O
ohikulkumatkalla
Vieras
En sanoisi adhd:ta sairaudeksi, vaikka se voikin mutkistaa elamaa. Ei se katoa mihinkaan, mutta moni oppii aikuisikaan mennessa parjaamaan oireidensa kanssa niin, etta se ei valttamatta ulkopuolisen silmaan nay, mutta se on helvetillisen kuluttavaa - eivat ne arsykkeet minnekaan katoa, vaikka tietoisesti opettelisi niita priorisoimaan, se vie energiaa. Paljon.
Yleensa adhd:ta laakitaan stimulanteilla, ei rauhoittavilla, silla stimulantti vaikuttaa tasoittavasti addin aivokemiaan. Metyylifenidaatin lisaksi on muitakin stimulantteja kaytossa.
Itsellani kiehahtaa heti, kun kuulen adhd:ta kaytettavan keppihevosena...Se ei ole mikaan veruke, vaikkakin joskus selitys sille, miksi jokin asia tuntuu hankalalle, mutta silloin tehdaan toita enemman ja ehka eri tavalla. Ne vanhemmat, jotka itse keksivat adhd-diagnoosin vilkkaalle/haastavalle/kurittomalle/tyhmalle lapselleen ja kertoilevat sita faktana, johon voi vedota ja paasta (kasvatus)vastuusta, tekevat helkkaristi hallaa ensinnakin lapselleen ja toiseksi heille, joilla on virallinen dgn.
Asiaa puhut täysin. Risperdalia tyrkytettiin mun lapselle lääkkeeksi ja samaa lääkettä oltiin syöttämässä tutun lapselle tunnehäiriöön.. Kuten aikaisemmin mainitsin, niin kieltäydyin lääkitsemästä lastani, koska en ollut silloinkaan samaa mieltä diagnoosista ja se mielipide on vaan vahvistunut ajan myötä.
Enkä usko, että oman lapseni kohdalla olisi kyse siitä, että on oppinut hallitsemaan oireitaan,koska ne "oireet" joiden perusteella diagnoosia oltiin antamassa, olivat sellaisia,joiden perusteella en lähtisi itse adhd:sta puhumaan. Lasten neurologi,joka diagnoosia oli tehtailemassa, teki diagnoosinsa 5 minuutissa sillä perusteella, että lapsi ei jaksa istua paikallaan, vaan pyörii tuolissa adhd lapselle tyypilliseen tapaan....
Lapseni oli pienenä todella vilkas ja sosiaalinen,lyht pinnainen, voimakastahtoinen ja uhmakas, mutta mielestäni se on vaan osa hänen luonnettaan ja persoonaansa.