En kyllä rehellisesti ymmärrä mikä siinä imettämisessä niin vaikeaa on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja real mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kotiinvarattu korvikepurkki takuuvarma keino saada maidontuotanto sekaisin? No, hyvä etten tuota tajunnut sillä jokaisen kolmen lapsen kohdalla varasin maitoa kotiin, kertaakaan sitä ei silti tullut käytettyä. Esikoista imetin 10kk, kakkosta 1v3kk ja kolmosta tähän mennessä 1v9kk. Kaksi vanhempaa lasta saivat vielä lisämaitoa sairaalassa kun oma maitoni ei kerennyt nousemaan tarvittavan nopeasti.

En minäkään tajunnut, eikä lapsikaan tajunnut kaapissa olleiden korvikepurkkien vuoksi lopettaa imemistä. Imetin lopulta lapsen kaksivuotiaaksi, vaikka korvikepurkit olivat jo synnäriltä tullessa kaapissa. (Ja lapsi sai jo synnärillä lisämaitoa ja silti oli sen jälkeen seuraavat puoli vuotta vain rintamaidolla. OMG:-O )

Järkyttävän aggressiivisia vastauksia "korvikemammoilta" ? :laugh: salli mun nauraa, vittuillaan, arvostellaan tietämättä tilanteita ja tuomitaan minkä keretään ja sitten tulee pari uunoa inisemään aggressiivisista vastauksista.

Täytyy olla hyvin yksinkertainen ihminen jos ei tajua että kun stereotyyppisesti hyökkäät itse jotain kipeää asiaa kohtaan, josta syyllistetään niin itse itseään kuin yhteiskunta tasolla, tulet saamaan aika kipakoita vastauksia.

Ei tämä ole mikään "olen oikeassa, sinä väärässä" tyylinen asia, täysin yksilökohtainen juttu johon vaikuttaa moni asia. Silti nämä muutamat totaaliset vajukit esittää asian niinkuin se olisi sama kaikille.

Eihän siinä, jos näin asia on niin kehittyyhän teidän lapsenne täysin tilastojen normaalin mukaan? Varmasti teet jotain väärin jos et kykene kasvattamaan lastasi niin henkisesti kuin fyysisesti keskiarvojen mukaan.

Ei varmana löydy yhtäkään ihmistä joka kaikessa on ollut keskivertoa tai sen yläpuolella. Imetyksen kulminoiminen tämmöiseen "normaali" ilmiöön ei todellakaan ole kenellekkään hyväksi, turhaa ahdistusta ja pahaa mieltä sillä aiheutetaan, mutta hei, eihän se ole sulle paska juttu, kun sulla onnistui imetys, kärsiköön ne epäkelvot ihmiset jotka ei sitä saa onnistumaan.

Kannattanee jonkin verran sitä perustietoutta ihmisen biologiasta tankata jos vaikka joskus tulisi mieleen että kaikkien kehot ei toimi samalla tavalla.

Vissiin ensiavussa ja polilla kuuluu lekurienkin arvioida meidät kaikki saman kaavan mukaan, ottamatta huomioon mitään muuttujia, samat lääkkeet ja hoidot. "Ai se kuoli? No ei normaalisti ihmisella ole allergiaa tuolle lääkkeelle, no se ei vaan osannut yrittää parantua tarpeeksi".

(Ja tiedän valmiiksi että jotkut ei tajua esimerkin yhteyttä aloitukseen. Säästä minut sinun yksinkertaisuudelta ja jätä sanomatta jos et tajunnut.)

• Tykkää
Reactions: Oisku
Huh, mitä keskenkasvuista lyttäystä. Olen kokenut molemmat, onnistuneen ja ei onnistuneen imetyksen(keskonen). Ei se aina ole mikään tahdonasia. Täällä mammat nostavat itseään marttyyrijalustalle!Hienoa kruunun kirkastusta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja imettänyt;27125733:
En minäkään tajunnut, eikä lapsikaan tajunnut kaapissa olleiden korvikepurkkien vuoksi lopettaa imemistä. Imetin lopulta lapsen kaksivuotiaaksi, vaikka korvikepurkit olivat jo synnäriltä tullessa kaapissa. (Ja lapsi sai jo synnärillä lisämaitoa ja silti oli sen jälkeen seuraavat puoli vuotta vain rintamaidolla. OMG:-O )

No, onneksi jotkut äidit -ja vauvat- ovat tässäkin asiassa vähän yksinkertaisia eivätkä ymmärrä pilanneensa imetyksen...

En ymmärrä minäkään mikä siin on niin vaikeeta:O Eiköhän ne oo suurimmaksi osaksi tekosyitä ne imetysongelmat. Mammalla tekee vaan mieli röökiä ja viinaa. Alapää on jo pilalla synnytyksestä niin yrittää pelastaa rinnat ettei mies mee vieraisiin:)

vauva vaan tissille, ja senkun syö ja makaa. kuinka vaikeeta se voi olla? maitoa tulee kun antaa tulla, kaikenlaiset maidonloppumisjutut on vaan omaa tyhmyyttä tai laiskuutta. jos ei usko, niin suosittelen seuraamaan esim. kissanpentujen ensiviikkoja. se emo ei tee muuta kun syö ja imettää ja nukkuu. ja maito riittää.
on vaan nykymammoilla niin hirveän vaikeeta olla paikoillaan sen muutaman kuukauden mitä vauva tarvitsee.

Melko proava aloitus ja sitä tässä kai haettiinkin..

Mutta asiat nyt vaan ei ole noin helppoa kaikkien kohdalla ja kai se tavallaan on sitten jonkinsortin laiskuutta jos jossain kohtaa aikansa takuttuaan lopettaa sen vähänkin imetyksen.

Itelläni on 2 lasta ja kummankin kanssa imetystä oon yrittänyt, esikoisen kanssa luovutin ehkä turhan nopeasti, toisen kanssa oikeasti yritin, tutkin kaiken tiedon mitä netistä löysin jotta saisin homman pelaamaan, tarkistin imuotteet, pidin lasta lähellä, annoin olla rinnalla, silti se pullo jouduttiin kaivamaan.

En koe olleeni laiska tai muutakaan, yritin aikani ja jossain kohtaa oli pakko luovuttaa kun lapsi ei muuta tehnyt kun itkenyt nälkäänsä mutta en tunne siitä mitään huonoa omatuntoa.

On hienoa et toisilla se sujuu just noin "makaa ja työntää tissin vaan suuhun", mutta ei pidä yleistää et se automaattisesti kaikilta noin sujuisi.

Kuule ap, ihan hirveästi kiinnostaisin minkä ikäinen imetettävä sinulla on? ja onko ihan ainokainen vai onko useampi lapsi?

Lisäksi voi imetyksestä todeta sen että vaikka se hyvin harvinaista onkin niin nainen jolla on terveet rinnat voi imettää vaikka ei olisi koskaan raskaan ollutkaan. Esim. niitä harvoja tapauksia on että adoptioäiti on imettänyt lastaan. Silloin vaan imetys pitää käynnistää hyvissä ajoin ennekuin lapsi saapuu jos haluaa heti antaa rintamaitoa.
Ja joo sekin on totta että miehen rintarauhanen voi erittää maitoa. Tätäkin joskus harvoin tapahtuu kun miehellä menee hormonit sekaisin isyydestä.

Se siitä. "real mom" kuulostaa melko hirvittävältä kun on noin ehdoton mielipiteissään. Toivottavasti lapsi kasvaessaan pehmentää tätäkin äitiä... jos nyt siis äiti edes onkaan?

Se että imetys lähtee hyvin käyntiin ei todellakaan tarkoita sitä että se jatkuisi aina helppona. Jos imettää sen 2 vuotta suosituksen mukaan niin aivan varmasti jossakin kohtia tulee ryppy imetystaipaleeseen.
Miten se oli, aikooko "real mom" imettää kuinka kauan?

[QUOTE="viekku";27125891]Onpa yksinkertaista porukkaa liikkeellä kun ei provoa tunnista! :D :D :D[/QUOTE]

Ainahan nämä ovat provoja ja silti saa monet kiehumaan. Kukaan täysjärkinen oikeasti ole noin mustavalkoinen.

Mä en taas ymmärrä mikä siinä kvanttifysiikassa on niin kamalan vaikeaa, että ap tai moni muu ei sitä ymmärrä. Matematiikan saralla ihan prosenttilaskutkin tuottavat monelle tuskaa, mistään useamman asteen yhtälöistä puhumattakaan.

Mielelläni kuulisin myös mielipiteesi siihen, miksi oikea rintani imettää loistavasti ja vasen ei saa pidettyä lasta edes hengissä (ja tämä kahden lapsen kokemuksella).

[QUOTE="viekku";27125891]Onpa yksinkertaista porukkaa liikkeellä kun ei provoa tunnista! :D :D :D[/QUOTE]

Siinä on sellainen juttu mitä sinä et ehkä tajua, että kaikesta ei tarvitsisi provoilla, se on sinänsä sama provoileeko vai ei siinä vaiheessa kun tahallisesti loukkaa ihmisiä joilla on oikeita vaikeuksia asian kanssa. Eikä tarvitse edes tulkita yhtään, ihan suoraan haukutaan kaikki tiettyyn tilanteeseen joutuneet. Ottaen huomioon millainen palsta tämä on niin haukkumisen kohteita on runsain mitoin täällä, eli kyse ei ole edes kevyestä vitsistä senkään suhteen.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Siinä on sellainen juttu mitä sinä et ehkä tajua, että kaikesta ei tarvitsisi provoilla, se on sinänsä sama provoileeko vai ei siinä vaiheessa kun tahallisesti loukkaa ihmisiä joilla on oikeita vaikeuksia asian kanssa. Eikä tarvitse edes tulkita yhtään, ihan suoraan haukutaan kaikki tiettyyn tilanteeseen joutuneet. Ottaen huomioon millainen palsta tämä on niin haukkumisen kohteita on runsain mitoin täällä, eli kyse ei ole edes kevyestä vitsistä senkään suhteen.

:D :D :D Meinaatko oikeasti jaksaa jatkaa tätä? AHHAHHAHAH!!! :D :D :D

[QUOTE="mamm";27125893]Kuule ap, ihan hirveästi kiinnostaisin minkä ikäinen imetettävä sinulla on? ja onko ihan ainokainen vai onko useampi lapsi?

Lisäksi voi imetyksestä todeta sen että vaikka se hyvin harvinaista onkin niin nainen jolla on terveet rinnat voi imettää vaikka ei olisi koskaan raskaan ollutkaan. Esim. niitä harvoja tapauksia on että adoptioäiti on imettänyt lastaan. Silloin vaan imetys pitää käynnistää hyvissä ajoin ennekuin lapsi saapuu jos haluaa heti antaa rintamaitoa.
Ja joo sekin on totta että miehen rintarauhanen voi erittää maitoa. Tätäkin joskus harvoin tapahtuu kun miehellä menee hormonit sekaisin isyydestä.

Se siitä. "real mom" kuulostaa melko hirvittävältä kun on noin ehdoton mielipiteissään. Toivottavasti lapsi kasvaessaan pehmentää tätäkin äitiä... jos nyt siis äiti edes onkaan?

Se että imetys lähtee hyvin käyntiin ei todellakaan tarkoita sitä että se jatkuisi aina helppona. Jos imettää sen 2 vuotta suosituksen mukaan niin aivan varmasti jossakin kohtia tulee ryppy imetystaipaleeseen.
Miten se oli, aikooko "real mom" imettää kuinka kauan?[/QUOTE]

"real mom" voisitko vastata. Tosiaan kiinnostaa :)

Tällaisissa aloituksissa on sellainen vika, että paha olo tulee niille, jotka oikeasti olisivat halunneet imettää ja onnistua siinä. Luulen, että ne jotka ovat imettämättömyyden valinneet tietoisesti, ei jaksa näistä aloituksista kiinnostua ja ovat sinut valintojensa kanssa. Kuitenkin ne, jotka ovat halunneet imettää ja syystä tai toisesta epäonnistuneet tuntevat piston sydämessään.. ja syyttä. Imetystuki on hieno asia olemassa, haukkuminen ja alentaminen taas ei auta ketään.

[QUOTE="viekku";27126269]Kiitos samoin. ;)[/QUOTE]

Toki "ite oot"-mentaliteetti on aivan omiaan vaan lisää antamaan painoarvoa ilkkumisellesi. Mammat kun voi samaistua palautteeseesi omien lapsien kautta, ikäänkuin puhuisi lapsilleen.

Toki "ite oot"-mentaliteetti on aivan omiaan vaan lisää antamaan painoarvoa ilkkumisellesi. Mammat kun voi samaistua palautteeseesi omien lapsien kautta, ikäänkuin puhuisi lapsilleen.

WHAT?? :O

Oikeesti, vieläkö vaan? En mä mitään ilku - tää on niin typerä provo, ja sä Kepsis lähdit siihen vielä mukaan. Need I say more?

Annetaan nyt vaan olla, ei tässä oo voittajaa kummassakaan. Provo on provo vaikka voissa paistais, ja itse aihetta en lähde kommentoimaan sen kummemmin. Typerää kakkaa koko homma.

tissit oli verillä, turvonneet ja pirun kipeät kaiken maailman voiteista ja rintakumista huolimatta, en halunnut itkeä ja imettää puolta vuotta. itsekästä, eikö?

No, aika monella on rinnat tossa kunnossa aluksi. Muutamien viikkojen jälkeen kipu kumminkin vähenee.

Mä kannatan imetystä ihan siitä syystä, että lapsi haluaa syödä rintaa ja aina pitäisi ajatella ensisijaisesti lapsen tahtoa. Kyllähän aikuisen täytyy vähän tuskaa ja kipua kestää.
Toki jos sen lapsen siihen pullolle opettaa, niin sen jälkeen se sitä syö, mutta läheisyyttä ja kosketusta lapsi ei saa tarpeeksi ilman imetystä.

[QUOTE="vieras";27126449]No, aika monella on rinnat tossa kunnossa aluksi. Muutamien viikkojen jälkeen kipu kumminkin vähenee.

Mä kannatan imetystä ihan siitä syystä, että lapsi haluaa syödä rintaa ja aina pitäisi ajatella ensisijaisesti lapsen tahtoa. Kyllähän aikuisen täytyy vähän tuskaa ja kipua kestää.
Toki jos sen lapsen siihen pullolle opettaa, niin sen jälkeen se sitä syö, mutta läheisyyttä ja kosketusta lapsi ei saa tarpeeksi ilman imetystä.[/QUOTE]

Itselläni rinnat olivat ihan järkyttävässä kunnossa kyllä lähes kolme kuukautta, ennen kun vauva oppi paremman imuotteen. Jälkikäteen ajateltuna, olisi ehkä ollut järkevämpää siirtyä korvikkeisiin, mutta siinä hormonihuuruissa ja imetyspainostuksesta johtuen en antanut periksi, mikä nyt tietysti lapsen kannalta oli ihan hyvä. Mutta oikeasti imetys oli ensimmäiset kuukaudet niin kivuliasta, että itkin monesti jo valmiiksi, kun otin lapsen tissille. Itselläni oli sikäli hyvä tilanne, että olen kuitenkin jo vähän vanhempi, minulla on melko korkea kipukynnys ja olen joutunut muutenkin tottumaan kipuun ja mies auttoi tosi paljon, tehden kaiken muun, joten tuon kärsimyksen jaksoi, kun tiesti ettei se loputtomiin kestä. Mutta jos jollain esim. on muita haasteita, toisia lapsia tai jotain muuta, niin ymmärrän hyvin, että tuo kuukausien kärsimys on siinä tapauksessa liikaa.

[QUOTE="viekku";27126436]WHAT?? :O

Oikeesti, vieläkö vaan? En mä mitään ilku - tää on niin typerä provo, ja sä Kepsis lähdit siihen vielä mukaan. Need I say more?

Annetaan nyt vaan olla, ei tässä oo voittajaa kummassakaan. Provo on provo vaikka voissa paistais, ja itse aihetta en lähde kommentoimaan sen kummemmin. Typerää kakkaa koko homma.[/QUOTE]

Ei se ole sinun syy ettet ymmärrä, se on yhteiskunnan, jumalan tai vanhempien. Tai vastapuolen.

vauva vaan tissille, ja senkun syö ja makaa. kuinka vaikeeta se voi olla? maitoa tulee kun antaa tulla, kaikenlaiset maidonloppumisjutut on vaan omaa tyhmyyttä tai laiskuutta. jos ei usko, niin suosittelen seuraamaan esim. kissanpentujen ensiviikkoja. se emo ei tee muuta kun syö ja imettää ja nukkuu. ja maito riittää.
on vaan nykymammoilla niin hirveän vaikeeta olla paikoillaan sen muutaman kuukauden mitä vauva tarvitsee.

En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta

a) käykö aika pitkäksi? no provoilu auttaa!
b) oletko hieman yksinkertainen?

Yhteistyössä