Viranomaisten mielestä ihmisen tulee omassa pihapiirissä väistää sutta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten tähän on tultu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi hellanjettas, miten me pahikset viedään söpön karvaturrin elintila. Maaseutu autioituu ja silti sillä paskahukalla ei muka ole metsässä tilaa asua. Jos ne ei metsään mahdu, niin mullan alla on tilaa. Sonkajärvellä on metsää hyvin paljon, on sellainen pieni maalaiskylä. Asukkaita koko kunnassa jotain 4600.. kymmenen vuotta sitten oli yli 400 asukasta enemmän. Asukasmäärä on kokoajan ollut laskusuunnassa.

Voi hellanjettas, miten me pahikset viedään söpön karvaturrin elintila. Maaseutu autioituu ja silti sillä paskahukalla ei muka ole metsässä tilaa asua. Jos ne ei metsään mahdu, niin mullan alla on tilaa. Sonkajärvellä on metsää hyvin paljon, on sellainen pieni maalaiskylä. Asukkaita koko kunnassa jotain 4600.. kymmenen vuotta sitten oli yli 400 asukasta enemmän. Asukasmäärä on kokoajan ollut laskusuunnassa.
Suden reviiri on aika laaja, tuollainen pienen kylän pieni metsäalue ei sudelle ole riittävä alue. En tietenkään soisi susien pihoissa pyörivän, esimerkiksi itärajan tuntumassa pyöivät pihoilla ja asumisalueen lähistöllä, vaikka reviirinsä ulottuu pitkälle rajan taakse, jossa kaiketi sitä tilaa myös on.

Valkoinen mies tunkee ittensä ihan kaikkialle. Hakkaa metsät, kuivaa suot ja likaa järvet. Tappaa ja pilaa huvikseen.

Ja kehtaa kitistä siitä että susi kävi pihalla. Missä muuallakaan, kun me ollaan tapettu suden ruoka ja viety sudelta elintila.
Sinänsä ihan asiallista tekstiä mutta tällaista on Helsingistä (?) helppoa huudella jossa tätä ongelmaa ei ole. Saattaisi kummasti mieli muuttua jos susi veisi lapsesi kotipihaltasi.

sonkajärvihän ei pinta-alaltaan ole pieni, itse kylä/taajama on. Itseasiassa sonkajärvi on pinta-alalta suuri. Mutta vähän siellä on asukkaita. Ja onhan naapurikuntina myös maalaiskyliä suurineen metsäalueineen. Sisältää mm. Talaskankaan luonnonsuojelualueen. Rautavaara, kokoa on, ei paljoo asukkaita. Vieremä, vähän asukkaita mut pinta-alaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28007490:
Sinänsä ihan asiallista tekstiä mutta tällaista on Helsingistä (?) helppoa huudella jossa tätä ongelmaa ei ole. Saattaisi kummasti mieli muuttua jos susi veisi lapsesi kotipihaltasi.

Olen täysin samaa mieltä Peyoten kanssa ja asun itäisessä Suomessa, todellakin korvessa, jossa susia liikkuu. Vituttaako?

Sonkajärvi on pinta-alaltaan 62 suurin kunta. Myös 1800 asukkaan rautavaara (sonkajärven naapurikunta) on sadan suurimman kunnan joukossa. Eikä toinen naapurikunta vieremäkään ole pieni pinta-alalta, eikä asukkaita paljon ole.
1980-luvun alussaVieremällä asukkaita oli 5219- nyt noin 3900. Rautavaaralla 1960 luvulla asui n. 5500 ihmistä. nyt enää 1800... että tilanpuutetta siellä alueilla ei ole.. Tuo paskahukka vaan etsii helppoa ruokaa talojen pihoista tai sit siellä on susia niin paljon, etteivät suuriin metsiin mahdu.

Asun Kainuussa, syrjässä korvessa ja olen silti sitä mieltä, että susia pitää suojella. Susi ei vie lapsiani pihasta ja elukkani pidän sisällä yötä, ettei niitäkään veisi. Jos jätän koirani yöksi ulos ja susi sen syö, niin syy on minun eikä suden tai koiran. Jos luonto pelottaa, niin ei passaa tunkea metsään tai asua liian lähellä sitä.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka ja Data

susi ei ole tiettävästi koskaan käynyt ihmisen kimppuun. oliko se niin että yhtä tapausta epäillään 1800-luvun lopusta. en pitäisi riskiä siis kovin suurena.
pahemmin vaarassa on ne pihoihin hihnaan sidotut koirat.
pakkohan niiden susienkin on jossain elää. ei me voida alkaa niitä suomesta tappamaan.
vaikka joo, en mä uskaltaisi noin luonnon keskelle edes muuttaa, et hyvähän se täältä tosiaan on huudella. ihan oma valinnainen asia se missä kukakin asuukin.

susi ei ole tiettävästi koskaan käynyt ihmisen kimppuun. oliko se niin että yhtä tapausta epäillään 1800-luvun lopusta. en pitäisi riskiä siis kovin suurena.
pahemmin vaarassa on ne pihoihin hihnaan sidotut koirat.
pakkohan niiden susienkin on jossain elää. ei me voida alkaa niitä suomesta tappamaan.
vaikka joo, en mä uskaltaisi noin luonnon keskelle edes muuttaa, et hyvähän se täältä tosiaan on huudella. ihan oma valinnainen asia se missä kukakin asuukin.

Sudet ovat tappaneet ja syöneet 1800-luvulla vaikka kuinka paljon lapsia. Nyt on vain ajankysymys koska lapsi joutuu suden suuhun.

Salakaatoa pitäisi vastustaa. Kaupungeissa halutaan ehkä enemmän suojella sutta, koska ei olla mitään HillBillyjä.

Olen täysin samaa mieltä Peyoten kanssa ja asun itäisessä Suomessa, todellakin korvessa, jossa susia liikkuu. Vituttaako?

Mä EN asu korvessa ja silti täällä on susia, ei ole todellakaan kivaa lähettää lapsia aamulla kouluun, rusakot ovat jo hävinneet melkein kaikki susien suuhun, seuraavaksi ruokalistalla on varmaan koirat? Mä en ole samaa mieltä kuin sinä ja Peyote, ja vaikka korvessa asutkin ja puollustat susia, niin ei vituta.:D Jokaisella on oma mielipide, mun se toinen ääripää mikä voisi jopa ottaa lain omiin käsiin!

Minkä pitäisi vituttaa?
Meillä päin ei liiku susia enkä itseasiassa kirjoituksessani edes ottanut mitään kantaa susien puolesta tai niitä vastaan. Otin kantaa ainoastaan suurkaupunkilaisen varsin yksipuoliseen näkemykseen asiasta johon hänellä tuskin juurikaan on kosketuspintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28008377:
Minkä pitäisi vituttaa?
Meillä päin ei liiku susia enkä itseasiassa kirjoituksessani edes ottanut mitään kantaa susien puolesta tai niitä vastaan. Otin kantaa ainoastaan suurkaupunkilaisen varsin yksipuoliseen näkemykseen asiasta johon hänellä tuskin juurikaan on kosketuspintaa.

Ko palstailija on katsonut kyllä paljon intiaanien kuvia, joten se kyllä pätevöittää ihan hyvin ottamaan kantaa susiasiaan.

Yhteistyössä