: intialainen papuruoka, salaatti

aamuisin syödään vaihtellevasti puuroa, täysjyväleipää juustolla/kinkulla, weetabixia, harvoin itsetehtyä mysliä. Välipalalla ja iltapalalla leipää, marjoja/hedelmiä..

Nyt saadaan marjat omasta takaa, samoin salaatti.. perunat, porkkanat, herneet, kesäkurpitsa, nauris, pavut ym. vielä kasvavat.

Meille kelpaa tämmöinen. Joskus sitten herkutellaan hyvällä pihvillä tai käydään ravintolassa.

Mites muilla, jotka yrittävät pihistellä ruokaostoksissa?

Me tehdään 1 iso ostosreissu viikossa. Loppuviikosta täydennämme mm. maito- ja vihannes/hedelmävarastoa ja ostamme viikonlopun ruoat.

Yhteistyössä