Ymmälläni. Kaverini ei ymmärrä motiiviani lainata rahaa vanhemmiltani.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilja83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kalkkis";28029232]Siis kotibileet niinkö? Miksi ne on sitten HIMObileet? Onko tuo jokin lyhenne vai mikä?
Oikeasti, en ole tuollaista termiä kuullut ennen.[/QUOTE]

Tuo onkin niin olennainen osa tätä juttua. :D

En ole hommannut luottokorttia ja välttämättömyys on autoni, muuten en pääse töihin.

Ja jos bileet olisivat juuri menneet ja auto olisi poksahtanut heti sen jälkeen? Miten sitten olisit tilanteen hoitanut? Kun silloinhan et olisi omia rahoja käyttänyt vältämättömyyteen vaan ihan turhakkeseen... ;)

Mutta kaiken kaikkiaan: on musta aika outoa, että 30-kymppinen ylipäätä lainaa rahaa vanhemmilta. Varsinkin johonkin bileisiin. Ymmärtäisin ehkä jonkun onnettomuuden, sairaalalaskun tai vastaavan.

Itse olen sinua 3vuotta vanhempi ja en ole ikinä vanhemmiltani rahaa lainanut.

Soitin vanhemmilleni ja kerroin tilanteen. Isäni ei ollut raivona vaan ymmärsi tilanteen, pyysi vain että kerron ensi kerralla suoraan mihin rahat menee. Sanoi ettei olisi lainannut jos kyseessä olisi ollut vain jotkut viikonloppu ryyppäjäiset (mitä en siis harrasta kuin muutaman kerran vuodessa). Isäni oli onnellinen, että sain hyvät juhlat, sillä olen ahkeroinut töissä hirveästi ja joutunut elämään kädestä suuhun.

Ja jos bileet olisivat juuri menneet ja auto olisi poksahtanut heti sen jälkeen? Miten sitten olisit tilanteen hoitanut? Kun silloinhan et olisi omia rahoja käyttänyt vältämättömyyteen vaan ihan turhakkeseen... ;)

Mutta kaiken kaikkiaan: on musta aika outoa, että 30-kymppinen ylipäätä lainaa rahaa vanhemmilta. Varsinkin johonkin bileisiin. Ymmärtäisin ehkä jonkun onnettomuuden, sairaalalaskun tai vastaavan.

Itse olen sinua 3vuotta vanhempi ja en ole ikinä vanhemmiltani rahaa lainanut.

Oletkin pyhimys halleluja, olet parempi ihminen kuin minä. :)

[QUOTE="Kalkkis";28029248]Ok. Et siis voi kertoa. Pitänee tehdä oma ketju tälle kysymykselle kun sitä ei saa tässä ketjussa kysyä.[/QUOTE]

Oltiin aluksi kotonani > baariin > kotia. That's it. Himobileet oli suureellinen käsite, mutta en ole pitkään aikaan ollut juhlimassa, siksi tuo sana. Ja näin ystäviäni joita en ole nähnyt aikoihin. Anteeksi väärä sana tai jos johdatin sinut harhaan.

Oletkin pyhimys halleluja, olet parempi ihminen kuin minä. :)

Pyhimyksestä olen yhtä kaukana kun Maa Marssista ;)

Ehkä kyse on enemmänkin tavasta? Eli kun en ole ottanut tavaksi lainaata vanhemmiltani rahaa, niin sen takia se on mulle myös niin vierasta. Ja sen takia mulla on aina jemma, jotta pärjääsin ilman vippejä. Ainakin jostain 150e laskuista....

Itsehän mielidettä kysyit, mutta eipä tainnut miellyttää :D

Siis kysyjä on kehitysviiveinen parkeliini, ja me kaikki arvostelijat olemme kaiketi rasisti-dissaajia kun emme ymmärtäneet hänen OMINAISLAATUAAN (=kehitysviiveinen, vanhemmistaan myöhään riippuvainen, epäitsenäinen, itseään elättämiskyvytön parka).

Soory.

[QUOTE="hmmm";28028779]Ennemmin olisin huolissani sinuna siitä että olet jo 30 mutta taloutesi menee nurin jo 150 euron takia ja joudut vanhemmiltasi lainaamaan tuollaisen takia...[/QUOTE]

peesi tälle. noloa. olet 30v ja biletät ilmeisesti nin paljon että talous kaatuu 150 euron osaan.

[QUOTE="hmmm";28029279]peesi tälle. noloa. olet 30v ja biletät ilmeisesti nin paljon että talous kaatuu 150 euron osaan.[/QUOTE]

Kyllä se kaatuu kun auto ja vuokra vie tuloistani suurimman osan.

Jos asia on fine sekä sulle että vanhemmille niin hittojako se kaverille kuuluu?

Ja kyllä bileet voi järkätä pienelläkin budjetilla, itse järjestin miehelle yllätyssynttärit, 12 vierasta ja catering kun en salassa kyennyt itse tekemään. Juomineen ja syömisineen 120e. Toki ei ollut lämmintä ruokaa vaan muutamaa salaattia, patonkia ja tuorejuustoja sekä kakkukahvit. Juomat haettiin Tallinnasta.

Pyhimyksestä olen yhtä kaukana kun Maa Marssista ;)

Ehkä kyse on enemmänkin tavasta? Eli kun en ole ottanut tavaksi lainaata vanhemmiltani rahaa, niin sen takia se on mulle myös niin vierasta. Ja sen takia mulla on aina jemma, jotta pärjääsin ilman vippejä. Ainakin jostain 150e laskuista....

Itsehän mielidettä kysyit, mutta eipä tainnut miellyttää :D

Etkö lukenut koko ketjua? Säästöni ovat menneet autooni ja elän kädestä suuhun autoni takia. Minulla oli bileisiini rahat valmiina mutta ne meni kun autoni osa hajosi.

No jos meidän autoon olisi tullut iso remppa ennen 30v juhlia, niin olisin voinut lainata tarvittaessa vanhemmiltani. Ja todennäköisesti olisin sanonut että tarvitsen rahat auton korjaukseen, ei se nyt ole niin oleellista, olisinko jo korjauslaskun maksanut. Korjauslaskuhan siinä se yllättävä meno on.

Bileiden summa ei musta kyllä ole tässä oleellinen, mutta meillä oli 30v juhlien budjetti lähemmäs 1000euroa, mutta toki oli enemmän vieraitakin. Mun ystäville on kyllä aivan sama mistä mä rahani saan ja mitä sanon vanhemmilleni..

[QUOTE="mona";28029342]No jos meidän autoon olisi tullut iso remppa ennen 30v juhlia, niin olisin voinut lainata tarvittaessa vanhemmiltani. Ja todennäköisesti olisin sanonut että tarvitsen rahat auton korjaukseen, ei se nyt ole niin oleellista, olisinko jo korjauslaskun maksanut. Korjauslaskuhan siinä se yllättävä meno on.

Bileiden summa ei musta kyllä ole tässä oleellinen, mutta meillä oli 30v juhlien budjetti lähemmäs 1000euroa, mutta toki oli enemmän vieraitakin. Mun ystäville on kyllä aivan sama mistä mä rahani saan ja mitä sanon vanhemmilleni..[/QUOTE]

Kiitos asiallisesta viestistä. :) Nuin minäkin ajattelen. Kaverini vain on niin erilainen kuin minä näissä asioissa. Olen kumminkin nyt helpottunut, että sain kertoa vanhemmilleni, mutta todellakin se oli vain se korjauslasku joka oli se yllättävä meno.

En mä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että pyytää vanhemmiltaan lainaa - joskus. Eihän ap sanonut, että se on hänellä tapana. Vastaavassa tilanteessa olisin itse varmaan sanonut, että tuli yllättäviä menoja ja kertonut autosta, mutta en siis suoraan olisi pyytänyt rahaa juuri autoon. Se ei ole mielestäni olennaista.

Lisään vielä, että vaikka minulla on aina ollut säästöjä pahan päivän varalle, niin useilla kolmekymppisillä kavereillani ei ollut. Ja kyse ei siis ole perheellisistä ihmisistä.

[QUOTE="vieras";28029437]En mä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että pyytää vanhemmiltaan lainaa - joskus. Eihän ap sanonut, että se on hänellä tapana. Vastaavassa tilanteessa olisin itse varmaan sanonut, että tuli yllättäviä menoja ja kertonut autosta, mutta en siis suoraan olisi pyytänyt rahaa juuri autoon. Se ei ole mielestäni olennaista.

Lisään vielä, että vaikka minulla on aina ollut säästöjä pahan päivän varalle, niin useilla kolmekymppisillä kavereillani ei ollut. Ja kyse ei siis ole perheellisistä ihmisistä.[/QUOTE]

Jep, en ole tätä ennen pyytänyt rahaa lainaan kuin max. 2 kertaa 10 vuoden aikana. Säästöni tosiaan menivät autooni. Ehkä olin siinä mielessä väärässä että valehtelin, toisaalta en ollut varma antaisivatko he rahaa jos pyytäisin bileisiin, jotka on jo suunniteltu ja luvattu.

No jos joudun vanhemmilta pyytämään rahaa lainaksi, niin heidän kysyessään sanon syyn. Jos laina yli 200, sanon syyn kysymättäkin, mutta alle en vältiks kysy. Aina olen maksanut takaisn.

Ja kavereille en IKINÄ katso asiakseni selittää raha-asioistani yhtikäs mitään. Mitä helvettiä mun raha-asat heille kuuluu. Että sikäli en yhtään ymmärrä aloitusta.

En näe mitään ongelmaa tässä.
Minusta sinä et ole velvollinen olemaan vanhemmillesi(kaan) yltiörehellinen mihin rahaa tarvitset lainaksi.
Pointtihan on se, että saat rahan lainaksi ja maksat sen takaisin, that`s it.
Pitäähän nyt tuollaiset kauan suunnitellut juhlat saada pidettyä vaikka autokin samaan syssyyn hajoaisi.
Ehkä oppi tästä asiasta voisi olla se, ettei niille kavereillekaan kannata kertoa liikaa omasta elämästä.
Kuulostaa siltä, että kaverisi saattaa olla kateellinenkin sinulle, jos hänellä vaikkapa ei ole auttajia hädän tullen, kuten nyt sinulla oli.

En näe mitään ongelmaa tässä.
Minusta sinä et ole velvollinen olemaan vanhemmillesi(kaan) yltiörehellinen mihin rahaa tarvitset lainaksi.
Pointtihan on se, että saat rahan lainaksi ja maksat sen takaisin, that`s it.
Pitäähän nyt tuollaiset kauan suunnitellut juhlat saada pidettyä vaikka autokin samaan syssyyn hajoaisi.
Ehkä oppi tästä asiasta voisi olla se, ettei niille kavereillekaan kannata kertoa liikaa omasta elämästä.
Kuulostaa siltä, että kaverisi saattaa olla kateellinenkin sinulle, jos hänellä vaikkapa ei ole auttajia hädän tullen, kuten nyt sinulla oli.

Täytynee olla tästä edes hiljempaa kavereille raha-asioista. Se saattaa olla kateutta, hän on monesti lainannut aikoinaan minulta rahaa kun hänen vanhempansa ovat olleet työttömiä miltei ikänsä... toivottavasti silti ei ole kateellinen =) Mietin itsekin tuota etten tee muuta väärää kuin valehtelen mutta pääasia on etten ota lainaan ja sitten en maksa. Se olisi todella väärin.

Voi luoja, mitä vastauksia monilta taas. Ollaan olevinaan niiiin paljon parempia, vastataan ylimielisesti ja takerrutaan ties mihin. Hohhoijaa.

Mielestäni vanhemmilta lainaaminen yksittäistapauksena on ok, jos se on molemmille osapuolille ok (ja huomattavasti parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi pikavipin ottaminen). Asia ei kuulu kaverillesi mitenkään. Valehtelu tietenkin on ikävää, mutta onneksi sait asian selvitettyä isäsi kanssa. Sinun tilanteessasi todella kyllä miettisin, miten jatkossa välttäisin riippuvuuden vanhemmista (menojen karsiminen, hätätilanteita varten luottokortin hakeminen jne.).

Yhteistyössä