Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26795136]Sekajätettä kerääntyy lopultakin aika vähän, kun kerää pahvit, lasit, paperit, biojätteet, metallit. Meillä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä, joten niitä pusseja voi käyttää roskille. Samoin leipäpusseja ja pakkauspusseja, esim. vessapaperin pakkaukset. Vaatekaupoista kertyy muovipusseja. Meillä ainakaan ei ole tullut pusseista pulaa, vaikka en muista koskaan ostaneeni muovipussia.[/QUOTE]

Ok, en voi kun ihmetellä!
Teillä kyllä sitten ostetaan paljon enemmän vaatteita kun meillä :) Ostetaan vaatteita harvoin mutta laadukasta. Usein se on paperikassi joka tulee mukaan sieltä vaateliikkeestä joten siihen laitan pahvit kierrätystä varten. Pikkuiset hedelmä ja vihennespussit ei oikein mielestäni kestä. Meillä kaupassa on tarjolla biohajoavia pusseja hedelmä/vihannesosastolla joten ei tarvii ostaa bioskaa.
Mutt joo, jokainen tyylillään!

Kyllä ihan terveellisesti ja monipuolisesti syödään. Tehdään kaikki itse.
Varmaan vaikuttaa myös paljon se, että lapset on 3 ja 2-vuotiaat, heidän ruokakustannukset on siis aika matalat. Pienempiä annoksia kuin aikuisilla jne.

Herkkuja ei syödä ja suositaan myös halpoja merkkejä.

Mutta siis mitä te käytännössä syötte? Meilläkin on 3-vuotias lapsi ja silti menee paljon enemmän rahaa ruokaan. Kuinka paljon syötte kasviksia - vihanneksia ja hedemiä? Millaista leipää? Mitä aamu-, ilta- ja välipaloina?

[QUOTE="vieras";26795150]Ja itse tekemisessä on aika kiva fiilis :) ja sellaisessa, että huomaa osaavansa. Osaa tehdä vaikka mitä itse, ja osaa tehdä vielä taloudellisesti. Jugurteissakin voi sitten tosiaan itse maustaa ja makeuttaa miten tykkää, ei tarvi ostaa kymmeniä erilaisia maustettuja jugurtteja. Tuntuisi ihan hassulta ostaa joku 1.5 dl mansikkajugurtti...[/QUOTE]

Plus että tuntuisi ikävältä heittää sitten se muovipurkki roskiin. Eilen ostettiin pikalounaaksi kaupasta hedelmiä ja juotavaa jogurttia. Kaikille neljälle oma jogu. Ahdisti sen verran, että päätin säästää pullot ja hyötykäyttää ne myöhemmin uudelleen. Vaikka sitten siihen kotitekoiseen juotavaan jogurttiin :).

Kivaa on tosiaan tehdä itsekseen yhtä ja toista. Vaikka aina ei tule edes edullisemmaksi. Tein muutama päivä sitten ketsuppia lähituotetuista tomaateista ja itse kasvatetuista sipuleista+ yrteistä. Yhden pullon hinnaksi tuli todennäköisesti yli 2 euroa, mutta tiedänpä takuulla mitä pullo sisältää. Rakkaudella tehtyä ketsuppia :).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26795105:
Mitä tulee tuohon jaksamiseen, niin mulla on taas ihan päinvastainen käsitys. Mä kuulun enemmänkin siihen sukupolveen, joka on tykännyt ostaa kaiken valmiina kaupasta. Tänä päivänä monissa lapsiperheissä tehdään itse, varsinkin silloin, jos halutaan vältellä lisäaineita ja/tai käyttää luomua. Itse tekeminen taitaa olla nykyisin paljon yleisempää kuin neljännesvuosisata sitten.

Niin, voi se tietysti olla totta. Itse tarkoitinkin jotain 1950-lukua yms kun kirjoitin, että aiemmin tehtiin enemmän itse ja kaikki aika meni kotitöihin. Eri asia toki varmaan vaikka 80-luvulla, jolloin mikrot olivat uusia ja niistä innostuttiin. Nykyisin tosiaan ruuat tehdään varmaan enemmän itse, mutta aika harva varmaan jaksaa tehdä ihan kaikkea, kuten jugurtteja, itse - kun jugurtteja saa sokerittomina kaupastakin. Toki sitten ne, jotka tosiaan tykkäävät tehdä itse, kirjoitinkin, että uskon kyllä, että siitäkin voi innostua.

Meilläkin tehdään ruuat itse, mutta silti halutaan minimoida kotitöihin käytetty aika ;)

[QUOTE="mamma";26795179]Ok, en voi kun ihmetellä!
Teillä kyllä sitten ostetaan paljon enemmän vaatteita kun meillä :) Ostetaan vaatteita harvoin mutta laadukasta. Usein se on paperikassi joka tulee mukaan sieltä vaateliikkeestä joten siihen laitan pahvit kierrätystä varten. Pikkuiset hedelmä ja vihennespussit ei oikein mielestäni kestä. Meillä kaupassa on tarjolla biohajoavia pusseja hedelmä/vihannesosastolla joten ei tarvii ostaa bioskaa.
Mutt joo, jokainen tyylillään![/QUOTE]

No jotenkin jäi mamma fiilis sun kirjoituksesta, että siellä nyt sitten halutaan jotenkin infota minkälaista yläluokkaa edustaa. Mä ymmärrän, että jos ostat harvakseltaan Vuittonin putiikista jotain, niin se pakataan sulle paperikassiin. Itse kyl käytän niitä vaatekaupan paperipussejakin ihan roskapusseina. (joo ja kyl tää juntti käy myös vaatekaupoissa, joissa ihan muovikassiin nolosti pakataan vaatteita). Kierrättämällä sekajäte ei ole kovinkaan märkää yleensä ja myös paperipussi käy. Kokeile huvikseen niitä hedelmäpusseja, kyl ne nyt yleensä kestää ihan hyvin.

[QUOTE="mamma";26795074]No sitä minäkin, se proteiinipitoinen ruoka ei sitten teillä ole se pääasiallinen ravinnon lähde vaan syötte melko kasvispainotteista ruokaa. Eikä siinä mitään, varmaan hyvä niinkin. Lapsihan tarvii tietyn määrän proteiinia tietysti, suhteessa enemmän kuin aikuinen painoaan kohden mutta siitä varmaan jokainen perheellinen huolehtii.
Sitä vaan mietin että miten terveellistä se hiilihydraattien runsas käyttö loppupeleissä on? Lapsihan oppii siinä samassa syömisen mallin ja syö sitten aikuisena niin kun on kotona oppinut?
Nojoo, ehkä mä saivartelen, omaa tyyliä ruokkia perhettä haluan pitää parempana ;) Sori![/QUOTE]

En ole Keittis, mutta vastaan minäkin.

Varmaan jokainen pyrkii antamaan lapsilleen mahdollisimman hyvän syömisen mallin, oman budjetin ja voimavarojen puitteissa. Eri ihmiset taas pitävät eri asioita ensisijaisina.

Kasvispainotteinen ruoka ei automaattisesti tarkoita vähäproteiinista ruokaa. Proteiinintarpeen saa mainiosti tyydytettyä palkokasveilla, viljalla, maitotuotteilla ja kananmunilla, jos niitä käyttää.

Mitä lihansyöntiin tulee, ovat tutkimusnäytöt sen epäterveellisyydestä kiistattomia. Syöpäjärjestöt suosittelevat aikuisille maksimissaan 200 gramman liha-annosta viikossa - moni syö sen verran päivässä. En missään nimessä halua antaa lapsilleni sellaista mallia, että moinen luonnonvarojen haaskaus ja oman terveellisyyden riskeeraaminen on välttämätöntä monipuolisen ruokavalion nimissä. En ole lihan suhteen enää totaalikieltäytyjä, mutta ruokavalion pohjaksi en halua sitä opettaa - en eettisistä enkä terveydellisistä syistä.

[QUOTE="vieras";26795234]No jotenkin jäi mamma fiilis sun kirjoituksesta, että siellä nyt sitten halutaan jotenkin infota minkälaista yläluokkaa edustaa. Mä ymmärrän, että jos ostat harvakseltaan Vuittonin putiikista jotain, niin se pakataan sulle paperikassiin. Itse kyl käytän niitä vaatekaupan paperipussejakin ihan roskapusseina. (joo ja kyl tää juntti käy myös vaatekaupoissa, joissa ihan muovikassiin nolosti pakataan vaatteita). Kierrättämällä sekajäte ei ole kovinkaan märkää yleensä ja myös paperipussi käy. Kokeile huvikseen niitä hedelmäpusseja, kyl ne nyt yleensä kestää ihan hyvin.[/QUOTE]

Ok?
Eläissäni en ole käynyt vittunin kaupassa!! Enkä taida käydäkkään :)

[QUOTE="mamma";26794983]Minulla tulee mieleen että se ruoka ei kai sitten ole kovin proteiinipitoista (eikä kuitupitoista) ja hiilareilla sitten taltutetaan se nälkä. Onko näin?

Enkä nyt mitenkään halua provosoida, ihan vilpittömästi kysyn. Tässä herää epäily että meidän perhe syö jotenkin poikkeuksellisen paljon lihaa, kanaa ja kalaa.[/QUOTE]

Mun mielestäni teidän ruokalaskunne on ihan hillittömän suuri. Minä taas mietin, että mitä ihmettä se oikein syötte? Meitä on 5, 2 + 3, pojat ovat 7-, 10- ja 15-vuotiaat.

Mietin, että millä ihmeen hiilareilla nälkää taltutettaisiin, ei ainakaan pidä meillä paikkaansa.

Riisi meillä ei ole kokojyvää, ei myöskään spagetti sen sijaan makaroni voi sitä olla, ehkä noin puolet kerroista on.

Meillä siis koululaiset syövät koulussa, mutta kotona syötäviin ruokiin menee 4 - 600 euroa kuussa.

Aamuisin meillä syödään leipää, tai jogurttia, tai hedelmää (usein esim. banaania).
Välipalana on leipää, jogurttia, hedelmää. Iltaruoka tavallista kotiruokaa esim. makaronilaatikko, kanapata, spagetti, uunimakkara, pizza, näiden kanssa salaatti (tomaatti, kurkku, salaatti)tai raaste tai vaikka tuorepala, iltapalalla leipää, hedelmää, paprikaa, kurkkua, joskus muroja, joskus pannaria. Viikonloppuisin syödään ns. parempi ruoka esim. leikettä (porsaan sisäfilestä), karjalanpaistia, uunilohta tms.

Leivän päälle saa joku juustoa (yleensä Edam), kinkkua (voileipäkinkku) tai maksamakkaraa. Leiväksi ostetaan ruisleipää ja grahampaahtoleipää.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26795249]En ole Keittis, mutta vastaan minäkin.

Varmaan jokainen pyrkii antamaan lapsilleen mahdollisimman hyvän syömisen mallin, oman budjetin ja voimavarojen puitteissa. Eri ihmiset taas pitävät eri asioita ensisijaisina.

Kasvispainotteinen ruoka ei automaattisesti tarkoita vähäproteiinista ruokaa. Proteiinintarpeen saa mainiosti tyydytettyä palkokasveilla, viljalla, maitotuotteilla ja kananmunilla, jos niitä käyttää.

Mitä lihansyöntiin tulee, ovat tutkimusnäytöt sen epäterveellisyydestä kiistattomia. Syöpäjärjestöt suosittelevat aikuisille maksimissaan 200 gramman liha-annosta viikossa - moni syö sen verran päivässä. En missään nimessä halua antaa lapsilleni sellaista mallia, että moinen luonnonvarojen haaskaus ja oman terveellisyyden riskeeraaminen on välttämätöntä monipuolisen ruokavalion nimissä. En ole lihan suhteen enää totaalikieltäytyjä, mutta ruokavalion pohjaksi en halua sitä opettaa - en eettisistä enkä terveydellisistä syistä.[/QUOTE]

Tämä siis selvä!

Niin, ja minun säästövinkkini on, että hankkii ensimmäiselle lapselle ison kasan hyviä kestovaippoja (200-300 euroa). Maksavat itsensä takaisin, ja toinen/kolmas lapsi vaipattuu ilmaiseksi.

Omaa ruokalaskuani en kehtaa kertoa, sillä siinä asiassa minulla on todella paljon petrattavaa.

musta olisi mielenkiintoista seurata viikko tai kaksi.
merkkailtaisiin ylös kuiteista mitä ostettiin kaupasta, ja sitten että mitä ruokaa tuli tehtyä ja mitä se tuli maksamaan.

Me seurattiin kulutusta puolen vuoden ajan, säästettiin kaikki kuitit ja kuun lopussa aina laskettiin paljonki oli mennyt ruokaan. Summat vaihteli 220 ja 350 euron välillä. Perheeseen kuuluu 2 aikuista ja 1 lapsi, noin 5 kertaa kuussa ainakin on myös joku ruokavieras.

Meidän ruokavaliomme koostuu suurelta osin kasviksista; tomaattia, salaattia, sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta, linssejä, papuja, munakoisoa, paprikaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, herneitä...aina sen mukaan, mikä milloinkin on tarjouksessa. Pavut ja linssit ostan etnisistä kaupoista, kilohinta usein puolet halvempi kuin perusmarketeissa. Pavuista idätän usein myös salaatteihin ituja. Kalaa syödään kyllä aika vähän, usein ostan tarjouksesta pakkaseen lohta, jota syödään pari kertaa kk (kala ei kuulu meidän suosikkeihin). Pari kertaa viikossa kanaa ja kerran pari lihaa (aina marinoimatonta). Nääkin hankitaan usein tarjouksesta. Proteiinia saa hyvin aterioille noista palkokasveistakin silloin kun ei lihaa syödä. Meillä on usein myös paljon erilaisia juustoja kotona.

Aamupala on usein lapsella puuroa tai ruisleipää/hapankorppua. Mä taas tykkään maustamattomasta jogurtista, itse kerätyistä marjoista ja vehnäleseistä tehdystä smoothiesta. Lounaan ja välipalan lapsi syö päiväkodissa, miehen kanssa syömme jotain edellisen päivän tähteitä. Iltapalalla usein hedelmää/leipää/rahkaa tms. Leipää leivotaan aika usein, oma suosikkini on foccaccia. Herkkujakin tulee monta kertaa kuussa leivottua, eilen sitruuna-mustikkacupcakeja lähimetsästä poimituista mustikoista.

Omasta mielestämme syömme ihan hyvin, meillä ei tosin mitään jättiannoksia syödä (lihaa/kanaa/kalaa yleensä n. 100g/hlö), kasviksia paljon ja vähän perunaa/pastaa/riisiä ruoasta riippuen. Alusta asti itse tekemällä saa yleensä parasta ja edullisinta ruokaa, einekset ja puolivalmisteet jää meillä kaupan hyllylle, samoin kuin vanukkaat, sokeroidut jogurtit ym. Leikkeleitä ei myöskään käytetä leivänpäällä, niitä ja vanukkaita tulee ostettua ehkä parin kolmen kuukauden välein.

[QUOTE="mamma";26795264]Tämä siis selvä![/QUOTE]

Hyvä niin. Laskeskelin muuten ihan mielenkiinnosta, että 15-kiloisen lapsen proteiinintarve vuorokaudessa on reilut 15 grammaa. (1,1 g/kg, aikuisilla 0,8 g/kg)

200-grammaisessa broilerin rintafileessä on Finelin mukaan proteiinia 46 grammaa. Jos lapsi syö siitä 2/3, on päivittäinen proteiinintarve jo kaksinkertaisesti täytetty.

En minäkään ottaisi hyvällä halulla syövältä lapselta kanaa pois, mutta en tuollaisia broileriannoksia kovin monta kertaa viikossa tarjoilisi, jos kasvisruoka suinkin kelpaisi. Kun kuitenkin tuon ikäinen yleensä juo aika paljon proteiinipitoista lehmänmaitoakin.

[QUOTE="poikia3";26795253]Mun mielestäni teidän ruokalaskunne on ihan hillittömän suuri. Minä taas mietin, että mitä ihmettä se oikein syötte? Meitä on 5, 2 + 3, pojat ovat 7-, 10- ja 15-vuotiaat.

Mietin, että millä ihmeen hiilareilla nälkää taltutettaisiin, ei ainakaan pidä meillä paikkaansa.

Riisi meillä ei ole kokojyvää, ei myöskään spagetti sen sijaan makaroni voi sitä olla, ehkä noin puolet kerroista on.

Meillä siis koululaiset syövät koulussa, mutta kotona syötäviin ruokiin menee 4 - 600 euroa kuussa.

Aamuisin meillä syödään leipää, tai jogurttia, tai hedelmää (usein esim. banaania).
Välipalana on leipää, jogurttia, hedelmää. Iltaruoka tavallista kotiruokaa esim. makaronilaatikko, kanapata, spagetti, uunimakkara, pizza, näiden kanssa salaatti (tomaatti, kurkku, salaatti)tai raaste tai vaikka tuorepala, iltapalalla leipää, hedelmää, paprikaa, kurkkua, joskus muroja, joskus pannaria. Viikonloppuisin syödään ns. parempi ruoka esim. leikettä (porsaan sisäfilestä), karjalanpaistia, uunilohta tms.

Leivän päälle saa joku juustoa (yleensä Edam), kinkkua (voileipäkinkku) tai maksamakkaraa. Leiväksi ostetaan ruisleipää ja grahampaahtoleipää.[/QUOTE]

Nooh,
Meillä ainoastaan lapsi syö arki-iltoina lämpimän ruuan. Se on silloin esim. kanakastike täysjyväriisin kera, paistijauheliha/pekonikastike täysjyväspagetin kera, uunilohta itsetehdyn perunamuussin kera, ihan noin esimerkkinä. Ja vihannekset tietty ja maito lisäksi. Ruuan kanssa ei koskaan leipää. Viikonloppuna teen samantyylistä ruokaa 2 kertaa päivässä. Usein jää yli ja pakastan loput ja niitä syödään sitten viikolla.
Aamulla lapsi syö kokojyväleipää aina leikkeleen ja vihanneksen kera sekä maitoa/kaakaota. Samoin illalla. Usimmiten leipä on kaurasta tehtyä tai sitten näkkäriä tai hapankorppua. Jugurttia ei syö eikä muitakaan hapanmaitotuotteita. En syö jugurttia itsekkään, joskus turkkilaista mutta nykyään harvoin. Nyt tulee syötyä paljon hedelmiä, vesimeloni on raikasta kesällä. Välipala on usein juuri hedelmä, joskus voi olla keksi tai joku pikku leivonnainen mutta se on kyllä vanhempien herkku enemmänkin. Ikean kookos/kaurapallot on meidän kaikkien herkkua mutta ne onkin melko edukkaita :)

Ihan vinkiksi: kokojyväriisi on paljon maukkaampaa, samoin Barillalla on oikein hyvää kokojyväspagettia, kannattaa kokeilla!

[QUOTE="mamma";26795087]Tuleeko siinä oikeasti säästöä kun se pussi sitten kuitenkin ostetaan?
Onko ne niitä kierrätysmuovista tehtyjä, ekologisia pusseja että luonto säästyy?[/QUOTE]

On huonompi vaihtoehto se biohajoava. Maatuminen nykyisillä kaatiksilla kestää jopa kauemmin kuin normipussin. Tutkipa jostain aihetta. Muistaakseni Kuningaskuluttaja..

On huonompi vaihtoehto se biohajoava. Maatuminen nykyisillä kaatiksilla kestää jopa kauemmin kuin normipussin. Tutkipa jostain aihetta. Muistaakseni Kuningaskuluttaja..

Jos ympäristönäkökulma unohdetaan ja tuijotetaan vain hintaa, niin rullaroskapussien yksikköhinta taitaa olla jotain 0,05 euron luokkaa. Paljonko maksaa kaupan muovipussi? 20 senttiä? Ääh. Olen tosi huono näissä.

Mutta totta ihmeessä rullassa ostetut roskapussit ovat halvempia kuin kaupan muovipussit, onhan niissä vähemmän muoviakin. Ja täten varmaan myös ekologisempia, jos ovat hajoavuutensa puolesta samaa tavaraa.

[QUOTE="mamma";26795371]Nooh,
Meillä ainoastaan lapsi syö arki-iltoina lämpimän ruuan. Se on silloin esim. kanakastike täysjyväriisin kera, paistijauheliha/pekonikastike täysjyväspagetin kera, uunilohta itsetehdyn perunamuussin kera, ihan noin esimerkkinä. Ja vihannekset tietty ja maito lisäksi. Ruuan kanssa ei koskaan leipää. Viikonloppuna teen samantyylistä ruokaa 2 kertaa päivässä. Usein jää yli ja pakastan loput ja niitä syödään sitten viikolla.
Aamulla lapsi syö kokojyväleipää aina leikkeleen ja vihanneksen kera sekä maitoa/kaakaota. Samoin illalla. Usimmiten leipä on kaurasta tehtyä tai sitten näkkäriä tai hapankorppua. Jugurttia ei syö eikä muitakaan hapanmaitotuotteita. En syö jugurttia itsekkään, joskus turkkilaista mutta nykyään harvoin. Nyt tulee syötyä paljon hedelmiä, vesimeloni on raikasta kesällä. Välipala on usein juuri hedelmä, joskus voi olla keksi tai joku pikku leivonnainen mutta se on kyllä vanhempien herkku enemmänkin. Ikean kookos/kaurapallot on meidän kaikkien herkkua mutta ne onkin melko edukkaita :)

Ihan vinkiksi: kokojyväriisi on paljon maukkaampaa, samoin Barillalla on oikein hyvää kokojyväspagettia, kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Edelleen ihmettelen ja kovasti, sillä esim. meillä tehdään myös perunasoseet itse. Listallasi ei ole yhtään mitään sellaista, mikä olisi erityisen kallista.

Ja noiden riisien ja pastojen suhteen, meillä syödään sitä mikä lapselle uppoaa, yksi lapsista on siis ruuan suhteen erittäin kranttu. Ne hapanmaitotuotteet ovat myös tervellisiä.

Vesimelonia meilläkin syödään kesällä, sitä otetaan esim. uimarannoille evääksi. Nytkin täällä tarjouksessa 89 senttiä kilo. Ruualla ei meilläkään syödä koskaan leipää.

Edelleenkään mikään ei siis selitä teidän hillittömän suurta ruokalaskua.

[QUOTE="Porkkana";26795180]Mutta siis mitä te käytännössä syötte? Meilläkin on 3-vuotias lapsi ja silti menee paljon enemmän rahaa ruokaan. Kuinka paljon syötte kasviksia - vihanneksia ja hedemiä? Millaista leipää? Mitä aamu-, ilta- ja välipaloina?[/QUOTE]

Tän päivän ruokailut näyttää kutakuinki tältä; Aamupalaksi ruisleipää pojalle ja tytöllä oli monivilja leipä, banaanit, kaakaomukilliset.
Lounaana eilisen päivän jämistöä, uusia perunoita, kurkkua ja kassleria smetanan kanssa.
Välipalana on kyllä sitten taas juustokakkua ja mehua. Vieraita tässä odotellaan...
Päivällisenä tänää on kanasalaattia ja iltapala on samanmoinen kuin aamupala.

Hedelmiä syödään välipaloilla ja aamupaloilla kyllä. Vihannekset aika nirsosti pojalle maistu, tytölle senkin edestä.
Ihan siis hyvin syödään vaikka rahaa ei menekkään tonnia kuussa ruokaan :D

[QUOTE="poikia3";26795438]Edelleen ihmettelen ja kovasti, sillä esim. meillä tehdään myös perunasoseet itse. Listallasi ei ole yhtään mitään sellaista, mikä olisi erityisen kallista.

Ja noiden riisien ja pastojen suhteen, meillä syödään sitä mikä lapselle uppoaa, yksi lapsista on siis ruuan suhteen erittäin kranttu. Ne hapanmaitotuotteet ovat myös tervellisiä.

Vesimelonia meilläkin syödään kesällä, sitä otetaan esim. uimarannoille evääksi. Nytkin täällä tarjouksessa 89 senttiä kilo. Ruualla ei meilläkään syödä koskaan leipää.

Edelleenkään mikään ei siis selitä teidän hillittömän suurta ruokalaskua.[/QUOTE]

Siis oli kyse päivittäistuotteista mihin ruoka kuuluu... tai näin ainakin ymmärsin tämän ketjun. Embot, vaipat (joo 3v ei vielä ole kuiva :( ) talouspaperit kaikki mitä nyt ruokakaupasta normisti ostetaan. Kyllähän me vanhemmat sitten herkutellaan iltaisin joskus suklaalla tms mutta olen yrittänyt varjella vielä lasta siltä paheelta. Joskus tietty esim. jos pottaan tule isohätä saa pienen suklaan palkinnoksi... tiedä sitten miten hyvä tuollainen lahjonta on?

Mutta niinpä, mihin se raha hupenee? Emme juo limua tai kaljaa siideriä. Lapselle menee ehkä 1 pillimehu viikossa noin keskimäärin, jos ollaan jossakin reissussa. Emme juo hedelmämehuja tai mehukeittoja, hedelmät hedelmänä. Pähkinöitä syömme kyllä ja mies syö sen turkkilaisen jugurtin kanssa kuivattuja karpaloita ja minä sitten joskus mantelilastujen kera. Mutta aika vähän sitäkin menee. Rypsiöljyä ruuanlaittoon, leivän päälle Oivariinia sen leikkeleen alle. Ja juu leikkeleet on kokolihaa, ei lauantaimakkaraa eikä maksamakkaraa. Leipää mies syö tietty aina iltaisin kun ei syö sitä lämmintä ateriaa. Itse syön vihannesta tai hedelmää illalla. Joskus ostan hätäpäissä jonkun lisäaineettoman valmisruuan jos ei ole mitään ruokaa lapselle illaksi kotona. Harvoin syömme makkaraa mutta nyt kesällä ehkä vähän useammin.
En myöskään osta lehtiä emmekä tilaa kuin Geo-lehteä. Purkkaa meillä menee melko paljon ja xylitoltabletit ostan kaupasta.
Nyt ei tule muuta mieleen...

Näitä on vähän hölmö vertailla kun ihmisetkin ovat niin erikokoisia. Esim meillä 3 hengen ruokalasku on noin 800 kuussa koska mieheni harrastaa paljon urheilua ja syö isoja annoksia (lihaksikas mies, painaa 90 kg). Hän nimenomaan kaipaa proteiinipitoista ruokaa molemmilla lämpimillä aterioilla ja meillä syödään paljon täyslihaa, hedelmiä ja kasviksia. Välillä hän karppaa useita viikkoja putkeen. On aivan eri asia ja näkyy kauppalaskussa, jos kaikki perheenjäsenet ovat pieniruokaisia. Samoin onhan siinä iso ero, syövätkö lapset ja vanhemmat lounaan koulussa tai töissä, vai onko äiti hoitovapaalla lasten kanssa (itse olen). Jos syö lounaan jossain ruokalassa ja ottaa siihen kaikki lisukkeet, ehkä illaksi riittääkin jokin pieni puuroannos. Ja siihen väitteeseen, että tulee halvaksi kun mies syö lounaan töissä - oletteko yhtään laskeneet mitä ne työpaikkalounaat maksaa siihen kauppalaskun päälle? Minä kyllä laskisin ne siihen samaan budjettiin.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että meidän kauppalasku ei tästä helpolla pienene. Emme nytkään syö mitään turhaa tai epäterveellistä, ostamme halpoja merkkejä lähes aina, ja roskiin ruokaa menee vähän, mutta kasvikset ja liha tulevat niin kalliiksi.

Meillä saa mennä 550 euroa kuukaudessa ruokaan ja päivittäistavaroihin. Välillä lipsuu kyllä yli... pasta ja riisi on kokojyvää (paitsi puuro, kun sitä ei voi koko jyvästä oikein tehdä), vihanneksia ja hedelmiä syödään tasaisesti, ostan sellaisia, jotka ovat tarjouksessa. Meillä ei siis syödä kumkvatteja tai ananaskirsikoita, vaan omenoita, appelsiineja ja kaalia :D . Kasvisruokaa pyritään syömään ainakin kerran viikossa, samoin kerran viikossa on aterialla jotakin puuroa. Liha on oikeastaan aina jauhelihaa tai marinoimatonta kanaa. Juustona on on Valion arkijuustoa ja joskus ostetaan leivän päälle jotakin kinkkua tms, mutta ei joka viikko.

Minä olen alkanut kiinnittää huomiota nyt siihen, että ei tulisi liikaa syötyä lihaa. Se ei ole terveellistä, enkä halua lasten elimistöä rasittaa liialla proteiinilla. Onneksi nuo syövät papupihvejä ja kvinoaa ja muuta sellasta hyvällä halulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin..;26795683:
Näitä on vähän hölmö vertailla kun ihmisetkin ovat niin erikokoisia. Esim meillä 3 hengen ruokalasku on noin 800 kuussa koska mieheni harrastaa paljon urheilua ja syö isoja annoksia (lihaksikas mies, painaa 90 kg). Hän nimenomaan kaipaa proteiinipitoista ruokaa molemmilla lämpimillä aterioilla ja meillä syödään paljon täyslihaa, hedelmiä ja kasviksia. Välillä hän karppaa useita viikkoja putkeen. On aivan eri asia ja näkyy kauppalaskussa, jos kaikki perheenjäsenet ovat pieniruokaisia. Samoin onhan siinä iso ero, syövätkö lapset ja vanhemmat lounaan koulussa tai töissä, vai onko äiti hoitovapaalla lasten kanssa (itse olen). Jos syö lounaan jossain ruokalassa ja ottaa siihen kaikki lisukkeet, ehkä illaksi riittääkin jokin pieni puuroannos. Ja siihen väitteeseen, että tulee halvaksi kun mies syö lounaan töissä - oletteko yhtään laskeneet mitä ne työpaikkalounaat maksaa siihen kauppalaskun päälle? Minä kyllä laskisin ne siihen samaan budjettiin.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että meidän kauppalasku ei tästä helpolla pienene. Emme nytkään syö mitään turhaa tai epäterveellistä, ostamme halpoja merkkejä lähes aina, ja roskiin ruokaa menee vähän, mutta kasvikset ja liha tulevat niin kalliiksi.
Aivan totta. On myös perheitä, joissa on erilaisia allergioita tai muita erityisruokavalioita, jolloin sopiva tuote kaupassa maksaakin tuplaten sen mitä tavallinen tuote maksaa. Lasten iätkin vaikuttavat: 4-5 v tyttö syö paljon vähemmän kuin 14-15 v poika. Jotkut teini-ikäiset tytöt syövät hiirenannoksia ja jotkut taas harrastavat kilpaurheilua ja syövät paljon.

Mä en pyrikään olemaan ruokaostoksissani säästeliäs (=mahdollisimman vähän rahaa ruokaan), mutta pyrin olemaan järkevä ja taloudellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26795717:
Mä en pyrikään olemaan ruokaostoksissani säästeliäs (=mahdollisimman vähän rahaa ruokaan), mutta pyrin olemaan järkevä ja taloudellinen.

Totta. Kyllähän minäkin tämän perheen saisin halvemmalla ruokittua: enemmän makkaraa, kalapuikkoja, halvempaa rasvaa leivän päälle, normaalia makaronia jne.

Mutta kun en halua tehdä niin! Ruoka on kuitenkin sen verran tärkeä asia, että siinä en halua liikaa säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin..;26795683:

No meillä tohon 220-350e kuussa sisältyy kyllä ne lounaatkin, jotka yleensä otetaan mukaan kotoa, eli edellispäivän jämiä. Ja kuten jo aiemmin totesin, meillä syödään kyllä paljon proteiinia, mutta ei aina lihan/kanan muodossa. Esim. finelin mukaan 100g broileria on 20,3g proteiinia, vihreissä linsseissä vastaavasti 24,4g (ja gogreenin paketin mukaan 29g). Esimerkiksi linssikeitossa/muhennoksessa tai vaikka falafeleissa on jo aika paljon proteiinia ja mahan saa ihan yhtä hyvin täyteen kuin lihallakin.

Perheiden koot toki ovat vaihtelevia, meitä on vain se kolme (+ väh. kerran viikossa 1 aikuinen ruokavieras). Ja ne annoskoot on tosiaan myös hyvä ottaa huomioon, meillä syödään yleensä se yksi kunnon lautasellinen ruokaa, mutta ei mitään kukkurallisia. Ja puolet lautasesta on kasviksia.

[QUOTE="mamma";26795536]Siis oli kyse päivittäistuotteista mihin ruoka kuuluu... tai näin ainakin ymmärsin tämän ketjun. Embot, vaipat (joo 3v ei vielä ole kuiva :( ) talouspaperit kaikki mitä nyt ruokakaupasta normisti ostetaan. Kyllähän me vanhemmat sitten herkutellaan iltaisin joskus suklaalla tms mutta olen yrittänyt varjella vielä lasta siltä paheelta. Joskus tietty esim. jos pottaan tule isohätä saa pienen suklaan palkinnoksi... tiedä sitten miten hyvä tuollainen lahjonta on?

Mutta niinpä, mihin se raha hupenee? Emme juo limua tai kaljaa siideriä. Lapselle menee ehkä 1 pillimehu viikossa noin keskimäärin, jos ollaan jossakin reissussa. Emme juo hedelmämehuja tai mehukeittoja, hedelmät hedelmänä. Pähkinöitä syömme kyllä ja mies syö sen turkkilaisen jugurtin kanssa kuivattuja karpaloita ja minä sitten joskus mantelilastujen kera. Mutta aika vähän sitäkin menee. Rypsiöljyä ruuanlaittoon, leivän päälle Oivariinia sen leikkeleen alle. Ja juu leikkeleet on kokolihaa, ei lauantaimakkaraa eikä maksamakkaraa. Leipää mies syö tietty aina iltaisin kun ei syö sitä lämmintä ateriaa. Itse syön vihannesta tai hedelmää illalla. Joskus ostan hätäpäissä jonkun lisäaineettoman valmisruuan jos ei ole mitään ruokaa lapselle illaksi kotona. Harvoin syömme makkaraa mutta nyt kesällä ehkä vähän useammin.
En myöskään osta lehtiä emmekä tilaa kuin Geo-lehteä. Purkkaa meillä menee melko paljon ja xylitoltabletit ostan kaupasta.
Nyt ei tule muuta mieleen...[/QUOTE]

Sun tarvitsee kyllä nyt itse tuijuttaa niitä kuitteja. Meilläkään ei käytetä alkoholia, tai sanotaan, että ostan vuodessa itselleni noin 3 - 4 siideriä ja pari kolme pientä, siis niitä todella pieniä punkkupulloja alkosta, josta saa lasin kaksi viiniä.

Tuolla rahalla meillä ostetaan myös wc- ja talouspaperit (mutta ei todellakaan emboa, vaan rainbowta, tai sitten tarjoussäkkejä), suihkusaippuat, ja käsienpesusaippuat (iso 3 - 5 l pakkaus), pyykinpesuaineet (rainbow, tai tarjoukset usea pullo kympillä), vaippoja meillä ei luonnollisestikaan enää käytetä.

Meillä minä ja esikoinen juodaan limua. Kaksi pienintä pillimehuja silloin tällöin. Ruuanlaittoon ostetaan yleensä oliiviöljyä, välillä myös rypsiöljyä. Purkan ostan myös halpismerkiltä, xylitolia ja mahdollisimman isossa pakkauksessa. Leivän päällä meillä käytetään margariinia. Leikkeleet olivat meillä voileipäkinkkua, edam-juustoa tai maksamakkaraa (ja maksamakkaraa siksi, että oma hb:ni oli pitkään todella alhainen).

Yhteistyössä