[QUOTE="ohikulkumatkalla";27945791]Amen! Osasit sanoa loistavasti sen,mitä itse olen koittanut tässä ketjussa sanoa jo eilisestä saakka.

[/QUOTE]
Kauheasti tuli kirjoitusvirheitä kun nopeasti kirjoitin. Olen pohtinut asiaa viime aikoina, kuukausina paljon. Meillä on useampi lapsi ja yksi on ylitse muiden tempperamentti vaikka monella muullakin on vahva temperamentti tässä perheessä, äidillä etenkin
Ja se yksi on juuri samanlainen kuin ap:n tyttö ja tyttö myös tämä minunkin. Näkyy ja kuuluu persoonana erittäin hyvin. olen miettinyt että onko jotain "vikaa", mutta huomaan kun kun itse muutan asennettani, nukun tarpeeksi eikä ole muita huolia ja murheita niin meillä sujuu todella hyvin. Juuri eilen tehtiin kauppareissu nimelta "ei osteta mitään ylimääräistä" mä voin kertoa että se on tosi ärsyttävä reissu, mutta tuon on opittava ettei aina voi saada kaupasta jotain. Sitä vaan ei voi tehdä joka ikinen kerta, joskus on saatava myös jotain. Ja tätä harjoitellaan vaikka kuinka pitkään, niinkauan kuin tarvitsee.
Mä olen oppinut näistä lapsista näkemään jo vauvana millaisia heistä mahdollisesti tulee? Jo ihan pienestä näkee sitä temperamenttia onko se vahva vaiko matala vaiko siltä väliltä. Ne siltä väliltä temperamentin lapsukaiset on helppoja kasvattaa. Kuitenkin mä uskon että vahvan temperamentin omaava pärjää hyvin elämässä, osaa pitää puolensa ja olla sinnikäs, mutta hänen taas pitää oppia kaikki kantapään kautta kaikessa jääräpäisyydessään?
Ja en mitätöi millään tavalla oikeita adhd lapsia, heille lääkitys on paikallaan esim. kouluiässä. Ilman sitä oleminen tekee enemmän hallaa, jopa koko loppuelämäksi. Ja tiedän että tällaisia lapsia on.
Ja olen myös itse Erityisen ihanan erityisen äiti, jolla siis ei ole mitään tällaista erityisyyttä vaan ihan muuta.
Enkä väitä olevani mikään asiantuntija kasvattamisessa, mutta tällaiseen tulokseen olen tullut. Enkä aio vaatia vilkkaalle tulisieluiselle punapäiselle prisessalleni diagnoosia, vaan koitan sinnikkäästi ohjata hänen käytöstään, pettymyksen sietokykyä nostaa jne. Jos koulussa tuottaa ongelmia hänen käytös joskus niin sitten voi olla paikallaan tutkimukset.